FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.10.17, 06:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 44 Reply Print
Author Topic: Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta  (Read 144085 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta
« Reply #220 on: 22.09.09, 08:14 »

Ei ainakaan päästämällä tänne lisää esim. somaleita, jotka tunnetusti eivät työllisty nyt, eivät aikaisemmin eikä jatkossakaan.

Mistäs sitten mm. hoitohenkilökunta tuplataan?

Sitäpaitsi olen varma, että tänne kotiutuvat somalit (ja muut ulkomaalaiset) ovat viimeistään kolmannessa sukupolvessa aivan yhtä suomalaisia kuin me muutkin. Sitä tosin en tule olemaan itse todistamassa, sillä puren siinä vaihessa jo ruohoa alhaalta päin. Sitten kun/jos olen sitä ennen itse hoitokodissa/muuten toisten hoidettavana, on minulle tasan samantekevää minkä värinen ihminen minua hoitaa kunhan edes joku hoitaa.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

« Reply #221 on: 22.09.09, 08:18 »

Sitäpaitsi olen varma, että tänne kotiutuvat somalit (ja muut ulkomaalaiset) ovat viimeistään kolmannessa sukupolvessa aivan yhtä suomalaisia kuin me muutkin.

Kenellä on aikaa ja rahaa odottaa?
Pekka Holopainen

« Reply #222 on: 22.09.09, 08:25 »

Suomeen on erittäin vaikea saada työhaluisia maahanmuuttajia. Kukapa tänne korkean verotuksen, vaikean kielen, ennakkoluulojen ja ankean ilmaston synkkään maahan haluisikaan hommiin kun muualla olosuhteet ovat inhimillisemmät.

Tänne on maailmalta kova tunku - paljon kovempi kuin uskotkaan. Maailmassa on yli 200 maata ja Suomi kuuluu edelleenkin (kokoomuksen kovasta yrityksestä huolimatta  Grin) 10-20 kehittyneimmän joukkoon melkein millä mittarilla mitattuna tahansa. Kyllä se ihmisiä kiinnostaa.

Sen sijaan vapaalippulaisia, työtävieroksuvia ja hämäriä hommia tekeviä tulee ilomielin niin paljon kun valtio niitä tänne kärrää. Ja niitähän on jo tullutkin. Jotkut vielä halajavat näitä ryhmiä tänne lisää elätettäväksi.

Tuossa suhteessa Suomi kuuluu Euroopan häntäpäähän. Niin vähän tänne on pakolaisia otettu. Paljon enemmän tarvitaan, jotta tulevaisuudessa kaikki tarvittavat työt täällä voidaan tehdä. Suomen nykyinen syntyvyys ei riitä "kattamaan vajetta omasta takaa". Lisäksi samaan aikaan ikäpyramidi on kääntynyt miltei päälaelleen (sekin yksi pitkälle kehittyneen valtion merkki).

Maahanmuutosta seuraa aina ongelmia 1. tai 2. sukupolven kanssa, mutta 3. ja siitä edelleen on jo täysin sulautunut valtaväestöön. Suomalaisiakin on muuttanut muihin maihin merkittävä määrä (lähentelee yhteensä varmaan miljoonaa ihmistä).

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #223 on: 22.09.09, 08:28 »

Kenellä on aikaa ja rahaa odottaa?

Oletko "kaikki, tässä, nyt ja heti minulle-sukupolvea"?  Grin

Minä en ole.

Wink

Ilkka Mannikainen

« Reply #224 on: 22.09.09, 08:38 »

Oletko "kaikki, tässä, nyt ja heti minulle-sukupolvea"?  Grin

En vaan veronmaksaja.
Pekka Holopainen

« Reply #225 on: 22.09.09, 08:39 »

En vaan veronmaksaja.

Niin minäkin.

Ilkka Mannikainen

« Reply #226 on: 22.09.09, 09:01 »

Kerropa Pekka missä tämä mainitsemasi kova tunku ulkomailta Suomeen töihin näkyy?

Ja nyt puhutaan nimenomaan Suomeen itsenäisesti töihin tulevista, ei pakolaisista eikä suomalaisen puolison perässä maahanmuuttaneista vaan heistä jotka tulevat Suomeen töihin ilman yhteiskunnan tukia ja nimenomaan töihin.
Jussi Aaltonen

Date Registered: 25.04.08

« Reply #227 on: 22.09.09, 09:12 »

Kukapa tänne korkean verotuksen, vaikean kielen, ennakkoluulojen ja ankean ilmaston synkkään maahan haluisikaan hommiin kun muualla olosuhteet ovat inhimillisemmät.

Unohdit matalan palkkatason... sekään tuskin houkuttelee sivistysmaiden ihmisiä.
Pekka Holopainen

« Reply #228 on: 22.09.09, 16:55 »

Kerropa Pekka missä tämä mainitsemasi kova tunku ulkomailta Suomeen töihin näkyy?

Ja nyt puhutaan nimenomaan Suomeen itsenäisesti töihin tulevista, ei pakolaisista eikä suomalaisen puolison perässä maahanmuuttaneista vaan heistä jotka tulevat Suomeen töihin ilman yhteiskunnan tukia ja nimenomaan töihin.

Pohjimmiltaan useimmat tulevat tänne varmaan voidakseen jossain vaiheessa ansaita elantonsa täällä töitä tekemällä. Maahanmuutto-, pakolaispolitiikasta ja monesta muusta asiasta vain johtuu, että se ei kaikkien osalta noin vain käy. Esimerkiksi kieli on eräs este. Minä en näe maahanmuuttoa minään mörkönä. Sitä on aina ollut. Nyt maailman "globalisoituessa" sekin on vain lisääntynyt kuten kaikki muukin kansainvälinen kanssakäyminen.

Luonnollisesti maahanmuutajien suhteen pitää aina tarkistaa motiivit ja muut asiaan liittyvät seikat (tämä on eräs tekijä, joka myös hidastaa ns. kotoutumista). Sitä vartenhan meillä on nämä maahanmuuttoa käsittlevät viranomaiset. En minäkään tarkoita sitä, että tänne pitäisi ilman muuta hyväksyä ketä tahansa - esimerkiksi rikollisia. Ne jotka tulevat tänne kunnossa olevien työlupien kanssa ja joilla on jo työpaikka valmiina eivät tietenkään ole mikään ongelma. Pakolaisten ja ammattitaidottomien muuttajien kanssa on enemmän töitä, mutta periaatteessa kenelläkään rehellisellä asialla olevalla ei saisi olla mitään estettä tulla Suomeen ja kotoutua tänne.

Pekka

arttula
Former member
« Reply #229 on: 22.09.09, 18:02 »

Pakolaisten ja ammattitaidottomien muuttajien kanssa on enemmän töitä, mutta periaatteessa kenelläkään rehellisellä asialla olevalla ei saisi olla mitään estettä tulla Suomeen ja kotoutua tänne.

Pekka

Tarkentava kysymys: Tarkoitatko, että vaikka kaikki arviolta n. 50 miljoonaa maapallon pakolaista olisivat tervetulleita tänne ? Mikäli et tarkoittanut ihan kaikkia, niin paljonko mielestäsi Suomeen voisi ottaa noita ammatti- ja kielitaidottomia pakolaisia ?
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #230 on: 22.09.09, 18:12 »

Vanhushuoltosuhde eli yli 65-vuotiaiden määrän suhde työikäisten (15-64 vuotiaat) määrään oli viimeisimmän käytettävissä olevan tilaston (parin vuoden takaa) mukaan 26%. Tilastokeskuksen arvion mukaan se nousee 46%:iin vuoteen 2030 mennessä.

Jo tällä hetkellä vanhuksia makaa sairaaloissa ja muissa hoitopaikoissa pillereillä huumattuna, vaippoihinsa paskoen ja kaikkien unohtamina, koska hoitohenkilökuntaa ei ole tarpeeksi. Poliitikotkin kyllä myöntävät tämän ongelman mutta eivät ole tehneet sille mitään korjatakseen edes tämän päivän tilanteen. Kuinkas sitten tulevaisuudessa, kun vanhusten osuus väestöstä miltei kaksinkertaistuu?

Miten te ratkaisisitte tämän ongelman?

Pekka

Kasittaakseni Suomessa tyoskentelee jo nyt hoiva-alalla yli 300 000 tyontekijaa, joten tyontekijoita kylla pitaisi riittaa. Jos valtaosa on kuitenkin paperinpyorittelijoita, niin en yhtaan ihmettele, etta vanhuksia kohdellaan niinkin huonosti kun nyt kohdellaan.

Lahinna vasemmiston ja Kepun luoma ns. "hyvinvointiyhteiskunta" on pelkkaa silmanlumetta. Esimerkkina vaikkapa kuntaliitokset, joiden pitaisi tehostaa toimintoja -- sen sijaan kaikki kunnanjohtajat saavat pitaa kuntien yhdistyessa paikkansa ja kaikkien kuntabyrokraattien palkat nostetaan yhdistyvien kuntien korkeimpaan palkkaluokkaan. Toisien sanoen, saastoja kuntaliitoksissa ei synny lainkaan.

Oma ehdotukseni hoiva-alan ongelmiin on raju byrokratian leikkaus, jotta saastyneilla varoilla voidaan nostaa hoiva-alan palkkoja alan kiinnostavuuden lisaamiseksi. Talloin Suomen ei tarvitsisi kouluttaa hoitajia niin paljon muiden maiden tarpeisiin.

Suomessa on selvasti nahtavissa, etta kansalaiset ovat valtiota varten eika toisinpain. Tama tulee jatkuvasti ilmi eri yhteyksissa: VATT:in tutkija sanoi juuri viikonloppuna, etta "korkovahennykset oman asunnon hankinnasta tulisi lopettaa, silla ne eivat hyodyta valtiota". Siis, valtionko pitaisi aina hyotya kansalaisten kustannuksella??? Shocked

Toinen esimerkki on vaalirahoitus: Kepun Antti Kaikkonen kaytti surutta hyvakseen johtamansa saation (jota RAY on tuennut) varoja, silla hanen mukaansa saation perinteisiin on kuulunut oman hallituksen jasenten vaalityon tukeminen.

Tama meni sivuun aiheesta, mutta en luottaisi Suomen valtioon himpunkaan vertaa -- korkeita veroja kerataan ensisijaisesti "systeemia" varten, mutta jos jotakin jaa jaljelle, voidaan toki loput varat kayttaa ns. "hyvinvointiyhteiskuntaa" varten.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Pekka Holopainen

« Reply #231 on: 23.09.09, 09:11 »

Tarkentava kysymys: Tarkoitatko, että vaikka kaikki arviolta n. 50 miljoonaa maapallon pakolaista olisivat tervetulleita tänne ? Mikäli et tarkoittanut ihan kaikkia, niin paljonko mielestäsi Suomeen voisi ottaa noita ammatti- ja kielitaidottomia pakolaisia ?

Ensinnäkin tuo ei ole käytännössä mahdollista ja toiseksi en tarkoita. Sitä vartenhan meillä Euroopassa on ns. pakolaiskiintiöt. Suomen kansan enemmistö äänesti aikoinaan (1994) liittymisestämme Euroopan Unioniin. Sen sääntöjen ja käytäntöjen kanssa on vain tultava toimeen tai sitten on erottava Unionista. Pakolaiskiintiön suuruus päätetään demokraattisesti (toivottavasti). Minusta "kestämme" nykyisen määrän ihan hyvin.

Pekka

Ilkka Mannikainen

« Reply #232 on: 23.09.09, 09:16 »

Sen sääntöjen ja käytäntöjen kanssa on vain tultava toimeen tai sitten on erottava Unionista.

Tai jättää noudattamatta kuten Suomi teki autoveroasioissa ja viinan matkustajatuonnin kanssa vetkuteltiin vuosikaupalla.
Pekka Holopainen

« Reply #233 on: 23.09.09, 09:20 »

Kasittaakseni Suomessa tyoskentelee jo nyt hoiva-alalla yli 300 000 tyontekijaa, joten tyontekijoita kylla pitaisi riittaa. Jos valtaosa on kuitenkin paperinpyorittelijoita, niin en yhtaan ihmettele, etta vanhuksia kohdellaan niinkin huonosti kun nyt kohdellaan.
...

En tiedä tarkalleen hoiva-alan työntekijöiden määrää enkä sitä kuinka paljon heistä on "paperinpyörittäjiä". Emme me opettajatkaan selviä nykyään ilman paperin pyöritystä - tuskin mikään ammattikunta. Niin se vain on.

Voin uskoa tai olla uskomatta vain siihen mitä asiasta on puhuttu ja kirjoitettu tai tutkimuksia julkaistu. Niiden mukaan hoiva-alalla on nykyisin pulaa työntekijöistä ja työssä olevista yritetään ottaa irti enemmän kuin lähtee. Tämän seurauksena mm. vanhuksien kohtelu hoitopaikoissa on ala-arvoista. Tästä on puhuttu viime vuosina hyvin paljon myös asiantuntijoiden suulla. Minulla ei ole mitää syytä epäillä noita puheita.

Faktaa on myös se, että kunhan me - suuret ikäluokat - tulemme "hoivaikään", nuo ongelmat tulevat varmasti pahenemaan ellei alalle jostain saada lisätyövoimaa ja paljon.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #234 on: 23.09.09, 09:29 »

Tai jättää noudattamatta kuten Suomi teki autoveroasioissa ja viinan matkustajatuonnin kanssa vetkuteltiin vuosikaupalla.

Itse asiassa minä olen sitä mieltä, että Suomen ei pitäisikään noudattaa ihan kaikkia EU:n oikkuja kirjaimellisesti eli ripaus "Italian maustetta joissakin keitoksissa" ei olisi pahitteeksi.

Grin

Jos seurataan mitä Etelä- ja Itä-Euroopan EU-maat tekevät, niin direktiiveissä näyttää löytyvän paljon "porsaanreikiä" tai sitten yksinkertaisesti ne eivät vain välitä niistä. Senkin me maksamme kukkarostamme.

Niin muuten aivan tuoretta tietoa tämän aamun sanomalehdestä. Vuonna 2007 Suomi maksoi EU:lle 172 milj. euroa enemmän kuin sieltä sai ja viime vuonna luku oli kasvanut jo 319 miljoonaan. Mutta aivan kuten tuossa pakolaiskysymyksessäkin tuokin on pikkusumma esimerkiksi Ruotsiin verrattuna, joka maksaa EU:lle nettoa miljardeissa euroissa (1,5 miljardia euroa) Saksasta puhumattakaan (8,8 miljardia euroa). Saamapuolella on sitten näitä Etelä- ja Itä-Euroopan maita, jotka kunnostautuvat lähinnä velvollisuuksiensa laistamisessa. Sillä lailla.

Mutta samahan toistuu kaikkialla muuallakin. Vaikka se tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, niin se taitaa kuitenkin olla ainoa tie parempiin käytäntöihin. Varakkaampien ja sivistyneempien pitää jonkin verran uhrautua, että heikompiosaiset voisivat myös kehittyä.

Pekka
« Last Edit: 23.09.09, 09:34 by Pekka Holopainen »

arttula
Former member
« Reply #235 on: 23.09.09, 10:40 »

Ensinnäkin tuo ei ole käytännössä mahdollista ja toiseksi en tarkoita. Sitä vartenhan meillä Euroopassa on ns. pakolaiskiintiöt. Suomen kansan enemmistö äänesti aikoinaan (1994) liittymisestämme Euroopan Unioniin. Sen sääntöjen ja käytäntöjen kanssa on vain tultava toimeen tai sitten on erottava Unionista. Pakolaiskiintiön suuruus päätetään demokraattisesti (toivottavasti). Minusta "kestämme" nykyisen määrän ihan hyvin.

Pekka

No niin... Kertoisitko sitten seuraavaksi, kauanko kestäisi noiden arviolta 50 miljoonan pakolaisen "uudelleensijoitus" "sivistyneisiin maihin", jos vaikka jokainen "sivistynyt maa"ottaisi vaikkapa 10 000 pakolaista vuosittain ?

Ratkeaisiko ongelma tuolla mielestäsi ? Kestäisikö yhdenkään maan talous tuollaista määrää ? Mitä tapahtuu "lähtömaan" kansantaloudelle ym. ? Luuletko, että ainoastaan viattomat siviilit tuolta pakenisivat, ja mahdollisesti sotivat pahikset jäisivät tyhjään maahan keskenään taistelemaan ?

Tällainen kiintiöpakolaisten vastaanotto ei todellakaan ratkaise itse ongelmaa, vaan on ainoastaan tekopyhää teeskentelyä.
Jufernaut
Former member
« Reply #236 on: 23.09.09, 10:47 »

No niin... Kertoisitko sitten seuraavaksi, kauanko kestäisi noiden arviolta 50 miljoonan pakolaisen "uudelleensijoitus" "sivistyneisiin maihin", jos vaikka jokainen "sivistynyt maa"ottaisi vaikkapa 10 000 pakolaista vuosittain ?

Ratkeaisiko ongelma tuolla mielestäsi ? Kestäisikö yhdenkään maan talous tuollaista määrää ? Mitä tapahtuu "lähtömaan" kansantaloudelle ym. ? Luuletko, että ainoastaan viattomat siviilit tuolta pakenisivat, ja mahdollisesti sotivat pahikset jäisivät tyhjään maahan keskenään taistelemaan ?

Tällainen kiintiöpakolaisten vastaanotto ei todellakaan ratkaise itse ongelmaa, vaan on ainoastaan tekopyhää teeskentelyä.
Ja jos me otamme muualla maailmassa syntyneen ylituotannon ihmisiä tarkoittaa
se että niissä maissa tehtaillaan lisää ihmisiä jotka meidän pitäisi sitten myöskin elättää?

Toiset pitää lystiä ja lisääntyy ja me maksamme ylläpidon?  Angry

Kaikessa muussakin tuotannossa tässä tilanteessa ongelma ei ratkea
ellei tuotantoa leikata koska ihmisistä on selvästi suuri ylituotanto.
arttula
Former member
« Reply #237 on: 23.09.09, 11:07 »

Ja jos me otamme muualla maailmassa syntyneen ylituotannon ihmisiä tarkoittaa
se että niissä maissa tehtaillaan lisää ihmisiä jotka meidän pitäisi sitten myöskin elättää?

Toiset pitää lystiä ja lisääntyy ja me maksamme ylläpidon?  Angry

Kaikessa muussakin tuotannossa tässä tilanteessa ongelma ei ratkea
ellei tuotantoa leikata koska ihmisistä on selvästi suuri ylituotanto.

Lauri, osut asian ytimeen. Eikä kyse ole vain lystinpidosta noissa maissa, vaan ihan luonnollisesta lisääntymisestä, joka kasvaa exponentiaalista vauhtia. Ihmisylimäärän keinotekoinen siirtäminen toisiin maihin ei vaan kertakaikkiaan ratkaise ongelmaa - ei vaikka valjastettaisiin kaikki matkustajalaivat roudaamaan ihmisiä tänne.

Siksi kysynkin: Eikö olisi järkevämpää yrittää ponnekkaammin vaikuttaa tuon pakolaisongelman syihin,kuten sotiin ja levottomuuksiin ? Kuivuutta ja nälänhätää on alueilla, jotka aavikoituvat. Tilanne pahenee noilla seuduilla vuosi vuodelta, eikä sille asialle oikein mitään voida. Mutta valtaosa pakolaisuudesta johtuu sosiaalisista levottomuuksista ihmisten asuinalueilla. Ja myös elintason etsimisestä. Meille saapuvat pakolaiset eivät ole niitä kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, vaan tyypillisesti nuoria, vahvoja miehiä. Haluammeko siis auttaa vain heitä myöntämällä "kiintiöpakolaisstatuksen" tänne ensin ehtineille ? Millaista "humanismia" osoittaa lasten, naisten ja vanhusten jättäminen pakolaisleireille ?

EDIT// Ah... Tulipa mieleeni MOT-ohjelma tuossa pari iltaa sitten. Siinä seurattiin kurdipakolaisten matkaa Eurooppaan. Eräs irakin kurdi sairasti ilmeisesti vakavaa maksasairautta, ja hän halusi Suomeen maksansiirtoon. Mitä mieltä olette, että meillä kuolee jo nyt ihmisiä elinsiirtojonoihin, ja nyt pitäisi humanisminpuuskassamme alkaa ottamaan elinsiirtopotilaita lisää ulkomailta. Jos tuo mies pääsisi Suomeen, miten evästäisitte häntä hoitavia lääkäreitä tekemään päätöksen, asettaakko elinsiirtojonoon vai ei ?
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #238 on: 23.09.09, 15:34 »

Mistäs sitten mm. hoitohenkilökunta tuplataan?

Eipä ainakaan Somaliasta. Siitä lyön vaikka pääni pantiksi.
Pekka Holopainen

« Reply #239 on: 23.09.09, 18:22 »

...
Ratkeaisiko ongelma tuolla mielestäsi ? Kestäisikö yhdenkään maan talous tuollaista määrää ? Mitä tapahtuu "lähtömaan"
...

Luonnollisestikaan maailman pakolaisongelma ei ratkea maahanmuuton avulla. Ei se ole tarkoituskaan. Viime kädessä ne ongelmat pitää ratkaista asianomaisten pakolaisten omassa maassa. Pakolaisten turvapaikat ovat vain humanitäärinen väliaikaistoimenpide, sillä emmehän me voi vain katsoa sivusta, kun ihmisiä tapetaan.

Mutta sikäli kun olen käsittänyt oikein sinullahan pitäisi olla omakohtaista kokemustakin näistä ongelmista paikan päällä tuollaisissa maissa, joissa yhteiskunta ei ole kaikille turvallinen, joten varmaan tiedät asian itsekin. Turhaan sitä minulta kyselet.   Smiley

Pekka

Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 44 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1