FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 00:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivaliikennettä simuun
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print
Author Topic: Laivaliikennettä simuun  (Read 11733 times)
Kari Kyheröinen

Date Registered: 04.02.02

Re: Laivaliikennettä simuun
« Reply #40 on: 15.12.08, 15:04 »

...Tai jos olisi Ai-ihmisiä niin niitäkin voisi liikutella . . . esim metsään voisi laittaa harhailemaan Ai-eksyneen, jota sitten pitäisi etsiä lentokoneesta käsin ym. ym. Smiley

Tuo on ihan arkipäivää FSX:n Missions operaatioissa. Vanhan tyylin AI-liikenteeseen verrattuna älyä, vuorovaikutteisuutta ja vaihtelua on lentotehtävissä huomattavasti enemmän - FSX mission: Oil Rig Transport [* YouTube].

Äskettäin oli Microsoft ESP kehittäjätapaaminen jossa väläytettiin tietoja tammikuussa tulevasta ESP 2.0:sta. ESP on ammattilaisten simulaattorialusta ja sitä käytetään pohjana myös Microsoftin lento- ja junasimupeleissä. Uutena ominaisuutena ESP 2.0:ssa on mm. laajentunut maaliikenteen ja ajoneuvojen hallinta eli tehtäviä voi suorittaa myös maankamaralla. Lentopeliversioon (FSXI) siirrettynä se voisi tarkoittaa vaikka kentän kunnossapitokaluston tai Follow Me auton operointia. Esimerkiksi autokoulutyylistä käytännön harjoittelua, kuinka lentokoneet ohjataan oikeille paikoille. Tai säiliörekan sompailua kaupungin A lentokentältä kaupungin B lentokentälle autonavigaattorin ohjeistamana. Tai jos suurten ihmisjoukkojen liikkumista voi ohjailla, joku Jukolan viestiin tai Jyväskylän ralliin liittyvä operaatio voisi olla hieno... Eikös tulevassa Train Simulator 2:ssa ole jo mukana ihmisvilinää asemilla. No pianhan se selviää.
« Last Edit: 15.12.08, 15:20 by Kari Kyheröinen »
Sami Wetterstrand

Date Registered: 05.01.08

« Reply #41 on: 18.12.08, 19:32 »

Innostuin tuossa sitten minäkin kokeilemaan tätä. Tarkoituksena olisi laittaa Freedom Of The Seas ajamaan Turun telakalta koeajolenkkiä saaristoon. Jokin vaan nyt ilmeisesti häikkää joko plaanissa tai sitten tuossa afcadissa, koska laivaa ei löydy mistään. Osaakohan joku antaa vinkkiä, että mikä nyt on väärin. Mielestäni tuon pitäisi kuitenkin olla juuri kuten sen kuuluu.

Aircraft:
AC#1000,20,"FREEDOM"

Airports:
EFTT,N60* 27.3',E22* 7.13',0

Flightplans:
AC#1000,N208EH,1%,4Hr,VFR,00:00:00,00:15:00,010,R,0000,EFTT,02:00:00,02:15:00,010,R,0000,EFTT

Ja sitten vielä kuva siitä afcadista:

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #42 on: 19.12.08, 06:39 »

Tuo viimeinen viivanpätkä pitää olla "se musta" ja siinä pitää olla ne "Start loctionit" . . . kokeile lisäksi vielä ottaa se Afcadin "nuolivalitsin" käyttöön ja tartu sillä kaikkiin sinisiin pisteisiin koko reitin pituudelta ja kokeile siirtää niitä hieman niin siitä huomaat ovatko ne "tarttuneet" toisiinsa ne pitää olla tarttuneet, muuteni laiva katoaa muutaman sekunnin kuluttua.
Reittiviiva pitää olla "tarttunut" myös tuohon vihreään palloon.
Asenna myös "laituri" siis radan pätkä, sen vihreän pallon viereen, jo et halua sen näkyvän niin aseta leveydeksi alle 2ft.
Jos ei vieläkään laiva näy niin vaihda laivaa ja kokeile jollain toisella, itsekään en saa kaikkia laivoja näkymään on vielä senverran "hakusessa" tämä juttu.
Smiley

Edit: Kannattaa tehdä ensin vain ihan lyhyt "testireitti" jolla voi testata plaanin toimivuuden ja sen näkyykö laiva yleensäkään. Vasta sitten kannattaa ruveta vetämään pitkää reittiä saaristoon . . . . minulla on aina ollut niin, noiden pitkien reittien kanssa, että reitti on ollut "poikki" jostain eikä laivaa ole ensin näkynyt.
« Last Edit: 19.12.08, 08:39 by Jari Vanhatupa »

Sami Wetterstrand

« Reply #43 on: 19.12.08, 12:51 »

Ahaa. Mulla on siis nyt tuo viimeinen viivanpätkä se "kiitotie" ja se sitä edellinen lyhyt pätkä on se musta runway taxi link. Se kiitotie siis pitää olla irti tuosta reitistä? Siniset pallot on kyllä kaikki tarttuneet toisiinsa ja tuo reittihän ei ole kovin pitkä, se käy siinä vähän matkaa laivaväylää eteenpäin ja palaa sitten takaisin. Mitenkä tuo parkkipaikan koko? Mulla on siinä nyt se suurin (Gate Heavy) standi, mutta voiko teoriassa olla mahdollista, että sekin on tuolle 300m laivalle liian pieni?
Jari Vanhatupa

« Reply #44 on: 19.12.08, 13:23 »

Kyllä se viimeinen musta pätkäkin pitää olla kiinni reitissä. Tuosta sinun kuvasta ei voi olla varma onko se viimeinen musta vai ei.
Näyttäisi silti siltä ettei siniset pallot ole yhdistyneet.

Sami Wetterstrand

« Reply #45 on: 19.12.08, 13:29 »

Viimeinen on runway, sitä edellinen on musta. Se kiitotien leveys on vaan laitettu niin pieneksi ettei se näy, sen takia se näyttää normaalilta viivalta.
Jari Vanhatupa

« Reply #46 on: 19.12.08, 13:41 »

Joo kyllä minulla on se runway erillisenä sen vihreän pallon vieressä ja siitä olen sitten tehnyt "laiturin"
Siis se runway joka valitaan sieltä ylävalikosta  Insert . . runway.

Sami Wetterstrand

« Reply #47 on: 19.12.08, 14:46 »

Tein tuon plaanin osalta niin, että vaihdoin tuon laivan siihen simun default kelluke-cessnaan. Nyt cessna näkyy tuossa "standilla" silloin kun sen kuuluisi ollakin siinä parkissa, mutta kun lähtöaika koittaa, häviää se siitä bittiavaruuteen. Toinen ihmeellisyys on, että se on tuossa veden päällä parkissa pyörillään, kellukkeet sen pyörän mitan verran ilmassa vedestä.  Shocked

Nuo siniset pallot on testattu, koko reitti on yhtenäinen, ja lisäksi se "kiitotie" irrotettu siitä reitistä ja vaihdettu se viimeinen pätkä mustaksi taxi linkiksi. Lisäsin myös ne punaiset start locationit sen mustan taxi linkin molempiin päihin.

Edellisen testin perusteella veikkaisin, että vikaa on ensinnäkin tuossa laivassa (miten se parkkiruudun tyyppi ja koko? pitääkö olla Gate Heavy, vai joku muu?).
Tämän lisäksi vikaa on myös jossain muualla (flightplan kenties?), koska se defu-cessnakaan ei lähde reitille.
Jari Vanhatupa

« Reply #48 on: 19.12.08, 16:00 »

Minulla on tuo Gate small kaikissa laivoissa ja sillä kyllä toimii joten tuskin se tuosta johtuu . . . tuli mieleen, että onko se reitti kiinni myös siinä vihreässä pallossa kun koitat liikuttaa sitä . . . .
Aika pitkällä jo olet kun sait sinne sen Cesnankin vilahtamaan . . . . hae lisää laivoja netistä ja kokeile , jotain muita . . .
Minä en ainakaan ole saanut noita Haman laivoja vielä näkymään. Muutenkin noiden testausten kanssa menee helposti sellaisia 6-8 tunnin putkia ennenkuin jokin toimii.
Voisin koittaa ajaa tuolla sinun plaanilla , kulkeeko laiva mutta pitää pian mennä koisimaan kun pitää yöksi töihin.

Jari Vanhatupa

« Reply #49 on: 19.12.08, 16:35 »

Koitin ajaa laivaa tuolla sinun plaanilla ja kyllä se tutui kulkevan ihan hyvin Smiley

EDIT: En tosin tuota Feedomia vaan sellaista joka minulla muutenkin toimii.

Sami Wetterstrand

« Reply #50 on: 19.12.08, 17:08 »

No aikani taas säädin, niin nyt näkyy se laivakin. Laitoin sen parkkiruudun tyypiksi dock ja lisäsin sille reilusti lisää radiusta. Oli vissiin siitä kiinni että se kalikka ei mahtunut siihen ruutuun. Enään se ongelma että se edelleen häviää siitä kun lähtöaika koittaa. Reitti on kiinni myös siinä parkkiruudussa. Täytyykin testata seuraavaksi, josko sillä appron routen leveydellä olisi jotain merkitystä, jos se laiva on liian leveä sille reitille.

//EDIT: Ja nythän se toimii. Simu ei näemmä ymmärrä vedessä tapahtuvaa AI-liikennettä. Olin laittanut appron routen, runway taxi linkin ja runwayn pintamateriaaliksi "water". Näihin kaikkiin kun hoksasi laittaa tilalle esim. "concrete" niin johan toimii. Seuraavaksi tarvitsee alkaa opettelemaan Gmaxia, että saa Hki-Tallinna liikenteen vaatimat laivat simuun...  Smiley
« Last Edit: 19.12.08, 18:31 by Sami Wetterstrand »
Jari Vanhatupa

« Reply #51 on: 20.12.08, 07:10 »

Hienoa! Katsoin onko minullakin valittuna tuo "concrete" . . . ja olihan se (Varmaan vahingossa) . . . .
Kokeilin myös muuttaa tuon parkkiruudun tyypiksi dock ja lisäsin radiusta ja jo alkoi Haman "Le Marigan" Ai versio näkymään . . . . " Aivan loistavaa ".
Toivottavasti intosi riittää Gmaxin opetteluun ja Suomi laivojen tekemiseen . . . . ajatus on kiehtova, tällä laivaosastolla Suomessa "pöytä on puhdas" ymmärtääkseni kukaan ei ole tehnyt sen eteen paljonkaan . . . mahdollisuudet ovat aivan huikeat.
laugh

Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

« Reply #52 on: 20.12.08, 07:13 »

Odotan innolla Viking lineä ja Silja lineä turku - tukholma välille Grin Voisihan sitä Gmaxilla tehdä myös sen itse sataman laivoille? Terminaalit ja kaikki Cheesy

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #53 on: 20.12.08, 09:31 »

Pistettekös näitä plaaneja jakoon? Olisi kiva saada itsellekkin jotain liikennettä.....

Killerhangar
Jari Vanhatupa

« Reply #54 on: 20.12.08, 15:22 »

Niin. . . En tiedä Mikko kysytkö minulta vai Samilta . . ehkä kysyt molemmilta, vastaan nyt omasta puolestani. Jos noita plaaneja ja Afcadeja laittaisi jakoon, niin kyllä ne varmaan pitäisi olla melko tasokkaita ja totuudenmukaisia . . . ehkä? Siis , että laivat kulkisivat  todellisuutta jäljitellen laivaväylää pitkin ja satamalaiturit olisivat oikeissa paikoissa.
Laivat joita noihin plaaneihin laitettaisiin olisivat ainakin aluksi vääriä, kun Suomen laivoja ei ole olemassa. Jokainen voisi tietty vaihtaa niihin sellaiset laivat kun haluaa.
Jos noita plaaneja alkaisi hyvin tekemään niin täytyisi hankkia merikarttoja josta saisi laivaväylät selville.
Minun kohdalla tämä laivajuttu on vasta aivan alussa, se on vielä sellaista "leikkiä" ihailen silmät pyöreänä erilaisia Ai laivoja ja testailen mitä sattuu . . .
Mitään järkevää tuskin saan aikaan vielä pitkään aikaan . . . varmaan nopeimmin saa laivaliikennettä kun vaan alkaa häsäämään itse näiden juttujen kanssa.

Samuli tuolla aiemmin koitti monta kertaa sanoa, että portin koko pitäisi olla isompi . . . ja hän oli oikeassa . . . iso konttilaiva vaatii aivan eri kokoisen "vihreän pallon" kuin pieni hinaaja. Isot laivat eivät yksinkertaisesti näy ellei tuota parkkiruudun radiusta kasvata rutkasti kuten Sami teki. Minäkin sain näkymään pitkiä Ai-rahtilaivoja kun säädin tuon vihreän pallon kokoa isommaksi.
Tässä alla olevassa kuvassa on iso konttilaiva ja sen vasemmalla puolella on pieni hinaaja työn touhussa . . . oikealla puolella oleva laiva on nimeltään "Liberty"

[ attachment removed / expired ]

Sami Wetterstrand

« Reply #55 on: 20.12.08, 16:18 »

Samaa mieltä Jarin kanssa siitä, että jakoon laitettavat plaanit pitäisi olla kyllä sitten oikean aikataulun mukaisia. Tuo tekemäni Freedom plaani on nyt siinä mielessä oikein, että kyseinen laivahan on Turussa rakennettu ja sillä on ajeltu koeajot saaristoa pitkin Pohjois-Itämerelle. Tosin tuossakin nyt laiva käy kääntymässä Rajakarin paikkeilla ja palaa sitten takaisin ja se tekee tämän 4 tunnin välein. Todellisuudessahan laiva olisi telakan rannassa suurimman osan ajasta, josta se sitten lähtisi yhdelle viikon-kahden mittaiselle koeajolle. Tuon toteuttaminen vaan voi olla aika vaikeaa.

Perusidea nyt ainakin itselläni oli testata, kuinka tuo toimii ja miltä se simussa näyttää.

Kunhan vaan alkaisi tajuamaan tuosta Gmaxista edes jotain (on aika hepreaa mulle) niin voisi yrittää tuota Tallinnan liikennettä. Se olisi helppo toteuttaa, kun reitti menee suoraan Helsingin kasuunilta Tallinnan majakalle, eikä matka ole kovin pitkä. Samalla sillä saisi mukavan lisän Malmilta tapahtuville VFR-paikallislennoille, kun aina joku laiva pyörisi siinä sataman suunnalla.

Eckerö Linen Nordlandia voisi olla vanhempana lauttana sopivan kulmikas ja yksinkertainen muodoiltaan toteuttaa ensimmäisenä 3d-piirtelynä, joten voisihan tässä jotain yrittää saada aikaiseksi.
mtanttar
Former member
« Reply #56 on: 01.01.09, 15:14 »

Tästähän saisi mahtavan lisäosan Helsingin maisemaan, isot matkustajalaivat, pienet yksityisveneet, rahtialuksia, Suomenlinnan lautta, ym.. Plaanien ei varmaankaan tarvitsisi olla täysin realistisia, suunnilleen oikeata reittiä vaan oikeisiin aikoihin. Pikkuveneet voisivat kierrellä aika päättömästi Helsingin edustalla, ja jokunen purjevene seilaisi välillä Tallinnaan. Jotain "soutuveneitä" ja rahtialuksia saisi varmaan valmiina, kunhan saisi luvan käyttää niiden malleja?

Minä osaan mallintaa 3D Studiolla ja jonkun ruotsinlaivan saisin varmaan aikaiseksi kunhan kunnolliset valokuvat löytyvät.

Mitenkäs nuo plaanit muuten, seilaisivatko laivat sitten ympäri vuoden kelillä kuin kelillä? Onko plaaniin mahdollista kirjoittaa rajoituksia esim. vuodenajan mukaan?
Jari Vanhatupa

« Reply #57 on: 08.01.09, 08:13 »

Tuollainen laivaliikennepaketti olisi varmasti tervetullut lisäosa simuun ja uskonkin, että moni sellaisen varmaankin asentaisi.
Ehkäpä kannattaisi sittenkin ainakin aluksi unohtaa "realistisuuden" ja pyrkiä vain siihen, että yleensä jotain laivoja alueella liikkuu. Voihan niitä plaaneja sitten myöhemmin päivittää aidommiksi jos on tarvetta.
Itse teen tänne Vaasan edustalle "kuvitteellista" laivaliikennettä jossa aikataulut ja laivat ovat "ihan mitä sattuu!" Tarkoituksena on vain se, että on hyvän näköistä kun alueella liikkuu laivoja ja veneitä.
Olen kyllä laittanut isot laivat kulkemaan laivaväylän mukaisesti, koska minulla sattui olemaan merikartta täältäpäin. Noiden laivojen lisäksi teen myös "vesikone satamia" josta Ai-vesikoneet tekevät pieniä paikallislentoja.
Tuollaisessa laivalikennepaketissa voisi mielestäni olla vain esim. Afcad satamat laivan kulkureitteineen ja plaanit, muttei välttämättä itse laivoja. Jokainen voisi ne itse hakea netistä niinkuin lentokoneetkin haetaan, silloin ei kai tarvitsisi kysellä lupia laivojen käyttöön.
Plaanissa lukisi vain esim: "Rahtilaiva" "Purjevene" "Matkustajalaiva" Ym. joihin sitten jokainen voisi vaihtaa tilalle hakemansa laivan tiedot.
Paketin tekijällä pitäisi olla jonkin verran "Paikallistuntemusta" ettei mitään aivan hölmöä liikennettä syntyisi. Esim. minulle joku "Suomenlinnan lautta" ei sano yhtään mitään . . .

Pinkkari
Former member
« Reply #58 on: 08.01.09, 12:38 »

Ja liikkuuhan noita rahtilaivoja tuolla aikamoisen epämääräisillä aikatauluilla ihan tosielämässäkin. Kesken matkaa määräsatama muuttuu, saapumisajat heittää päivätolkulla ym...
Jari Vanhatupa

« Reply #59 on: 08.01.09, 15:46 »

Osaako joku sanoa, että löytyykö netistä, laivaväylien sijainneista  mitään "yleiskarttoja". Olen useampaan kertaan yrittänyt etsiä mutta tuloksetta.
Ei oikein kiehdo ajatus ostaa kalliita merikarttoja vaan sen takia, että voi simuun vetää laivareittejä.
Angry

Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1