Jaahas, että tähän on sitten tultu! Itse olen ollut viimevuoden anti-aktiivinen

lentämisessä. Syitäkin on: Wilcoon siirtyminen MD11 => A32S. Wilcolla lentäminen varsinkaan verkossa ei ole mielekästä (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan. Jälleen Lontoossa pari päivää sitten. Sitten oli tuo FSNLeague, eli formuloihin tutustuminen ja ajaminen joka söi paljon aikaa uutena harrastuksena (erittäin mukavaa).
Nyt sitten "vihdoinkin" toimii PSS+Posky 757-200 oikein, ja olisi tarkoitus siirtyä ko. konetyyppiin. Virtual Finnairilla kun lentelen, oli luonnollista aloittaa verkkolennot Vatsim-verkossa. Jos olen tyytyväinen PSS:n tuotteeseen (aika paljon vielä opiskelua ja testausta) tulen pyytämään vaihtoa 757-tyyppiin. Seuratessani keskustelua olen huomannut tämän "siirtyminen IVAO-verkkoon-ilmiön", ja kunhan 757 on hallussa, ja siihen siirrytty (jos mahdollista) aloitan sitten itsekin IVAO -ohjelmien opiskelun ja asentelun.
Täältä tullaan

T: Mika
Nyt sitten ensilento takanapäin.
Lentona VFINN/ FIN2615 EFHK0510z - GCXO1120z.
Siirtyminen Ivaoon oli helppoa. Luin ohjelmien manuaalit (IvAp/Teamspeak/IvAe), ja hieman katselin meininkiä IvAe:lla, ja toki kuuntelin myös muutamia lennonjohto/lentäjä-keskusteluja.
Ikävä kyllä olen niitä vähemmän onnekkaita lentäjiä, jotka eivät IvAe:ta voi käyttää lennon aikana

Tämä johtuu Fullscreenissä ajamisesta, ja FS:n kaatumisesta jos ko. tilasta poistuu... (Läppäri pitäisi siis omistaa).
IvAe: Erittäin mukava työkalu offlinessa/onlinessa liikenteen ja lennonjohdon tarkkailuun ym... Vastaa Vroutea, ja Vatawarea Vatsim-verkossa, mutta vaikuttaa käytännöllisemmältä ja monipuolisemmalta kuin Vatsim:n vastaavat
[ attachment removed / expired ]
IvAp: Yllättävän monipuolinen ja helppokäyttöinen ohjelma

Monia keskusteluja lukeneena osasin hieman "pelätä" ko. ohjelman käytettävyyttä verrattuna Vatsim:n SB3-ohjelmaan. Päällimmäisenä mieleen jäivät mm. METAR-sanomien saanti kentältä kun kentältä onnistui käden käänteessä, Lentosuunnitelman lähettäminen helppoa, Lennonjohtajien "online" näkeminen helpompaa kuin uskoisi (viittaan aiemmin lukemiini kirjoituksiin). Ehdoton suosikkini oli silti se, että ohjelman saa "piiloon" yhtä näppäintä käyttämällä

Vatsim:ssa käytettävä SB3 on erittäin helppokäyttöinen, joten käyttöliittymien puolesta pisteet lähes tasan. Vasta yhden lennon (IVAO) tehneenä pidän kuitenkin IvAp:ia monipuolisempana!
Jos tässä vaiheessa jokin lukija tuntee nenässään pienen pallukan nimeltä herne? On syytä käväistä tauolla
Ivao:
Yllätyin kovin siitä, kuinka paljon lentäjiä oli unicomilla, vasta vaikka aamu alkoi valjeta Eurooppaan! Aiemmin Vatsim:ssa lentäessäni ko. aikaan ei unicomilla kyllä tosiaan kiirettä pitänyt! Lennon aikana myös neljä konetta osui TCAS-ruudulleni.
Tässä kolme niistä.
Tässä jättämäni lentosuunnitelma (Vroute airac 0711). Hieman on tästä kysyttävää....
Akuperäinenhän oli: RUNEN UN872 WOODY/N0440F350 UN872 ABETO/N0440F370 UN872 BEXAL UN866 KONBA
En siis laittanut nopeuksia/pintoja omaani, joten kysynkin: Miksi WOODY:lla noustaan ODD lentopinnalle, vaikka mennään selkeästi länteen? Ymmärrän, että ainakin "Lissabon_CTR" käyttää hassuja lentopintoja, eli ODD etelään ja EVEN pohjoiseen! Käyttääkö siis myös muutkin maat samaa systeemiä? L-suunnitelmasta päätellen näin voisi päätellä

Käännytään finaaliin 30.
Yritykseni lähestymisessä epäonnistuu täysin, joten "Los Rodeos tower, FIN2615 report missing approach"

"Finnair 2615 climb to 6000 and direct to TFN"
Direct to TFN...
Erittäin ystävällisen, ja asiansa osaavan ATC:n opastuksen jälkeen pääsemme vihdoin finaaliin 30. Finnair 2615 (tuulet) cleared to landing runway 30.
Lento oli erittäin positiivinen yllätys. Se että lentoja unicomilla oli paljon, nosti fiilistä paljon. Myös viimehetkillä auennut Teneriffan torni toi lisämausteensa tähän ensimmäiseen Ivaossa lentämääni lentoon

Sitten se joka "ehkä" jäi mietityttämään.... Vatsim vai Ivao?
Kumpikin verkko on aivan yhtä hyvä! Vatsimissa lennonjohtajan äänen saa vaihdettua, joko "tavalliseen" tai sitten VHF-simulointiin. Itse olen kumpaakin käyttänyt, ja se kumpi on parempi riippuu aivan siitä kuinka kovalla volumella lennonjohtaja puhuu... Ivao:ssa tätä mahdollisuutta ei ole.
Tämän jutun tarkoitus
EI ole vertailu Vatsim/Ivao, vaan ainoastaan selvitys kysymyksineen ensimmäisestäni Ivao-lennostani. Vaikka kuinka toivoin....

En nähnyt yhtäkään toista konetta niin lähellä, jotta olisin voinut nähdä millaisia malleja Ivaossa näkyy..... Till the next time!
T: Mika