Paneeleja harrastajille

<< < (5/16) > >>

sierra:
Mika,

Mielenkiinnosta kysyn oletko jo koettanut pyörittää sähköisesti moottoreita? Jaksatko akselista pysäyttää moottorin pyörimisen? Siksi kysyn että tiedän onko omassa itserakennetussa ohjauselektroniikassa jotain vikaa, kun ei ole vääntöä moottoreissa riittävästi.

Käytän 12V jännitteenä, joka on ns. chopper -piirin avulla virta tasattu moottorille sopivaksi.

-Jarkko

JylhaMi:
Moikka,

Kovasti kuulostaa pieneltä tuo sun jännite. Kun virta on rajttu vakioon niin vain jännitettä muuttamalla saadaan suurempi momentti. Mulla nyt 30v ja pitäisi saada se karvan alle 45v jonka ohjain kestää.

Ei noi mun moottoritkaan mitään vääntöhirmuja ole, mutta töissä mittasin tänään X-akselin aksiaalisen voiman ja se oli 10kg eli 100N jonka jälkeen motti alkaa "sutimaan" tämä ajo oli jenkatangolla M12 jossa hyötysuhde varmaan 10% kieppeillä. Kun saan kuularuuvin jossa hyötysuhde 50-60% uskon voimaa tulevan lisää. Ajattelin myös jos laittaisi 5mm nousulla ruuvin ja moottorille hihnapyörävälitys 1/2 jolloin momentit ruuvilla tuplaantuisi.

Softaksi olen ajatelut Vectricut 2D:tä johon voi suoraan tuoda autocad kuvan sisään. Demo-ohjelman voi imuroida netistä.

Laitas Jarkko mailia osoitteeseen mika.jylha miukumauku konecranes.com vois hieman jakaa kokemuksia 

EDIT:

Siis juu nuo mun moottorit saa kanssa jenkatangosta käsin pysähtymään...

Jostakin luin että esim. 3mm terällä alumiinista noin 1mm lastu vaatisi voimaa vain n. 1,5kg eli 15N.

JylhaMi:
Hommahan etenee ihan lentämällä

Projekteja riittää, mutta ei ole enään pitkä matka ensimmäisiin jyrsintöihin.

Hihnapyörät kiinni ja X-akselin kuularuuvi kiinni.

Makoy:

Hommahan etenee ihan lentämällä

Projekteja riittää, mutta ei ole enään pitkä matka ensimmäisiin jyrsintöihin.

Hihnapyörät kiinni ja X-akselin kuularuuvi kiinni.

Hyvältä näyttää 
Otetaanko tilauksia jo vastaan 

Marco

JylhaMi:
Moi Marco,

Kone olisi tarkoitus olla ajokunnossa noin kuukauden päästä.

Kyllähän se olisi hyvä jos olisi heti jotakin paloja joita voisi kokeilla ajaa 
Tiedostot tulisi olla mielellään dxf muodossa. Tietysti yksinkertaisia paneeleja nyt voi vaikka itse piirtää CAD:llä puhtaaksi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page