FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.07.19, 23:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  a340 ja ILS-lähestymis ongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: a340 ja ILS-lähestymis ongelma  (Read 1856 times)
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #20 on: 08.11.08, 18:59 »

Moro!
Sen verran vielä että COURSE:lla ei ole mitään tekemistä/vaikukutusta ILS-lähetymisessä ainoastaan antaa pilotille paremman käsityksen kiitotien suunnasta. Toisin kuin VOR-lähestymisessä/suunnistuksessa jossa COURSE pitää olla oikein.

jukka
matskupu
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #21 on: 08.11.08, 19:08 »

Kartat Suomen kentille löytyy täältä: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

Vasemmalta valikosta valitse AD -> AD 2 Lentopaikat

Kentän valittuasi löydät ILS-lähestymiseen tarvittavat kartat kohdasta Instrument Approach Charts (IAC). ILS-taajuus näkyy kartoissa kohdassa LLZ.
janesirnio
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #22 on: 08.11.08, 19:18 »

Moro!
Sen verran vielä että COURSE:lla ei ole mitään tekemistä/vaikukutusta ILS-lähetymisessä ainoastaan antaa pilotille paremman käsityksen kiitotien suunnasta. Toisin kuin VOR-lähestymisessä/suunnistuksessa jossa COURSE pitää olla oikein.

jukka

Pitääkö NAV HOLD olla päällä ku tullaa ILS autolanding...
« Last Edit: 08.11.08, 19:22 by J-E Sirnio »
cebra
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #23 on: 08.11.08, 19:45 »

Moro!
Sen verran vielä että COURSE:lla ei ole mitään tekemistä/vaikukutusta ILS-lähetymisessä ainoastaan antaa pilotille paremman käsityksen kiitotien suunnasta. Toisin kuin VOR-lähestymisessä/suunnistuksessa jossa COURSE pitää olla oikein.

jukka
Voitko hieman selventää hidasjärkiselle asiaa? Tarkoitatko nyt että jos tulen jollain koneella missä ei EFIS ym hienouksia ILS lähestymiseen enkä laita COURSEEN kiitotien ILS kurssia niin kone osaa ite APP moodilla hakea kiitotien suuntaan (suuntasäteeseen) ?
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #24 on: 08.11.08, 19:48 »

Pitääkö NAV HOLD olla päällä ku tullaa ILS autolanding...

Moro!
Nyt tuli vaikea kysymys. En ole käyttänyt autolanding-mode kuin muutaman kerran vuosia sitten kun ei ole ollut sellaisia koneita käytössä. Jos oikein muistan niin toimitaan samalla tavalla kuin normaalissa ILS-lähestymisessä josta oli puhetta aiemmin. Koneessa pitäisi olla erillinen kytkin AP-kytkimen kaltainen kytkin AUTOLAND tai jotain muuta joka kytketään päälle kun suunta säteessä on saavutettu ja kun ollaan jo liukupolulla. Tässä kohtaa muisti ei pelaa joten ohjeet käyttöön. Autoland huolehtii suunnasta,liukupolusta ja nopeudesta. Itse asetetaan laipat vaaditulle asetukselle. Kone laskeutuu ja laittaa reverssit ja spolerit päälle jonka jälkeen homma hanskassa, toivottavasti.

jukka
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #25 on: 08.11.08, 19:53 »

Voitko hieman selventää hidasjärkiselle asiaa? Tarkoitatko nyt että jos tulen jollain koneella missä ei EFIS ym hienouksia ILS lähestymiseen enkä laita COURSEEN kiitotien ILS kurssia niin kone osaa ite APP moodilla hakea kiitotien suuntaan (suuntasäteeseen) ?

Moro!

Kyllä, sillä systeemi on täysin erilainen kuin VOR:ssa. Voit pitää COUSEN vaikka poikki asennossa tosin se keskiosa liikkuu edelleen ja asentuu nuolen mukaan kun suunta on oikea. Toimii ulkoisesti samalla tavalla kuin ajaisit GPS:llä.

Edit: Mutta tietysti kannattaa COURSE laittaa ILS-suuntaan niin näkee miten mennään.

jukka
janesirnio
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #26 on: 08.11.08, 20:43 »

Nooni..Nyt onnistu jo muutaman kerran ja alan hallitseen tän autoland jutun! -Kiitos kaikille avittajille! thmbup
-ZuprA-
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #27 on: 09.11.08, 00:33 »

Vielä takaisin tuohon a340 paneliin, eli onko muut käyttäjät huomanneet siinä bugeja esim. auto throtlen toimimattomuutta(eli ei pidä nopeutta siinä mihin sen on asettanut, vaan nopeutta pitää silti säätää koko ajan kaasun avulla ihan niin kuin AT ei olisi päällä ollenkaan). Auto-spoilers toiminto ei myöskään toimi..

Toinen vika minkä löysin on virtualcockpitin mittaristot, ei näy mitään mittareita, pelkkiä mustia ruutuja vain. Olisi kiva saada sekin toimimaan.

Ja kolmanneksi miten saan korjattua tilanteen jossa olen 2d panelissa ja haluan katsoa vaikka oikealle, kuvaan tulee virtualcockpitin sivuikkuna mutta se lykkää siihen päälle vielä 2d ohjaamonkuvankin eli silloin siinä näytöllä on kaksi ohjaamon ikkunaa päällekäin..? Yritin jo poistaa ne 2d:n sivu ikkuna kuvat panel kansiosta mutta sen jälkeen paneli olikin vaihtunut def. 747 paneliksi? Undecided
arttula
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #28 on: 09.11.08, 10:37 »

Vaikuttaa hieman siltä, että sinulla on vähän enemmänkin mätää tuossa systeemissä. koitapa koko koneen poistoa ja uudelleenasennusta. Ja laita vaikka kuvaa ohjaamosta tänne siltä hetkeltä, kun koneen pitäisi lähteä seuraamaan GS:ää.
arttula
Former member
Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #29 on: 09.11.08, 11:25 »

Hmmm, tätä en menisi allekirjoittamaan... Esim. 767 ei osaa napata suuntasädettä kiinni ellei ole course oikein.

Tällainen muistikuva minullakin oli, ja siksi tuon alkuun kirjoitinkin. Voi olla, että olen (taas) väärässä.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: a340 ja ILS-lähestymis ongelma
« Reply #30 on: 09.11.08, 13:52 »

Moro!
Arttu ja Juha olette oikeassa koska käytössä on kaksi systeemiä uusi ja vanha jonka kanssa voi lentää myös backcourse lähestymisiä. Eli kentän toisessa päässä on ILS jolloin sitä käytetään localizerina vastakkaisella puolella tällöin coursella on merkitystä. Uudemmat eli highly-directional ILS systeemit toimivat kuten edellä kerroin en tiedä miten ne on simussa eroteltu. Itse olen joskus kokeillut muuttaa COURSEA ja sillä ei silloin ole ollut vaikutusta tosin Vaasassa EFVA voi lentää backcourse app silloin pitää COURSE olla oikein. Eli sovitaan niin että pistetään COURSE aina oikein kuten kartassa on.

jukka
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1