Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta

<< < (33/171) > >>

susiluoto:
Artusta tiedä, mulla on ainakin ollut hauskaa koko rahan edestä, joskus tietty kompastellu maailman turuilla, oppinu ettei ainakaan kolmatta kertaa samaan.

ahaka:

Jotta eurooppalainen/suomalainen tms. kulttuuri jne. voisi säilyä, siihen tarvitaan minimissään keskimäärin 2,1 lasta per pariskunta. Jos mennään alle 1,8 ollaan jo pahasti vaaravyöhykkeessä ja alle 1,5 peli on käytännössä menetetty.

Minä en osaa tehdä 2,1 lasta - pelkkiä kokonaislukuja vain ja niistäkin suurimman vaivan näkee ehtoisa emäntä, kun en osaa synnyttääkään.

En tunne ylpeyttä maapallon ylikansoittumisesta, koska en katso siihen syyllistyneeni. Hieman tunnen ylpeyttä siitä, ettei suomalainen elämäntapa vallan jää jalkoihin ainakaan siksi, etten olisi saanut lempivastustajalleni markkinoitua tiettyjä asioita.

En myöskään maininnut pyytämättä, koskapa suoraan kysyttiin, että olenko hankkinut riittävästi jälkikasvua.

Itsekkäästi voin olla tyytyväinen siitä, että minun ei enää tarvitse olla katsomassa, kun homma leviää lopullisesti käsiin. Ehkäpä lapset tai lapsenlapset keksivät konsteja, mutta jopa Suomessa homma nykäsee fifty-sixtyt noin 35 vuodessa. Italia, Espanja, Ranska, Saksa ja Britannia menevät jo ennen sitä. Suomen lestadiolaisetkaan eivät millään pysty panemaan hanttiin, jos nykymeno jatkuu.

Kuten jo itse totesit, niin jos suomalaisuuden haluat nyky/menneessä muodossa säilyttää, ei siihen lasten teko auta, koska ajat ja tavat ja kulttuurit muuttuvat joka tapauksessa. Kulttuuri ei geeneissä siirry. Tai Arttu korjatkoon jos siirtyy.

arttula:

Entä jos lapsesi olisikin ollut osallisena johonkin, joka auttaa maapalloa ja ihmiskuntaa selviytymään ongelmistaan? Ja ei kai tänne kukaan synny omasta tahdostaan, tai edes vastoin tahtoaan. En ainakaan itse muista, että olisin pannut hanttiinkaan. Kysymys kuuluukin: Jos nyt saisit valita, olisitko syntynyt tänne vai et, niin mitä vastaisit?

Kysymys on täysin teoreettinen, ja turha, koska minulle ei tule lapsia. Eli siis hypoteettista pohdiskelua. Mutta en usko yksilön vaikutusmahdollisuuksiin tai ylipäätään elämänoikeutukseen tässä tapauksessa.

En ole pyytänyt syntyä tänne - en tosin aio jatkaa ylikansoitusongelmaa osaltani, ja aion viipyä täällä mahdollisimman lyhyen ajan (joka sopii minulle).

Jos nyt saisin valita, niin vastaisin: En olisi syntynyt. Niin paljolta olisin säästynyt. Mutta toisaalta tämä kysymyskin on täysin irrelevantti, joten niin on vastauskin.

ahaka:

Kysymys on täysin teoreettinen, ja turha, koska minulle ei tule lapsia. Eli siis hypoteettista pohdiskelua. Mutta en usko yksilön vaikutusmahdollisuuksiin tai ylipäätään elämänoikeutukseen tässä tapauksessa.

Missä tapauksessa sitten on mielestäsi "elämänoikeutus" ansaittu? Vai pitäisikö koko ihmislajin kuolla sukupuuttoon?

arttula:

Missä tapauksessa sitten on mielestäsi "elämänoikeutus" ansaittu? Vai pitäisikö koko ihmislajin kuolla sukupuuttoon?

Sama kysymys takaisin: Missä tapauksessa "elämänoikeutus" on ansaittu ? En itse tiedä, mutta tunnustan luonnonlait, ja kunnioitan niitä. En yritä keinotekoisesti pitkittää ihmiselämää, ellei ole selkeitä, tilastollisia ja yksilökohtaisa paranemismahdollisuuksia. Silloin kyllä hoidan elämää kaiken kykyni mukaisesti. Jos ei sovi tuohon haarukkaan, tunnustan myös elämän rajallisuuden, ja en edes tosissani yritä sitä keinotekoisesti pitkittää...

Ihmislaji. Montako lajia on tähän mennessä kuollut sukupuuttoon maapallon historian aikana ? Miksi ihmeessä ihmislaji tekisi siihen sarjaan edes pienen poikkeuksen ?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page