Göra Kullar på flygplatser i SBuilder

(1/2) > >>

LBQ360:
Hur gör man kullar i SBuilder? Finns det något exempel på gjorda kullar eller övningsexempel?

Har försökt med "flatten-polygoner" men får för liten lutning mot omgivningen. Detta medför att kullarna breder ut sig för mycket.

Vad gör jag för fel?

MarkkuS:
Det beror på att upplösningen är för dålig i FS9. Så det går inte att göra något bättre än mindre kullar. Jag har för mig att den bästa upplösningen är 4.8 meter mellan höjdpunkterna.

Om du vill ha bättre upplösning, måste det göras som objekt (som byggnader, men med marktextur).

mvh
Markku

LBQ360:
Tack Markku !

Det blev objekt-metoden.
Lite svårt med att hitta bra grästexturer
Har du något tips?

När jag planterar träd på kullen med hjälp av Treeplanter så gäller det att inte göra kullen för hög , för då kommer inte träden "upp ur jorden ".

För övrigt funkar det bra

jhz94:
Om jag vore du, skulle jag taFS default gräs eller ett flygfoto. Och komm i håg att du även måste ha vintertexturer om det kann finnas snö på flygplatsen. Min tumregel är att det bara är ''Harsh Winter/Hard Winter'' som är snötäkt.

MarkkuS:
Som redan sagts i föregående inlägg är det enklast att välja någon av de texturer som redan finns. Problemet med att skapa egna objekt är just att man bör ha olika texturer för årstiderna och dag/natt. Dvs. fem olika texturer behövs.

När man gör polygoner i Sbuilder kan man välja texturer som redan finns och dessa har normalt alla texturer. Jag vet inte om man i exempelvis Gmax kan välja någon av default-texturerna för ett eget objekt och därmed få automatiska skiftning av dessa.

Jag själv har gjort objekt där dessa aktiveras/deaktiveras vid olika dagar på året. Då skulle man kunna göra flera objekt med olika texturer och sedan byta mellan dessa vid lämpliga dagar (och dag/natt).

/Markku

Navigation

Up one level

Next page