FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.07.19, 04:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  a340 ja ILS-lähestymis ongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: a340 ja ILS-lähestymis ongelma  (Read 1857 times)
-ZuprA-
Former member
a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« on: 08.11.08, 16:46 »

Minulla on posky:n a340 finnairin väreissä ja nyt pari päivää sitten hain siihen  uuden panelin. Ongelmana on että kun suoritan ILS lähestymistä; ei kone ala seuraamaan liukupolkua(autopilotti siis pitää alt:n päällä kokoajan). Suunnan se kyllä ottaa kiitoradan mukaan. Erityisen inhottavaa huonolla ja tuulisella säällä suorittaa koko lähestyminen käsin Sad Onkohan vika panelissa vai teenkö jotain väärin? Tongue paneli on "A340 panel by Ken Mitchell". tiedosto nimi: ab340km_panel.zip. Muilla samanlaista vikaa a340 toiminnassa?
arttula
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #1 on: 08.11.08, 16:53 »

Yleisimmät virheet ILS-lähestymisessä:

1) Olet liian korkealla, eli ILS-säteen päällä. ILSiin täytyy tulla säteen alapuolelta siten, että lentoratasi leikkaa sen. Kokeile uudestaan lähestymistä siten, että korkeutta on vaikka 2200 jalkaa 10 km etäisyydellä kentästä.
2) APP-moodi ei ole päällä
3) Course ei ole asetettu kentän suuntaisesti
4) Vauhtia on liikaa
-ZuprA-
Former member
« Reply #2 on: 08.11.08, 16:59 »

Viimeisin lähestymiseni oli EFHK 22L default atc:n vektoroimana, kork. 2000ft, krs. 222 ja muutenkin näytti että sain säteestä kiinni koska alkoi kääntymään sen suuntaisesti oikealle kurssille vai lähettääkö se erikseen suunnan ja liukupolun säteet? nav-radiot oli myöskin oikein asetettuina. app päällä, vauhtia 190kt.
arttula
Former member
« Reply #3 on: 08.11.08, 17:02 »

Tjaa-a.. Jos kaikki parametrit ovat oikein, saattaahan olla, että panelissakin on jotain vikaa. Onnistuuko laskut muilla koneilla ?
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #4 on: 08.11.08, 17:02 »

Ongelmana on että kun suoritan ILS lähestymistä; ei kone ala seuraamaan liukupolkua(autopilotti siis pitää alt:n päällä kokoajan). Suunnan se kyllä ottaa kiitoradan mukaan.

Viimeisin lähestymiseni oli EFHK 22L default atc:n vektoroimana, kork. 2000, krs. 222 ja muutenkin näytti että sain säteestä kiinni koska alkoi kääntymään sen suuntaisesti oikealle kurssille

Minusta tuo vaikuttaa siltä että tulet liian korkealta kuten Arttukin tuossa sanoi... kuinka kaukana kentästä sulla on toi 2000ft?

-ZuprA-
Former member
« Reply #5 on: 08.11.08, 17:29 »

Minusta tuo vaikuttaa siltä että tulet liian korkealta kuten Arttukin tuossa sanoi... kuinka kaukana kentästä sulla on toi 2000ft?

Noin 10nm. Ja noin 7-8nm kohdalla hdg menee pois päältä ja kone alkaa kääntymään kiitoradan suuntaisesti mutta ei ala laskeutumaan.
-ZuprA-
Former member
« Reply #6 on: 08.11.08, 17:31 »

Tjaa-a.. Jos kaikki parametrit ovat oikein, saattaahan olla, että panelissakin on jotain vikaa. Onnistuuko laskut muilla koneilla ?

Muilla koneilla ja tuolla a340kin onnistunut aina ennen tuota panelin vaihtoa.
-ZuprA-
Former member
« Reply #7 on: 08.11.08, 17:43 »

Voiko gauget aiheuttaa tuollaista koneeseen? Esim. itselläni oli joskus gauge joka kertoi etäisyyden maahan laskeuduttaessa alkaen 1500ft ja se aiheutti sen että nopeus mittarini eivät toimineet enää 1500ft jälkeen noustaessa ja laskeutuessa  nopeus näkyi vasta alle 1500ft.. Itselläni on airbussissa tcas tutka erikseen asennettuna.
akos
Former member
« Reply #8 on: 08.11.08, 17:45 »

Onko sulla NAV/GPS-kytkin(ilmeisesti ko. paneelissa kytkintä vastaa GPS-nappula FD-napin vieressä) NAV-asennossa?(vihreä valo ei pala) Smiley

Oskari
janesirnio
Former member
« Reply #9 on: 08.11.08, 17:48 »

Noin 10nm. Ja noin 7-8nm kohdalla hdg menee pois päältä ja kone alkaa kääntymään kiitoradan suuntaisesti mutta ei ala laskeutumaan.

Minulla on sama ongelma mutta tosin default koneiden kanssa. ILS lähestyminen sujuu hyvin muuten mutta kone ei laske korkeutta vaan pitää itse trimmillä ja kovan tuulen sattuessa ihan yokella pitää nokka pystysunnassa kohilleen.. eli kone menee kenttää kohti ihan oikein mut toi korkeus pitää itse säätää..mikä olisi avuksi? Olen harjoitellut ILS-autolanding:ä EFOU:lla ja korkeutta on ollu semmoset 2200ft mut etäisyyttä ei oo kyl ollukkaa kun normin myötätuuli/perusosa verran et aika läheltä tullaan!
« Last Edit: 08.11.08, 17:53 by J-E Sirnio »
-ZuprA-
Former member
« Reply #10 on: 08.11.08, 17:51 »

Onko sulla NAV/GPS-kytkin(ilmeisesti ko. paneelissa kytkintä vastaa GPS-nappula FD-napin vieressä) NAV-asennossa?(vihreä valo ei pala) Smiley

Oskari

Gps ei ole päällä Smiley
-ZuprA-
Former member
« Reply #11 on: 08.11.08, 17:52 »

EFHK:lla ILS22L:n liuku alkaa 5.7nm kosketuskohdasta, mikäli 2000ft.

Sanoin arviolta etäisyyden.
janesirnio
Former member
« Reply #12 on: 08.11.08, 17:56 »

Sanoin arviolta etäisyyden.

Mut ideako on et kone laskee itsestään korkeuden laskuun ettei itse tarvi käytännössä tehdä mitään?
-ZuprA-
Former member
« Reply #13 on: 08.11.08, 18:00 »

Mut ideako on et kone laskee itsestään korkeuden laskuun ettei itse tarvi käytännössä tehdä mitään?

Niin eli sen pitäisi iLS säteen mukaan kääntyä oikeaan suuntaan/kurssiin ja lähteä seuraamaan liukupolkua alaspäin. jos siis kaikki on asetettu oikein, tulokulma on hyvä, nopeus hyvä ja korkeus sopiva.
janesirnio
Former member
« Reply #14 on: 08.11.08, 18:03 »

Niin eli sen pitäisi iLS säteen mukaan kääntyä oikeaan suuntaan/kurssiin ja lähteä seuraamaan liukupolkua alaspäin. jos siis kaikki on asetettu oikein, tulokulma on hyvä, nopeus hyvä ja korkeus sopiva.

Onko liukupolulle olemassa joku tietty korkeus josta se nappaa kiinni vai riippuuko kentästä? silla se on mun ainoa ongelma ettei se lähde laskuun! Suunnan kyllä ottaa mut laskeutumaan ei ala muutenkuin itse säätää nokan kulman alaspäin.. entä pitääkö alttitude hold olla päällä siin vaiheessa vai ei? Mulla on päällä seuraavat asiat:

-ILS
-APP (liukupolun alusta lähtien, ei ennen)
-SPEED hold
-Courseen on laitettuna kentän ILS suunta esim. 109.500.. se ei vaan ole course nimellä kentän tiedois mut ils heading nimellä kylläki
« Last Edit: 08.11.08, 18:12 by J-E Sirnio »
Jukka Mäcklin

Date Registered: 29.11.02

« Reply #15 on: 08.11.08, 18:15 »

Moro!
Itse olen lentänyt vuosia KM:n paneelilla tosin A320 mutta pohja on sama. Kokemuksesta voin sanoa että edellä mainitut ohjeet ovat oikein:
-AP on päällä.
-Olet liian korkealla AP nappaa liukupolun vain alhaalta käsin eli lennät hyvissä ajoin lähestymiskorkeutta esim.2000ft tullessasi ILS säteeseen.
-GPS on päällä.
-APP nappula ei ole painettu vaan NAV.
Jos kaikki ehdot täyttyvät niin ainoa asia jonka keksin on paneelin uudelleen asennus.

jukka
janesirnio
Former member
« Reply #16 on: 08.11.08, 18:22 »

eli app pois päältä? jostakin ohjeista luin et app päälle liukupolun alussa..? yritämpä nyt tosiaan ottaa lähestymisen n.2000ft ja rutkasti kauempaa kun nyt olen testaillut, voi nimittäin olla siittä kiinni! kiitos.  kuinka kaukaa voi laittaa ILS napin päälle et alkais hakee kentän suuntaa?
Jukka Mäcklin

Date Registered: 29.11.02

« Reply #17 on: 08.11.08, 18:46 »

eli app pois päältä? jostakin ohjeista luin et app päälle liukupolun alussa..? yritämpä nyt tosiaan ottaa lähestymisen n.2000ft ja rutkasti kauempaa kun nyt olen testaillut, voi nimittäin olla siittä kiinni! kiitos.  kuinka kaukaa voi laittaa ILS napin päälle et alkais hakee kentän suuntaa?

Moro!
Kun lennät ns. perusosaa eli tulossa ILS-säteeseen ja olet oikealla lähestymiskorkeudella AP kytkettynä ja HDG/ALT HOLD päällä voit laittaa APP päälle. Kun kone saavuttaa ILS-säteen AP kytkee APP päälle ja HDG:ing pois ja kone alkaa kääntyä ILS-säteen suuntaan. Tämä tapahtuu yleensä hyvissä ajoin ennen liukupolkua jos homma tehdään oikein. Kun liukupolku saavutetaan kytkeytyy ALT HOLD pois ja kone alkaa seurata liukupolkua.

jukka
janesirnio
Former member
« Reply #18 on: 08.11.08, 18:47 »

Moro!
Kun lennät ns. perusosaa eli tulossa ILS-säteeseen ja olet oikealla lähestymiskorkeudella AP kytkettynä ja HDG/ALT HOLD päällä voit laittaa APP päälle. Kun kone saavuttaa ILS-säteen AP kytkee APP päälle ja HDG:ing pois ja kone alkaa kääntyä ILS-säteen suuntaan. Tämä tapahtuu yleensä hyvissä ajoin ennen liukupolkua jos homma tehdään oikein. Kun liukupolku saavutetaan kytkeytyy ALT HOLD pois ja kone alkaa seurata liukupolkua.

jukka

nonni suur kiitos! Alampa koittamaan ja harjoittelemaan! Grin
cebra
Former member
« Reply #19 on: 08.11.08, 18:52 »

-Courseen on laitettuna kentän ILS suunta esim. 109.500.. se ei vaan ole course nimellä kentän tiedois mut ils heading nimellä kylläki

Onkohan kirjotushärö vai ? 109.500 ei ole ILS course(suunta). ILS freq(taajuus) on tuo mainitsemasi. Esim. Rovaniemen kentän ILS kiitotielle 21 = Taajuus 111.700 ja suunta 208astetta. Nämäkun asetat kohilleen eli NAV1 tuon 111.700 ja COURSE kohtaan 208 niin pitäisi onnistua. Tietty kaikki jo yllämainitut seikat (korkeus, nopeus ym) pitää olla kunnossa.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1