Umeå - Lycksele - Umeå med Andreas Nilsson [20080815]

(1/3) > >>

nighty142:
Jag känner mig sugen på att komponera lite trip-rapporter idag, så slänger ihop en till! Denna från den 15 Augusti då jag fick flyga med min gode vän Andreas Nilsson (från FSN). Bakgrunden till det hela var att jag skulle besöka släkten uppe i Umeå sista sommarlovs helgen, Andreas föreslår att vi ska ta en spinn till valfri destination med Umeå Segelflygklubbs Grob 109B, en motorseglare med plats för två dvs.  Jag själv har ankommit med Malmö Aviation på eftermiddag, efter att ha lämnat av alla grejor och hälsat på släkten beger jag mig till Umeå Flygplats igen för att möta upp med Andreas.

[ Attachment not found - or removed ]

Vi börjar med vår dagliga tillsyn av Grobben, dränerar för att se till att bränslet är rent.

Propellern är helt ren och inte skadad, en viktig sak eftersom skador i propellern kan leda till korrosion och det vill man absolut inte ha!

Kollar så att ledningarna ut till vingen (strobe osv) är på sin plats etc.

The dirty work of a first officer! Finns visst ett fågelbo i hangaren som hade skitat ner hela vingen så det blev till att städa upp.

Tar en titt på vädret under rutten, knappt något att tala om, CAVOK hela vägen. Fixar en färdplan och skickar in via internet, får SMS fem minuter senare som bekräftar att flightplannen har accepterats. Till vår förskräckelse upptäckte vi att skrivaren i klubbhuset inte fungerade, så vi blir till att skriva ner all viktig info på papper för hand. (METAR, TAF etc)

Stiger ut från UME, starten gick väldigt odramatiskt till från bana 32 och Umeå tornet skickar över oss till Sweden Control, Andreas sköter kontrollerna och jag radion. Sweden varnar oss om ett plan som ligger under 1,000 fot i okontrollerad luft ungefär den väg vi ska flyga. Närmare får vi en blick på planet och ser att det är en Twin Otter som ligger över marknivå och cirklar, tur för oss att han hade höjd-rapporterande transponder aktiverad, annars skulle det varit svårt att separera oss. 

De Norrländska skogarna, för lite kuriosa så ligger faktiskt Lycksele precis vid fjällgränsen. Passerar man fjällgränsen blir det en del extra krav på utrustning (överlevnadsutrustning etc) eftersom räddning kan bli svårare i och med svårare tillgänglighet för räddningstjänst.

På inflygningen till bana 32, på flygplatsen satt en AFIS-tjänsteman, denne skiljer sig lite från en vanlig trafikledare. T.ex ger AFIS inte en klarering utan bara information, så fraseologin skiljer sig en del. Istället för "klart att landa bana 32" så kommer AFIS säga "banan fri". AFIS informerar, vilket var fallet på Lycksele.

Andreas gör en riktig smekare! Fortfarande imponerad alltså!

Vi frågar AFIS tjänstemannen eftersom vi blir lite tveksamma om vi får röra sig över plattan för att ta oss till terminalen, vi frågar på radion men får inget svar. Antingen har AFIS-tjänstemannen gått iväg eller har vi helt enkelt radioskugga nere på marken. Vi bestämmer oss för att knata över plattan ändå, väl inne möts vi av en helt öde terminal (pga att Lycksele nästan bara har en reguljär flight om dagen, vilket är Skyways från Sthlm) Frågar i informationen om vi kan få i oss en bit mat, de svarar med att det inte serveras någon mat just nu men att vi kan få fortsätta in till personalmatsalen för att få nånting i oss. Väl där möter vi AFIS-tjänstemannen i matsalen, vi dinerar en dryga 45 minuter och sen beger sig jag och Andreas tillbaks till planet. Jag skickar in färdplanen för nästa flygning, tillbaks till Umeå.

Vi startar bana 32 efter backtrack.

Gör en lång vänstersväng över en stor kulle.

Lycksele flygplats, en väldigt fräsch flygplats men lite tragiskt att det är så öde.

En jätteglad styrman, när det är sånt här väder och allt går så bra. Kan inte bli bättre! 

Fortsätter mot Umeå och lämnar frekvensen för Sweden. Vi blir påminda att den Twin Otter som legat och cirklat fortfarande ligger kvar och cirklar, under detta leg får vi då ingen visuell kontakt med Twin Ottern. Men får svaret att det troligen är lantmäteriet som är ute och fotar terrängen.

Vi hamnar i en holding eftersom en FlyNordic kärra får klart inflygning bana 14, cirklar ett varv och får sen också klart inflygning bana 14. Andreas gör ännu en smekare (jag förstår inte hur han lyckas??) precis framför en Mavia kärra (SE-DSU) som står på taxivägen och väntar på att ställa upp, det var bara att känna pressen när man har två trafikflygare som inspekterar landningen, vi kan stolt lämna banan och taxa in till klubben.

EDIT: En bild till tagen med mobilen, innan vi ska knuffa in Grobben i hangaren har jag för mig.

Tack för en trevlig tur Andreas, hoppas ni gillade trip-reporten! 

Zekehund:
jätte fina bilder!

Nizmo0:
riktigt riktigt fräckt. Kräver mer sånt här

Eddieboy:
Riktigt trevligt! Såg ut att vara fint väder! 

viktorssonm:
ÅH du är verkligen i uppladdarform idag!
Detta gick rakt in i hjärtat, flygning över Norrlands skogar och landskap är verkligen vackert! 

Navigation

Up one level

Next page