FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.17, 12:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  "Uudentyyppinen" frameongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: "Uudentyyppinen" frameongelma  (Read 2664 times)
Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

Re: "Uudentyyppinen" frameongelma
« Reply #20 on: 26.11.08, 12:41 »

Ja mietityttää mistä se Esa repii näitä veikkauksiaan...sanotaanko että aika tuulesta temmattua tekstiä ja kertoo juuri myös tietämättömyydestä.
En ainakaan mitään Esan mielipiteistä ottasi huomioon, jos simun takia alkaisin konetta päivittämään. Mulla on intelin uusinta uutta prosessoria edutava yksilö jolla FSX, pyörii ilman nykimisiä ja kuten tuossa olen muutamia kertoja sanonut. Tämä oma Geforce oli floppaus, ja siihen on tulossa korjaus ensiviikosta. Koneeseen tulee 2x radeon HD 4870 1gt, jolla uskosin nämä fps paranevan vielä reilusti, vaikka en niihin simussa huomiota kiinnitäkkään.
Ensinnäkin, Kannattava ostos nuo kaksi HD4870!

Toiseksi, kiva, kun joku muukin on samaa mieltä kuin minä. Esa tosiaan tempaa nuo ajatukset tuulesta, ei minkäänlaista kokemusta. Jos FSX pyörii kaikkialla yli 30 fps, niin miksi ruveta valittamaan ja hinkua enemmän? Itselleni se olisi unelmien täyttymys jos missä tahansa kentällä fsx pyörisi yli 30 fps. (tai edes sulavasti) Ja tuo Tonin tapaisen koneen saa helposti 1100€. Kyllä pitäisi pyöriä. Eikä se ongelma ole FISD:n skenujen kanssa, kuten ollaan jo puhuttu...

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
ToniH22
Former member
« Reply #21 on: 26.11.08, 13:13 »

FSX:ssä nopein näytönohjain on GeForce 8800GT 1Gt, peitoten taakseen Radeonit X2 ja uudemmat GeForcet. Vertailun teki Tom's Hardware.
Se miksi se peittoaa on juuri ajuripuoli...Atin ajurit uusille korteille on niin alkutekiöissään vielä, että varsinaisia testituloksia uusilla korteilla ei voi yhtä hyvin tehdä vielä kuten Nvidian jo vuoden vanhalla laitteistolla, joilla on ollut reilusti aikaa kehittää omia ajureitaan. Atin ajurihomman tietäen, siinä ei ole vuosiin tapahtunut mullistavaa, esim CrossfireX tukikin tulee vasta uusille atin korteille ensikuun catalysteissä, ja kehityksen mukaan varmaan ajuritkin jossain välin pääsee sille tasolle että on vertailu kelpoinen tuon Tom's hardwaren testeissä. Joten en ottaisi tuota testiä huomioon vielä tässä vaiheessa kun ajurit ovat keskeneräiset

PS: Nvidia on ennenkin huijannut omilla optimoidulla ajureillaan, että en menisi vannomaan tätäkään testiä nvidian ajureiden rehelliseen toimimiseen. Wink
« Last Edit: 26.11.08, 13:17 by Toni Hiltunen »
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #22 on: 26.11.08, 13:54 »

Hassua että jotkut ihmiset käyvät täällä kuumana, kun hieman laittaa provokatoorista ja omia arveluja sisältävää tekstiä. Jos vaivautuu lukemaan tarkemmin, mitä kirjoitan, huomaa etten esitä täsmällisiä mielipiteitä kuin todistetuista asioista tai asioista joista on olemassa faktaa. Esimerkiksi lauseeni "Taitaa olla niin, että tästä kolme vuotta eteenpäin on saatavissa niin tehokkaita tietokoneita, että myös FSX pyörisi niillä minun kriteerit täyttävästi." Tämä lause ei esitä faktana siinä olevaa väitettä, vaan arveluna.

Faktaa löytyy: Nyt on vihdoin varsin tieteellisesti mitattu, minkälainen framerate-ero on minun tietokoneellani ja Tonin tietokoneella FS 2004:n suhteen.

Miksi FS 2004 kelpaa minulle edelleen eikä FSX?

Suomi on simussa hieno ilmasta katsottuna ja aika realistisen näköinen vain silloin, kun koko maan kattava Finnterrain on asennettuna.

Pelkästään se tosiasia, että Finnterrain ei toimi FSX:ssä, on syy miksi en tule hankkimaan FSX:ää. Jos taas FISD tekisi Finnterrainista FSX-version, asia saattaisi tältä osin muuttua. Olen kyllä nähnyt FSX:n vakiomaisemaa Suomesta kuvien kautta, eikä ole kovin kummoista. On tosin parempaa kuin FS 2004:n vakiomaisema.
Toinen argumentti: FISDIN lentokentät eivät ole FSX-yhteensopivia, ainakaan nyt. Tämä on toinen täysin olennainen huono puoli FSX:ssä.
Kolmas argumentti on se, ettei FSX:n framerate ole minun tietokoneellani lähestulkoonkaan riittävä - eihän koneeni riitä kunnolla edes FS 2004:n pyörittämiseen, kuten nyt julkaistut testit todistavat. Ei minun koneellani pääse lähellekään 70-100 fps-lukuja. Sitäpaitsi eihän esim. Helsingin seudulla voi verrata testitilanteilla FS 2004:n ja FSX:n eroja koska frameja paljon syövät lisäosat EFHK ja Finnterrain eivät edes toimi FSX:ssä!

On sentään yksi onnekas asia: Minun ja muiden tekemät photosceneryt toimivat myös FSX:ssä.

Entäs framerate simulaatoreissa noin yleisesti?

Frameraten pitää olla alueella 70-100 joka paikassa, liikkuvassa kuvassa, ruuhkaisilla lentokentillä jne. Vain noin nopealla ruudunpäivityksellä kuva on täysin luonnollinen. Tästä minulla on omakohtainen ja hyvä kokemus kahdestakin ammattisimulaattorista: Patrian Flight Training Device ja Finnairin Airbus A320 simulaattori. Molemmilla ruudunpäivitys on täydellisen realistinen.

yES Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Henri Stschukin

Date Registered: 30.12.05

« Reply #23 on: 26.11.08, 13:55 »

Se miksi se peittoaa on juuri ajuripuoli...Atin ajurit uusille korteille on niin alkutekiöissään vielä, että varsinaisia testituloksia uusilla korteilla ei voi yhtä hyvin tehdä vielä kuten Nvidian jo vuoden vanhalla laitteistolla, joilla on ollut reilusti aikaa kehittää omia ajureitaan. Atin ajurihomman tietäen, siinä ei ole vuosiin tapahtunut mullistavaa, esim CrossfireX tukikin tulee vasta uusille atin korteille ensikuun catalysteissä, ja kehityksen mukaan varmaan ajuritkin jossain välin pääsee sille tasolle että on vertailu kelpoinen tuon Tom's hardwaren testeissä. Joten en ottaisi tuota testiä huomioon vielä tässä vaiheessa kun ajurit ovat keskeneräiset

PS: Nvidia on ennenkin huijannut omilla optimoidulla ajureillaan, että en menisi vannomaan tätäkään testiä nvidian ajureiden rehelliseen toimimiseen. Wink
Se on kyllä veristä kilpailua noiden näytönohjainvalmistajien välillä. Itse olen tähän asti ollut ATI:n leirissä(kyllä, olen niitä joille asiat on mustavalkoisia ja hakeudun aina jollekin puolelle Tongue ) Mutta nyt näyttää siltä, että taitaa tuo Nviidia 8800 jossakin muodossa tulla mun komoottiin. Vai onko tuo GF 9800 1G mistään kotoisin?
Kim Eriksson

« Reply #24 on: 26.11.08, 14:03 »

Mikä noista 9800:sta? En itse tiedä, mutta jos teet muutakin kun simuilet koneella ollessasi, niin kyllä.  Kuten ATi:n HD4870 on hyvä peleissä, mutta tosiaan ei vielä ajurien takia toimi kunnolla FSX tai FS9. Itse en ajattelisi ostavani vanhaa teknologiaa.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Henri Stschukin

« Reply #25 on: 26.11.08, 14:06 »

Mikä noista 9800:sta? En itse tiedä, mutta jos teet muutakin kun simuilet koneella ollessasi, niin kyllä.  Kuten ATi:n HD4870 on hyvä peleissä, mutta tosiaan ei vielä ajurien takia toimi kunnolla FSX tai FS9. Itse en ajattelisi ostavani vanhaa teknologiaa.
Kyllähän se simuilu aikalailla vie tämän koneen kapasiteetin. Siis eikai noilla 9800 1G muistilla olevilla mitään radikaalia eroa ole keskenään?
Niin ja milloinkohan sieltä ATI:lta on odotettavissa uusia ajureita tuolle HD4870:lle? Niin ja mulla on melkolailla samat syyt pysyä vielä FS9:ssä kuin Esallakin, mutta FSX toki löytyy ja pyöriikin jotenkuten.
ToniH22
Former member
« Reply #26 on: 26.11.08, 14:08 »

Siinä asiassa olen Esan kanssa samaa mieltä tuon FSX:n takia, kun nämä suomi maisemat ei vielä toimi FSX:ssä. Sen takia myös koneeltani löytyy FS9 asennettuna ja sille olevat koneet joita on tullu ostettua vuosien varrella, ettei nekään lojuisi turhaan koneella, koska suurin osa niistä on vielä FSX:n kanssa yhteensopimaton.

Ja noista patrian simulaattoreista sen verran, nehän on täysin eri sorttia verrattuna tähän joka junnun FS sarjaan, siinä realistisuus on aivan erilaisesti otettu huomioon kun FS:ssä, myös siihen on kiinnitetty huomiota mitä lentäjäkoulutuksessa on olennaista, ei jotkut tehosyöpöt maisemat vaan oleellisuuteen on kiinnitetty huomiota, eli lentokoneen käyttäytymisen ja toimivuuteen.
Esa Sairio

« Reply #27 on: 26.11.08, 14:32 »

Siinä asiassa olen Esan kanssa samaa mieltä tuon FSX:n takia, kun nämä suomi maisemat ei vielä toimi FSX:ssä. Sen takia myös koneeltani löytyy FS9 asennettuna ja sille olevat koneet joita on tullu ostettua vuosien varrella, ettei nekään lojuisi turhaan koneella, koska suurin osa niistä on vielä FSX:n kanssa yhteensopimaton.

Ja noista patrian simulaattoreista sen verran, nehän on täysin eri sorttia verrattuna tähän joka junnun FS sarjaan, siinä realistisuus on aivan erilaisesti otettu huomioon kun FS:ssä, myös siihen on kiinnitetty huomiota mitä lentäjäkoulutuksessa on olennaista, ei jotkut tehosyöpöt maisemat vaan oleellisuuteen on kiinnitetty huomiota, eli lentokoneen käyttäytymisen ja toimivuuteen.
Asiallista kommenttia Toni! Grin

Voiko koneeseeni vaihtaa tehokkaamman prossun? Emolevy on Intelin 915P?

yES Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Henri Stschukin

« Reply #28 on: 26.11.08, 14:36 »

Asiallista kommenttia Toni! Grin

Voiko koneeseeni vaihtaa tehokkaamman prossun? Emolevy on Intelin 915P?

yES Smiley

Siis onko se Socket 775? Jos niin kyllä pitäisi voida päivittää tehokkaampaan. Mikä sen emon loppuosa on?
Esa Sairio

« Reply #29 on: 26.11.08, 14:48 »

Emolevyn koodi on Intel D915PGN.

yES

Staok
Former member
« Reply #30 on: 26.11.08, 14:53 »

Esa, jos haluat sen 50-80 fps:ää irti koneesta niin osta uusi kone, sitten kyllä varmasti pyörii FS9 vaikka loppuelämän hyvin, ei tollanen purkkaliimaaminen ole järkevää pitkällä tähtäimellä varsinkaan kun tuosta tehtävästä hyvin suoriutuvat uudet koneet maksavat nykyään 900-1300 euroa.

Minäkin sinnittelin vanhalla koneeella viimeiseen asti, mutta loppujen lopuksi ei vaan jäänyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin hankkia uusi kone, nyt olen täysin onnellinen FS9:in pyörimisen suhteen enkä ole välttämättä edes kaikkea potentiaalista tehoa vielä ottanut koneesta irti.
ToniH22
Former member
« Reply #31 on: 26.11.08, 14:57 »

Ostat prossuksi vaikka Intel E8600 Dual core, Gigabyten GA-EP45-UDP3 emolevyn. Sille käy sitten neliytimisetkin prosessorit. Muisteiksi voisin suositella joko A-data merkkiä tai Mushkinia, 2gt  1066mhz maksaa alta 40e.
Henri Stschukin

« Reply #32 on: 26.11.08, 15:08 »

Emolevyn koodi on Intel D915PGN.

yES
En löytänyt sen sockettia, mutta jos on Socket-T, niin sitten voi päivittää.

Edit. Löysinpäs! Kyllä sen voi päivittää vaikka neliytimiseksi.
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #33 on: 26.11.08, 15:32 »

Minulla oli vielä jokin aika sitten käytössä tuo IBM:n 450 Mhz Pentium 3 , Siinä minulla oli Fs2002 ja Fs2004 ja ne pyörivät kyllä ihan hyvin. Mutta sitten kun löysin tämän edullisen 3Gigahz P4:sen niin siirryin siihen. Nyt Fs2004 pyörii kuin "Rasvattu salama"
Shocked
IBM:ssä framet olivat muistaakseni luokkaa 2-7
« Last Edit: 26.11.08, 15:59 by Jari Vanhatupa »

ToniH22
Former member
« Reply #34 on: 26.11.08, 15:32 »

En löytänyt sen sockettia, mutta jos on Socket-T, niin sitten voi päivittää.

Edit. Löysinpäs! Kyllä sen voi päivittää vaikka neliytimiseksi.
Jep, näyttäisi olevan socket 775, joten esan ei tarvitsisi ostaa kuin prossu ensalkuun tuohon.
http://www.geeks.com/details.asp?invtid=D915PGN-BO&cat=MBB jos tuo emo on samanlainen.
Esa Sairio

« Reply #35 on: 26.11.08, 16:46 »

Tuota päivitystä voisi harkita. On paljon halvempaa kuin täysin uuden koneen osto. Ja helpompaa kun ei tarvi asentaa simua uusiksi. Simussani on parisataa lisäosaa plus WOAI-liikenne ja tietokoneella paljon muutakin tietoa, kuvia jne. kahdella eri kiintolevyllä.

Millainen prosessori tuohon emolevyyni sitten sopisi? Sisi sellainen, että framet nousisivat olennaisesti.

Nykyinen on siis P4 3,6 GHz. Tuolla linkin listalla näytti olevan tehokkaampi vaihtoehto vain P4 3,8 GHz.
Sopiiko emolleni siis nämä uudet Intelin dual coret ja mikä on niiden hyöty FS 2004:ssa? Kysyn kun en todellakaan tiedä niiden toimintaperiaatetta. Kellotaajuus niissä ainakin jossain tyypissä näyttää olevan 3,3 GHz.

yES Smiley
« Last Edit: 26.11.08, 16:57 by Esa Sairio »

Olli Vainio

Date Registered: 05.07.01

« Reply #36 on: 26.11.08, 17:01 »

Tuota päivitystä voisi harkita. On paljon halvempaa kuin täysin uuden koneen osto. Ja helpompa kun ei tarvi asentaa simua uusiksi. Simussani on parisataa lisäosaa plus WOAI-liikenne ja tietokoneella paljon muutakin tietoa, kuvia jne. kahdella eri kiintolevyllä.

Millainen prosessori tuohon emolevyyni sitten sopisi? Sisi sellainen, että framet nousisivat olennaisesti.

Nykyinen on siis P4 3,6 GHz. Tuolla linkin listalla näytti olevan tehokkaampi vaihtoehto vain P4 3,8 GHz.
Sopiiko emolleni siis nämä uudet Intelin dual coret ja mikä on niiden hyöty FS 2004:ssa? Kysyn kun en todellakaan tiedä niiden toimintaperiaatetta. Kellotaajuus niissä ainakin jossain tyypissä näyttää olevan 3,3 GHz.
Minä laittaisin kyllä kerralla suosiolla emolevyn vaihtoon että saisi uuden sukupolven porssun sinne kerralla eikä tarttis arpoa että sopiiko varmasti...se emolevy kun nyt loppupeleissä maksaa jotain alle satasen.

Kellontaajuus merkkaa lopulta aika vähän, kun itse testailin ekaa kertaa Core Duoa(huom. ei edes Core 2 Duo) niin about 1,83GHz sellainen oli raa'assa laskentatehossa samalla tasolla kuin 2x 3,4GHz P4.

Tuollaisessa uudessa E8400 prosessorissa pelkästään varmaan on jo jotain tuplat tehoa vielä tuohon nähden eli varmaan sellainen tuplat tuohon ekaan Core Duoon nähden vääntöä ja varmaan kun vertaa 3,4GHz P4:ään niin jotain 4 kertaa enemmän vääntöä...

Ja sitten noista dual ja quad core prossuista...niissä on siis useampi ydin samassa prosessorissa, tavallaan 2 tai 4 prosessoria samassa paketissa.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
mikael.pola
Former member
« Reply #37 on: 26.11.08, 17:40 »

Tuohon ei sovi kuin 90 nm prossut, eli vaihtoon menee myös emo.

Otto Nieminen

Date Registered: 06.02.06

« Reply #38 on: 26.11.08, 18:13 »

Ensinnäkin, Kannattava ostos nuo kaksi HD4870!

...
No kannattava ja kannattava, mikäs itelläs on  Grin HC-käyttäjänä todettakoon, että immeisesti seuraa muidenkin ATI-linjaston näytönsekoittajien jalanjälkiä ja tarjoaa taas ristuksenmoisen säädön ennenkuin alkaa pelaamaan kuten pitää. Tosin Tonilla varmasti enemmän kokemusta näistä hommista kuin minulla  Grin
Kim Eriksson

« Reply #39 on: 26.11.08, 18:33 »

Itellä on juuri ostettu HD4870 1GB Grin Vielä tosin kasattavana ;( Uusilla näyttiksillä aina sitä ajuri puolen sählinkiä, en ihmettele yhtään. Minä suorastaan RAKASTAN sitä säätämistä. Se on vaan niin ihanaa. Tosin Winukan 4 kertaa 2 kuukaudessa uudelleen asentaminen ja aina uusiks kaiken säätäminen ei ole, jota joutunut tällä vanhalla aasilla tekemään turhan usien. Hermot menee. Onneksi ens viikolla tai sen jälkeisellä viikolla voi sitten hakea tuli-terän koneen ja näytön. Sitten Vista sisään ja Lentelee FSX:llä. Smiley Ahh... Ei jaksa odottaa.

Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1