Veta vilken bana planet landar på? Edit: +3 bilder

(1/3) > >>

RavenE:
Finns det någon möjlighet att på internet se vilken bana som kommer att användas för landning av ett specifikt plan?
Ärendet gäller Åre/Östersund flygplats, så det är ju inte direkt så att tornet har många plan att hålla reda på. (eller banor för den delen, antingen är det 12 eller 30 (om jag minns rätt))

Är jobbigt då man ställt sig vid ena banänden och riggat i ordning allt och väntar på att planet ska komma, och så ser man en liten prick i luften vid motsatta banände, så får man "nöja sig med" en bild då det vänder på min banände.

nighty142:
Kolla upp METAR på www.lfv.se (klicka på den gula C-loggan = Crew loggan). Gå sedan till Notam och Flygväder, och klicka på METAR -> Sweden. Leta i den stora listan efter ESNZ (Åre/Östersund dvs). Direktlänk: http://www.lfv.se/MetInfo.asp?TextFile=metar.sweden.list.txt&SubTitle=&T=METAR%A0Sweden&Frequency=30

Metar just nu för aftonen är "ESNZ 172150Z AUTO 30014KT 9999NDV SCT025/// 05/02 Q1003=", det kan vara ett antal variationer i denna beroende på väder, men det viktiga du behöver kolla på är vinden. Vilket jag har fetmarkerat i det här exemplet, vinden blåser 300 grader, 14 knop. Vilket gör att bana 30 (som ligger på ungefär 300 graders riktning - just därav namnet 30) är idealisk för landning och start, alltså rak motvind. 

Det svåra jag har märkt som spotter på mindre flygplatser är att om vinden är under drygt 4 knop kan piloten bestämma sig för att starta/landa i medvind i alla fall. Just eftersom att det är enkelt att flyga direkt in på inflygningen än att behöva flyga en medvind, bas och sedan final. Det är en fråga om distans alltså och hur mycket tid man kan spara, är det en lätt medvind gör det inte så mycket att starta/landa i medvind eftersom man sparar rejält med tid, men blåser det en mer distinkt vind (något över 4-5 knop) kan man som spotter oftast räkna ut vilken bana planen kommer starta/landa på.

Har du en mobil med internet kan du gå in på lfv.se via denna, eller om du har en scanner kan du lyssna på trafikledarens MET-report till dom andra planen (i denna kommer trafikledaren meddela vinden), förhoppningsvis kommer vinden inte vrida sig drastiskt under dagen (om man inte har otur) så då kan man vanligtvis uppskatta vilken bana som kommer användas.

RavenE:

*mycket användbar text*

Oj, tack så hemskt mycket! Får se om det stämmer någon gång när jag åker ut till flyget.

charliecdu:
Men glöm inte att på så små flygplatser så om vinden är tex 350 @ 2kts då kan dom landa från vilket håll dom nu kommer ifrån lärde mig det när jag skulle fota vid en anna flygplats

Lycka till!

nighty142:
Inga problem! Lycka till!

Men glöm inte att på så små flygplatser så om vinden är tex 350 @ 2kts då kan dom landa från vilket håll dom nu kommer ifrån lärde mig det när jag skulle fota vid en anna flygplats

Vilket jag skrev 

Navigation

Up one level

Next page