Bon appétit

<< < (77/162) > >>

pho201:
Varmaan paljon kauemmin niin, että ne kunnolla vettyvät. En ole itse koskaan valmistanut loimulohta, joten en tiedä. Päättelin tuon ihan vain fysiikan perusteella. Empiiriset testit ovat suorittamatta. 

Pekka

mtanttar:

Paloiko puutikut tuossa ajassa? Meillä on ollut vähän ongelmana puutikkujen palaminen, minkä vuoksi käytämme nykyään huopanauloja loimutuksessa

Eivät palaneet ollenkaan. Tarpeeksi matala lämpö, jolla myös paras lopputulos.

matskupu:

Kauan tuon kokoisia puutikkuja kannattaa liottaa, että puut ovat kylläisiä? Itse liotan esimerkiksi grillivartaiden tikkuja 15min ja tuntuu, ettei se riitä mihinkään

Just tän takia varrastikkuina on metalliset ja loimutuksessa puutikkuina huopanaulat. Mulla on malttamisesta kiinni toi liottaminen, joten jätän hienostelun hommasta pois

niksu99:
Paljonkohan tällä ravulla on ikää takana?

Crayfishguru:

Paljonkohan tällä ravulla on ikää takana?

Täplärapu on kymmensenttinen 2-3 kesäisenä. Naaras kasvaa jokaista kuoren vaihtokertaa kohti noin 8 mm (uros 10 mm).

Koska jutun otus on 198 mm, voidaan hieman arvioida ikää. Ensin se 2-3 vuotta 100-milliseksi ja sitten ainakin 12 kuoren vaihtoa 198-milliseksi.

Alkuun rapu vaihtaa kuorta monta kertaa vuodessa. Noin 100-millisenä vauhti on enää kerran vuodessa (2 erittäin hyvinä kesinä). Tosi isot ravut vaihtavat kuorta enää joka toinen vuosi.

Niinpä voidaan arvioida kyseisen ravun iäksi ainakin 15 vuotta, mutta saattaa olla jopa 20. Lonkalta arvioisin 17 vuotta.

Laskelma pätee lunnonvedessä olevaan rapuun. Mikäli rapu on viljelty ja vettä lämmitetty tai luonnosta on löytynyt erityisen ravintorikas paikka, vuosia voi olla vähemmänkin, mutta kuoren vaihtojen määrä säilyy silti samana - ne vain tapahtuvat nopeammin = lyhyemmin välein. Tarinan rapu lienee ainakin loppuelämänsä viettänyt luonnonvedessä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page