Uppdatera datorn

(1/1)

c_nygard:
Hejsan.

Nu såhär efter jul när alla pengar snart har spenderats, har jag kommit på att jag skulle behöva lite uppdateringar i min dator.
Hade därför tänkt köpa ett uppdateringspaket från Komplett, samt ett nytt chassi och en ny cd/brännare.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=661868&su=1DED54AF-488E-4834-A785-BA364778A885

Där har vi det jag tänkte köpa, och jag tänkte höra om ni har några synpunkter på detta?

Ska man välja Intel eller Amd? Har bara haft Intel hittils.
Får man allt i delar, dvs. måste man sätta på processorn på moderkortet själv osv?
Det är ett bra pris, men går det att få ner ytterligare?
Vad är det för skillnad på de olika processorerna, t.ex E7300, E4600, E5200?

Vore vänligt om jag kunde få lite hjälp i detta, då jag inte har jättebra kunskap inom detta.

Med vänlig hälsning,
Christofer N

ThomasN:
Har precis uppdaterat datorn med Intels nya I7 processor. Kan bara säga en sak, den är helt underbar. Köpte modell 920 som jag har överklockat till 3.4 mhz. I FSX med PMDG MD-11 samt nya Arlanda så ligger jag
på mellan 15 till 25 fps.  Rekomenderas.

Thomas

noneedforaname:
Christofer,
Om du är nyfiken på vad en sådan processor ger för prestanda, rekommenderar jag att du jämför med andra processorer på Tom's Hardware. Gå till tomshardware.com och leta efter deras CPU Charts. Det kan hända att du kommer att vilja spara ytterligare till något som ger dig mer av en prestandakick än det där blygsamma paketet.
Japp, med Kompletts paket förutsätts man bygga ihop delarna själv. Och du kommer att behöva komplettera med ett nätaggregat också, om du väljer det där chassit. Jag skulle gissa att du lätt hittar ett mer prisvärt chassi+nätaggregat om du letar lite. Här finns många trådar med gott om tips.

Har precis uppdaterat datorn med Intels nya I7 processor. Kan bara säga en sak, den är helt underbar. Köpte modell 920 som jag har överklockat till 3.4 mhz. I FSX med PMDG MD-11 samt nya Arlanda så ligger jag
på mellan 15 till 25 fps.

Thomas, berätta mer! Vi är många som har väntat länge på info om Intel I7 och FSX.   
Vad har du då för inställningar i  FSX?
Har du mycket AI-flygplan i omgivningen?
(Om du vill kan du starta en ny tråd, fullspäckad med information och bilder) 

ThomasN:
Ok, ska försöka ge lite mera info om Intels nya I7 processor. Jag läste en del innan jag köpte den var inne på 940 men 920 skulle vara mera överklockningsbar samt att det var halva priset på den, så
fick det bli den. Köpte Gigabytes moderkort EX58-Extreme till som fått bra kritik. Är ingen överklockningsexpert så jag tankade ner en överklockning på 4Mhz som finns på Gigabytes hemsida och som enkelt
laddades in i bioset. Testade med detta ett tag låg på temperaturer på ca. 40 - 60 grader. Testade sedan med 3.4Mhz och vinsten i frames var endast ca. 3-7 så jag beslutade att ligga kvar på 3.4 .
Jag har ett "gammalt" Nvidia 8800GT kort med 512Mb minne, tänkte uppgradera till ett nytt 280 kort, men eftersom FS9 samt FSX är mera processor beroende så väntar jag en stund. Köpte nya minnen eftersom dom gamla inte funkar med nya moderkortet 2x OCZ DDR3 PC3-15000 Platinum CL9 LV -TriChannel 3GB alltså 6Gb.

I FSX har jag all slidarna nästan på max utan Autogen som är ställd till ca. 70%, AI had jag ställt på 70% också. Kör FS Genesis mesh samt UTX.
Det kostade en del att uppgradera till detta system, men det var det väl värt. Ett tips Christofer vänta tills du har råd att skaffa nåt sånt här, upplevelsen blev helt annorlunda för mig, och varför lägga ut en massa pengar på nåt som redan är omodernt?

Fredrik jag ska ladda upp lite bilder snart, så får du se alla mina inställningar samt vilka frames jag får. Höll på att glömma, i FS9 så är alla slides maxade och ligger konstant på 50fps i stort sätt hela tiden  .

Hälsningar från Spanien

Thomas

Puffen:
Thomas,

Det hade varit väldigt kul om du kunde bifoga några bilder på dina överklockningsinställningar med hjälp av CPU-Z. Flikarna CPU och Memory är ju speciellt intressanta.

Ulf B

Navigation

Up one level