FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.03.19, 18:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miksi bensa on vielä niin kallista ?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print
Author Topic: Miksi bensa on vielä niin kallista ?  (Read 46184 times)
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #20 on: 09.01.09, 10:44 »

Sanot, että alvilla verotetaan rankasti (alv on normaali 22 %  / 17 ruoka (tippuu 12 %:iin) / 8 kirjat, lääkkeet, erinäiset palvelut...) ja samalla sanot, että pääomatuloja verotetaan erittäin kevyesti (lähdevero 28 %)...?

Niin sanon. Olisi varmaan pitänyt lisätä suhteessa muuhun (Länsi-)Eurooppaan. Etsipä sieltä vastaavat luvut.

Mulla on suurempi palkkatulon (suora) veroprosentti kuin tuo pääomatulon veroprosentti. Minun palkkatuloni ovat luokkaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. 28% mukaan verotettu pääomatulo voi olla vaikka kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Siitä menee suhteessa vähemmän veroa! Siinä tuloluokassa se on ihan liian vähän.

Toisaalta pääomatuloja jollain voi olla vain pari tuhatta (ja se voi olla valtaosa tuloista - esimerkkinä vaikkapa kansaneläkkeellä elävä mummo, joka vuokraa yhtä huonettaan). Siinä tuloluokassa se on aivan liian paljon.

Kaikkein katalin tämä verojärjestelmä on pienituloisen osalta, joiden kaikki tulot menevät kulutukseen. Korkean al-veroprosentin takia pienituloinen joutuukin lopulta maksamaan paljon tuloveroprosenttiaan suuremman prosentin mukaan veroa tuloistaan - eikä sovi myöskään unohtaa kunnallisveroa, joka on ns. tasavero eli sama prosentti menee kaikista tuloista. "Perseestä" eli eriarvoistava koko tämä verotusjärjestelmä.

Aikoinaan kun vanhaa sodan jälkeen vähitellen voimaan astunutta verotusjärjestelmää uudistettiin 80- ja 90-luvuilla julkisuuteen annettiin ymmärtää, että kaikki tulot asetetaan verotuksessa "samalle viivalle" (näin se oli ainakin muutaman puolueen ohjelmassa). Todellisuudessa vanhassa järjestelmässä tulot olivat paljon paremmin samalla viivalla kuin nykyisessä, jossa verorasituksen painopiste on siirretty pieni- ja keskituloisten suuntaan rikkaiden päästessä suhteessa vähemmällä.

Ennen vanhaan esimerkiksi eläketulosta ei maksettu lainkaan veroa! Te nuoremmat ette sitä edes muista/tiedä. Nyt eläkkeistä maksetaan palkkatuloakin korkeamman prosentin mukaan veroa. Rikkaat muistavat aina muistuttaa, että rikkauksia ei enää pitäisi verottaa koska niistä on jo maksettu vero hankintavaiheessa. Kukaan ei kuitenkaan mainitse, että näin on myös eläkkeiden suhteen. Työeläkehän on työntekijän palkkatuloista (joista on jo kertaalleen maksettu vero) eläkerahastoihin siirretty osuus myöhemmin eläkkeenä käytettäväksi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #21 on: 09.01.09, 11:15 »

Mulla on suurempi palkkatulon (suora) veroprosentti kuin tuo pääomatulon veroprosentti. Minun palkkatuloni ovat luokkaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. 28% mukaan verotettu pääomatulo voi olla vaikka kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Siitä menee suhteessa vähemmän veroa! Siinä tuloluokassa se on ihan liian vähän.

Näinhän se on mutta miksi sitten joku ei saisi olla rikas jos on sen työllään ansainnut? On se verojärjestelmä Suomessa ainakin niin tehty ettei rehellisellä työllä voi rikastua.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #22 on: 09.01.09, 12:04 »

Vaikken suurten palkkatuloverojen ja megalomaanisen ALV:n kannattaja olekaan, en myöskään oikein jaksa ymmärtää tuota jokaisella foorumilla esiintyvää marmatusta kamalasta epäoikeudenmukaisuudesta, joka kohtaa köyhää, kun pääomatuloista ei tarvitsekaan maksaa progression mukaan. Jos 10 miljoonaa tienaava maksaa tuloistaan 28%, se on pauttiarallaa saman verran kylmää käteistä, kuin keskipalkkaa nauttivan 100 vuoden bruttotulot, puhumattakaan tämän henkilön maksamista veroista. Nilllä rahoilla pidetään tätä yhteiskuntaa pystyssä ja niiden rahojen haltijoilla on varallisuutta sijoittaa erilaisiin hankintoihin, joiden kautta maksettavissa loppusummana kolmeasataa prosenttia (joo joo, karrikointia, karrikointia) hipovissa verotuotoissa piilee uusi siemen monelle valtion uudelle viritykselle. 28% on kuitenkin viittä vaille kolmannes ja se on aivan liikaa valtiolle, joka ei ole tehnyt juurikaan mitään niitä rahoja ansaitakseen.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #23 on: 10.01.09, 18:14 »

Näinhän se on mutta miksi sitten joku ei saisi olla rikas jos on sen työllään ansainnut? On se verojärjestelmä Suomessa ainakin niin tehty ettei rehellisellä työllä voi rikastua.

Eihän tässä siitä ole kyse, vaan verotuksen oikeudenmukaisuudesta. Samasta tulosta euroina pitäisi maksaa saman verran veroa eikä niin, että esimerkiksi pääomatuloista maksetaan vähemmän tai enemmän kuin muista (tilanteesta riippuen).

Ajatellaanpa vaikka jotain pienituloista. Hänen suora veroprosenttinsa on pieni, mutta kunnallisveroa hän maksaa saman prosentin mukaan kuin muutkin. Jos otetaan huomioon verotus kulutuksen jälkeen (mitä yleensä näissä veropuheissa ei huomoida), nousee kyseisen henkilön kokonaisveroprosentti jo varsin huomattavaksi, koska pienituloisen kaikki tulot menevät kulutukseen joten kaikesta maksetaan myös meidän Euroopan mitassa korkeaa al-veroa. Jos häntä verrataan miljonien pääomatuloja nauttivaan ja pitäydytään välttämättömään kulutukseen (ruoka, asunto, jne.), eivät nuo pakolliset menot käytännössä muuta miljonäärin lopullista välttämättömän kulutuksen jälkeistä veroprosenttia mihinkään oli al-vero miten korkea tahansa. Se on edelleen 28%, kun se pienituloisella on pitkän matkaa yli 50%! Pääomatuloista ei taideta maksaa edes kunnallisveroa koska se on kertaluonteinen vero (pitäisi tarkistaa)? En tiedä, koska minulla ei sellaisia tuloja ole.

Verotuksen tulisi mennä siten, että se olisi kutakuinkin sama prosentteina laskettuna _välttämättömän kulutuksen jälkeen_.
Lisäksi olisi vain oikeus ja kohtuus, että rikkaat ja todella maksukykyiset maksaisivat suhteessa hieman enemmän eli kohtuullinen progressio verotuksessa on oikeudenmukainen.

Meillä olikin varsin oikeudenmukainen verotus vielä 1990-luvun alussakin kunnes Aho-Viinasen hallitus suoritti laman varjolla kaikkien aikojen dramaattisimman verouudistuksen rikkaiden hyväksi (uusliberalismin arvostelijat, joihin itsekin lukeudun kutsuvat tätä sokkihoidoksi, joka kuuluu osana kyseisen talousopin toimintametodeihin). Se että kuntien rahat eivät nykyään riitä edes niiden lakisääteisten tehtävien hoitamiseen johtuu yksinomaan siitä, että rikkaat ja maksukykyiset eivät enää maksa omaa osuuttaan verorasituksesta.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #24 on: 10.01.09, 18:25 »

...
tarvitsekaan maksaa progression mukaan. Jos 10 miljoonaa tienaava maksaa tuloistaan 28%, se on pauttiarallaa saman verran kylmää käteistä, kuin keskipalkkaa nauttivan 100 vuoden bruttotulot, puhumattakaan tämän henkilön maksamista veroista. Nilllä rahoilla pidetään tätä yhteiskuntaa pystyssä ja niiden rahojen haltijoilla on varallisuutta sijoittaa erilaisiin
...

Puuttumatta sen tarkemmin tuohon absoluuttiseen eurolinjaan siirtymiseen ihmettelen vain kuinka joku ihminen (jonka ei välttämättä tarvitse edes tehdä työtä sen eteen kunhan vain "leikkaa kuponkeja") voi ansaita 100 kertaa niin paljon kuin tavanomainen ahkera työntekijä? Minusta se on yksinkertaisesti väärin. Ei kukaan ole 100 kertaa arvokkaampi kuin toinen ja 1000+ kertaa arvokkaampi kuin köyhimmät.

Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa. Sen mukaan rikkaiden palkankorotukset määritellään prosentteina ja köyhien euroina. Rikkaiden verot taas määritellään euroina (kuten itse juuri teet) mutta köyhien prosentteina (välittömät verot ovat pienet sillä tavoin ilmaistuina ja pienet ne ovat euroinakin, tosin ei sille verotetulle!). Samaten köyhiä kannustetaan pienentämälla ansioita, mutta rikkaita puolestaan niitä lisäämällä. Jne. loputtomiin. Olen kuunnellut tätä samaa laulua jo about 50 vuotta. Kyllästyttää.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Kiwipilot
Former member
Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #25 on: 10.01.09, 18:39 »


Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa.


En usko että olet tyhmä; sen verran on tullut hyviä - vaikkakin "väärän" aatteen kyllästämiä - kirjoituksiasi lueskeltua. Veikkaisin syyksi kateutta, tuota kovin yleistä vaivaa näillä kylmillä leveys- ja pituusasteilla Smiley.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #26 on: 11.01.09, 12:26 »

En usko että olet tyhmä; sen verran on tullut hyviä - vaikkakin "väärän" aatteen kyllästämiä - kirjoituksiasi lueskeltua. Veikkaisin syyksi kateutta, tuota kovin yleistä vaivaa näillä kylmillä leveys- ja pituusasteilla Smiley.

Ahaa... "kateuskortti". Sen vielä unohdinkin listalta.

Itse olen en rikas, mutta hyvin toimeentuleva. Minulla ei ole mitään syytä kadehtia mitään tai ketään. Silti olen erittäin huolissani köyhemmän kansanosan puolesta. Ei se ole kateutta. Minusta Suomesta on vähitellen tullut hyvin epäoikeudenmukainen yhteiskunta. Onhan meillä vielä matkaa esimerkiksi Brasiliaan, jossa oli joulun tienoilla lomamatkalla.

Siellä pienen pieni yltiörikas vähemmistö suorastaan rypee rikkauksissaan ja suuri osa kansasta on käyhää (nämä asuvat faveloissa) tai äärimmäisen köyhää (näillä ei ole edes mitään pysyvää asuinpaikkaa ja heitäkin on miljoonia). Suomessa voi vielä liikkua turvallisesti suurin piirtein missä tahansa. Brasiliassa tietyille alueille ei ole menemistä (poliisillakaan, joita sillä riittääkin joka lähtöön) edes päiväsaikaan. Yöllä meitä kehotettiin pysymään hotellissa tai liikkumaan ainoastaan taksilla. Turvallisuutta ei voi taata edes poliisi. Tuloerojen kasvu kasvattaa myös kurjuutta ja sitä kautta rikollisuutta eikä edes rikkailla ole hauskaa, kun oman turvallisuuden takeeksi pitää linnoittautua muurien sisälle ja pestata vartijoita muualla liikkumiseen. Pohjoismainen "sosiaalidemokraattinen" pieniin tuloeroihin perustuva yhteiskuntamalli on loppujen lopuksi kaikkien kannalta parempi (tai pienempi paha Grin).

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #27 on: 12.01.09, 07:33 »

Puuttumatta sen tarkemmin tuohon absoluuttiseen eurolinjaan siirtymiseen ihmettelen vain kuinka joku ihminen (jonka ei välttämättä tarvitse edes tehdä työtä sen eteen kunhan vain "leikkaa kuponkeja") voi ansaita 100 kertaa niin paljon kuin tavanomainen ahkera työntekijä? Minusta se on yksinkertaisesti väärin. Ei kukaan ole 100 kertaa arvokkaampi kuin toinen ja 1000+ kertaa arvokkaampi kuin köyhimmät.

Olen varmaan vähän tyhmä, mutta en koskaan ole oikein ymmärtänyt porvarin logiikkaa. Sen mukaan rikkaiden palkankorotukset määritellään prosentteina ja köyhien euroina. Rikkaiden verot taas määritellään euroina (kuten itse juuri teet) mutta köyhien prosentteina (välittömät verot ovat pienet sillä tavoin ilmaistuina ja pienet ne ovat euroinakin, tosin ei sille verotetulle!). Samaten köyhiä kannustetaan pienentämälla ansioita, mutta rikkaita puolestaan niitä lisäämällä. Jne. loputtomiin.

Niin no, en minäkään nyt rehellisesti sanottuna ymmärrä, kuinka joku tuollaisia summia "ansaitsee", mutta jos ja kun niin on, joku instanssi lienee hänet niin arvokkaaksi toimintansa näkökulmasta katsonut. Se ei kuintenkaan ole meiltä muilta pois, vaan juuri päin vastoin, kun niistäkin summista maksetut verot ovat euromääräisesti suuret. Määritteliin nämä verot euromääräisesti sen vuoksi, että se on olennaisesti parempi metodi konkretisoida tätä asiaa. Prosentit kun nyt ovat prosentteja, eivätkä pelkästään sano mitään.

Maailma ei valitettavasti ole oikeudenmukainen. Toiset tienaavat toisia enemmän. Suomessa nämä enemmän tienaavat eivät kuitenkaan pääsääntöisesti maksa vähemmän veroja, kuin pienituloisemmat. Normaalin matematikan (sama prosenttimäärä suuremmasta summasta on enemmän kuin pienemmästä) lisäksi kohtuuton progressio pitää siitä lähtökohtaisesti huolen. Ja jos joku saa näitä syväkadehdittuja pääomatuloja, niistä maksettavat verot ovat summiltaan aivan toista luokkaa ja niillä maksetaan sitten loppupelissä näiden pohjimmaisiksi vajonneiden elämistä monin eri tavoin.

Miksi silläkään ei ole mitään väliä, että kansanosa, jolla on varaa, kierrättää sitä varaa myös aika tavalla ja maksaa hankinnoistaan monenlaisia veroja järjettömät summat enemmän kuin ne, jotka asiasta aina jaksavat valittaa?

Mitä tulee siihen "oikeudenmukaiseen" verotukseen, jonka porvarihallitus kuulemma tuhosi ja tärväsi, muistelen tavallisen keskituloisen palkansaajan maksaneen vähintään kymmenkunta prosenttiyksikköä suurempaa tuloveroa kuin nykymaailmassa samalla kun vaikkapa asuntolainojen korot olivat aivan eri sfääreissä kuin nykyään. Minä en ole kuunnellut mitään laulua läheskään viittäkymmentä vuotta, mutta ihan kyllin kauan sitä laulua, että kaikkein saamattomimman ja vähiten panostavan kansanosan mielestä jonkun muun tulisi aina maksaa heidän laskunsa. Kivaa se olisi minustakin, jos joku hoitaisi kaikki minun kuluni, mutta ei. Verottaja vaan lähettää postia, että maksa kansalainen lisää ja vielä vähän lisää ja vielä tuostakin lisää, kun et ole vielä maksanut kuin puolentoista lusmun liksat tänä vuonna.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #28 on: 12.01.09, 17:00 »

...
Maailma ei valitettavasti ole oikeudenmukainen. Toiset tienaavat toisia enemmän. Suomessa nämä enemmän tienaavat eivät
...

Ei minulla ole mitään sitä vastaa, että toinen tienaa enemmän kuin toinen, mutta joku kohtuus näissäkin asioissa silti pitäisi olla.

Kaikki me suomalaiset osallistumme omalta osaltamme "yhteisen kakun" kasvattamiseen, joten myös jokaisen meistä pitäisi saada siitä osamme. On hyvin vaikea määritellä miten suuren osuuden esimerkiksi me opettajat siitä teemme, koska meidän työmme tulosta ei voi mitata suoraan euroissa. Jos otetaan negaation työstämme - eli ei olisi mitään opetusta tai koulutust - olisi kuitenkin helppo jokaisen päätellä, että mistään ei tulisi mitään. Samoin on kaikkien muidenkin osalta.

Siis kaikki suomalaiset - myös ne jotka ensinäkemältä koetaan pelkäksi taloudelliseksi taakaksi - ovat tarpeellisia toimivan yhteiskunnan ylläpitoon. Siis yhteisesti tuotettu hyvä kuuluu kaikille. Ei ole oikein, että vain harvat saavat sen hedelmät ja loput joutuvat kamppailemaan vielä työnsä lisäksi taloudellisissa vaikeuksissa. Koska pelkkä palkkaus - se joka jakautuu epätasaisesti - ei riitä turvaamaan tätä, tarvitaan sosiaalisia tulonsiirtoja, jotka toteutetaan mm. oikeudenmukaisen verotuksen kautta. Sivistynyt yhteiskunta pitää lisäksi huolta myös niistä jäsenistään, jotka eivät näennäisesti tuota yhtään mitään (esimerkiksi työttömät ja muut köyhät). 

Pekka

Se "toinen malli" johtaa "viidakon lakien" käyttöön ottoon. Viidakossa kukaan ei ole turvassa - eivät edes pedot. Ihminen on ihminen juuri siksi, että hän pyrkii irti tästä alkukantaisesta "vahvemman oikeudesta". Ilman sitä palaamme takaisin elukoiksi.



« Last Edit: 12.01.09, 17:04 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #29 on: 12.01.09, 17:41 »

No ei tässä ole tarkoitus eikä tarve viidakon lakeja ryhtyä soveltamaan. Olisihan se oikein mukavaa, jos kenelläkään ei olisi taloudellisia huolia. Ne ovat minullekin erittäin tuttuja juttuja, joten en nyt sinällään pyri puhumaan minkään omistavan luokan etuoikeuksista. Vaikka nämä suurituloisista suurituloisimmat maksaisivat suoraan 90% päältä veroina, ei se taitaisi hetkauttaa köyhempää kansanosaa millään muotoa. Sittenkin olisivat kateellisia, kun niille jää vieläkin enemmän kuin toisille. Ei se isommalti mahtaisi hetkauttaa duunarin tilipussia.

Mitä opettajiin tulee, he ovatkin olleet pääosin alipalkattuja työnsä määrään, vaativuuteen ja vastuuseen nähden ikiajat. Joskushan he olivat ikään kuin ylempää luokkaa ja heille kuului luontaisetuina yhtä sun toista, mutta ei enää vuosikymmeniin. Tosin vissiin ihan pahin palkkakuoppa silläkin alalla taitaa olla jollakin tapaa sivuutettu. Tiedän tästä jotakin, kun minusta piti tulla joskus opettaja kolmannessa polvessa, vaan hylkäsin sittemmin tuon akateemisen uran ainakin toistaiseksi. OKL:een en päässyt, mutta aineenopettajan sv:ssa kävin vähän kasvatustieteitä oppimassakin.

"Yhteisesti tuotettu hyvä kuuluu kaikille" on toki kaunis lause, mutta kuulostaa aika neuvostoliitolta noin pidemmän päälle. Ei tarvinne ihan sikana ryhtyä pohtimaan mikä kaikki siellä meni pieleen.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #30 on: 12.01.09, 19:05 »

...
luokan etuoikeuksista. Vaikka nämä suurituloisista suurituloisimmat maksaisivat suoraan 90% päältä veroina, ei se taitaisi hetkauttaa köyhempää kansanosaa millään muotoa. Sittenkin olisivat kateellisia, kun niille jää vieläkin enemmän kuin toisille.
...

Ei kukaan ole Suomessa koskaan maksanut 90% veroja tuloistaan (lukuun ottamatta ehkä joitakin verottajan arvioverotuksen ajan virhearviointeja - sitä ei kai kukaan halua takaisin?). Minä vain ihmettelen sitä, että jo 1960-luvulla meillä oli varaa ylläpitää ilmaista terveydenhoitoa ja kouluja jokaisessa pikkukylässäkin, mutta enää ei ole, vaikka kansantulo on moni(kymmen?)kertainen noihin aikoihin verrattuna. Nämä julkiset palvelut maksetaan nimenomaan verotuloilla. Minä peräänkuulutan nimenomaan oikeudenmukaista verotusta. Siihen en puutu mikä niiden prosenttien pitäisi olla. Sen verran kuitenkin, että kunnolliset julkiset palvelut voidaan säilyttää.

Pekka



"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #31 on: 13.01.09, 05:29 »

Millä tavalla tämän 2 sivun jutut liittyvät otsikkoon?? Eikös tuolla ole verokeskustelu erikseen?
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #32 on: 13.01.09, 08:09 »

No siten, että kommentointi näkyy levinneen polttoaineverosta autoilun yleiseen verotukseen ja sitä kautta kaikennäköiseen liialliseen ja liian vähäiseen verotukseen. Ja mitä niitä nyt onkaan. Mutta eiköön tuota liene jauhettu taas tällä erää ihan kylliksi.

-A

PS. Se 90% oli vaan semmonen karrikoitu esim.

Fournier pilots of the world - unite!
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5416
Date Registered: 14.12.05

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #33 on: 13.01.09, 15:51 »

Millä tavalla tämän 2 sivun jutut liittyvät otsikkoon?? Eikös tuolla ole verokeskustelu erikseen?

Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #34 on: 13.01.09, 17:40 »

Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka


Siksi koska OPEC maiden tuotannonvähennykset alkaa puremaan.
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #35 on: 14.01.09, 03:47 »

Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Dollarin kurssillakin lienee hieman vaikutusta, joulukuussa dollari heikkeni ja nyt se on taas vahvistunut alkuvuodesta.
Kiwipilot
Former member
Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #36 on: 14.01.09, 07:46 »

Palataanpa sitten otsikon aiheeseen. Tänään kuulin uutisista, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on edelleen laskenut jo kuulemma 6 päivän ajan. Täällä Joensuussa bensiinin vähittäismyyntihinta lopetti kuitenkin laskunsa jo tammikuun ensimmäisellä viikolla ja on nyt noussut takaisin 1,2 €/l tuntumaan. Mikähän tähän on syynä? Bensakartelli? Joku vetää välistä Suomen toiseksi köyhimmän maakunnan kustannuksella.

Pekka


Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #37 on: 14.01.09, 07:50 »

Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.

Kuten myös kesäajalla, mitä on vuosittaista hinnankehitystä seurannut!  Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #38 on: 14.01.09, 07:57 »

Em. seikkojen lisäksi Pohjoisen pallonpuoliskon talviajalla on bensan hintaa nostava vaikutus.

Mistä tuo väite on peräisin? Suomessa tuo ei nimittäin pidä paikkaansa, ainakaan kuluttajahinnoissa. Täällä nimenomaan bensan hinta laskee talvisaikaan ja kesällä nousee. Yksinkertaisesti siitä syystä, että kesällä kysyntä on kovempaa --> hintaa nostetaan kysynnän tasolle. Lisäksi jostain luin, että bensa on itseasiassa tavallaan mm. lämmitysöljyn (olikohan yleisemmin erilaisten polttoöljyjen ja dieselin?) valmistuksen yhteydessä jäävän tislausjätteen jatkojaloste tjsp. Ja kun talvella lämmitysöljyä luonnollisesti tehdään tietenkin enemmän, myös tätä "bensa-aihiota" tulee luonnostaan enemmän --> tuotantoa on enemmän --> laskee bensan hintaa...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jussi Aaltonen
Offline Offline

Posts: 883
Date Registered: 25.04.08

Re: Miksi bensa on vielä niin kallista ?
« Reply #39 on: 14.01.09, 08:59 »

Lisäksi jostain luin, että bensa on itseasiassa tavallaan mm. lämmitysöljyn (olikohan yleisemmin erilaisten polttoöljyjen ja dieselin?) valmistuksen yhteydessä jäävän tislausjätteen jatkojaloste tjsp. Ja kun talvella lämmitysöljyä luonnollisesti tehdään tietenkin enemmän, myös tätä "bensa-aihiota" tulee luonnostaan enemmän --> tuotantoa on enemmän --> laskee bensan hintaa...

Öljynjalostusprosessissa kaikki riippuu kaikesta. Tietystä määrästä tietynlaista raakaöljyä saa valmistettua tietyssä suhteessa tiettyjä jalosteita. Ainoa keino vaikuttaa jalostustuotteiden keskinäisiin määräsuhteisiin on pelata tislauslämpötilan rajoilla, joilla on tietyt toleranssit ja joidenkin tuotteiden kohdalla tislauslämpötilojen rajat menevät päällekkäinkin. Samalla kuin tislauslämpötilojen rajoja rukataan niin muuttuvat myös tuotteen ominaisuudet mistä johtuen esimerkiksi kesälaadun naftaa tislataan eri lämpötilarajojen välissä kuin talvilaatua... mikä taas johtaa siihen että kulloinkin tislattava naftalaatu vaikuttaa kevyen polttoöljyn ja Jet A1:n ominaisuuksiin koska myös niiden tislauslämpötilat vaihtuvat kun tuotettava naftalaatu vaihtuu. Jotkut täällä ehkä tietävätkin/ovat kuulleet esimerkiksi siitä kuinka pohjoisella pallonpuoliskolla Jet A1:n voitelevuus vaihtelee kausiluonteisesti.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä kaikkien lopputuotteiden kysynnän pitää olla tasapainossa tai jotakin tuottetta alkaa kasaantumaan varastoihin. Esimerkiksi viimeaikainen pölhöily dieselautojen kanssa on melko selkeästi johtanut siihen että naftan ja bensan välille on muodostumassa epätasapaino, joka ajaa niiden loppukäyttäjähintoja toisiaan kohti vaikka dieselin verokohtelu onkin kevyempi. Tilanne on kuitenkin sellainen että naftan sukua olevia polttoaineita käytetään moneen paikkaan, mutta bensiiniä ei merkittävissä määrin käytetä kuin henkilöautoissa, ja nyt yhteiskunta on Euroopassa mennyt tuuppasemaan näiden tasapainon sekaisin. Mikäli dieselin kulutus jatkaa kasvuaan bensan kulutuksen kustannuksella niin bensan veroton hinta tulee jatkamaan laskuaan... se on pakko hävittää jonnekin, ei sitä voi takaisin maahankaan kaataa.

Mistä päästäänkin tulevaisuuden kauhuskenaarioihin kun verottaja puuttuu ituhippien painostuksesta laskevaan bensan hintaan... verotuksellisin keinoin yritetään luoda taas uusi tasapaino kulutukseen, koko homma leviää käsiin kun ituhipit eivät ymmärrä öljyteollisuutta, öljyteollisuus ei ymmärrä ituhippejä, verottaja ei ymmärrä mistään yhtikäs mitään ja ketään ei paskan vertaa kiinnosta mitä kuuluu kuluttajalle tai kuljetusyrittäjälle joka yrittää pitää pyörät pyörimässä henkensä pitimiksi.
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1