EFHK kiitotiet

(1/1)

sami:
Tuossa irkissä tuli puhetta kiitoteiden käytöstä EFHK:lla.. Muistutuksena lennonjohtajille, tästähän on kappale LJKK:ssa: http://www.ivao.fi/atc/lennonjohtajankasikirja/twr-lahilennonjohto/kiitoteidenkaytto/

Sen mitä sivusilmällä olen seurannut, niin Ivaossa 15:ttä käytetään turhan paljon lentoonlähtöön. Oikeasti sitä ei käytetä kuin LVP-tilanteessa (arr 04L, dep 15), jos tuuli on todella poikkeuksellinen tai jos muut kiitotiet aurauksen tms takia ovat kiinni. Ja tietysti myös itäsuuntaan meneville proppikoneille (milsi).

Ja irkissä puhellun perusteella myös 33 arr on liian helposti käytössä, oikeasti ko. rataa harkitaan vasta kun pohjoistuuli on yli parikymmentä solmua. Lähestymismenetelmä rajoittaa melkoisesti tuossa kapasiteettia (ja meluasiat oikeasti). Ja joustavuuden takia tieysti pikku-vfr räpsyille jne kannattaa antaa 22L, 15 tai 33 lähtöön, mikäikinä antaakaan lyhyimmän rullausmatkan. Tietysti tuuli/liikenne huomioiden.

(ja jos kone pyytää muuta kiitotietä (..."request any other runway than runway in use"  ), niin pyynnön toteutus on hyvää palvelua .. jos liikenne sallii)

Navigation

Up one level