FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 17:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kiinnostus verkkolentämiseen
:  

« previous thread next thread »
Poll
Question: Kiinnostaisiko tulla verkkoon mutta uskallus tms. puuttuu?  (Voting closed: 16.03.09, 10:03)
Kyllä - 52 (82.5%)
Ei - 11 (17.5%)
Total Votes: 63

Pages: [1] 2 3 ... 5 Reply Print
Author Topic: Kiinnostus verkkolentämiseen  (Read 13850 times)
Risto Partanen

Date Registered: 07.01.07

Kiinnostus verkkolentämiseen
« on: 15.01.09, 10:03 »

Moi

Tällainen pikkuinen kartoitus! Eli olisiko sinulla kiinnostusta tulla lentämään tai lennonjohtamaan virtuaalitaivaalle mutta et jostain syystä uskalla tai pysty?
Äänestys on tarkoitettu ainoastaan henkilöille, ketkä eivät vielä ole verkossa säännöllisesti! Joten mikäli et kuulu kohderyhmään niin jätä vastaamatta kiitos!

Lisäksi kiinnostaisi tietää syitä siihen, miksi et tule verkkoon tai miksi se ei kiinnosta? Etkö uskalla, eikö softat toimi jne.. Jos voisit vastata tänne tai laittaa allekirjoittaneelle yksityisviestiä niin olisin kiitollinen!

Äänestys koskee sekä IVAO:ta että VATSIM:a, mutta vastauksessasi ei tarvitse mainita kumpaakaan! Tässä ei ole oleellista se kumpi kiinnostaa vaan se, kiinnostaako verkkotoiminta ollenkaan.

Risto
« Last Edit: 15.01.09, 10:34 by Risto Partanen »

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Risto Partanen

Re: Kiinnostus verkkolentämiseen
« Reply #1 on: 15.01.09, 12:28 »

"14:12:27 Äänestää aiheessa Kiinnostus verkkolentämiseen. "

Sanon nyt uudelleen, että älä äänestä jos lennät jo säännöllisesti verkossa! Mikäli et ymmärrä pyyntöä ja sen tarkoitusta niin laita vaikka yksityisviestiä, vastailen sitten selvemmällä Suomen kielellä!

Kiitoksia, mikäli pyyntöä voidaan noudattaa Wink

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Johannes Kaikkonen

Date Registered: 08.03.03

« Reply #2 on: 15.01.09, 13:23 »

Minua kiinnostaisi verkossa lentäminen. Ongelmaksi vain on muodostunut ajanpuute: radiofraseologian opetteluun kuluisi aikaa, jota yliopisto-opiskelijalla ei ole liikaa. Tosin vastapainona maakuntakentillä voi ilmeisesti höpistä radioon suomeksikin, mikä hieman madaltaisi oppimiskäyrää. Pari kertaa olen jo harkinnut radioliikenteen kuuntelemista (observing) IVAO:ssa, mutten ole vielä rekisteröitynyt jäseneksi enkä asentanut ohjelmistoa. Nyt tarvitsisinkin sen viimeisen sysäyksen, jotta saan raahattua itseni linjoille asti! Cheesy

Oma lukunsa olisi tietenkin liikennekoneiden järjestelmien hallitseminen verkkolentämisen aikana, mutta tätä mietin vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Nyt tulisin ehdottomasti lentämään verkkoon ihan simun perus-Cessnalla, koska hitautensa vuoksi se antaa aloittelijalle aikaa reagoida ja tehdä tarvittavat asiat edes hieman sinne päin. Wink

Jaro Myllynen

Date Registered: 09.10.07

« Reply #3 on: 15.01.09, 20:35 »

Itseä ei kiinnosta. Jossain vaiheessa yritin aloittaa verkkolentämisen, latasin IVAOn softat, mutta se vaan jotenkin jäi. Ei riittänyt kiinnostusta opetella fraseologiaa. Jotenkin tuntui muutenkin hankalalta, että pitäisi lentää ja puhua radioon samaan aikaan. Lisäksi verkossa ei ole liikennettä lähellekkään yhtä paljon, kun normaalissa lentämisessä. Varmasti olisi aidompaa lentää verkossa, kun tuo simun Atc on aika pöljä välillä. Mutta jokainen tavallaan.

Ville Kokkonen

Date Registered: 15.02.06

« Reply #4 on: 16.01.09, 07:11 »

Kiinnostusta olisi, mutta ajanpuute vaivaa Undecided Silloin tällöin olisi päivällä aikaa lentää verkossakin, mutta iltaisin ei. Ei taida päivällä olla kovinkaan aktiivista verkossa, Suomen puolella?

Date Registered: 31.08.06

« Reply #5 on: 16.01.09, 07:43 »

Kiinnostusta olisi, mutta ajanpuute vaivaa Undecided Silloin tällöin olisi päivällä aikaa lentää verkossakin, mutta iltaisin ei. Ei taida päivällä olla kovinkaan aktiivista verkossa, Suomen puolella?

Sama ajanpuute vaivaa monia mukaan lukien itseäni, mutta parhaan mukaan yritetään lentää/johtaa ja opettaa. Luonnollisesti arkisin aamusta alkuiltaan on verkkossa hiljaista koko euroopassa, mutta viikonloppuisin lähes ympäri vuorokauden aktiivista.
mtanttar
Former member
« Reply #6 on: 16.01.09, 18:23 »

Jos yleisilmailu vaan kiinnostaa, niin suosittelen kaikkia ajanpuutteesta kärsiviä kokeilemaan vaikka laskukierroksia. Laskukierroslentoa ei käytännössä tarvitse suunnitella mitenkään etukäteen, ja lennon lyhyen keston takia kynnys lähteä lentämään on pienempi. Ja Suomessa radioliikenteen voi hoitaa paikallislennoilla Suomeksi, se on itseasiassa realistisempaakin. Muutenkin yleisilmailussa fraseologia ei ole niin tappavan tarkkaa ja lennonjohtaja ymmärtää kenties aloittelevaa pilottia enemmän, eikä vaaratilanteita ja sähellyksiä pääse niin helposti syntymään.
Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

« Reply #7 on: 16.01.09, 22:05 »

Itseäni kiinnostaisi mutta aika opetella oikeaoppiset hommat verkkolentämiseen puuttuu. Pitäis varmaankin osata lentää oikealla tavalla, ja sitä täytyy vielä harjoitella (laskukierroksia, yms pientä) Tietysti toinen vielä on radiofraseologia, jota täytyy harjoitella. Voi tulla sormi suuhun verkkolennossa. :O Muutenkin jos haluaisin lentää verkossa, haluaisin myös osata koneen jolla lennän järjestelmät hyvin, jottei keksen verkkolennon tulisi jotain probleemaa jonka takia joutuisi katkaisemaan yhteyden. "se vasta olisikin noloa". Katsoo jos pian ehdin defu cessnalla päästä päristellen malmin ympäri. Smiley Ainiin, tietenkin ajattelin odottaa jotta enemmän FSX maisemia ilmestyisi jotta myös pääsisi lentelemään FSX:llä. Vai onko homma mutkikas jos LJ menee FS9/softat on siis enemmän aidon näköiset ja minä FSX defu kentällä rullailen? Eli siis voiko siinä tulla jotain väärinkäsityksiä FS9-FSX lentäjien kohtaamisessa?

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Risto Partanen

« Reply #8 on: 16.02.09, 14:05 »

Nostetaas hitusen niin ei jää kartoitus unholaan Wink

Pinkkari
Former member
« Reply #9 on: 16.02.09, 15:31 »

voiko siinä tulla jotain väärinkäsityksiä FS9-FSX lentäjien kohtaamisessa?

Mulla ei ainakaan ole kertaakaan ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka FSX:llä lentelen. Maisemia olen asennellut ne mitä on ollut tarjolla + Ultimate Terrain X Europe.
Antti Toivanen

Date Registered: 25.02.02

« Reply #10 on: 16.02.09, 15:46 »

Mulla ei ainakaan ole kertaakaan ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka FSX:llä lentelen. Maisemia olen asennellut ne mitä on ollut tarjolla + Ultimate Terrain X Europe.

Komppaan Hannua, mitään ihmeempiä ongelmia ei pitäisi tulla vaikka verkossa on FS9 ja FSX pilotteja. Sceneryt saattavat sijaita pari metriä eri paikassa, mutta se ei todellakaan haittaa verkkolentämistä. Joten ei muuta kuin fraseologiaoppaaseen tutustumista ja taivaalle :-)

Antti

Elias Lohilahti

Date Registered: 05.11.07

« Reply #11 on: 16.02.09, 19:47 »

Eipä hirveästi kiinnosta, kun minulla ei muut koneet näy. Syynä on (kai) DirectX 10, mutta Vistaan ei ilmeisesti saa DirectX 9:ää? Vai onko vika jossai muualla?
Elias Lohilahti

« Reply #12 on: 16.02.09, 20:30 »

No jos ei koneet näy niin kannattaapi ehkä selvittää asiaa eikä lyödä hanskoja tiskiin Smiley

No enpä ole niin tehnytkään, vaan olen VFR World Touria jatkanut. TCAS:stähän se näkyy, ja sen avulla ollaan menty, mutta kyllähän se harmittaa, kun ei muut koneet näy.
kenkku
Former member
« Reply #13 on: 16.02.09, 20:41 »

Eipä hirveästi kiinnosta, kun minulla ei muut koneet näy. Syynä on (kai) DirectX 10, mutta Vistaan ei ilmeisesti saa DirectX 9:ää? Vai onko vika jossai muualla?
Kyllä saa, DirectX 10 -systeemillä voi ajaa DX9-ohjelmia. Riittää, että ottaa FSX:stä "DX10 preview" -kohdan pois asetuksista. Muistaakseni tuo ongelma tosiaan johtuu siitä, että mallit eivät ole DX10:n kanssa yhteensopivia.
Kim Eriksson

« Reply #14 on: 16.02.09, 22:47 »

Kyllä saa, DirectX 10 -systeemillä voi ajaa DX9-ohjelmia. Riittää, että ottaa FSX:stä "DX10 preview" -kohdan pois asetuksista. Muistaakseni tuo ongelma tosiaan johtuu siitä, että mallit eivät ole DX10:n kanssa yhteensopivia.
Noinhan se juuri on, MTL modellit saa näkymään kunhan ottaa dx10 previewin pois päältä. FPS saattaa tippua, mutta näkyypähän kuitenkin, ja suurin osa scenuista ja koneista näkyy... (mulla ollu monen koneen ja parin scenun kanssa ongelmia DX10...) Ja vistassa kun on DX10, niin se osaa silti käyttää DX9, tai 8,7,6... Eipä se  vaikuta mitään onko sulla DX10 vai DX9, kuitenkin koneesi osaa käyttää DX9. Smiley

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Elias Lohilahti

« Reply #15 on: 17.02.09, 17:06 »

Nää! X:stä on aikoja sitten laitettu DX10 preview pois päältä.

EDIT: Tuolla linkissä puhutaan Accleration packin DX10 previewistä, mulla ei oo Accleration packkii, pelkkä herra de Luxe vaan.
Kim Eriksson

« Reply #16 on: 17.02.09, 18:51 »

Nää! X:stä on aikoja sitten laitettu DX10 preview pois päältä.

EDIT: Tuolla linkissä puhutaan Accleration packin DX10 previewistä, mulla ei oo Accleration packkii, pelkkä herra de Luxe vaan.
Silloin vika on jossain muualla kuin DirectX:ssä...

Olli Keijonen

Date Registered: 08.03.02

« Reply #17 on: 17.02.09, 19:53 »

IVAO:n softat eivät toimi lainkaan yhdistelmällä Vista+Norton, tämä esti minun simuilun aika pitkäksi aikaa kunnes vaihdoin xp:hen.
Pinkkari
Former member
« Reply #18 on: 17.02.09, 20:13 »

IVAO:n softat eivät toimi lainkaan yhdistelmällä Vista+Norton, tämä esti minun simuilun aika pitkäksi aikaa kunnes vaihdoin xp:hen.

Kylläpä toimii ainakin mulla oikein hyvin.
Olli Keijonen

Date Registered: 08.03.02

« Reply #19 on: 17.02.09, 20:26 »

Kylläpä toimii ainakin mulla oikein hyvin.
Olet sitten onnekas, esim. tässä ketjussa on 18 sivua tekstiä kyseisestä ongelmasta, eikä muuta ratkaisua kuin poistaa joko norton tai vista. http://forum.ivao.aero/index.php/topic,53518.0.html
Pages: [1] 2 3 ... 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1