FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 02:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 44 Reply Print
Author Topic: Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta  (Read 140705 times)
fishu
Former member
Re: Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta
« Reply #240 on: 24.09.09, 01:02 »

Nyt minun on kyllä hieman vaikea seurata keskustelua, että mistä oikeasti puhutaan. Kuluneen sivun viesteissä puhutaan pakolaisista, työvoimapulan paikkaamisesta pakolaisilla, mutta turvapaikanhakijoista ei mainintaa. Ristiriitaisuutta tässä aiheuttaa se, ettei Suomen pakolaiskiintiöllä paikata minkäänlaista työvoimapulaa ja kaiken lisäksi pakolaisia otetaan humanitäärisistä syistä - ei työllisyyssyistä. Sitten pakkaa sekotetaan vielä lisää tuomalla mukaan humanitääristen pakolaisten väliaikainen pysyminen Suomessa. Meille on siis tulossa pieni määrä kouluttamatonta porukkaa korvaamaan työvoimapulaa, mutta tulevat vain väliaikaisesti.

Oikein tarkkaan kun miettii ja availee väitteitä, niin ensimmäisetkin pakolaiset ovat vielä väliaikaisesti täällä ja saaneet sillä välin kansalaisuuden. Työllisyys jopa 20 vuotta Suomessa olleiden kohdalla on ikävä kyllä huoltosuhteeltaan negatiivinen. Työvoimapulan paikkaamisen sijasta on tarvittu erilaisia hienoja viranomaisia, virkailijoita, terveydenhoitohenkilöstä ja tulkkeja pitämään heistä huolta. Väliaikaisuus on ollut niin pysyvää, että albaanien kotimaassa kunnostetuista kodeista on tullut täällä asuvien pakolaisten lomamökkejä (talot on kunnostettu tai rakennettu suomalaisella verorahalla).

Eli siis mitenköhän päin tätä keskustelua pitäisi lähteä lukemaan, tosiasioiden vai idealismin pohjalta? Työvoimapulaa ei paikata, pakolaiset eivät ole jääneet väliaikaiseksi ja humanitäärinen velvoite lähinnä tarkoittaa miljoonien avokätistä ottamista Suomeen, mikä tietysti on mahdoton ajatus. Kustannuseroista puhumattakaan.

Työvoimapulaa ehkä voisi paikata turvapaikanhakijoilla, mutta ei pakolaiskiintiöllämme. Tässäkin tosin törmätään siihen ongelmaa, että turvapaikanhakijat ovat jopa heikommin työllistyviä kuin pakolaiset. Eihän se mikään yllätys ole, kun toisen ryhmän motiivina on oikea turvapaikka ja toinen taas tulee ilmaisen elintason perässä. Näin yleisellä tasolla todettuna. Ainahan on poikkeuksia, mutta ne eivät voi olla peruste suuremman mukana tulevan joukon aiheuttamille kustannuksille.
Jufernaut
Former member
« Reply #241 on: 24.09.09, 13:16 »

Ruotsissa alkaa jo olla touhu hurjaa: "joka tappaa poliisin pääsee paratiisiin"
http://www.youtube.com/watch?v=gt77xc8ESkE
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #242 on: 24.09.09, 16:01 »

...
Työvoimapulaa ehkä voisi paikata turvapaikanhakijoilla, mutta ei pakolaiskiintiöllämme. Tässäkin tosin törmätään siihen ongelmaa, että turvapaikanhakijat ovat jopa heikommin työllistyviä kuin pakolaiset. Eihän se mikään yllätys ole, kun toisen ryhmän motiivina on oikea turvapaikka ja toinen taas tulee ilmaisen elintason perässä. Näin yleisellä tasolla todettuna. Ainahan on poikkeuksia, mutta ne eivät voi olla peruste suuremman mukana tulevan joukon aiheuttamille kustannuksille.

Aivan samantekevää millä nimikkeillä maahan tulevia tai millä maahanmuuttajaryhmillä tulevaa työvoimapulaa paikataan. Viimeistään 20 vuoden kuluttua olemme kuitenkin siinä tilanteessa, että pelkästään suomalaista syntyperää oleva työvoima ei enää riitä (joillakin aloilla) ellei asialle tehdä jotain.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #243 on: 24.09.09, 17:00 »

Ruotsissa alkaa jo olla touhu hurjaa: "joka tappaa poliisin pääsee paratiisiin"
http://www.youtube.com/watch?v=gt77xc8ESkE

Yhtenä syynä voi olla se että kaikki pakolaiset on sijoitettu samaan paikkaan. Kun he siellä sitten saavat ryhmänä touhuta, niin jälki on tämän näköistä. Suomessa voisi ottaa oppia tästä ja Sipooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle voisi hyvin sijoittaa pakolaisia. Jännä juttu näissä pakolaiskeskusteluissa pakolaisten puolella olevat hyvin usein asuvat "hienommilla" alueilla, mitähän esimerkiksi maahanmuuttoministeri vai mikälie Thors olisi pakolaisista jos heitä hänen naapurissaan asuisi ja näkisi asian oikean laidan.
En todellakaan ole mikään rasisti mutta minua, kuten suurinta osaa suomalaisista alkaa jo pikkuhilja v*tutamaan tämä nykyinen elintasopakolaisten rantautuminen tänne.
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

Re: Sivistynyttä keskustelua maahanmuutto politiikasta
« Reply #244 on: 24.09.09, 17:05 »

Eilen tuli maahanmuuttovirastosta selvityspyyntö. Selvisti, että asian käsittelijä on ruotsalainen kaksiniminen nainen. Astrid Thorsin opetuslapsia kaikki tyyni. Niin, siis vaimon oleskeluluvasta kyse. Jokohan ensi viikolla tulisi päätös..

Kerropa kokemuksia Suomen viranomaisista -- olisi kiinnostava vertailla Yhdysvaltain vastaaviin. Ainakin minun oleskelulupaani kasitellyt naisvirkamies oli "pikkunilkki", tosin joutui taipumaan Green Card -asiassa asianajajamme painostettua hanen pomoaan...

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Boris Grahn

Date Registered: 14.03.08

« Reply #245 on: 24.09.09, 18:35 »

Aivan samantekevää millä nimikkeillä maahan tulevia tai millä maahanmuuttajaryhmillä tulevaa työvoimapulaa paikataan. Viimeistään 20 vuoden kuluttua olemme kuitenkin siinä tilanteessa, että pelkästään suomalaista syntyperää oleva työvoima ei enää riitä (joillakin aloilla) ellei asialle tehdä jotain.

Pekka

Saattaa hyvinkin olla, että sosiaalitanttoja joudutaan palkkaamaan lisää - mahdollisesti myös poliiseja. Oleskelulupien yms. myöntäjiä ehkä vauhdin kiihtyessä pitää myös lisätä. Ilman muuta tarvitaan myös enemmän tulkkeja ja kouluavustajia. Mahdollisesti aukeaa myös enenevässä määrin khat huumeen välittäjän paikkoja jne. Maahanmuutto siis tekee itse itselleen työpaikkoja. Bravo! (Tai sitten ei)

Ammatteja, joista SUOMI tienaisi ja nousisi kukoistukseen on VÄHENEVÄ määrä = ei työvoimapulaa. Vuoden alkupuoliskolla vientikin romahti jo 40 %.

Jos jollekin alalle oikeasti tulisi todellinen työvoimapula, se olisi huomattavasti edullisempaa TÄSMÄhoitaa menetelmällä yksi työntekijä/työpaikka, sen sijaan että esimerkiksi kymmenen nettosaajan sukulaumasta yksi on vähäinen nettomaksaja.

Rakennusalan lamasta huolimatta tuossa aivan lähellä työskentelee melkoinen joukko lähes suomea puhuvia - ahkeria rakennustyöläisiä. Jos saadaan hoidettua vielä valvonta niin, että verot sun muut maksut varmasti hoituvat, niin ratkaisu on maan kannalta erinomainen. Lisäksi näistä monet viettävät viikonloppunsa kotimaassaan - eivät täällä.

Business as usual is not enough and kills you in the long run!
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #246 on: 24.09.09, 18:55 »

Saattaa hyvinkin olla, että sosiaalitanttoja joudutaan palkkaamaan lisää - mahdollisesti myös poliiseja. Oleskelulupien yms. myöntäjiä ehkä vauhdin kiihtyessä pitää myös lisätä. Ilman muuta tarvitaan myös enemmän tulkkeja ja kouluavustajia. Mahdollisesti aukeaa myös enenevässä määrin khat huumeen välittäjän paikkoja jne. Maahanmuutto siis tekee itse itselleen työpaikkoja. Bravo! (Tai sitten ei)

Monet syntyperaiset suomalaisetkin ovat jo ulkoistaneet oman elmansa yhteiskunnan hoidettavaksi, miten tassa enaa on varaa ulkomaalaisia hyysata? Tassa esimerkki paivan TalSasta:

Asumisneuvonnasta
hyviä kokemuksia

Anne Kinnin mukaan asumisneuvonnasta on Helsingissä hyviä kokemuksia. Sen avulla on esimerkiksi onnistuttu vähentämään häätöjä.

Neuvonnasta saa apua paitsi vuokranmaksuongelmiin, myös asumishäiriöihin ja ongelmiin naapureiden kanssa. Kinnin mukaan kyseessä on niin sanottu asuntososiaalinen työ. Se tarkoittaa, että neuvojat pyrkivät löytämään asukkaille oikeanlaista apua esimerkiksi velkaneuvonnasta tai mielenterveys- tai päihdepalveluista. Tarvittaessa he tekevät myös kotikäyntejä.

« Last Edit: 24.09.09, 21:52 by Teijo Niemelä »

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Pekka Holopainen

« Reply #247 on: 25.09.09, 11:03 »

Yhtenä syynä voi olla se että kaikki pakolaiset on sijoitettu samaan paikkaan. Kun he siellä sitten saavat ryhmänä touhuta, niin jälki on tämän näköistä. Suomessa voisi ottaa oppia tästä ja Sipooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle voisi hyvin sijoittaa
...

Juuri niin. Poliitikot kosiskelevat kantaväestöä (tai sen osaa) eivätkä halua sijoittaa pakolaisia tai muita maahanmuuttajia (jotka ovat sijoitettavissa) kantaväestön joukkoon/asuinalueille. Syntyy tällaisia slummeja ja sitten näitä ongelmia. Myös Ranskassa ja monessa muussa maassa on samantapaisia ilmiöitä.

Suomessakin tämä ilmeni pienimuotoisena jo kymmeniä vuosia sitten ns. mustalaisten suhteen. He eivät koskaan oikein päässeet integroitumaan muuhun väestöön (yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta). Mustalaisten omalla kulttuurilla oli tosin tuohon myös osuutta. Jos maahanmuuttajat halutaan kotouttaa mahdollisimman vähin ongelmin, on heitä sijoitettava asumaan muun väestön joukkoon. Maahanmuuttoviranomaisten toimista ja maan hallituksesta riippuu joudutaanko meilläkin samanlaisten ongelmien eteen.

Jopa sellaisissa kriisipesäkkeissä kuten esimerkiksi Israelissa ongelmat saattaisivat olla olla pienempiä, jos juutalaiset ja arabit asuisivat toistensa joukossa (kuten ne ennen juutalaisten joukkosiirtymisiä Palestiinassa asuivatkin). Samoin olisi voinut olla Pohjois-Irlannissa. Kysymys on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Kun tuntee toisen ihmisen (naapurin) paremmin, pelot häviävät ja mahdollisuus rasismin/vihan/tms. esille tuloon pienenee.

Aina tämäkään ei kuitenkaan toimi. Kun etnisiä puhdistuksia oikein edistetään korkealta taholta, voidaan jopa entiset naapurit saada käymään toistensa kimppuun. Tuosta on esimerkkinä Jugoslavia viime vuosikymmenellä tai Ruandan verilöylyt.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #248 on: 25.09.09, 11:06 »

...
Ammatteja, joista SUOMI tienaisi ja nousisi kukoistukseen on VÄHENEVÄ määrä = ei työvoimapulaa. Vuoden alkupuoliskolla vientikin romahti jo 40 %.
...

Eiköhän tuosta suurin osa johtune kansainvälisestä lamasta. Sikäli outoa, että tällä kertaa Suomessa sitä ei ole ruokittu, mutta se mikä iskee isoja kumoon, heijastuu kyllä väistämättä meihin pieniinkin.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #249 on: 25.09.09, 11:10 »

Monet syntyperaiset suomalaisetkin ovat jo ulkoistaneet oman elmansa yhteiskunnan hoidettavaksi, miten tassa enaa on varaa ulkomaalaisia hyysata? Tassa esimerkki paivan TalSasta:

Minä väitän edellenkin, että ylivoimaisesti suurin osa työttömistä ja muista (toivottavasti tilapäisesti) sosiaaliturvan varassa elävistä eivät tee sitä omasta vapaasta tahdostaan jo ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että olemalla töissä leipäkin olisi leveämpää. Ihmisillä on myös sellainen kuin omanarvontunto. Harva ihminen haluaa alentua "kerjäämään" elantonsa. Kyllä ne loisijat ovat joko rikollisia tai muuta mariginaaliporukkaa (esimerkiksi alkoholisteja, jotka eivät enää pysty vaikka haluaisivatkin).

Pekka

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

Re: Sivistynyttä keskustelua maahanmuutto politiikasta
« Reply #250 on: 25.09.09, 12:13 »

Kerropa kokemuksia Suomen viranomaisista -- olisi kiinnostava vertailla Yhdysvaltain vastaaviin. Ainakin minun oleskelulupaani kasitellyt naisvirkamies oli "pikkunilkki", tosin joutui taipumaan Green Card -asiassa asianajajamme painostettua hanen pomoaan...

10.6 hakemus saapui Suomeen. 10.9 se käsiteltiin ja lähetettiin mulle selvityspyyntö. Toimitin sen tiistaina ja keskiviikkona oli lupa myönnetty. Vaimolle soitettiin torstaiaamuna ja mulle tuli kirje asiasta. Siinäpä se. Mutta sitten taas tulee mieleen tarina eräästä Suomen lähetystössä Hanoissa työskentelevästä paikallisesta akasta, joka otti hakemuksen vastaan.  Kaikki paperit käskettiin ensin kopioida ja opastettiin kadulle johonkin kilometrin päässä sijaitsevaan kopiointiliikkeeseen. Lopulta kun kaikki oli saatu pitkän etsimisen jälkeen kopioitua ja tultiin takaisin lähetystöön, muija kävi läpi kaikki paperit ja tuumasi siihen, että mun passi olis pitänyt kopioida aikasemmin. Ennen kuin ehdin ruveta meuhkaamaan että miksei voinut heti sanoa ja että en varmasti lähde kopioimaan sitä, akka otti mun passin ja kävi seinän takana kopioimassa sen  Grin Tuumasin vaimolle, että on tainnut käydä Suomessa hakemassa oppia virastotyöskentelyyn Cheesy
Joona Väisänen

« Reply #251 on: 25.09.09, 12:19 »

Jos maahanmuuttajat halutaan kotouttaa mahdollisimman vähin ongelmin, on heitä sijoitettava asumaan muun väestön joukkoon.

Toisin sanoen, vaikka me emme halua, niin silti on pakko. Minäkin olen ostamassa omistusasuntoa. Ja ostan sen sellaiselta alueelta, joilla ei ole yhtään lähi-idästä tai afrikasta kotoisin olevaa porukkaa. Minulla on oikeus valita ja niin valitsen. Jos kyseiselle alueelle rupeaa tätä porukkaa valumaan, muutan pois sieltä. White flight on opettajalle varmasti tuttu asia. Ja sitä tapahtuu jokaisessa maassa jokaisessa paikassa, missä maahanmuuttajien määrä ylittää tietyn prosentin. Eikä se johdu mistään muusta kuin siitä, ettei niitä haluta lähelle. Minä en yhtään somalia tai mitään lähi-idästä tai afrikasta tullutta henkilöä halua lähelleni, en vaimoni lähelle enkä tyttäreni lähelle. Eikä se ole rasismia. Vaan mulla on yksinkertaisesti oikeus valita sen ásian suhteen.
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #252 on: 25.09.09, 13:30 »

Toisin sanoen, vaikka me emme halua, niin silti on pakko. Minäkin olen ostamassa omistusasuntoa. Ja ostan sen sellaiselta alueelta, joilla ei ole yhtään lähi-idästä tai afrikasta kotoisin olevaa porukkaa. Minulla on oikeus valita ja niin valitsen. Jos kyseiselle alueelle rupeaa tätä porukkaa valumaan, muutan pois sieltä. White flight on opettajalle varmasti tuttu asia. Ja sitä tapahtuu jokaisessa maassa jokaisessa paikassa, missä maahanmuuttajien määrä ylittää tietyn prosentin. Eikä se johdu mistään muusta kuin siitä, ettei niitä haluta lähelle. Minä en yhtään somalia tai mitään lähi-idästä tai afrikasta tullutta henkilöä halua lähelleni, en vaimoni lähelle enkä tyttäreni lähelle. Eikä se ole rasismia. Vaan mulla on yksinkertaisesti oikeus valita sen ásian suhteen.

Varsin valaiseva taustoituspuheenvuoro. Kyseessä todellakaan ei ole rasismi, jos kerran se koskee myös esim. suomalaissyntyisiä, koko elämänsä Afrikan mantereella viettäneitä henkilöitä. Kyseessä on yksinkertainen xenofobia.
Joona Väisänen

« Reply #253 on: 25.09.09, 13:39 »

Varsin valaiseva taustoituspuheenvuoro. Kyseessä todellakaan ei ole rasismi, jos kerran se koskee myös esim. suomalaissyntyisiä, koko elämänsä Afrikan mantereella viettäneitä henkilöitä. Kyseessä on yksinkertainen xenofobia.

Tai sitten vain on niin huonoja kokemuksia, etten yksinkertaisesti halua.
arttula
Former member
« Reply #254 on: 25.09.09, 14:02 »

Juuri niin. Poliitikot kosiskelevat kantaväestöä (tai sen osaa) eivätkä halua sijoittaa pakolaisia tai muita maahanmuuttajia (jotka ovat sijoitettavissa) kantaväestön joukkoon/asuinalueille. Syntyy tällaisia slummeja ja sitten näitä ongelmia. Myös Ranskassa ja monessa muussa maassa on samantapaisia ilmiöitä.

Suomessakin tämä ilmeni pienimuotoisena jo kymmeniä vuosia sitten ns. mustalaisten suhteen. He eivät koskaan oikein päässeet integroitumaan muuhun väestöön (yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta). Mustalaisten omalla kulttuurilla oli tosin tuohon myös osuutta. Jos maahanmuuttajat halutaan kotouttaa mahdollisimman vähin ongelmin, on heitä sijoitettava asumaan muun väestön joukkoon. Maahanmuuttoviranomaisten toimista ja maan hallituksesta riippuu joudutaanko meilläkin samanlaisten ongelmien eteen.

Jopa sellaisissa kriisipesäkkeissä kuten esimerkiksi Israelissa ongelmat saattaisivat olla olla pienempiä, jos juutalaiset ja arabit asuisivat toistensa joukossa (kuten ne ennen juutalaisten joukkosiirtymisiä Palestiinassa asuivatkin). Samoin olisi voinut olla Pohjois-Irlannissa. Kysymys on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Kun tuntee toisen ihmisen (naapurin) paremmin, pelot häviävät ja mahdollisuus rasismin/vihan/tms. esille tuloon pienenee.

Aina tämäkään ei kuitenkaan toimi. Kun etnisiä puhdistuksia oikein edistetään korkealta taholta, voidaan jopa entiset naapurit saada käymään toistensa kimppuun. Tuosta on esimerkkinä Jugoslavia viime vuosikymmenellä tai Ruandan verilöylyt.

Pekka

Ongelmana tahtoo vaan olla eri kulttuureista tulevien yhteenliittymisvietti. Yritykset hajasijoittaa maahanmuuttavaa väestöä ovat usein kariutuneet siihen, että he haluavat itse asua lähellä "omiaan". Toisaalta sen ymmärtää, koska ovat muuten yksin vieraan kulttuurin ja kielen ympäröiminä. Seurauksena on sitten ghettoutuminen, ja kantaväestön nopea poismuutto.

Mutta meidän vikahan se tietenkin on... Roll Eyes
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #255 on: 25.09.09, 14:36 »

...he haluavat itse asua lähellä "omiaan".
..ja kuten voimme lukea, ilmiö ei ole vieras länsimaisissa kulttuureissammekaan Smiley
arttula
Former member
« Reply #256 on: 25.09.09, 15:18 »

..ja kuten voimme lukea, ilmiö ei ole vieras länsimaisissa kulttuureissammekaan Smiley

Ei toki. Täysin inhimillistä laumakäyttäytymistä, joka on toiminut menestyksellisesti miljoonien vuosien ajan. Sitä on aika vaikea muuttaa muutamissa vuosikymmenissä...
Jufernaut
Former member
« Reply #257 on: 26.09.09, 00:20 »

Näin Italiassa jossa homma on jo räjähtänyt käsiin:
Under a law enacted in July, people entering Italy without permission face fines of up to 10,000 euros and immediate expulsion.

The law also provides for citizen anti-crime patrols in towns and cities and triples the amount of time illegal immigrants can be detained in holding centres from two to six months.
http://www.adnkronos.com/AKI/English/Politics/?id=3.0.3812039491
arttula
Former member
« Reply #258 on: 27.09.09, 21:19 »

http://www.iltalehti.fi/helsinki/2009092710318989_hi.shtml

M.O.T. Vaikka kyse ei olekaan välttämättä maahanmuuttavien omasta tahdosta, niin näin näköjään tuntuu käyvän. Seurauksena alkuperäisväestön nopea katoaminen alueelta, ja alueen ghettoutuminen. Tätäkö oikeasti haluamme ? ? Onko nykyisin toimin tuo vältettävissä, muutoin kuin maahantulon rajoittamisella ? Ottaen huomioon geneettisen ihmisluonnon...
arttula
Former member
Re: Sivistynyt keskustelu maahanmuuttopolitiikasta on kielletty
« Reply #259 on: 04.10.09, 07:21 »

« Last Edit: 04.10.09, 07:57 by Arttu Lahdenperä »
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 44 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1