Vaihtoehtoja nykyautoille

<< < (13/13)

kume:
Quote

Otsikon mukaisesti, onko foorumilaisilla kokemuksia "Japanilaisista Jenkkiautoista" eli esim. Nissan Maxima, Kia Magentis, Hyundai Sonata jossa 2.7-3.0 litrainen V6 moottori.


Otsikon mukaisesti vastattuna tarpeeksi vanha japanilainen "jenkkimalli" ei mielestäni ole huonon varaosavarmuuden vuoksi vaihtoehto nykyautolle. Puhun nyt Maximaa edeltäneestä Cedricistä, joka kaikin puolin oli aivan mahtava vaunu: Laiskan letkeä erittäin luotettava 3.0 litrainen bensa V6 kulutus 10 - 15 litraa/100 km. Jakopään ketjulle minun ei tarvinnut tehdä mitään. Vaihteistona oli 3 vaihteinen automaatti loikkarilla, jonka pakin kytkeytyminen hidastui selvästi loppua kohden mutta toimipas kuitenkin. Luotettava ilmastointilaite vörkki ilman huoltoa ~300 000 km seuraavan reilun sadantuhannen välin moitteettomasti. Takaveto, mutta lukkoperä peräkonttiin sijoitetun hiekkasäkin kera takasivat riittävät talviominaisuudet. Autoni oli vuosimallia 1986 ja varaosamyynti alkoi selvästi hyytyä 2000-luvulle tullessa. Tietysti koska malli oli harvinainen, niin erikoisempien osien hinnat ja saatavuus olivat joskus viikkojen odottelun takana. Ei siihen onneksi tarvinnut tilata Japanista muuta kuin takapyörien navat levyineen. Takalokarin ja pa-ruiskutusjärjestelmän ilmansäätimen sain Aro-Yhtymältä onneksi varaston loppuunmyynti hinnoin. Sama tilanne on mutuna (mobilistit voisivat kertoa japanilaisten varaosapolitiikasta tarkemmin) edessä Maximan omistajilla, tosin sillä erotuksella että mallia myytiin tuhansi sataan Cedriciin verattuna.

Ja tilaa melkein viisi metrisessä korissa riitti, takajousien asennosta päätellen olen juuri nostanut peräboksista TLK:n lihalaatikossa olleen Vire-venemoottorin hietikolle.



sauli76:
On noita vanhoja japanilaisia ollut minullakin sekä käyttöautona, että harrasteena. Tuolla tämän säikeen kakkossivulla esittelemäni ZX Nissanin varaosia saa oikeastaan kaikkia USA:sta, jossa on Nissanin Z autoihin erikoistuneita pajoja. Ei siihen saanut Suomesta enää edes iskareita. Harvinaiset isot Nissanit, kuten juuri Cedric, sen edeltäjä 280 ynnä muut kaksisataa sarjan sedanit, sekä Laurel ovat varaosien saannin kannalta suhteellisen haastavia. Amerikasta niitä joutuu metsästämään, koska Suomessa niitä ei ole edes purettuna montaakaan enää ja merkkiliikkeet ovat tarjonneet jo pitkään ei oota.

Tuollainen 20-25 vuotta mallisarjan valmistuksen päättymisestä alkaa olla se kohta, jossa varaosatilanne alkaa heikentyä, varsinkin jos kysessä on ollut vähemmän valmistettu malli - koskee myös muita kuin Nissaneita ja japanilaisia.

Marika:
Ilmeisesti pitää ajaa taas yksi vuosi lisää Fiestalla. Tuo täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleva ('99) tilaihme näköjään sai taas lisää ajoaikaa. Paljonkohan tuollaisten pikkuautojen käyttöikä (kilometreinä) yleensä on?

hnpilot:
Quote

Ilmeisesti pitää ajaa taas yksi vuosi lisää Fiestalla. Tuo täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleva ('99) tilaihme näköjään sai taas lisää ajoaikaa. Paljonkohan tuollaisten pikkuautojen käyttöikä (kilometreinä) yleensä on?


Ite ajoin -99 Renault Cliolla (1.4) vaivaiset 475 000 km

h

Hente1:
Marika, voisin kuvitella että ajotavallakin on jotain merkitystä ja huolloilla.

Heikki

Navigation

Up one level

Previous page