Långnav Optand-Sveg

(1/1)

FSsweden:
Vi började med en planering med allt vad de innebär (vikt/balans väder vind you name it)

Eftersom det inte finns något snyggt Optand scenery "ännu" så kom kameran inte fram först efter start.

Niklas som roteetta mot Sveg.

Jag styrde SE-KVD och Niklas SE-CFZ som han målat knall röd med lite fina dekaler på

Inflygning via plats Sveg

Niklas strax bakom

Medvinden bana 27

Vänster bas bana 27

Kort final

Parkerat på plattan

Min tur och leda täten, ställer upp bana 27

Niklas ställer upp, jag svänger runt för ett vänt varv

Full fart hemåt!

Brunflo och Östersund i sikte

Niklas försöker flyga om för att dyka in i trafikvarvet på Optand före mig

Härligt med äkta vinter

Tar ut svängen något för Niklas skall hinna studsa

Final bana 36, Optand

Mitt över stan för göra lite studsar ute på Frösön

Final bana 30

Medvinden bana 30, Niklas studsar

Niklas hann med 7-10st studsar på en enda gång!

fin vy mot stan

Vänster bas bana 30

final bana 30

Efter sista studsen bana 30 så tog jag om och gjorde en studs bana 12 för sedan kurs direkt mot Optand för landning

Tyvärr blev de inga bilder på landningen just pga de usla sceneriet som är standard i FSX

Hoppas ni gillade bilderna!

Hälsningar
Philip Nordlander och Niklas Kull

jhz94:
Flög ni på IVAO/VATSIM eller på en egen tillfällig host?
Hur mycket kostar SafirX, och ingår FS9 varianten då?
Trevligt med VFR bilder!

simonbrygg:
Riktigt trevliga bilder, bilder från hemstaden är alltid rolig och har flugit den där rundan under min PPL-utbildning, kollade dock lite på eran driftis och inte för att klaga utan för att göra så ni slipper fel i framtiden under utbilningen (Då jag vet att ni skolar PPL på samma klubb som jag) så var det ett litet fel där på räkningen. För har du TT198 +4 wca så får du TH202, det är rätt men sen kommer var -2 och då går man ner i tabellen, alltså - och - +- blir + så 202 -2 grader var blir 204.

Du kan tänka att kompassen kommer att visa -2 grader och då måste du plussa på 2 grader för att få noll. Så har du TH 202 så flyger du på kurs 200 enligt VAR och för att få 202 måste du flyga på CH 204.

FSsweden:

Riktigt trevliga bilder, bilder från hemstaden är alltid rolig och har flugit den där rundan under min PPL-utbildning, kollade dock lite på eran driftis och inte för att klaga utan för att göra så ni slipper fel i framtiden under utbilningen (Då jag vet att ni skolar PPL på samma klubb som jag) så var det ett litet fel där på räkningen. För har du TT198 +4 wca så får du TH202, det är rätt men sen kommer var -2 och då går man ner i tabellen, alltså - och - +- blir + så 202 -2 grader var blir 204.

Du kan tänka att kompassen kommer att visa -2 grader och då måste du plussa på 2 grader för att få noll. Så har du TH 202 så flyger du på kurs 200 enligt VAR och för att få 202 måste du flyga på CH 204.

Visserligen men nu skall jag inte diskutera mot med tanke på jag inte varit med på någon av våra navigations lektioner ännu 

/Philip Nordlander,

Navigation

Up one level