Vaihtoehtoja nykyautoille

(1/13) > >>

Wanhis:
- Kaipaatko vaihtoehtoa kalliisti ylläpidettävälle nykyautolle?
- Ehkäpä itse ajat vanhalla autolla tai sinulla on ollut sellainen?
- Oletko "tee se itse mies" tai haluat muuten vain säästää autoilun kuluissa?
- Rakenteletko itsellesi "käyttö tai harrasteautoa"
- Harmittaako nykyautojen merkkihuoltojen korkeat hinnat ja se, että siellä on (useimmiten) pakko käydä?
- Onko sinulla hyviä säästövinkkejä huoltokulujen pitämiseksi kurissa?
- Ajeletko mielummin 80-90 luvun tai jopa vanhemmalla autolla?
- Mitä kaikkea kivaa voisikaan hankkia jos ajelisin muutaman satasen autolla?

Täälä keskustelemme nimenomaan näistä todellisista " järkevistä valinnoista " tai voisiko sanoa " köyhien valinnoista "

Minä aloitan aiheella Ford Sierra
Sierra on mielestäni hyvä valinta järkiautoksi. Sen kori on ajattomasti ja aerodynaamisesti muotoiltu, varsinkin se
ensimmäisen lähdön malli on tyylikäs.
Auto on yksinkertainen ja perinteinen rakenteeltaan, varaosat ovat halpoja ja niitä on helposti saatavilla myös purkuosia on markkinoilla paljon.

Käyttökokemuksia: Tuollainen Sierra 1,6/86 on ollut tuossa käytössä semmoiset 7-vuotta ja auto on kyllä todella "hintansa tienannut" niin halpaa ja huoletonta sen käyttö on ollut. Kuluneet osat on ollut helppo vaihtaa itse. Koria ei vielä ole tarvinnut hitsata katsastusmies on aina kehunut korin kuntoa. 

andy1:
Sen verran tarttee sanoa heti alkuun, että noita "säästöautoja" jokusen omistaneena voin vaan todeta kulujen vähentyneen tämmöisen vähän modernimman auton kanssa radikaalisti. Ei tarvitse läheskään joka viikko haalia osia jonkun hajonneen tilalle. Ei tarvitse arvuutella pääseekö perille. Eikä tarvitse palella harva se päivä auton alla. Kolmen vuoden aikana olen joutunut sijoittamaan varaosiin muutaman polttimon lisäksi noin 260 €. Ensin hyytyi akku, sitten menivät takatukivarren puslat vaihtoon. Valtio ja vakuutusyhtiö tietty rokottavat jonkin verran, mutta ah, niin helppoa ja huoletonta on autoilu, kun ei tarvitse raatoja korjata kaiken aikaa. Vanhaa slogania väärin lainaten: "Jää aikaa muuhunkin".

Niin, ei ole isommin harmittanut edes äärimmäisen muistorikkaan harrasteauton pistäminen lihoiksi, vaikka pilkkahinnalla menikin.

-A-

TOC:
Olis kiva tietää Suomalaisen merkkiliikkeen tuntiveloitus?

Täällä se on 90-120€.tosin enemmän suurkaupungissa.

Antiltahan se tulee....

odo:

Sen verran tarttee sanoa heti alkuun, että noita "säästöautoja" jokusen omistaneena voin vaan todeta kulujen vähentyneen tämmöisen vähän modernimman auton kanssa radikaalisti. Ei tarvitse läheskään joka viikko haalia osia jonkun hajonneen tilalle. Ei tarvitse arvuutella pääseekö perille. Eikä tarvitse palella harva se päivä auton alla. Kolmen vuoden aikana olen joutunut sijoittamaan varaosiin muutaman polttimon lisäksi noin 260 €. Ensin hyytyi akku, sitten menivät takatukivarren puslat vaihtoon. Valtio ja vakuutusyhtiö tietty rokottavat jonkin verran, mutta ah, niin helppoa ja huoletonta on autoilu, kun ei tarvitse raatoja korjata kaiken aikaa. Vanhaa slogania väärin lainaten: "Jää aikaa muuhunkin".

Niin, ei ole isommin harmittanut edes äärimmäisen muistorikkaan harrasteauton pistäminen lihoiksi, vaikka pilkkahinnalla menikin.

-A-

Ja se suurlujuusteräs  - puhumattakaan muista kehittyneistä turvavarusteista - on oikein kiva keksintö jos sattuu käymään vähän huonommin liikenteessä, omasta tai sitten muiden syystä. Isommatki vanhat autot on ns. paskana pienestäkin kolarista vs. uudet pienet.

Esimerkki mun pointista: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

mmniemi:

Sen verran tarttee sanoa heti alkuun, että noita "säästöautoja" jokusen omistaneena voin vaan todeta kulujen vähentyneen tämmöisen vähän modernimman auton kanssa radikaalisti. Ei tarvitse läheskään joka viikko haalia osia jonkun hajonneen tilalle. Ei tarvitse arvuutella pääseekö perille. Eikä tarvitse palella harva se päivä auton alla.

Varmaan riippuu siitä, "mitä saa". Jos saa hyvän yksilön, kokonaisuutena takuulla halvempia kilometrejä tuollaisella vanhalla rassilla saa. Hyvänä esimerkkinä tuo mun Golffi. Vuosimallia -92, nyt mittarissa 385tkm, joista olen itse ajanut viiden vuoden aikana tasan 200tkm. Eikä ole tarvinnut pahemmin rempata. Kerran uusittu pakoputki, kerran jouset/iskarit, kerran takajarrupalat, kaksi kertaa eteen jarrupalat ja kerran levyt, polttoainepumppu ja sitten se viime kesänä kärvähtänyt johtosarja ja ohjainyksikkö uusiksi (palovakuutus maksoi). Normaaleja huoltotoimenpiteitä öljyineen, hihnoineen jne. en laske mukaan. Pikaisen arvion mukaan ehkä vähän reipas tonni mennyt varaosiin (ei työn osuutta) viiden vuoden aikana, mikä nyt ei mielestäni ole juuri mitään, etenkin kun hankintahintaa oli vain murto-osa uuden auton hinnasta... Siksipä vähän harmittaakin luopua, mutta aikansa kutakin

Navigation

Up one level

Next page