Laivaliikennettä simuun

(1/17) > >>

Wanhis:
[ Attachment not found - or removed ]

Minä kun lentelen paljon tuolla saaristossa, niin tuli mieleeni, että saisihan tuota laivaliikennettäkin siellä olla . . . . löysin sattumalta erästä sceneryä asentaessani pari hyvän näköistä laivaa joista tulee savua ja perässä on komea vana.
Ne seilaavat tuolla tyynellä merellä edestakaisin erään saaren lähettyvillä . . . . .
Haluaisin nuo laivat seilaamaan Vaasan ja Uumajan välille . . . . kuinkahan se suurinpiirtein onnistuisi?
Alla on niiden Traffic plaani purettuna . . . se näyttää jotenkin erilaiselta kuin lentokoneiden plaanit . . . . itseasiassa en ymmärrä siitä paljon mitään . . . .
paitsi nämä: tuo PGHT on sotilas lentokenttä joka on siinä sceneryssä, AI Libertyt ja AI Fletcherit ovat niitä laivoja joiden mapit ovat Aircraft kansiossa.
Mahtaako joku ymmärtää näistä laivaplaaneista jotain?


FlihtPlans:

AC#9000,NAVY0,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9010,NAVY1,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9001,NAVY2,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9011,NAVY3,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT


Aircraft:

AC#9000,54,"AI Liberty Ship 1"
AC#9001,54,"AI Liberty Ship 2"
AC#9010,54,"AI Fletcher Class Destroyer 1"
AC#9011,54,"AI Fletcher Class Destroyer 2"


Airports:

PGHT,N14* 57.82',E145* 36.95',0

karik:
Kannattaa rohkeasti tutustua simun sdk-paketin sisältöön. Siellä kerrotaan kaikki liikenteen lisäämisestä. FS2004:n ja FSX:n AI-liikenne toimii kutakuinkin samoilla säännöillä.

Flight Simulator X - Boat Traffic Compiler
Microsoft ESP - Traffic Toolbox
Microsoft ESP - Configuring Surface Vehicle Traffic
FSDeveloper.com

pho201:
Quote

...
Haluaisin nuo laivat seilaamaan Vaasan ja Uumajan välille . . . . kuinkahan se suurinpiirtein onnistuisi?
Alla on niiden Traffic plaani purettuna . . . se näyttää jotenkin erilaiselta kuin lentokoneiden plaanit . . . . itseasiassa en ymmärrä siitä paljon mitään . . . .
paitsi nämä: tuo PGHT on sotilas lentokenttä joka on siinä sceneryssä, AI Libertyt ja AI Fletcherit ovat niitä laivoja joiden mapit ovat Aircraft kansiossa.
Mahtaako joku ymmärtää näistä laivaplaaneista jotain?


FlihtPlans:

AC#9000,NAVY0,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9010,NAVY1,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9001,NAVY2,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT
AC#9011,NAVY3,1%,1Hr,IFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0123,PGHT,00:30:00,00:45:00,010,R,0123,PGHT


Aircraft:

AC#9000,54,"AI Liberty Ship 1"
AC#9001,54,"AI Liberty Ship 2"
AC#9010,54,"AI Fletcher Class Destroyer 1"
AC#9011,54,"AI Fletcher Class Destroyer 2"


Airports:

PGHT,N14* 57.82',E145* 36.95',0



Näyttävät tuossa FlightPlans-osassa nuo neljä laivaa seilaavan eräänlaisia risteilyjä PGHT:stä PGHT:hen tiettyinä aikoina. Aircraft-osassa jokaisella rivillä on ensin koneen (tässä siis laivan) tunnusnumero (sama kuin plaanin rivin alussa), sitten nopeus ja lopuksi se nimi (lainausmerkeissä), joka laivan aircraft.cfg-tiedostossa on määritelty title= lauseessa. Airports-osassa määritellään ansin käytettävien kenttin (tässä sataman) tunnus (joka on simussa sama) ja sijainti pohjoista (N) leveyttä ja itäistä (E) pituutta sekä lopussa kentän korkeus merenpinnasta (sataman korkeus on siis tasan 0).

Koko asia on liian pitkä tässä selitettäväksi joten tehdäkseen itse plaaneja/kenttiä/satamia on opiskeltava joka tapauksessa. Seuraavista paikoista saattaa olla apua:

http://www.flightsimulatorguide.com/aitraffic.htm

http://users.skynet.be/robflsim/RFWAI2en.html

http://www.surclaro.com/AI_Tutorial/#part1

http://michaelstanton.net/ai/

http://www.surclaro.com/AI_Tutorial/

http://www.flightsim.no/artikler/02012/

Myös ne satamat (kentät veden päälle) voi itse tehdä esimerkiksi Lee Swordyn AFCAD-ohjelmalla. Senkin käyttö vaatii jonkin verran opiskelua ja on tässä kerrottavaksi liian pitkä juttu.

Pekka

Edit: Löysin lyhyehkön oppaan AFCAD-ohjelman käyttöön täältä: http://www.farmboyzimsflightsims.com/Airport_Creation.html

Täällä on toinen (tosin eri ohjelmalle, mutta videona): http://www.youtube.com/watch?v=_suMB5DvlCo

...ja täällä on lisää sekä AI:sta että AFCADistä: http://www.terra-brasilis.org/index.php?view=article&catid=39%3Atutorial&id=468%3Aai-traffic-in-fs2004&option=com_content&Itemid=339

Wanhis:
Kiitokset Kari ja Pekka hyvistä linkeistä. Noin äkkiä kun tässä päättelen niin minun pitäisi siis saada aikaiseksi jonkinlaiset "vesi satamat" koska jos laitan määränpääksi Vaasan lentokentän niin laivat ilmeisesti sitten yrittävät sinne.

Wanhis:
No niin . . . kyllä minusta vielä laivaliikenteen asentaja tulee . . . sain jo nuo laivat sieltä tyyneltämereltä Vaasaan, tosin ne ovat nyt tuolla lentokentällä mutta kyllä tämä tästä.
Sitä minä tuossa mietin, että mistä nuo laivat tietävät mihinpäin niiden pitää lähteä seilaamaan, kun ei tuossa plaanissa ole mitään kompassisuuntia . . . . nämä laivat jotka ovat tuossa kentällä rullaavat kuin lentokoneet kiitoradalle ja lähtevät höyrypannut pihisten matkaan pitkin kiitorataa . . . . kiitoradan loppuessa ne jäävät jumiin.

[ Attachment not found - or removed ]

Navigation

Up one level

Next page