Bon appétit

<< < (21/162) > >>

Crayfishguru:

Loogista

Ja biologisen jätteen vastakohta on bioepäloginen jäte!

Crayfishguru:
Hauki on kala, hauki on kala... - mutta on niitä muitakin

HIENO KALAMUREKE

NÄITÄ TARVITSET
400 g jauhettua kalaa (Miel. haukea tai kuhaa)
2 munankeltuaista
6 dl kuohukermaa
1 rkl voita
Korppujauhoja
Suolaa ja Nelimaustetta

TEE NÄIN
Pane jauhettu kala kulhoon, sekoita sitä voimakkaasti ja lisää hieman mausteita ja 1 munankeltuainen kerrallaan.
(Jos haluat TODELLA hienoa mureketta, puserra tämän jälkeen seos siivilän läpi.)
Sekoita mukaan kermaa, vähän kerrallaan. Kerma EI saa olla kylmää!
Sekoita voimakkaasti.
Keitä koepala miedosti suolatussa vedessä.
Jos mureke on liian kovaa, lisää kermaa ja hieman perunajauhoa, jos mureke on liian löysää.
Kaada seos voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan. (Täytä vain 2/3 korkeudesta)
Sulje kansi ja paista miedossa uuninlämmössä n. 200ºC noin 50-60 minuuttia.
Kumoa vuoka lämpimälle vadille ja tarjoa se simpukka-, katkarapu- tai sienikastikkeen ja keitettyjen perunoiden kera.

VINKKI
Valmiiseen (siivilän läpi puristettuun) mureketaikinaan voit lisätä myös hummerin tai muiden äyriäisten palasia sekä vaihtoehtoisesti voissa paistettujen sienten pieniksi leikattuja paloja kylmänä.

KIIREISEN KASTIKEVINKKI
Valmista pussista Hollandaise-kastike ohjeen mukaan ja lisää aivan lopuksi (juuri ennen tarjoilua) vain pikkuhetkisen lämmittäen parsan paloja, pieniä herkkusieniä ja katkaravun pyrstöjä. Tämä kastike sopii erinomaisesti lähes kaikkeen kalaan. (Älä lämmitä etenkään katkarapuja kauan, koska silloin ne sitkistyvät!)

NELIMAUSTE on valmis mausteseos. Sen voi myös tehdä itse. Jauha sekaisin kunnon koneella tai murskaa morttelissa 2 osaa jauhettua muskottipähkinää,  2 osaa murskattua valkopippuria, 1 osa murskattua maustepippuria ja 1 osa jauhettua mausteneilikkaa. Sopii erityisen hyvin kala- ja murekeruokiin sekä kastikkeisiin.

pho201:
Merellinen pastakastike.

Otetaan maun mukaan valkosipulin kynsiä (itse pidän määrästä: paljon) ja silputaan ne niin hienoksi kuin osataan.

Kaadetaan pannulle sopiva loraus oliiviöljyä (merkillä ei ole väliä, mutta virgen oliiviöljyä sen olla pitää, itse pidän määrästä: runsaasti)

Lisätään öljyyn silputut valkosipulit ja kuumennetaan seosta miedolla lämmöllä (ei saa missään tapauksessa ruskistaa) ja puristellaan puukauhalla tai vastaavalla vielä sipuleista viimeisetkin nesteet öljyn sekaan.

Siirretään öljy sipuleineen syrjään toiseen astiaan odottamaan vuoroaan.

Tyhjennetään äskeiselle pannulle purkki tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia ja kuumennetaan. Lisätään joukkoon mustaa pippuria (itse laitan tätä paljon) ja jatketaan kuumentamista kunnes tomaattiseos hieman sakenee (tätä kutsutaan kai kokkikielellä kokoon keittämiseksi?). Keittolevyn lämpötilan ei tarvitse olla kovin kuuma (tai tomaatti roiskuu ympäristöön). Pienemmällä lämmöllä keittoaika taas pitenee.

Lisätään joukkoon esikeitettyjä mereneläviä (vaihtoehtoisesti keittoaikaa pitää pidentää kunnes ne ovat kypsiä) simpukoita, mustekalaa, kalaa, rapuja, katkarapuja (nämä viimeksi, koska eivät siedä pitkää kuumennusta),... maun mukaan.

Lisätään joukkoon hienonnettua persiljaa (itse pidän siitä) tai muita yrttejä kukin makunsa mukaan ja mahdollisesti suolaa (itse en lisää sitä, koska muut aineet sisältävät usein jo jonkin verran suolaa ja runsas mustapippuri korvaa suolan vaikutusta).

Sekoitetaan joukkoon aluksi tehty valkosipulioliviiöljy.

Nautitaan (keitetyn) pastan kanssa.

Pekka

P.S. En ole oikein koskaan oppinut käyttämään ruoanlaitossa tarkkoja mittoja. Tällä tavoin ruosta tulee joka kerta hieman erimakuista, mutta sehän tuo vain vaihtelua.

JKLaiho:
Tuttavapiirissäni on joukko metsästäjiä. Minäkin pääsen joskus saaliinjaolle. Joulupukki toikin pakastimeen kokonaisen metsäkauriin kintun.
Kyseessä tällä kertaa siis kauris, ei "valkohäntäkauris". Itselläni toki on ihan kohtuullinen "keittokirjasto", mutta foorumin ruokakeskustelu on ollut sen verran tasokasta, että nyt rohkenen kysyä vinkkiä täältä. Entäpä fasaanin rintafileet ? Pyitäkin on esiintynyt, mutta toistaiseksi pakastimen pyylokero on tyhjä (syöty, valmistettiin padassa, oli hyvää).
Jorma

susiluoto:
Eeeeeei, älkää ihmeessä ainakaan montaa päivää etukäteen tuota mausteseosta tehkö, haihtuu jostain syystä(mielestäni)parhaat aromit ketuille.Muutoin tuo ohje varmaan herkullinen.Kokeilen seuraavalle hauelle tuota.Tänään nimittäin uunihaukea tiedossa.
Uunihauki, eli perattu suomustettu hauki, sisään luumuja ja uunipellillä n.170 asteella kunnes selkäevä irtoaa mukavasti, pellillä tai vuokaakin voi käyttää jos pieni hauki ja iso vuoka.Suolaa tietty pintaan ja valkokastike sekä keitetty kananmuna joka viipaloidaan mieltymyksen perusteella.
Pintaan voi ripotella korppujauhoja jolloin lopputulos on kauniimpi, keitetyt kuoritut perunat kaveriksi, mieto valkoviini, toki hyvä eurooppalainen olutkin käy.
Jos haluatte hienostella voitte myös valella hauen voisulalla ja käyttää kastikkeen pelkästään perunan kostukkeena, tietty jos tuon kastikkeen parantaa valkkarilla, tietty voi jättää pois kastikkeen ja käyttää voisulaa kastikkeena.
Pääasia että kaikki käytetyt ainesosat tuntuvat makuna suussa.
Ja sitten jälkeenpäin Boriksen hyvänystävän ehdottama Wiskikellarin tyhjennys.Minulla tosin vain 8 pulloa, saas nähdä miten käy.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page