FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.07.18, 08:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mistä kelpo Tu-104
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mistä kelpo Tu-104  (Read 932 times)
ted
Former member
Mistä kelpo Tu-104
« on: 31.10.08, 13:11 »

Siivosin konettani ja poistin siinä hötäkässä kelpoisan fs2004: ään tehdyn Tu-104:n, koska ajattelin ettei siihen ikinä sopivaa paneelia ilmene. Mieleni muuttui ja olen nyt parina päivänä surffannut kuumeisesti ja löytänyt vain jonkin -kauniisti sanoen oppitekoisen - mallinnoksen tuosta koneesta. Jos jolla kulla on tietoa vakuuttavasta Tu-104:stä, olisin kiitollinen.

T. Hyvärinen
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Mistä kelpo Tu-104
« Reply #1 on: 31.10.08, 14:48 »

Siivosin konettani ja poistin siinä hötäkässä kelpoisan fs2004: ään tehdyn Tu-104:n, koska ajattelin ettei siihen ikinä sopivaa paneelia ilmene. Mieleni muuttui ja olen nyt parina päivänä surffannut kuumeisesti ja löytänyt vain jonkin -kauniisti sanoen oppitekoisen - mallinnoksen tuosta koneesta. Jos jolla kulla on tietoa vakuuttavasta Tu-104:stä, olisin kiitollinen.

Onko tämä Ray Lopezin lentolaite liian vaatimaton? http://simviation.com/fs2004military75.htm

Päivitys on täällä: http://www.simviation.com/fs2004jets185.htm

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
ted
Former member
« Reply #2 on: 31.10.08, 15:49 »

Kiitos vaivannäöstä. Tuo on juuri lentolaite, jota pidin oppitekoisena. Etsintä siis jatkuu ja jatkuu. Tai sitten tyydyn samdimin Tu-124:ään. Melkoista itäantiikkia sekin.
Pekka Holopainen

« Reply #3 on: 31.10.08, 20:05 »

Et muista siitä kelpoisasta mitään sen enempää? Tekijän nimeä tai jotain muuta?

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #4 on: 01.11.08, 08:46 »

Käväisepä Tero AvSimRUS:n sivuilla. Se on AvSim.ru:n mirror-saitti Englannin kielellä, jota ainakin minun on hieman helpompi ymmärtää kuin venäjää. Täältä löytyy kaikenlaisia Tu-104-versioita ja paneelejakin:

http://www.avsimrus.com/files.phtml?search=Tu-104+Tu104&sopt_mode=or&folder=0&sopt_title=1&sopt_desc=1&sopt_author=1&sopt_fname=1&minrating=

Olen tosin rekisteröitynyt käyttäjä, enkä varmaksi tiedä näkyykö tuo sivu ilman. Rekisteröityminen kannattaa jo senkin vuoksi, että latausnopeus kasvaa oleellisesti. Ei maksa mitään. Panelit näyttävät tosin olevan fs2002:lle, mutta saattavat silti toimia fs2004:ssäkin. En ole vielä kokeillut.

Pekka
« Last Edit: 01.11.08, 09:16 by Pekka Holopainen »

ted
Former member
« Reply #5 on: 01.11.08, 09:46 »

Yläkerran Isäntä ja Internetin Ylimmäinen vartija yksin tietää, miksi olen googlesta vain saanut nähdä, että avsimrussilla näitä idän ihmeitä lienee. Pääsyä ei ole sivulle ei ole suotu. Sen sijaan nyt on imutettu antiikkitupolevtiedostoja erinäisin kappalein. Konsa viikonlopun juhlatilaisuudet on ohi, pääsen asentamaa ja koeajamaan.

Suurkiitokset, Pekka! Tämä viestiketjukin on siis osaltani valmis. Vai pitäisiköhän oikein TH testaa ja vertailee -tyylinen juttu kirjoittaa, kunhan olen päässyt testaamaan ja vertaamaan?
Pekka Holopainen

« Reply #6 on: 01.11.08, 10:36 »

Eikö tämä sivu: http://www.avsimrus.com/ todellakaan aukea? Sinne kannattaa ensi töikseen rekisteröityä. Venäjänkielisellä sivulla sekin oli aikoinaan vähän hankalaa, kun piti arvailla mitähän mikin hieroglyyfi tarkoittaa. Ensin sanakirjan avulla kirjaimet ja sitten niiden merkitys jonoon pantuna.  laugh

Sieltä AvSimR USin sivuilta löysin paneelin (2 kehitysversiota) Tu-104:lle. Vaikka ne on tehty fs2002:lle näyttäisivät ne toimivan pikaisen kokeilun jälkeen fs2004:ssä. Tosin yhdistettynä sieltä saatuun Tu-malliin ei se kone toiminut kuten pitää (tai sitten en osannu sitä vielä käyttää). En osaa vielä sanoa johtuuko mallista vai paneelista (voisiko se siitä johtua?).

Noissa ei ollut tällä kertaa minkäänlaista ohjetta englanniksi, joka on hidaste mutta ei este. Sen verran jo ehdin huomata, että se kehittyneempi versio siitä paneelista käyttää ikivanhaan HoneywellGPS-mittaria, josta fs2004 Ilmoittaa, että se on epäyhteensopiva. Vaikka painaakin ei-nappulaa (eli mittarin pitäisi disabloitua), tilttaa simu ja koko Windows sen siliän tien, jos kyseistä mittaria yrittää käyttää. Vaihdoin sen fs9:n oletus-GPS-mittariin.

GPS-mittarit näyttävät olevan yleisemminkin yksi tapa saada simu nurin, jos ne ovat vähänkin epäyhteensopivia

Mistä olet noita Tu-104:n "palasia" saanut kerättyä kasaan?

Pekka

Edit: Tuossa Tu-104:n uudemmassa paneeliversiossa näyttää sentää toimivan englanninkielinen nimiöinti, kun hiiren kursorin vie mittarin tai nappulan päälle (useimpien suhteen). Sen sijaan laipat eivät toimi sen kanssa edes manuaalisesti jostain syystä.

« Last Edit: 01.11.08, 11:15 by Pekka Holopainen »

ted
Former member
« Reply #7 on: 01.11.08, 13:25 »

Itse asiassa lentelin aikaisemmin sitä koneelta poistamaani satanelosta tympeällä defaultpaneelilla. Ja olen huomannut saman vanhoista gps:stä. Kyykkyyn menee koko simulaattoriohjelma. Jos nuo avsimrussin paneelit eivät ota toimiakseen, voi tietenkin käyttää myös samdimin Tu-124 -paneelia, edellyttäen, ettei anna paneelin väärän värin häiritä. No, kiitos näiden venäjänhärpättimien osaan nyt muutaman sanan enemmän venäjää. '

Nämä itämaan ihmeethän ovat haastavia lisäosia. En muista länsikoneista ilmaiseksi mitään vastaavaa netistä saaneeni. Ensimmäinen aikanaan kokeilemani taisi olla Samdimin An-24. Siinä vaiheessa osasin venäjää neljä sanaa, kaikki hyvin tarpeellisia lentskarikuskille: njet, da, dosvidanija ja koshka (kissa).

Kun on aikansa katsellut, kun autopilotti kuljettaa Boeingia tai Airbussia, on ihan mukava touhuta näiden ilmojen ladojen kanssa. Kaikkihan niissäkin on automaattista, automaattinen vain tarkoittaa sitä, että itse härpätintä, kuten laskutelineitä tai laippoja ei käydä käsin kääntelemässä, vaan jossain on nappula joka käyttää sähkö- tai hydraulijärjestelmää.

Jos siis ylipäätään haluaa tutustua näihin ihmeisiin, niin helpoimmin lähestyttävissä lienee Samdimin An-148 tai Il-86. Laitteet ja instrumentit tunnistaa helposti, niitä on rajallinen määrä ja - nyt kun simu on kiinni - niin muistelisin että että kursorin vieminen instrumentin päälle kertoo selvällä länsimaisella kielellä, mistä vehkeestä on kyse. Astetta originellimpi lienee edelleen Samdimin Tu-114, joka kannattaa asentaa jo pelkkien ääntensä vuoksi. Jonakin päivänä koplaan kompuutterin tonne kammarin stereoihin ja vetäisen vielä niistä piuhan tuohon bassovahvistimeen  Grin

Seuraavaksi listalla lienee jo mainitsemani An-24. Vakuuttava ilmaislisäosa sekin. Siitäkin suoriutuu vielä, kun aikansa kokeilee nappuloita ja katkaisijoita. Paikasta toiseenkin löytää курс-пм:n (Kurs-PM) eli VOR:ia vastaavan itäjärjestelmän kanssa. Mahdollisille muille lukijoille mainittakoon, että ADF:ää vastaavan systeemi on nimeltään APK (ARK). VOR/Kurs-PM -majakoita on FS:n venäjällä harvakseltaan, mutta vastineeksi ARK/ADF-majakoiden kantomatka on pitempi kuin länsimaissa. Oman perehtymisensä kuitenkin vaatii jo se, että saa nämä radionavigointi-instrumentit näyttämään jotakin järkevää. Ensihätäänhän niiden osoittimet vain pyörivät ja hosuvat villisti sinne tänne.

Joissakin näistä mutkikkaammissa neuvosto-/venäläis-/ukrainalais-mallinnoksissa on mukana myös neuvostoaikainen navigointijärjestelmä, jonka avulla pystyy määrittämään lentosuunnat isoympyräreiteillä, huomioimaan tuulen vaikutuksen, deklinaation eli erannon jne. Aikansa huipputeknologiaa. Veivattavia tietokoneita  Smiley

Jos kärsivällisyyttä ja innostusta näiden itävakottimien kanssa puljaamiseen riittää, voi kokeilla Samdimin Tu-124:ää.   Jonkinmoinen äärikokemus sitten lienee Project Tupolevin Tu-154. En käy edes kuvailemaan sitä, suosittelen lukemaan ensin arvostelman esimerkiksi osoitteesta http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/review/tu154.htm

Itse olen tähän mennessä saanut APU:n hetkeksi pöhisemään.

Ylin Netin Vartija yksin muistaa, mistä imaisin Il-18:n. Länsikielistä käyttöohjetta en ole vielä löytänyt, mutta tämä on kuitenkin yksinkertaisempi mallinnus kuin esim An-24. Toteanpa vain, että hankala vehjes. Ohjaustuntuma muistuttaa taiteilua kumipallon päällä - yhdellä jalalla. Jos jota kuta kiinnostaa, yritän etsiä sivun josta imaisin tuon. Tai jos minulla on vielä se pakattuna tiedostona, niin voinen sen sähköpostitsekin lähettää. Morkkaamisestani huolimatta tälläkin koneella ja mallinnuksella on puolensa: Ulkoisesti se on aika komias ja moottorien ääni kutkuttelee tällaista äänimaisemista lisurinsa vääntänyttä. Sisänäkymät tuovat mieleen sosialistikseksi realismiksi kutsutun kuvataidesuuntauksen. Kukin saa sitten itse päättää suhtautumisensa tuohon propagandan ja kuvallisen käsityön risteytykseen. Itse pidän nostalgisena, enkä välttämättä sanan aliarvioivassa mielessä.

Ja jotta tästä puheenvuorosta ei tule vielä kohtuuttomamman mittaista, lopetan jo piakkoin. Saatteeksi ja lähetyskäskyksi sanon, että lentoladoihin perehtymistä edesauttaa kummasti, kun opiskelee hallinta- ja navigointilaitteiden nimet. Ne ovat yksinkertaisia muutama kyrillisen kirjaimen ja arabialaisen numeron yhdistelmiä. Ne kun tuntee, saa virrat päälle vehkeisiin ja tietää ylipäätään, mitä on tekemässä - asia joka minunkin kannattaa painaa mieleeni.
Pekka Holopainen

« Reply #8 on: 01.11.08, 16:32 »

...
Jos siis ylipäätään haluaa tutustua näihin ihmeisiin, niin helpoimmin lähestyttävissä lienee Samdimin An-148 tai Il-86. Laitteet ja instrumentit tunnistaa helposti, niitä on rajallinen määrä ja - nyt kun simu on kiinni - niin muistelisin että että kursorin vieminen instrumentin päälle kertoo selvällä länsimaisella kielellä, mistä vehkeestä on kyse. Astetta originellimpi lienee edelleen Samdimin Tu-114, joka kannattaa asentaa jo pelkkien ääntensä vuoksi. Jonakin päivänä koplaan kompuutterin tonne kammarin stereoihin ja vetäisen vielä niistä piuhan tuohon bassovahvistimeen  Grin
...

Ei minun tarvitse muuta kuin laittaa nämä ihan tavalliset tietokoneen kajarit + subbari pörisemään, niin jo kohta alkaa eukolta tulla kaikenlaista uhkavaatimusta ja ultimaatumia.  Grin

Itse olen tähän mennessä saanut APU:n hetkeksi pöhisemään.

Siihenhän tulee englanninkielinen manuaali ja olen sen avulla saanut laitteen ihan ilmaan asti. Venäläisiä navigointisysteemejä ja sun muita en ole vielä opetellut, vaan olen lennellyt noita pääasiassa käsin ja VFR:nä.

Pekka

Niklas Kivinen

Date Registered: 12.10.06

« Reply #9 on: 01.11.08, 17:17 »

Itse myös kiintynyt joihinkin simun itärautoihin ja Tero mainitsi tuosta Il-18:sta niin joku aika sitten latailin kyseisen koneen täältä:

http://il18.fluo.net/.      Juu ja venäjätä on tuolla sivulla sitten kerrakseen. Grin

Niklas.K -Finland Kanta-Häme
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #10 on: 01.11.08, 18:20 »

Te jotka olette näihin itäkoneisiin ja niiden laitteisiin perehtyneet, niin laittakaa kuvakertomus sellaisella lentämisestä . . . .
Enpä muista tuolla kuvankaappauksissa nähneeni kuvasarjaa jossa isoa venäläiskonetta lennettäisiin sen alkuperäisellä eksoottisella paneelilla . . .
Taitaisivat ne neuvovat palautteetkin olla aika vähissä sellaisen kuvasarjan jälkeen Grin

Pekka Holopainen

« Reply #11 on: 02.11.08, 09:58 »

...
http://il18.fluo.net/.      Juu ja venäjätä on tuolla sivulla sitten kerrakseen. Grin

Sen verran ovat venäjän aakkoset jo jääneet mieleen, että tuon sivun vasemmassa reunassa olevasta valikosta voi lukea allekkain suunnilleen seuraavat nimet:

GLAVNAJA
ISTORIJA
HARAKTERISTIKI
REGISTR
SAMOLET
KABINA
STATI
RLZ
TSERTETSI
SKRINY
GALEREJA
LIVREI
FORUM
KONTAKT

Suurin osa noiden merkityksestä on arvattavissa ihan englanninkin perusteella. Voi voi ulkomaalaisia, jos suomeakin kirjoitettaisiin erilaisilla kirjaimilla. Venäjä on siihen nähden helppoa.  Grin

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #12 on: 02.11.08, 10:02 »

Te jotka olette näihin itäkoneisiin ja niiden laitteisiin perehtyneet, niin laittakaa kuvakertomus sellaisella lentämisestä . . . .
Enpä muista tuolla kuvankaappauksissa nähneeni kuvasarjaa jossa isoa venäläiskonetta lennettäisiin sen alkuperäisellä eksoottisella paneelilla . . .
Taitaisivat ne neuvovat palautteetkin olla aika vähissä sellaisen kuvasarjan jälkeen Grin

Useimmista noista koneista  (kuten esimerkiksi Project Tupolevin tekemistä) on olemassa erittäin hyvät manuaalit Englannin kielellä, joten tuskinpa useimmat tarvitsevat mitään suomennoksia. Mutta siitä vaan, jos joku haluaa sen urakan ottaa kontolleen. Vähintään kohteliasta olisi silloin kysyä myös lupa suomentamiseen siltä tiimiltä/tekijältä, joka koneen on värkännyt.

Pekka

ted
Former member
« Reply #13 on: 02.11.08, 17:41 »

Olen eri mieltä noista itävehkeiden manuaaleista - kielestä riippumatta. Siitä olen samaa mieltä, että ne ovat perusteellisia: Project Tupolevin Tu 154:n englanninkielinen manuaali on 150-sivuinen pdf-tiedosto. Siitä vain opettelemaan... Täällä kuitenkin kaipailtiin kuvallista esitystä näiden vehkeiden perustoiminnoista. Siis kuvaruutukaapauksia, jotka esittävät, mitkä nappulat käännetään mihinkin asentoon ja missä järjestyksessä. Kyseinen Tu-154 on toki oma lukunsa, mutta esimerkiksi Samdimin An-24 ei käytännössä ole tolkuttoman monimutkainen - ja ohjeita siinäkin riittää kymmenissä laskettava sivumäärä.

Minusta muutama selventävä kuvakaappaus laskisi ihmeesti kynnystä tutustua näihin vekottimiin. Kuten aiemmin keskustelussa sanotaan, näitä kuvia ei ole ollut tungokseen asti. Ehkä sekin kertoo juuri siitä, että monet kokevat pitkälliset ohjeet liian vaikeasti lähestyttäviksi.
« Last Edit: 02.11.08, 17:51 by Tero Hyvärinen »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1