Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta

<< < (57/171) > >>

pho201:

...
Mitä muita aineita pakotetaan?

Muita pakollisia aineita ovat äidinkieli (siis myös ruotsi ruotsinkielisille), matematiikka ja suunnilleen kaikki ne mitkä muuallakin maailmassa. Näistä vallitsee erittäin suuri yksimielisyys kautta maapallon. Yleensä maailmalla opiskeltavat vieraat kielet saa valita.

Pekka

pho201:

Hei Pekka.
En mä haluan pisteitä eikä papukaija jne.mutta "viäärin" sei ei ole....
Ei niin ja myös ei toisin päin.Myös Karjalaisetkin (esimerkki)on vähemmistö suomessa.
...

Karjalan kieltä ei taideta opiskella missään Suomessa. Saamen kieltä opiskellaan äidinkielenä? siellä, missä se on äidinkieli.

Heti kun aletaan puhua tästä "pakkoruotsista", tulee vasta-argumentteja, että "vähemmistöä taas sorretaan", jos vastustaa ruotsin pakollista opiskelua äidinkielenään (vain) suomea puhuville. Yksi vieras kieli (tai vaikka kaksi, jos niin päätetään) on hyvä nykyisenä globaalina aikana olla pakollinen jopa peruskoulussa, mutta sitä ei tule määrittää jäykästi, vaan pitää olla laajempaa tarjontaa. Ihmiset kyllä osaavat valita sellaisen kielen itsekin, jonka kokevat itselleen hyödylliseksi.
...

Eihän se noin mene se että vähemmistöä sorrettaisiin. Se tarkoittaisi sitä, että ruotsinkieliset eivät saisi opiskella omaa äidinkieltään ruotsia, saamenkieliset saamea (sellainenkin aika oli ei kovin kauan sitten), jne.

Somalinkielisiä ja muita pienempiä vähemmistöjä "sorretaan" edelleen Suomessakin, koska he eivät voi opiskella omaa kieltään kouluissa. Se tosin johtuu useimmiten käytännön syistä eli siitä, että ei ole päteviä opettajia.

Ruotsissakin, jota pidetään pisimmälle "pohjoismaista tasa-arvoa" vaalineena maana on kautta aikain sorrettu suomenkielisiä. Aikoinaan siellä ei saanut opiskella suomea kouluissa. Nyt taitaa jo saada - vai miten on Olle? "Pakkosuomesta" emme voi edes uneksia - emmekä sitä totta vie haluakaan sinne.

Pekka

PS: Minä en missään tapauksessa ole kielten opiskelua vastaan. Se on erittäin hyödyllistä itse kullekin ja sitäpaitsi hauskaa, mutta pakollisten aineiden kanssa pitää priorisoida (ja joillekin ihmisille kielet ovat todella vaikeita). Jag själv talar också svenska.

Minusta vain tässä "pakkoruotsiasiassa" on kyse oikeastaan ihan muusta kuin kielestä. Kyse on ruotsalaisten hegemoniasta. "Herrakansa" yrittää ulottaa vaikutuksensa reliktinä vielä 200 vuoden päähänkin.

Edit: Chris, asut Sveitsissä. Mitenkäs tämä kieliasia on siellä kouluissa? Sveitsissähän puhutaan minun tietääkseni ainakin kolmea eri kieltä äidinkielenä.

pho201:

RKP shokissa: Suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Ymmärrän ruotsinkielisten pelon myös tältä kantilta. He pelkäävät varmaan ihan tosissaan, että Ruotsin kieli kuolee Suomesta, jos ruotsalainen väestö integroituu suomalaiseen (etenkin RKP pelkää, koska se tietäisi kielipuolueen loppua  ).

Mutta niin kauan kuin ruotsinkielisille taataan oman äidinkielen opiskelu oppilaitoksissa, ei tuota vaaraa ole olemassakaan. Heillä on oma tv-kanava YLEssä (ja laadukas onkin) ja lukuisia radiossa, jokainen virkamies joutuu suorittamaan ruotsin kokeen voidakseen hoitaa virkaansa (minäkin olen tehnyt sen), jokainen virallinen dokumentti voidaan tehdä ja täyttää ruotsiksi, käytännössä he voivat saada opetusta äidinkielellään miltei millä alalla tahansa, jne.

Minkä kielivähemmistön asiat ovat näin hyvin maailmalla? Kysyn vain - ja jatkan mihin tässä enää "pakkoruotsia" tarvitaan? Eikä minun edes tarvitse kääntää tätä ruotsiksi, koska jokainen suomenruotsalainen ymmärtää myös tätä minun äidinkieltäni riittävästi. 

Pekka

TOC:
Saanut opiskella jo kauan.....

Näin oli n. kymmenen vuotta sitten.

Modersmålsundervisning

9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat
språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt
umgängesspråk för eleven, skall eleven få undervisning i detta
språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om

1. eleven har grundläggande kunskaper i språket och

2. eleven önskar få sådan undervisning.

Sitten täytyy tietenkin löytää opettaja joka pystyy opettamaan.

rsuomi:

Minusta vain tässä "pakkoruotsiasiassa" on kyse oikeastaan ihan muusta kuin kielestä. Kyse on ruotsalaisten hegemoniasta. "Herrakansa" yrittää ulottaa vaikutuksensa reliktinä vielä 200 vuoden päähänkin.

Moi!

Toi tuntuu aika oudolta, ettenkö sanoisi,  no joo... Onhan se totta, että ruotsinkielisillä aluieila usein sorsitaan suomenkielisiä todella rankasti. Itse olen opetellut ruotsinkielen ja pärjännyt. Olen kanssasi 98 % samaa mieltä, mutta toi "Herrakansa"...Äärimielipiteet on aina huonoja, minun, mielestä. Ruotsalaiset on mitä ne on, mutta eikös meillä ole sentään aika vahva identitteetti, jo ?
Ettei enää tarvitse puhua "herraskansasta"?
Juu, ei "pakko" ruotsia

Navigation

Up one level

Next page

Previous page