Bon appétit

(1/162) > >>

Assiini:
Tervehdys!

Onkos foorumilla paljon henkilöitä, ketkä pitävät hyvästä ruoasta ? Muutama "ruokapuu" täältä löytyykin mutta mitään sen suurempaa ajatusten tai kokemusten vaihtoa ei kyseisissä puissa ole. Itse olen harrastanut ruoanlaittoa jo kymmenisen vuotta ja edelleen tuntuu, etten osaa mitään. Normaalina vapaapäivänä tulee tehtyä muutamakin lämminruoka ja työpäivistäkin pääsee hienosti irti tehden safkaa päivän jälkeen.

Muutaman kerran kuukaudessa tulee syötyä hitusen paremmin ja tuolloin ruokalistalta löytyy milloin mitäkin. Pippuripihvi kunnon sisäfileestä on ehdoton suosikki ja bravuri, kermakastikkeella! Parempaa alkuruokaa kuin simpukat merimiehen tapaan on vaikea löytää. Välimeren keittiöt, intialainen (mausteet!) ja kiinalainen on lisäksi sydäntä lähellä.

Eräs asia, jonka haluaisin ehdottomasti oppia paremmin on BBQ. Ribsit ja muut BBQ safkat on mahtavia ja äsken tulleen Anthony Bourdainin BBQ-jakson jälkeen tuli hirveä nälkä Itse ensin keitän kylkirivit kypsiksi maustevedessä, jonka jälkeen joko marinoin ne BBQ-kastikkeessa tai hieron mausteita pintaan ja sen jälkeen grilliin. Kyseinen tapa on kuitenkin surkea ja liha ei todellakaan ole sellaista kuin kunnon BBQ-liha on. Olen yrittänyt etsiä opuksia netistä ja kirjastosta kyseisestä ruoanlaittotavasta mutta tuloksetta. TV:stä näkemäni mukaan esimerkiksi ribsejä tulisi "hauduttaa" grillissä tunteja, jolloin siitä tulee todella mureaa. Suomen parhaat ribsit olen syönyt Helsinkiläisessä Cantina Westissä mutta tuskin noikaan vastaa Jenkkien vastaavia, sitkeitä kun ovat. Mikäli joku voi ribseissä neuvoa niin mielelläni kuuntelen.

Ulkomaanmatka kohteitakin on tullut valittua pelkän ruoan perusteella. Vuodentakainen Pariisin reissu oli sikäli pettymys, että ranskalainen keittiö on loistava mutta kokemattomalle kunnon sekamelska Ei oikein jäänyt ostereita lukuunottamatta mitään kontaktia kyseiseen keittiöön. Roomassa sen sijaan pääsi tutustumaan sivukujilla oikeaan pastamaailmaan ja se kokemus oli elämäni parhaimpia; neljän euron pasta-annos ja kuola valuu vieläkin. Ruokatoreilla tuli vietettyä kohtalaisesti aikaa ja näky oli mahtava.

Gourmet-ravintoloissa Suomessa ei ole tullut käytyä. Helsingissäkin on Michelin paikkoja ja mieli halajaisi tutustumaan menuihin.

Tässä vielä Pariisista muutama foto

[ Attachment not found - or removed ]

arttula:
Blaah... Minä olen hankkinut tätä tarkoitusta varten keittiöhenkilökuntaa - jota avovaimoksikin joskus leikkisästi kutsutaan... Eipähän tarvitse itse yrittää räpeltää mitään.

Miksu:
Itelle on liha sydäntä lähellä. Etenkin saksassa Schnitzelit ovat herkkua... Lisäksi jotkut iskän grillaukset ja äidin eräs kastike maistuvat... Pariisissa kun olimme oli kiva sattuma: Ekana iltana olimme n. klo 23 siellä ja katsoimme että hotelliamme vastapäätä oli Italialainen. Sinne siis kun ei tullut pahemmin automatkalla syötyä. No olimme siis Pariisissa Italialaisessa ravintolassa ja tarjoilijamme oli Egyptiläinen...
Asuimme lähellä (n. 5 min kävelymatka) Gare du Nordilta ja kävimme siis myös paikallisessa kauppahallissa jossa ruokahalu todella heräsi.

ApoN:
Onneksi foorumilta löytyy ainakin yksi enemmän tai vähemmän grillimestari vastaamaan Ristolle.....  

Itsekin olen uuden keittiön myötä innostunut vähän ruoanlaitosta. Mutta minulla tämä "harrastus" on vielä niin alkutekijöissään, että en lähde kommentoimaan. Hyviä reseptejä toki otetaan mielenkiinnolla vastaan.

Assiini:

Blaah... Minä olen hankkinut tätä tarkoitusta varten keittiöhenkilökuntaa - jota avovaimoksikin joskus leikkisästi kutsutaan... Eipähän tarvitse itse yrittää räpeltää mitään.

Pöh, ei naiset osaa tehdä kunnon ruokaa, vatsantäytettä ainoastaan

Onneksi foorumilta löytyy ainakin yksi enemmän tai vähemmän grillimestari vastaamaan Ristolle..... 
Itsekin olen uuden keittiön myötä innostunut vähän ruoanlaitosta. Mutta minulla tämä "harrastus" on vielä niin alkutekijöissään, että en lähde kommentoimaan. Hyviä reseptejä toki otetaan mielenkiinnolla vastaan.

Noniin, hieno homma Tero Joo reseptejä kuullaan aina mielellään, itse laitan kun tulee jotain päivänpolttavaa mieleen. Onko keittiössäsi ihan keraaminen liesi vai? Itse olen haaveillut jo pitkään kaasuliedestä mutta tällä erää ei ole mahdollisuuksia

Navigation

Up one level

Next page