Långnav Optand-Sveg

(1/1)

FSsweden:
Vi började med en planering med allt vad de innebär (vikt/balans väder vind you name it)





Eftersom det inte finns något snyggt Optand scenery "ännu" så kom kameran inte fram först efter start.

Niklas som roteetta mot Sveg.




Jag styrde SE-KVD och Niklas SE-CFZ som han målat knall röd med lite fina dekaler på






Inflygning via plats Sveg


Niklas strax bakom




Medvinden bana 27


Vänster bas bana 27


Kort final


Parkerat på plattan





Min tur och leda täten, ställer upp bana 27


Niklas ställer upp, jag svänger runt för ett vänt varv


Full fart hemåt!


Brunflo och Östersund i sikte


Niklas försöker flyga om för att dyka in i trafikvarvet på Optand före mig


Härligt med äkta vinter


Tar ut svängen något för Niklas skall hinna studsa


Final bana 36, Optand


Mitt över stan för göra lite studsar ute på Frösön


Final bana 30


Medvinden bana 30, Niklas studsar


Niklas hann med 7-10st studsar på en enda gång!


fin vy mot stan


Vänster bas bana 30


final bana 30


Efter sista studsen bana 30 så tog jag om och gjorde en studs bana 12 för sedan kurs direkt mot Optand för landning


Tyvärr blev de inga bilder på landningen just pga de usla sceneriet som är standard i FSX

Hoppas ni gillade bilderna!

Hälsningar
Philip Nordlander och Niklas Kull

jhz94:
Flög ni på IVAO/VATSIM eller på en egen tillfällig host?
Hur mycket kostar SafirX, och ingår FS9 varianten då?
Trevligt med VFR bilder!

simonbrygg:
Riktigt trevliga bilder, bilder från hemstaden är alltid rolig och har flugit den där rundan under min PPL-utbildning, kollade dock lite på eran driftis och inte för att klaga utan för att göra så ni slipper fel i framtiden under utbilningen (Då jag vet att ni skolar PPL på samma klubb som jag) så var det ett litet fel där på räkningen. För har du TT198 +4 wca så får du TH202, det är rätt men sen kommer var -2 och då går man ner i tabellen, alltså - och - +- blir + så 202 -2 grader var blir 204.

Du kan tänka att kompassen kommer att visa -2 grader och då måste du plussa på 2 grader för att få noll. Så har du TH 202 så flyger du på kurs 200 enligt VAR och för att få 202 måste du flyga på CH 204.

FSsweden:
Quote

Riktigt trevliga bilder, bilder från hemstaden är alltid rolig och har flugit den där rundan under min PPL-utbildning, kollade dock lite på eran driftis och inte för att klaga utan för att göra så ni slipper fel i framtiden under utbilningen (Då jag vet att ni skolar PPL på samma klubb som jag) så var det ett litet fel där på räkningen. För har du TT198 +4 wca så får du TH202, det är rätt men sen kommer var -2 och då går man ner i tabellen, alltså - och - +- blir + så 202 -2 grader var blir 204.

Du kan tänka att kompassen kommer att visa -2 grader och då måste du plussa på 2 grader för att få noll. Så har du TH 202 så flyger du på kurs 200 enligt VAR och för att få 202 måste du flyga på CH 204.


Visserligen men nu skall jag inte diskutera mot med tanke på jag inte varit med på någon av våra navigations lektioner ännu 

/Philip Nordlander,

Navigation

Up one level