FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 22:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivaliikennettä simuun
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 5 Reply Print
Author Topic: Laivaliikennettä simuun  (Read 11817 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Laivaliikennettä simuun
« on: 01.12.08, 11:14 »

[ attachment removed / expired ]

Minä kun lentelen paljon tuolla saaristossa, niin tuli mieleeni, että saisihan tuota laivaliikennettäkin siellä olla . . . . löysin sattumalta erästä sceneryä asentaessani pari hyvän näköistä laivaa joista tulee savua ja perässä on komea vana.
Ne seilaavat tuolla tyynellä merellä edestakaisin erään saaren lähettyvillä . . . . .
Haluaisin nuo laivat seilaamaan Vaasan ja Uumajan välille . . . . kuinkahan se suurinpiirtein onnistuisi?
Alla on niiden Traffic plaani purettuna . . . se näyttää jotenkin erilaiselta kuin lentokoneiden plaanit . . . . itseasiassa en ymmärrä siitä paljon mitään . . . .
paitsi nämä: tuo PGHT on sotilas lentokenttä joka on siinä sceneryssä, AI Libertyt ja AI Fletcherit ovat niitä laivoja joiden mapit ovat Aircraft kansiossa.
Mahtaako joku ymmärtää näistä laivaplaaneista jotain?


FlihtPlans:

AC#9000,NAVY0,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9010,NAVY1,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9001,NAVY2,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9011,NAVY3,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT


Aircraft:

AC#9000,54,"AI Liberty Ship 1"
AC#9001,54,"AI Liberty Ship 2"
AC#9010,54,"AI Fletcher Class Destroyer 1"
AC#9011,54,"AI Fletcher Class Destroyer 2"


Airports:

PGHT,N14* 57.82',E145* 36.95',0

Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #1 on: 01.12.08, 13:32 »

Kannattaa rohkeasti tutustua simun sdk-paketin sisältöön. Siellä kerrotaan kaikki liikenteen lisäämisestä. FS2004:n ja FSX:n AI-liikenne toimii kutakuinkin samoilla säännöillä.

Flight Simulator X - Boat Traffic Compiler
Microsoft ESP - Traffic Toolbox
Microsoft ESP - Configuring Surface Vehicle Traffic
FSDeveloper.com
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #2 on: 01.12.08, 14:56 »

...
Haluaisin nuo laivat seilaamaan Vaasan ja Uumajan välille . . . . kuinkahan se suurinpiirtein onnistuisi?
Alla on niiden Traffic plaani purettuna . . . se näyttää jotenkin erilaiselta kuin lentokoneiden plaanit . . . . itseasiassa en ymmärrä siitä paljon mitään . . . .
paitsi nämä: tuo PGHT on sotilas lentokenttä joka on siinä sceneryssä, AI Libertyt ja AI Fletcherit ovat niitä laivoja joiden mapit ovat Aircraft kansiossa.
Mahtaako joku ymmärtää näistä laivaplaaneista jotain?


FlihtPlans:

AC#9000,NAVY0,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9010,NAVY1,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9001,NAVY2,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9011,NAVY3,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT


Aircraft:

AC#9000,54,"AI Liberty Ship 1"
AC#9001,54,"AI Liberty Ship 2"
AC#9010,54,"AI Fletcher Class Destroyer 1"
AC#9011,54,"AI Fletcher Class Destroyer 2"


Airports:

PGHT,N14* 57.82',E145* 36.95',0


Näyttävät tuossa FlightPlans-osassa nuo neljä laivaa seilaavan eräänlaisia risteilyjä PGHT:stä PGHT:hen tiettyinä aikoina. Aircraft-osassa jokaisella rivillä on ensin koneen (tässä siis laivan) tunnusnumero (sama kuin plaanin rivin alussa), sitten nopeus ja lopuksi se nimi (lainausmerkeissä), joka laivan aircraft.cfg-tiedostossa on määritelty title= lauseessa. Airports-osassa määritellään ansin käytettävien kenttin (tässä sataman) tunnus (joka on simussa sama) ja sijainti pohjoista (N) leveyttä ja itäistä (E) pituutta sekä lopussa kentän korkeus merenpinnasta (sataman korkeus on siis tasan 0).

Koko asia on liian pitkä tässä selitettäväksi joten tehdäkseen itse plaaneja/kenttiä/satamia on opiskeltava joka tapauksessa. Seuraavista paikoista saattaa olla apua:

http://www.flightsimulatorguide.com/aitraffic.htm

http://users.skynet.be/robflsim/RFWAI2en.html

http://www.surclaro.com/AI_Tutorial/#part1

http://michaelstanton.net/ai/

http://www.surclaro.com/AI_Tutorial/

http://www.flightsim.no/artikler/02012/

Myös ne satamat (kentät veden päälle) voi itse tehdä esimerkiksi Lee Swordyn AFCAD-ohjelmalla. Senkin käyttö vaatii jonkin verran opiskelua ja on tässä kerrottavaksi liian pitkä juttu.

Pekka

Edit: Löysin lyhyehkön oppaan AFCAD-ohjelman käyttöön täältä: http://www.farmboyzimsflightsims.com/Airport_Creation.html

Täällä on toinen (tosin eri ohjelmalle, mutta videona): http://www.youtube.com/watch?v=_suMB5DvlCo

...ja täällä on lisää sekä AI:sta että AFCADistä: http://www.terra-brasilis.org/index.php?view=article&catid=39%3Atutorial&id=468%3Aai-traffic-in-fs2004&option=com_content&Itemid=339
« Last Edit: 01.12.08, 15:20 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #3 on: 01.12.08, 15:07 »

Kiitokset Kari ja Pekka hyvistä linkeistä. Noin äkkiä kun tässä päättelen niin minun pitäisi siis saada aikaiseksi jonkinlaiset "vesi satamat" koska jos laitan määränpääksi Vaasan lentokentän niin laivat ilmeisesti sitten yrittävät sinne.

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #4 on: 02.12.08, 08:13 »

No niin . . . kyllä minusta vielä laivaliikenteen asentaja tulee . . . sain jo nuo laivat sieltä tyyneltämereltä Vaasaan, tosin ne ovat nyt tuolla lentokentällä mutta kyllä tämä tästä.
Sitä minä tuossa mietin, että mistä nuo laivat tietävät mihinpäin niiden pitää lähteä seilaamaan, kun ei tuossa plaanissa ole mitään kompassisuuntia . . . . nämä laivat jotka ovat tuossa kentällä rullaavat kuin lentokoneet kiitoradalle ja lähtevät höyrypannut pihisten matkaan pitkin kiitorataa . . . . kiitoradan loppuessa ne jäävät jumiin.

[ attachment removed / expired ]

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9018
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #5 on: 02.12.08, 08:23 »

No niin . . . kyllä minusta vielä laivaliikenteen asentaja tulee . . . sain jo nuo laivat sieltä tyyneltämereltä Vaasaan, tosin ne ovat nyt tuolla lentokentällä mutta kyllä tämä tästä.
Sitä minä tuossa mietin, että mistä nuo laivat tietävät mihinpäin niiden pitää lähteä seilaamaan, kun ei tuossa plaanissa ole mitään kompassisuuntia . . . . nämä laivat jotka ovat tuossa kentällä rullaavat kuin lentokoneet kiitoradalle ja lähtevät höyrypannut pihisten matkaan pitkin kiitorataa . . . . kiitoradan loppuessa ne jäävät jumiin.

Näyttää hyvältä.  Grin

Selvisihän sulle se että näitä laivoja käsitellään nyt niin kuin AI lentokoneita? Pitää vissiin kuitenkin kikkailla jotta ne saa liikkeelle. Voisit vakoilla AFCAD ohjelmalla kuinka "satamat" on tehty, eli ne ovat juuri näitä laivoja varten olevia "lentokenttiä" jotka toimivat satamina. Niissä on todennäköisesti lyhyt kiitotie ja parkkipaikka jne.

Sinun pitää siis tehdä Vaasan satamaan uusi AFCAD, samoin kuin Uumajaan. Näiden satamien koodit ja koordinaatit ja muu tarvittava siirretään sitten Aircrafts.txt tiedostoon AITraffic luomista varten. Näistä koordinaateista reitti lasketaan suorana viivana kuten AI liikenteessä muutenkin. (TTools laskee, sinun ei tarvitse itse moista miettiä)

AFCAD ohjelma on siis varmaankin seuraava askel ja sen jälkeen liikenteen valmistaminen.

'Don't panic'
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #6 on: 02.12.08, 08:38 »

Kiitos tiedoista Tatu . . . . sitten on ilmeisesti niin, että jos haluan laivojen tekevän mutkia reitillä niin sinne matkalle pitää myös tehdä noita AFCAD "satamia" . . . . .

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9018
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #7 on: 02.12.08, 09:14 »

Kiitos tiedoista Tatu . . . . sitten on ilmeisesti niin, että jos haluan laivojen tekevän mutkia reitillä niin sinne matkalle pitää myös tehdä noita AFCAD "satamia" . . . . .

Aivan oikein.  Smiley

'Don't panic'
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #8 on: 02.12.08, 09:46 »

Pikavilkaisulla tuohon laivaliikenteen plaanin näin yhden probleeman. Ne on merkitty "lentämään" IFR-säännöillä. Eikös siitä seuraa se, että ne tulevat tutkan ja aluelennonjohdon taajuuksille höpisemään joutavia?

Ainakin Flytampan Juliana-sceneryssä laivaliikenne ruuhkauttaa noita taajuuksia joskus jopa ärsyttävästi.

Jos ne laittaisi VFR-plaanille, ehkä ne pölisivät vähemmän mutta seilaisivat vain hyvän sään aikana  Grin
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #9 on: 02.12.08, 16:30 »

AI-liikenteessä on oikeastaan melkoinen puute se, että nuo lentoreitit ovat kuin viivoittimella vedettyjä. Ei siitä juuri tavanomaisissa paikoissa haittaa ole, mutta kun pitäisi lentää johonkin hankalampaan paikkaan niin silloin on. Tein vuosi pari sitten liikennettä mm. Luklan kentälle, joka on tosi hankalassa paikassa vuoren kupeessa ja sinne johtaa vain yksi lennettävä reitti laaksoa pitkin alemmilta mailta. AI koneet eivät osaa hyödyntää sitä vaan yrittävät suoraan vuorten yli. Laskeutuminen Luklaan ei sillä tavoin onnistu edes niiltä, sillä hyvin lyhyellä matkalla pitäisi korkeutta pudottaa kilometrejä ja sitten vielä saada kone kentälle, joka on pystysuoran vuorenseinämän edessä. Ne menevät aina yli ja läpi vuorten pystymättä koskaan varsinaisesti laskeutumaan kentälle.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #10 on: 02.12.08, 16:44 »

Jospa koittasit sitten värkätä tuon afcad tyylisen jutun, että ne poikkeaa sieltä vuoren toiselta puolelta, jolloin kiertävät vuoren, ylittämättä sitä?

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
ToniH22
Former member
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #11 on: 02.12.08, 17:05 »

Jospa koittasit sitten värkätä tuon afcad tyylisen jutun, että ne poikkeaa sieltä vuoren toiselta puolelta, jolloin kiertävät vuoren, ylittämättä sitä?
Voi kun Kim se olisikin niin yksinkertaista. Et tainnut tajuta oikein pointtia. Afcadilla ei ole siinä mitn tekemistä. Nimenomaisesti reittipisteen mukaan ne toimivat, juurikin noissa hankalissa lentokentissä. Suosittelen ensin perehtymään asiaan ennen kun vastaat. Tietääkseni tuo AI liikenne ei taida olla niin älykkäällä tasolla FS:ssä vielä että osaisi tehdä moisen määrittelyn
Antti Huuhka
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 20.12.07

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #12 on: 02.12.08, 17:33 »

Tulipa tuossa mieleen että jos luot afcad:illa lentokentän ja luot siihen todella pitkän laivan reittiävastaavan taxiway:n kiitotielle niin, eikös se silloin rullaile kokoajan kohti kiitotietä ja kun saavuttaa kiitotien joka on määräsatama ja jää sinne jumiin sen 5 minuuttia ennenkuin katoaa ja ilmestyy sitten uudelleen lähtöpisteeseen kun seuraava plaani alkaa.
Tällöin se ei myöskään sotkeudu aluelennonjohdon radiotaajuuksille.

Toimivuudesta en tiedä mutta tuo mulle ensimmäisenä tulisi mieleen.
ToniH22
Former member
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #13 on: 02.12.08, 17:52 »

Samalla periaatteella tehtiin tuossa toissa vuonna Freeflow Bahamas pakettiin tuota laivaliikennettä ja myös Freeflow Florida pakettiin tehtiin muutamat laivat liikennöimään pienellä alueella. Määritykset oli pitkälti hankalia ja aikaavieviä alkuun, kunnes yksi tiimiläisistä keksi tuon homman miten sen saa järkevällä tavalla toimimaan simussa, että laiva liikkuu suurinpiirtein haluttua väylää pitkin. Esim freeflow florida paketissa saatiin se Ft. Lauderdalen ja Miamin alueella toimimaan ongelmitta tämän Harryn kehittelemällä tavalla. Samaa ollaan noudatettu Freeflow Bahamas paketin kanssa.
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #14 on: 02.12.08, 18:00 »

Voi kun Kim se olisikin niin yksinkertaista. Et tainnut tajuta oikein pointtia. Afcadilla ei ole siinä mitn tekemistä. Nimenomaisesti reittipisteen mukaan ne toimivat, juurikin noissa hankalissa lentokentissä. Suosittelen ensin perehtymään asiaan ennen kun vastaat. Tietääkseni tuo AI liikenne ei taida olla niin älykkäällä tasolla FS:ssä vielä että osaisi tehdä moisen määrittelyn
Joo, toi oli täysi veikkaus. Perustui tuohon mitä Tatu oli kertonut miten nuo veneet sai vietyä eri väli-etappien kautta päämäärään. Aattelin jos sen saman vois saada toimiin lentokoneillakin.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #15 on: 02.12.08, 18:21 »

Esim freeflow florida paketissa saatiin se Ft. Lauderdalen ja Miamin alueella toimimaan ongelmitta tämän Harryn kehittelemällä tavalla. Samaa ollaan noudatettu Freeflow Bahamas paketin kanssa.

Onko tämä mainitsemasi tapa kenties suuri salaisuus?  Roll Eyes
ToniH22
Former member
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #16 on: 02.12.08, 19:07 »

Onko tämä mainitsemasi tapa kenties suuri salaisuus?  Roll Eyes

En mie usko että on. Muistaakseni se ei ollu kovinkaan hääppönen homma tehdä sitä, kun se innostui niitä lisäilemään vähän minne sattuu Smiley
Voisin kysästä häneltä sen asian. Englanninkieleisellä vastauksella se tulee sitten olemaan tässä threadissa.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #17 on: 02.12.08, 21:00 »

Kysytään nyt taas välillä neuvoa . . . . . kun on viisi tuntia tapellut tuon kanssa . . . . .  .sain nyt sinne Vaasan satamaan sen AFCAD water kentän ja  Ai laivatkin ilmestyvät sinne minne haluan mutta ne pysyvät siellä vain noin 10 sekuntia, jonka jälkeen haihtuvat ilmaan "PIM" ne vain häviävät . . . .?

Edit: Ratkaisin jo ongelman "Vahingossa"  . . . . . nyt on satamassa komean näköistä, tosin laivat ei vielä liiku mihinkään mutta kyllä minä vielä niille näytän "missä kaappi seisoo" . . . . .
 thmbup
« Last Edit: 03.12.08, 04:50 by Jari Vanhatupa »

akos
Former member
Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #18 on: 02.12.08, 21:16 »

Tulipa tuossa mieleen että jos luot afcad:illa lentokentän ja luot siihen todella pitkän laivan reittiävastaavan taxiway:n kiitotielle niin, eikös se silloin rullaile kokoajan kohti kiitotietä ja kun saavuttaa kiitotien joka on määräsatama ja jää sinne jumiin sen 5 minuuttia ennenkuin katoaa ja ilmestyy sitten uudelleen lähtöpisteeseen kun seuraava plaani alkaa.
Tällöin se ei myöskään sotkeudu aluelennonjohdon radiotaajuuksille.

Toimivuudesta en tiedä mutta tuo mulle ensimmäisenä tulisi mieleen.
Minäkin kun tuossa päivällä asiaa pohdiskelin, niin ajattelin, että tällä tavalla tuon saattaisi voida toteuttaa. Vaasan satamaan parkkipaikka ja siitä pitkä rullaustie Uumajaan "kiitotielle". Smiley

Oskari
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #19 on: 04.12.08, 16:24 »

Törmäsin tälläiseen kun tutkin erilaisia laiva sceneryjen "kenttätoteutuksia" Onko tässä nyt sitten tuollainen jatkettu "taxiway"?
Laiva kulkee tuon vihreän viivan mukaisesti.
Voisiko joku ystävällinen myös hieman kertoa muutakin tuosta alla olevasta kenttä toteutuksesta, niin pääsen nopeammin etenemään tässä opiskelussa.
 Smiley
AC#2104,ENDVR,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,22CY,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,22CY

[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 04.12.08, 17:07 by Jari Vanhatupa »

Pages: [1] 2 3 ... 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1