Hemmagjord throttle quadrant

(1/13) > >>

neumanix:
Jag tänkte visa lite vad jag håller på och bygger. På längre sikt är det tänkt att bli en någålunda fungerande 767 cockpit med de viktigaste funktionerna.
Projektet baseras på LevelD 767-300ER eftersom där kommer man åt alla funktionerna tack vare deras SDK och ett interface program (lekseecon).

Har börjat med throttle quadranten och här på bilden är stommen bara provisoriskt ihopsatt.

[ Attachment not found - or removed ]

Kugghjulena är till för att få större "range" på potentiometrarna. Reglagena rörs kanske 60-70 grader och potentiometrarna 270 grader, så det bör funka bättre med utväxling.
Det blir troligen ett USB-axes kort från OpenCockpits för TQ'n. Kortet har 5 axlar och 24 knappar så det blir att använda endast 1 axel för reverse thrust (om man inte tar 2 kort förstås).

Till höger är en pull-switch som ska till parking-brake och till vänster om den 2st fuel-switches.

Har några 12-positioners rotary-switches också som ska till overheaden senare.

Nu måste jag skaffa lite aluminium till reglagen och göra en skiva med urtag för flaps positionerna.

Återkommer när det hänt nåt nytt 

jakobsundin:
Häftigt med en hemmagjord quadrant!

C152:

Häftigt med en hemmagjord quadrant!

Håller med! Har också funderat att göra nåt liknande
Här finns lite bilder på en hemgjord till Airbus: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,81286.0.html

mgerner:
Det måste ju vara sjukt svårt att bygga allt sånt själv! Vilket tekniskt kunnande har alla här egentligen? Bara att snickra ihop det där förefaller för mig vara en omöjlighet

/Mikael

neumanix:
Det behöver inte alls vara så svårt. För throttle quadranten handlar det egentligen bara om att få några potentiometrar att röra på sig och datorn kommer att
känna igen den som en vanlig joystick med 5 axlar och 24 knappar. Sen konfigurerar man den i FSUIPC.

Navigation

Up one level

Next page