Newbie verkossa...

(1/2) > >>

eleknader:
Terve!

Kokeilin tänään elämäni ensimmäistä kertaa käydä Cessnalla tekemässä VFR laskukierros Vesivehmaalla (EFLA). Aikamoista säätämistähän tämä on vielä, mutta jospa tässä pikkuhiljaa alkaisi oppia jotakin...

Miksi Tallinnan aluelennonjohto näkyy Ivapissa? Luulin että siltä pitää kysyä lupa lähteä... 

No, se ei minua tutkassaan nähnyt niin sitten huutelin tekstillä unicomiin että lähden laskukierrosta tekemään. Tampereella ei ollut tutkalla lennonjohtoa (onneksi, ettei olisi tarvinnut sitäkin hävetä)

Olen tässä yrittänyt kaivella ohjeita siitä, miten tuo laskukierroksen luvan pyytäminen menee, olisiko vinkkejä mistä sen löydän? Siis haluan vaan nousta EFLA:lta Cessnalla, käydä tekemässä laskukierroksen ja
laskeutua kentälle. On meinaan tarvinnut joitakin ohjeita jo lueskella ja tulostella että on tähän saakka päässyt... 

Terv,
Tapio K.

Kerosiini:
IVAO finlandin lentäjän käsikirja, hyvä opas aloittelialle, itse käyttänyt sitä, ja onnistunut hyvin sillä. http://www.ivao.fi/ivaofinland/sivukartta/ Tuolta näkölentosääntöjen alapuolella Lähtö ja saapuminen valvotulta/lle lentoasemalle. Noilla ohjeilla, plus Risto Partasen private opetuksella (^^) selvinnyt.

Kreeta:
Ehkä ennemminkin tuo linkki kun laskukierroslentämisestä puhuttiin. Myöskin tuota tarvitaan. Tuolla sivulla on laskukierroskartta, jos et sitä vielä osaa, niin siinä on se. Tuolta sivulta juurikin tuosta kartasta alaspäin on muutamia tarvittavia asioita, Lasku ja rullaus, Laskukierroksen suunta sekä Laskukierrokseen selvittäminen. Tietysti myös VFR-odotuskuvio, mutta se on harvinaisempi.

Assiini:
Tervehdys Tapio ja tervetuloa mukavalle virtuaalitaivaalle

Kim tuossa jo viittasikin IVAO:n Suomen osaston kotisivuilta löytyvään lentäjän käsikirjaan, joka on oiva apuväline opeteltaessa täysin alkeita ja kyllä sieltä aina kokeneemmillekin tarttuu mukaan jotain uutta. Lue se rauhassa ajatuksen kanssa kokonaan läpi niin selventää asioita kummasti. Lisäksi mieltä askarruttaviin kysymyksiin löytyy paljon valmiita vastauksia tältä Foorum-sivustolta sekä tietysti muualta netistä Googlen avulla. Mikäli tuntuu, että jotku asiat ei aukene lukemasta huolimatta niin kannattaa rustata ne paperille, etsiä uusiksi vastauksia netistä ja vaikka sen jälkeen kysyä ne täällä. Auttavia käsiä on tarjolla runsaasti ja kannattaa muistaa, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan! Jokainen on ollut aloittelija jossain välissä, samat peruskysymykset on pyörinyt kaikkien päässä ja lähes jokainen on tehnyt alussa samat virheet. Suomessa on aktiivisia verkkolentäjiä 151 kappaletta, joten jokainen jäsen on tärkeä

Lue tosiaan lentäjän käsikirja ensi töiksesi! Sen lisäksi kannattaa alkaa tutustumaan ilmailukarttoihin, jotka saat muun muassa täältä. IVAO.FI-sivustolla on lisäksi muutama esimerkkilento, joiden materiaali kannattaa lukea. Ne sisältää mallifraseologiat muutamalle lennolle. Ne löytyvät täältä.

Alku on hankalaa mutta ei verkossa lentäminen avaruusfysiikkaa ole. Alussa tietoa tulee läjäpäin mutta kunnes rutiinia löytyy niin asiat tuntuvat yksinkertaisimmalta ja loppuviimein ne ovat pääpiirteittäin saman toistoa.

EETT näkyi IVAP:ssa siitä syystä, että kysinen ATC-positio on kohtalaisen lähellä Vesivehmaata. Lennonjohtajilla on tietty säde (range), jonne heidän taajuutensa kantaa. Mutta Tallinna ei tosiaan ole Vesivehmaalle oikea elin vaan toimit täysin oikein käyttäessäsi UNICOM:a.

Tervetuloa vielä kerran Toivottavasti kohdataan pilvien lomassa pikaisesti!

Risto

eleknader:
Quote

IVAO finlandin lentäjän käsikirja, hyvä opas aloittelialle, itse käyttänyt sitä, ja onnistunut hyvin sillä. http://www.ivao.fi/ivaofinland/sivukartta/ Tuolta näkölentosääntöjen alapuolella Lähtö ja saapuminen valvotulta/lle lentoasemalle. Noilla ohjeilla, plus Risto Partasen private opetuksella (^^) selvinnyt.


Kiitos Kim, ja kiitos myös muille vastauksista!

Löysin myös vinkkejä siitä, miten toimitaan jos tehdään pelkkä laskukierros jos lennonjohtoa ei ole. Löytyi Väistösäännöistä http://www.ivao.fi/flying/opas/vaistosaannot/, eli

Korjatkaa jos olen väärässä:

Oletetaan että kentällä ei näy mitään muuta liikennettä, eikä lennonjohtoa: rullausta ei tarvitse ilmoittaa vaan tarkkaillaan ettei ketään näy. Siirrytään kentän odotuskohtaan ja kirjoitetaan unicom -kanavalla:

OH-TKK>OHTKK, EFLA traffic, departing 25 to traffic circuit, VFR.

Menikö sinne päin?

Varmaan sitten pitäisi ilmoittaa unicomiin että liikenne on päättynyt. Eiköhän sekin selviä kohta

Tapio K.

Navigation

Up one level

Next page