FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.17, 12:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  "Uudentyyppinen" frameongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: "Uudentyyppinen" frameongelma  (Read 2665 times)
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

"Uudentyyppinen" frameongelma
« on: 25.11.08, 13:02 »

Joskus kun normaalisti käynnistän FS 2004:n niin fps on vakioaloituskuvassa (ja lennettäessäkin) alemmalla tasolla kuin joskus toiste tietokoneen ja FS:n käynnistämisen jälkeen:

Kun käynnistän tietokoneen ja siten simun, aloituspaikka on EFHK:n rata 22L ja koneena default 737. Framet ovat tuossa paikassa yleensä tasolla 27-30 riippuen ajankohdasta ja sillä hetkellä vallitsevasta AI-liikenteestä.
Toisinaan taas käynnistettyäni tietokoneen ja sitten simun, onkin framerate ihan samassa paikassa selkeästi alempi, tasolla 22-24.

Kummassakin tapauksessa tietokoneen säädöt ovat ihan samat, kuten myös FS 2004:n säädöt. Mitään lisäosiakaan ei ole muutettu/lisätty/vähennetty. Myöskään kiintolevyjen eheytyksellä ei ole vaikutusta noihin tilainteisiin.

Minusta tämä on kummallista. Kaikki muu tietokoneella toimii ihan normaalisti: Nettiselailu, nettisivujen avautuminen, Excell, Photoshop, digikuvien katselu jne.

Mistähän tuo voisi johtua? Tuntuu, että framejen ero on jotenkin kiinni tietokoneesta.

yES Huh

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Nixu
Former member
Re: "Uudentyyppinen" frameongelma
« Reply #1 on: 25.11.08, 13:14 »

Tuntuu, että framejen ero on jotenkin kiinni tietokoneesta.

Nyt on pakko todeta, että terävä havainto  Wink Ei se ainakaan kuun asennosta johdu, sen voi varmasti sanoa.

Esa, jos framet oikeasti vaivaa, niin lähtisin etsimään syytä vaikkapa tuosta P4:sta  Wink Intelin Coret on päivän sana
Henri Stschukin

Date Registered: 30.12.05

« Reply #2 on: 25.11.08, 13:29 »

Huomaatko Esa ihan oikeasti muka n. 3fps muutoksen? Ja se haittaa sinua? En millään jaksa uskoa että tuo pienenpieni epätasainen muutos olisi "jostain" tuntemattomasta johtuvaa. Ehkä et vaan tasan tarkasti katso juttuja samasta paikasta, kuvakulmasta siis.

www.verkkokauppa.com - Sinne ne frameratet menneet on
Ei siinä muuten, mutta sen muutamankin framen pudotuksen kyllä huomaa raskaammassa kohdassa. Esimerkiksi 17fps:n ja 20fps:n eron kyllä huomaa. Että kyllä ne jokainen irti revitty frame per second auttaa köyhää simuilijaa, niinkuin minä. Tongue
Esa Sairio

« Reply #3 on: 25.11.08, 13:36 »

En kyllä saanut vastausta siihen, mitä kysyin.

1. Tuo testitilanne on ihan tarkasti sama, kuten sanoinkin.

2. Tuo ero on luokkaa 5 framea eikä vain 3 framea.

3. Tietenkään paikaan seistessä tuota eroa ei huomaa. On sama onko fps 22 vai 29. Mutta heti, kun lähtee liikkeelle alkutilanteestani vakio 737:lla, niin ruudunpäivityksellä on erittäin selvä ero esim. onko se luokkaa 22 vai luokkaa 30 (jossa rajoitin).

4. Sainoin aiemmin että yleensä fps on välillä 27-30 lähtötilanteessani käynnistettyäni tietokoneen ja simun ja kun olen EFHK:n 22L:llä. Kun lähden kiihdyttämään lentoonlähtöä varten, ja katson etuvasemmalle jolloin EFHK:n rakennukset ja ai-koneet tulevat selkeästi näkyviin, fps putoaa jonnekin 20-25 välille, joka on selvästi töksähtelevää kuvaa.
Mikäli sitten jo alkutilanteessani (avattuani tietokoneen ja FS:n) frametason on tuo "epänormaali" 22-24, on se liikkeelle lähdön jälkeen ja etuvasemmalle katsotatessa vastaavasti vieläkin huonompi eli jotain 15-18 eli suorastaan surkeaa (diashow).

Voisiko joku ystävällisesti vastata alkuperäiseen kysymykseeni?

En tässä nyt kysynyt siis sitä, miten yleensä frameja voi parantaa. Tiedossa on hyvin että uusi, tehokkain mahdollinen tietokone auttaisi asiaa, noin yleisesti.

yES Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Santeri Lehtonen

Date Registered: 04.09.07

« Reply #4 on: 25.11.08, 13:38 »

Esa: ei tolla sun raudalla enää mitään kunnon frameja saa. Henrin linkistä uusia frameja hommaamaan.

"When we left earth it changed our world"
ToniH22
Former member
« Reply #5 on: 25.11.08, 13:55 »

Esa on sitkee kaveri, sen olen jo saanut huomata. Itsekkin olen tuota rautapuolen päivitystä suositellut hänelle, mutta uskonut ei ole.
Joten kaverit, annetaan Esan pitää koneensa tuollaisenaan.
Todellisuus on että Intel P4 on vanhaa kauraa ja sen päivitys olisi suotavaa kun vielä hinnat antaa periksi, sitten kun tämä Dollari alkaa vahvistumaan kunnolla, niin kyllä se on että kamojen hinta on suolaista sitten Smiley,  joten nyt olisi oiva tilaisuus päivittämiselle. Mulla tulee vaihtumaan näyttis enskuussa...2x Radeon HD 4870 1gt muisteilla, jospa tuo FSX alkaisi viimeisellä pelittämään siedettävästi.
PS: Mullakin vasta nyky systeemilläni FS9 pyörii nätisti Smiley
ToniH22
Former member
« Reply #6 on: 25.11.08, 13:59 »

Se on ikävä kun tuota Framea ei saa lukituksi, että se olisi juuri aina tämän fps lukeman mitä haluaa.
Henri Stschukin

Date Registered: 30.12.05

« Reply #7 on: 25.11.08, 14:12 »

Sitten ehkäpä kannattaa alkaa karsia jostain Wink
Nokun.. On sydäntä raastavaa alkaa karsimaan jotain pois, kun se on kerran simuun tunkenut. No mutta oikeessa oot. Rautaa koneeseen.
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #8 on: 25.11.08, 14:24 »

Aikoinani säätelin (fs2004) Hangon kentällä, jossa ei AI-liikennettä. Kun siis laitoin koneeni kiitotielle, ja namiskat oikeisiin asentoihisa niin tallensin lentoni (sää myös aina sama). Nyt kun valitsin tallentamani lennon, (tietokoneen buuttauksen, tai FS:n buuttauksen jälkeen) oli frameista kadonnut jonnekin melko suuri määrä! Aikani kokeiltuani tulin siihen tulokseen, että lentoa ei yksinkertaisesti kannata aloittaa tallennetusta tilanteesta! Jos sitten Menin "greate a flight":in kautta, eli tein aloitustilanteen uusiksi, oli taas framet korkeammalla Embarrassed Syytä tähän en tiedä, enkä asiaa ole sen jälkeen enää tutkinut!

T: Mika

Esa Sairio

« Reply #9 on: 25.11.08, 14:35 »

Tämäpä on jälleen mielenkiintoinen keskustelu!

Tein hieman hommia ja otin kuvat paljon kehumistani "vakioframetesteistä" sekä simuni asetuksista. Teen niistä kohtapuoleen uuden aiheen tänne keskustelupalstalle.

Olisi mielenkiintoista, jos joku vaivautuisi säätämään FS 2004:sa ihan samalla tavalla kuin minulla on ja luomaan samat tilanteet, kuin minulla ja sitten kertomaan omat framet.

Kerron myös näytönohjaimen säädöt.

yES

ToniH22
Former member
« Reply #10 on: 25.11.08, 15:00 »

No mites tuo sitten on Esa mahdollista, kellään täällä on tuskin yhtä samanlaista konetta kun sulla käytössä ja ei ole olemassakaan niin samanlaista laitteistoa, että olisi vertailukelpoista laittaa tänne sitten kuvia eri tietsikasta samoilla asetuksilla, koska ero olisi esim omalla koneella nätisti tuolla 30+ fps EFHK:lla...mielestäni on turhia threadeja tälläiset.

EDIT: anna ne simun asetus tiedot ja näyttisasetuksissa ni testaan ja pistän kuvat tilanteesta. Saa sit nähä mikä se lopputulos on tässäkin ongelmassa.
« Last Edit: 25.11.08, 15:09 by Toni Hiltunen »
Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

« Reply #11 on: 25.11.08, 15:09 »

Esim FRAPS:lla saa hyvin näkyviin todellisen frameraten, kun se jotenkin keskiarvoistaa lukemaa. Sillä on paras tehdä näitä framevertailuja.

Tero

PPL(A)
Esa Sairio

« Reply #12 on: 25.11.08, 15:22 »

No mites tuo sitten on Esa mahdollista, kellään täällä on tuskin yhtä samanlaista konetta kun sulla käytössä ja ei ole olemassakaan niin samanlaista laitteistoa, että olisi vertailukelpoista laittaa tänne sitten kuvia eri tietsikasta samoilla asetuksilla, koska ero olisi esim omalla koneella nätisti tuolla 30+ fps EFHK:lla...mielestäni on turhia threadeja tälläiset.

EDIT: anna ne simun asetus tiedot ja näyttisasetuksissa ni testaan ja pistän kuvat tilanteesta. Saa sit nähä mikä se lopputulos on tässäkin ongelmassa.
En minä ajattelekaan, että jollakin olisi ihan samanlainen kone kuin minulla ja hän tekisi testit kuten minä. Silloinhan lopputulos olisi teoriassa täsmälleen sama kuin itselläni. Tämänhän tiedän jo.

Mielenkiintoista sen sijaan on se, että millaisia frameja muilla tietokoneilla ihmiset saavat, jos simu on säädetty tasan kuten minulla ja lentotilanteet on tehty ihan kuten minulla ja lisäosat kuten  minulla.

Vai pelätäänkö sitä, että oikein tehdyissä testeissä osoittautuisikin, että uudempi ja kalliimpi tietokone ei annakkaan parempia frameja kuin esim,. minun koneeni? Cool

yES Tongue

ToniH22
Former member
« Reply #13 on: 25.11.08, 15:49 »

En minä ajattelekaan, että jollakin olisi ihan samanlainen kone kuin minulla ja hän tekisi testit kuten minä. Silloinhan lopputulos olisi teoriassa täsmälleen sama kuin itselläni. Tämänhän tiedän jo.

Mielenkiintoista sen sijaan on se, että millaisia frameja muilla tietokoneilla ihmiset saavat, jos simu on säädetty tasan kuten minulla ja lentotilanteet on tehty ihan kuten minulla ja lisäosat kuten  minulla.

Vai pelätäänkö sitä, että oikein tehdyissä testeissä osoittautuisikin, että uudempi ja kalliimpi tietokone ei annakkaan parempia frameja kuin esim,. minun koneeni? Cool

yES Tongue
Jos nyt tuossa testaan sen homman ensalkuun, kerrot vaan nyt mitkä asetukset laitan omalle simulle ja näyttikselle?
Voin sitten laittaa niitä kuvia FPS lukeman kera. Mulla kun ei ole käytössä kun suomi maisemat FS9:ssä vaan ja AI kamaa löytyy, joten ei ole kun vaan kokeilla.
Esa Sairio

« Reply #14 on: 25.11.08, 17:41 »

Jos nyt tuossa testaan sen homman ensalkuun, kerrot vaan nyt mitkä asetukset laitan omalle simulle ja näyttikselle?
Voin sitten laittaa niitä kuvia FPS lukeman kera. Mulla kun ei ole käytössä kun suomi maisemat FS9:ssä vaan ja AI kamaa löytyy, joten ei ole kun vaan kokeilla.
Julkaisin mm. asetukseni ja testitilanteeni tuossa uudessa aiheessa "Frametestit kuvineen...", katso sieltä.

yES

Juha Hepokangas

Date Registered: 04.07.01

« Reply #15 on: 25.11.08, 20:06 »

Esa on sitkee kaveri, sen olen jo saanut huomata. Itsekkin olen tuota rautapuolen päivitystä suositellut hänelle, mutta uskonut ei ole.
Joten kaverit, annetaan Esan pitää koneensa tuollaisenaan.
Esa käy samanlaista taistelua koneen frameja syövää aavetta vastaan kuin minäkin joskus aikoinani.  Cool

Tuolloin(kin) budjetti oli tiukka ja piti tulla toimeen vanhalla raudalla. Nykyinenkään tekniikka (AMD Athlon64 4000+ ja GF 8600GTS) ei ole enää ihan uutta, mutta olen oppinut olemaan tuijottamatta fps-lukemaa kun ruudunpäivitys on kumminkin jo riittävä lentämiseen ilman että täytyy asetuksia karsia.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Nixu
Former member
« Reply #16 on: 25.11.08, 21:44 »

yES Tongue
Heh, johan Esa vitsin murjaisi. Ei muuta kuin Intelin Quadi kehiin ja FSX tulille ja unohdat vanhan ja ikälopun P4:n sekä FS9:n, jonka aika on jo jättänyt  Wink
Esa Sairio

« Reply #17 on: 26.11.08, 08:30 »

Heh, johan Esa vitsin murjaisi. Ei muuta kuin Intelin Quadi kehiin ja FSX tulille ja unohdat vanhan ja ikälopun P4:n sekä FS9:n, jonka aika on jo jättänyt  Wink
Heh heh... ainahan sitä eppäillä soppii!

Tulihan tuo tietokoneiden ero nyt vihdoin kunnolla todistettua, kun tuossa toisessa aloittamassani frameaiheessa Toni teki samat testit kuin minäkin ja samoilla asetuksilla. Ainakin Tonin tietokone on olennaisesti parempi FS 2004:n frameraten suhteen kuin minun tietokoneeni.

Mutta minun mielestä asia on niin, että tämä testi tukee aiempaa päätöstäni, että FSX:ää en aio hankkia. Näyttää siltä, että vasta Tonin tietokoneen tasoisella systeemillä FS 2004 alkaa pyöriä riittävän hyvin. Silloinhan FSX pyörisi vastaavasti melko huonosti Tonin systeemillä. Taitaa olla niin, että tästä kolme vuotta eteenpäin on saatavissa niin tehokkaita tietokoneita, että myös FSX pyörisi niillä minun kriteerit täyttävästi.

yES Grin

ToniH22
Former member
« Reply #18 on: 26.11.08, 08:46 »

Mutta minun mielestä asia on niin, että tämä testi tukee aiempaa päätöstäni, että FSX:ää en aio hankkia. Näyttää siltä, että vasta Tonin tietokoneen tasoisella systeemillä FS 2004 alkaa pyöriä riittävän hyvin. Silloinhan FSX pyörisi vastaavasti melko huonosti Tonin systeemillä. Taitaa olla niin, että tästä kolme vuotta eteenpäin on saatavissa niin tehokkaita tietokoneita, että myös FSX pyörisi niillä minun kriteerit täyttävästi.

Kyse ei ole ollut tähänkään mennessä laitteiston tehon riittävyydestä niinkään uusissa laitteissa, vaan ajuritasolta pidemmin. Koska Nvidialla ei kiinnostuta niinkään ajureita optimoimaan simulle, vaan olen saanut sen kuvan että ainoastaan ajurit suunnitellaan näille ns. vertailukelpoisille First person shooter peleille..
Tuossa olen toiseen threadiin asian jo sanonut, että FSX:n engine on täysin sama kuin FS2002, sitä ei ole muutettu suuntaan eikä toiseen, kaunisteltu vaan entistä enemmän.
Ja mitä tapahtuu kun vanhaa engineä ei päivitetä ja tekstuurit pistetään laadukkaammalle tasolle mitä engine ei välttämättä ns. siedä. Ja jos sietää, niin muu ei välttämättä siis tämä laitteisto.
FSX ei ole vertailukelpoinen millään lailla nykyisiin laitteisiin, koska sitä ei ole parannettu enginen kohdalta, periaatteessa testiä voitaisiin vetäistä jollain FS2002 aikaisella kokoonpanolla(Geforce Ti 4200 jne) ja siitä alkaa ns. kritisoimaan laitteistoa jos vaan aihetta on. Suosittelen tässä ongelmassa esim lähteä syyllistämään Microsoftia, ei niinkään laitteistovalmistajia... Microsoftihan se tämän simun on tehnyt, jättänyt työnsä ns. vanhemman järjestelmän varaan joka kuormittuu ylimääräisillä sydeemeillä ja näin esim prossun ja näyttiksen sietokyky alkaa olemaan rajoillaan. thmbup
ToniH22
Former member
« Reply #19 on: 26.11.08, 12:13 »

Ja mietityttää mistä se Esa repii näitä veikkauksiaan...sanotaanko että aika tuulesta temmattua tekstiä ja kertoo juuri myös tietämättömyydestä.
En ainakaan mitään Esan mielipiteistä ottasi huomioon, jos simun takia alkaisin konetta päivittämään. Mulla on intelin uusinta uutta prosessoria edutava yksilö jolla FSX, pyörii ilman nykimisiä ja kuten tuossa olen muutamia kertoja sanonut. Tämä oma Geforce oli floppaus, ja siihen on tulossa korjaus ensiviikosta. Koneeseen tulee 2x radeon HD 4870 1gt, jolla uskosin nämä fps paranevan vielä reilusti, vaikka en niihin simussa huomiota kiinnitäkkään.
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1