FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 22:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!  (Read 4382 times)
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« on: 23.12.08, 11:00 »

Näyttää siltä, että viimeisetkin suomalaiset Vatsim-lentäjät ovat siirtyneet Ivaoon. Olen reilun viikon verran seuraillut tasaisesti Vatsimin ja Ivaon lentoja Suomessa ja tasan yhden suomalaisen lentäjän olen sinä aikana Vatsimissa nähnyt.

No, sehän tässä on ollut toiveena, että suomalaiset siirtyisivät lentämään yhteen ja samaan verkkoon. Toive näyttää nyt toteutuneen. Ei tässä muuten mitään, mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty. Edistystähän tämä on joka tapauksessa. Suomalainen virtuaalitaivas on nyt ruuhkaisempi kuin vuosiin.  thmbup

PS. Ensimmäinen lento Ivaossa takana.
« Last Edit: 23.12.08, 11:35 by Tuomas Filppula »

Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Suomalaiset samassa lentoverkossa
« Reply #1 on: 23.12.08, 11:08 »

mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty.
Ei tarvitse, saa siirrettyä VATSIM:n ratingit suoraan IVAOon. Wink Sen verran katsotaan, että IvAc on hallussa ja sitten vaan johtamaan. Cool


"When we left earth it changed our world"
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Suomalaiset samassa lentoverkossa
« Reply #2 on: 23.12.08, 11:16 »

Ei tarvitse, saa siirrettyä VATSIM:n ratingit suoraan IVAOon. Wink Sen verran katsotaan, että IvAc on hallussa ja sitten vaan johtamaan. Cool

Jep, Ivaoonhan onnistuu ratingien siirto suoraan taulukon mukaan jos on Vatsimissa vähintään ctr-tasoinen lennonjohtaja. Minä olen vasta stu+, eli lähestymislennonjohtaja.

Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Suomalaiset samassa lentoverkossa
« Reply #3 on: 23.12.08, 11:36 »

Jep, Ivaoonhan onnistuu ratingien siirto suoraan taulukon mukaan jos on Vatsimissa vähintään ctr-tasoinen lennonjohtaja. Minä olen vasta stu+, eli lähestymislennonjohtaja.

Ei sekään silti vaikuta asiaan millään tavalla. Aiempi kokemus on ainoa mikä merkitsee - aloitat sitten vain S1-tasolla ivaossa, mutta se ei tällä hetkellä rajoita mitenkään.


http://www.ivao.fi/atc/koulutus/

Koulutuksen sisältö kuitenkin räätälöidään täysin jokaisen oppilaan aiemman kokemuksen ja osaamistason pohjalta. Eli esimerkiksi aiempaa kokemusta omaavien lennonjohtajien kohdalla kyse on vain hyvin lyhyestä perehdyttämisestä käytettyihin ohjelmiin ja menetelmiin.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3400
Date Registered: 18.12.01

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #4 on: 08.01.09, 07:14 »

Näyttää siltä, että viimeisetkin suomalaiset Vatsim-lentäjät ovat siirtyneet Ivaoon. Olen reilun viikon verran seuraillut tasaisesti Vatsimin ja Ivaon lentoja Suomessa ja tasan yhden suomalaisen lentäjän olen sinä aikana Vatsimissa nähnyt.

No, sehän tässä on ollut toiveena, että suomalaiset siirtyisivät lentämään yhteen ja samaan verkkoon. Toive näyttää nyt toteutuneen. Ei tässä muuten mitään, mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty. Edistystähän tämä on joka tapauksessa. Suomalainen virtuaalitaivas on nyt ruuhkaisempi kuin vuosiin.  thmbup

PS. Ensimmäinen lento Ivaossa takana.

Jaahas, että tähän on sitten tultu! Itse olen ollut viimevuoden anti-aktiivinen Grin lentämisessä. Syitäkin on: Wilcoon siirtyminen MD11 => A32S. Wilcolla lentäminen varsinkaan verkossa ei ole mielekästä (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan. Jälleen Lontoossa pari päivää sitten. Sitten oli tuo FSNLeague, eli formuloihin tutustuminen ja ajaminen joka söi paljon aikaa uutena harrastuksena (erittäin mukavaa).

Nyt sitten "vihdoinkin" toimii PSS+Posky 757-200 oikein, ja olisi tarkoitus siirtyä ko. konetyyppiin. Virtual Finnairilla kun lentelen, oli luonnollista aloittaa verkkolennot Vatsim-verkossa. Jos olen tyytyväinen PSS:n tuotteeseen (aika paljon vielä opiskelua ja testausta) tulen pyytämään vaihtoa 757-tyyppiin. Seuratessani keskustelua olen huomannut tämän "siirtyminen IVAO-verkkoon-ilmiön", ja kunhan 757 on hallussa, ja siihen siirrytty (jos mahdollista) aloitan sitten itsekin IVAO -ohjelmien opiskelun ja asentelun.

Täältä tullaan thmbup

T: Mika

Tony Lönnström
Offline Offline

Posts: 103
Date Registered: 31.01.08

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #5 on: 09.01.09, 19:55 »

Kuinka paljon tuolla IVAO.ssa on yleensä noin arkipäivän illalla lentäjiä/lennonjohtajia ihan kokonaisuudessaan? Jos VATSIM.issa on normipäivänä illal lentäjiä n.600 ja ATC.ta n. vajaa 200 niin mitkä ovat IVAO.n samaiset numerot, ei oo tullu seurattua. Ite lennän kyllä VATSIM.ssä enkä tiedä mikä hyöty olis tulla IVAOon, kun en kuitenkaan lennä suomessa. Lähinnä Englannista etelä euroopan lomakohteisiin. Ei sillä että olisi mitään IVAO.ta vastaan (ei voi olla kun en oo kokeillu), mutta totuus on että enempi, parempi. Oli sitten suomalaisia tai Kamputsealaisia  Smiley

Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #6 on: 09.01.09, 20:13 »

IVAO:ssa on lähes kaikkialla maailmassa (paitsi jenkeissä) enemmän porukkaa, kuin VATSIM:ssa. Wink


"When we left earth it changed our world"
Tony Lönnström
Offline Offline

Posts: 103
Date Registered: 31.01.08

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #7 on: 09.01.09, 20:32 »

IVAO:ssa on lähes kaikkialla maailmassa (paitsi jenkeissä) enemmän porukkaa, kuin VATSIM:ssa. Wink

Tahtoo numeroita  Cheesy
En saa tuolta IVAO.n sivuilta oikeen mitään irti, jtn erroria se vaan tuputtaa. Halusin vaan tietää onko se sen arvosta jättää nyk. lentoyhtiö isomman lentäjä/lennonjohtaja yhteisön toivossa.

Pinkkari
Former member
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #8 on: 09.01.09, 20:53 »

Tahtoo numeroita  Cheesy
En saa tuolta IVAO.n sivuilta oikeen mitään irti, jtn erroria se vaan tuputtaa. Halusin vaan tietää onko se sen arvosta jättää nyk. lentoyhtiö isomman lentäjä/lennonjohtaja yhteisön toivossa.

No ihan just tuolta katsottuna tämänhetkiset lukemat on Controllers : 153 ja Pilots 814
Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #9 on: 09.01.09, 23:13 »

IVAO:ssa on lähes kaikkialla maailmassa (paitsi jenkeissä) enemmän porukkaa, kuin VATSIM:ssa. Wink

Ei toi nyt ihan noin yksiselitteistä ole. Esimerkiksi Euroopassa Norja, Puola, Venäjä - ja ennenkaikkia UK on vahvoja VATSIM-maita. Maanosissa tietysti mainitsemasi Pohjois-Amerikka. Sitten on tietysti maita joissa on hyvin tasaista.

Monen maan osalta pistää silmään, että usein VATSIM:ssa on (maanosittain ja maittain) lennonjohtoa enemmän suhteessa lentoliikenteeseen verrattuna IVAO:oon vastaavalla alueella.

Tuomo Seppälä
Offline Offline

Posts: 998
Date Registered: 21.10.05

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #10 on: 19.01.09, 16:50 »

... (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan.

En halua olla pilkun suutelija mutta voitko tarketaa kuinka onnistut lentämään 360deg väärään suuntaan? Huh

 Grin

Itse en ole vaivautunut vaihtamaan verkkoa vielä. Olen kyllä tutustunut jonkin verran IVAO toimintaan mutta jotain jäi ohjemien asennuksessa tai muussa sitten mättämään. Itse lennän edelleen VATSIMissa lähinnä Saksassa, Englannissa, Itävallassa, Sveitsissä eli siis ympäri keskistä eurooppaa. Johtoa on yleensä paljon tarjolla varsinkin viikonloppuiltaisin. Myös liikennettä on ihan mukavasti.

Mottoni on, If it works, don´t fix it Smiley

-tuomo

PS. Malmin torni on ollut muutamana viime päivänä VATSIMin puolella auki ansioituneesti. Liikennettä ei ole ollut paljon mutta uskon että aktiivisuus lisää aktiivisuutta. Mutta ei mennä taas tähän VATSIM-IVAO tappeluun.
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #11 on: 20.01.09, 08:59 »

360 deg väärään suuntaan;) paras!!

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Tuomo Seppälä
Offline Offline

Posts: 998
Date Registered: 21.10.05

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #12 on: 20.01.09, 10:53 »

Miten tuo muuten hyvä asenne tähän liittyy? Wink

VATSIM toimii verkkolentoverkkona omassa käytössä riittävän hyvin. En siis ala vaihtamaan toimivaa settiä toiseen Smiley

Mutta nämähän ovat makuasioita ja kukin tyylillään.

Tuli muuten sellainen tuossa hetki sitten mieleen että mikä mahtaa olla ko. verkkojen (globaali?) ikäjakauma, vai onko siitä tehty minkäänlaista tilastoa?

-tuomo
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #13 on: 21.01.09, 00:07 »

Olen jokseenkin samaa mieltä Tuomon kanssa; kun kerran systeemit toimii, niin mitäpä sitä vaihtamaan.  Smiley

Itse lennän paljon Jenkkilässä, jossa IVAO ei (ainakaan vielä) ole vaihtoehto. Vatsimin puolella voi lentää vaikka coast-to-coast koko ajan valvotussa ilmatilassa. Samoin muutama Euroopankin maa on sen verran tukevasti Vatsim-maaperää, että useimmiten Ivap jää käynnistämättä.

Kuitenkin olen molempien verkkojen softat asentanut ja kumpikin toimii hyvin, vaikkakin Ivapin kanssa piti virittää WideFS, jotta sai tangentin painalluksen välittymään toiselle koneelle. Sama MTL-konemallikirjasto toimii myös FSInnissä automaattisesti. Harmi ettei FSInniä ole hyväksytty IVAO:ssa käytettäväksi (miksi ihmeessä ei?).

Henkilökohtaisena kommenttina Tuomaksen flamebait-postaukseen (ja muillekin, joiden mielestä IVAO on simulentäjien taivas) toteaisin, etteivät kaikki suomalaiset verkkolentäjät siis ole siirtyneet IVAOon, mutta moni lähinnä tai pelkästään Suomessa lentävä kylläkin.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3400
Date Registered: 18.12.01

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #14 on: 23.02.09, 14:03 »

Jaahas, että tähän on sitten tultu! Itse olen ollut viimevuoden anti-aktiivinen Grin lentämisessä. Syitäkin on: Wilcoon siirtyminen MD11 => A32S. Wilcolla lentäminen varsinkaan verkossa ei ole mielekästä (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan. Jälleen Lontoossa pari päivää sitten. Sitten oli tuo FSNLeague, eli formuloihin tutustuminen ja ajaminen joka söi paljon aikaa uutena harrastuksena (erittäin mukavaa).

Nyt sitten "vihdoinkin" toimii PSS+Posky 757-200 oikein, ja olisi tarkoitus siirtyä ko. konetyyppiin. Virtual Finnairilla kun lentelen, oli luonnollista aloittaa verkkolennot Vatsim-verkossa. Jos olen tyytyväinen PSS:n tuotteeseen (aika paljon vielä opiskelua ja testausta) tulen pyytämään vaihtoa 757-tyyppiin. Seuratessani keskustelua olen huomannut tämän "siirtyminen IVAO-verkkoon-ilmiön", ja kunhan 757 on hallussa, ja siihen siirrytty (jos mahdollista) aloitan sitten itsekin IVAO -ohjelmien opiskelun ja asentelun.

Täältä tullaan thmbup

T: Mika

Nyt sitten ensilento takanapäin.

Lentona VFINN/ FIN2615 EFHK0510z - GCXO1120z.

Siirtyminen Ivaoon oli helppoa. Luin ohjelmien manuaalit (IvAp/Teamspeak/IvAe), ja hieman katselin meininkiä IvAe:lla, ja toki kuuntelin myös muutamia lennonjohto/lentäjä-keskusteluja.

Ikävä kyllä olen niitä vähemmän onnekkaita lentäjiä, jotka eivät IvAe:ta voi käyttää lennon aikana Undecided Tämä johtuu Fullscreenissä ajamisesta, ja FS:n kaatumisesta jos ko. tilasta poistuu... (Läppäri pitäisi siis omistaa).

IvAe: Erittäin mukava työkalu offlinessa/onlinessa liikenteen ja lennonjohdon tarkkailuun ym... Vastaa Vroutea, ja Vatawarea Vatsim-verkossa, mutta vaikuttaa käytännöllisemmältä ja monipuolisemmalta kuin Vatsim:n vastaavat
[ attachment removed / expired ]

IvAp: Yllättävän monipuolinen ja helppokäyttöinen ohjelma thmbup Monia keskusteluja lukeneena osasin hieman "pelätä" ko. ohjelman käytettävyyttä verrattuna Vatsim:n SB3-ohjelmaan. Päällimmäisenä mieleen jäivät mm. METAR-sanomien saanti kentältä kun kentältä onnistui käden käänteessä, Lentosuunnitelman lähettäminen helppoa, Lennonjohtajien "online" näkeminen helpompaa kuin uskoisi (viittaan aiemmin lukemiini kirjoituksiin). Ehdoton suosikkini oli silti se, että ohjelman saa "piiloon" yhtä näppäintä käyttämällä Wink Vatsim:ssa käytettävä SB3 on erittäin helppokäyttöinen, joten käyttöliittymien puolesta pisteet lähes tasan. Vasta yhden lennon (IVAO) tehneenä pidän kuitenkin IvAp:ia monipuolisempana!

Jos tässä vaiheessa jokin lukija tuntee nenässään pienen pallukan nimeltä herne? On syytä käväistä tauolla Roll Eyes

Ivao:
Yllätyin kovin siitä, kuinka paljon lentäjiä oli unicomilla, vasta vaikka aamu alkoi valjeta Eurooppaan! Aiemmin Vatsim:ssa lentäessäni ko. aikaan ei unicomilla kyllä tosiaan kiirettä pitänyt! Lennon aikana myös neljä konetta osui TCAS-ruudulleni.

Tässä kolme niistä.
[ attachment removed / expired ]

Tässä jättämäni lentosuunnitelma (Vroute airac 0711). Hieman on tästä kysyttävää....
[ attachment removed / expired ]

Akuperäinenhän oli: RUNEN UN872 WOODY/N0440F350 UN872 ABETO/N0440F370 UN872 BEXAL UN866 KONBA

En siis laittanut nopeuksia/pintoja omaani, joten kysynkin: Miksi WOODY:lla noustaan ODD lentopinnalle, vaikka mennään selkeästi länteen? Ymmärrän, että ainakin "Lissabon_CTR" käyttää hassuja lentopintoja, eli ODD etelään ja EVEN pohjoiseen! Käyttääkö siis myös muutkin maat samaa systeemiä? L-suunnitelmasta päätellen näin voisi päätellä Embarrassed

Käännytään finaaliin 30.
[ attachment removed / expired ]

Yritykseni lähestymisessä epäonnistuu täysin, joten "Los Rodeos tower, FIN2615 report missing approach" thmbdn "Finnair 2615 climb to 6000 and direct to TFN"

Direct to TFN...
[ attachment removed / expired ]

Erittäin ystävällisen, ja asiansa osaavan ATC:n opastuksen jälkeen pääsemme vihdoin finaaliin 30. Finnair 2615 (tuulet) cleared to landing runway 30.
[ attachment removed / expired ]

Lento oli erittäin positiivinen yllätys. Se että lentoja unicomilla oli paljon, nosti fiilistä paljon. Myös viimehetkillä auennut Teneriffan torni toi lisämausteensa tähän ensimmäiseen Ivaossa lentämääni lentoon thmbup

Sitten se joka "ehkä" jäi mietityttämään....  Vatsim vai Ivao?

Kumpikin verkko on aivan yhtä hyvä! Vatsimissa lennonjohtajan äänen saa vaihdettua, joko "tavalliseen" tai sitten VHF-simulointiin. Itse olen kumpaakin käyttänyt, ja se kumpi on parempi riippuu aivan siitä kuinka kovalla volumella lennonjohtaja puhuu... Ivao:ssa tätä mahdollisuutta ei ole.

Tämän jutun tarkoitus EI ole vertailu Vatsim/Ivao, vaan ainoastaan selvitys kysymyksineen ensimmäisestäni Ivao-lennostani. Vaikka kuinka toivoin.... Sad En nähnyt yhtäkään toista konetta niin lähellä, jotta olisin voinut nähdä millaisia malleja Ivaossa näkyy..... Till the next time!

T: Mika







kenkku
Former member
Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #15 on: 23.02.09, 16:11 »

Kumpikin verkko on aivan yhtä hyvä! Vatsimissa lennonjohtajan äänen saa vaihdettua, joko "tavalliseen" tai sitten VHF-simulointiin. Itse olen kumpaakin käyttänyt, ja se kumpi on parempi riippuu aivan siitä kuinka kovalla volumella lennonjohtaja puhuu... Ivao:ssa tätä mahdollisuutta ei ole.
Tuohon on saatavilla erillinen ohjelma, TS-Noise, jos tuota VHF-simulointia haluaa.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #16 on: 23.02.09, 16:27 »

Tuo Länteen parillinen, itään pariton sääntö ei ole mikään jumala, sillä on väyläkohtaisia sääntöjä ja maakohtaisia. Keski-Euroopassa ja Länsi-Euroopassa (ja toki muissakin paikoissa tapauskohtaisesti) on käytössä tuo ODD etelään ja EVEN pohjoiseen. Eli WOODY:llä alkaa rajoitus jonka jälkeen UN872 väylää tulee ajaa parittomalla lentopinnalla. Nämä asiat selviävät käytännössä helpoiten reittikartoista. Kyseisen maan nettiAIP yleensä tarjoaa jonkinlaiset reittikartat.

Moro!
Tuo EVEN/ODD säännön poikkeuksia ei yksikään lennonjohtaja ole noteerannut näiden vuosien varrella. Poikkeuksena Italia,Ranska,Portugali ja Espanja jotka käyttävät etelään ODD ja pohjoiseen EVEN levels.

jukka
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3400
Date Registered: 18.12.01

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #17 on: 23.02.09, 16:44 »

Jaahas Grin

Täytynee uskoa plaaniin...  laugh

PS: ehkä olisi syytä tutustua myös ed. mainittuihin karttoihin! Kiitos vaan. Lisää kommentteja vain peliin, jos aihetta on...

T: Mika

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #18 on: 23.02.09, 17:02 »

Moro!
Ongelma voi tulla siitä että ainoa enroutechart joka näyttää odd-even levels on Jeppesen, esim. Navigraphin kartoissa ei näitä ole. Se voi olla yksi syy tähän tietämättömyyteen. Eikä tosiasiassa näitä poikkeus reittejä Keski ja Pohjois Euroopassa ole montaakaan ja ne liittyvät useimmiten näihin Etelä Euroopan pohjois-etelä sääntöön. Jos on merkinnyt level muutokset reittiin niin se on lennonjohdon tehtävä huolehtia siitä että mennään oikein ja jos ei ole johtoa niin on vähän riskaabelia lentää näiden poikkeus sääntöjen mukaan, kokemuksesta tiedän.

jukka
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!
« Reply #19 on: 23.02.09, 17:27 »

Moi

Todella hieno (ja ilmeisen puolueeton) kertomus Mikalta, good job thmbup Mukavaa lukea "testiä" kuvien värittämänä..

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1