Superlauantai IVAO:sa lauantaina 31.1.2009

(1/5) > >>

Assiini:
Tervehdys!

Ylihuomenna lauantaina IVAO:ssa on tiedossa varsinainen superlauantai virtuaali-ilmailijoille. Tuolloin tullaan järjestämään jo aikaisemminkin mainittu Scandinavian Real Life Event. Ruotsin, Norjan, Tanskan sekä Suomen ja plussana vielä Viron ilmatilassa tulee olemaan lennonjohtoa enemmän kuin laki sallii. Näin ollen kaikilla on mahdollisuus päästä todella realistisen ilmailun makuun, jossa lennonjohto näyttelee luonnollisesti huomattavan suurta roolia. Kyseinen tapahtuma on IVAO:n kaikkien aikojen suurin "yksityisesti" järjestetty tapahtuma ja taivas tulee olemaan todella ruuhkainen, se on varma.

Ennen RLE:ä ja sen aikana Malmille on luvassa lennonjohtoa lentäjille. Olet sitten ensikertalainen tai jo kokenut stara niin ei muuta kuin propellin rattiin ja lentämään Malmille laskukierroksia, tekemään pieni VFR lento Helsingin edustalle tai miksei vaikka lentämään "puljaa" kahden kentän välille mukavassa porukassa. Malmilla on hyvä ottaa viime hetken tuntuma ennen iltapäivää.. Keliennusteet lauantaille on vaihtelevia, mutta toivotaan aurinkoista pakkaspäivää kuten on lupailtu.

RLE starttaa 1200 UTC eli Suomen aikaa kello 14:00! Ensisijaisesti lentäjiä pyydetään bookkaamaan lentonsa täältä mutta mikäli uskallus tms. ei vielä riitä, ilmatilaan on täysi lupa ja oikeus tulla lentämään muutenkin. Tapahtuma kestää kokonaiset yhdeksän tuntia ja jo Helsinki-Vantaalla on lennonjohtajia 8 kappaletta sekä ensimmäistä kertaa Suomessa, Marshaller Follow Me-autolla. Tavan mukaan lentojen varausvauhti kiihtyy loppua kohden, joten kannattaa käydä poimimassa mielekkäimmät päältä ennen kuin muut ehtii.

Joten ei muuta kuin kaikki, tervetuloa IVAO-taivaalle heti lauantai-aamusta lähtien Mikäli mieltä hiertää jokin kysymys ja siitä syystä ei uskalla tulla lentämään niin kannattaa mennä kysymään asiasta IVAO:n IRC-kanavalle, kysyä asiasta täällä Foorumilla tai laittaa esimerkiksi minulle tai Jerome Parviaiselle yksityisviestiä niin yritetään löytää vastaus kysymyksiin.

Ystävällisin terveisin,

Risto Partanen
Ivao-Finland

Kerosiini:
Mites, jos aattelis lähtee sillon lauantaina Malmilta Ouluun, onko hirveen hektinen meno hesan alueella, uskaltaako sinne mennä ollenkaan sekaan? Tai siis en ole varma mistä päin tungen itseni ulos hesan alueelta ja miten pääsen sinne asti. ^^

Kerosiini:
Quote

Ei hätää tuosta. Tuskin tutka sinua edes päästää TMA:lle tuolloin niin et tietenkään häiritse Vantaan liikennettä

Helsingin TMA:n rajat näet parhaiten kartoista (yllättäen) ja alaraja sisemmällä TMA:lla on 1300ft ja ulommalla 2500ft. Malmin torni siis tiputtaa sinut unicomille kun valvomattomaan ilmatilaan lähdet

Eli toisin sanottuna unicomille heti departuren jälkeen?

pulakutka:
En tiedä IVAOn menetelmistä, vaaditaanko valvomattomassa ilmatilassa UNICOMin seurantaa, mutta tosielämässä VFR-lennoilla saadaan yleensä selvitys jättää lähialue jonkin ilmoittautumispaikan kautta.

Matkalennolla lentoonlähtöselvityksen jälkeen suoritetaan lentoonlähtö nousten selvityksen mukaiseen maksimikorkeuteen ja suunnistetaan ilmoittautumispaikkaan, ja kun ollaan ilmoittautumispaikassa ilmoitetaan esim. "OTL, NOKKA ulos". Johon torni vastaa esim. "OTL, Lähtö oli 47, hyvää matkaa moi".

Paikallislennolla muuten sama mutta lähtöaikaa ei anneta: "OTL, NOKKA ulos" johon torni vastaa "OTL".

Tai jos päätetään lentosuunnitelma lähialueen rajalle "OTL, NOKKA ulos päätän lentosuunnitelman", johon torni: "OTL, lentosuunnitelma päätetty aikaan 49".

Eli välittömästi lentoonlähdön jälkeen ei ilmoiteta tornin jaksolla mitään eikä varsinkaan vaihdeta jaksoa ilman lupaa - vertaa IFR-lentoon, jossa lentoonlähtöselvityksessä on käsketty (tai STAR-menetelmässä on määrätty) vaihtaa tutkan jaksolle, jolle ilmoittaudutaan lentoonlähdön jälkeen.

Joskus harvoin VFR-lento koordinoidaan valmiiksi tutkan kanssa (edellyttää ennakkovalmistelua ja hyvin hiljaista TMA:ta; ohjeet AIP:ssä), jolloin selvitys ei ole "jätä lähialue xxx kautta" vaan  esim. "lentoonlähdön jälkeen nouse 3000 jalkaan, vasemmalla kaarrolla suoraan reitille, koodaa 5661", jolloin lentoonlähtöselvityksen yhteydessä "yhteys tutkaan 119.1".

Muitakin variantteja löytyy, ehkä tavallisin se että lentosuunnitelmaan on merkitty esim. FL65, ja on ruuhka-aika, jolloin selvitys on normaalisti "Jätä lähialue NOKKAn kautta VFR", joka oikeuttaa nousemaan maksimikorkeuteen 700 jalkaa ja aikanaan ilmoitellaan: "OTL, NOKKA ulos" johon torni vastaa  esim. "OTL, lähtö 47, korkeutta tutkalta" tms.

Tutkan kanssa matkalennolla esimerkiksi:

OHCTL: Helsingin tutka, OHCTL
tutka: OHCTL
OHCTL: OHCTL VFR Turkuun lentosuunnitelman mukaan Kaivopuiston tasalla 1300 jalkaa QNH xx, pyydän nousta lentopinnalle 65
tutka: OTL, koodaa 5661
OHCTL: koodaan 5661, OTL
tutka: OTL, tutkayhteys, nouse lentopinnalle 60 (C-ilmatilassa tasapinnat kaikille lennoille - IFR-koneiden porrastus on 1000 jalkaa joten +500 jalkaa lentävä kone varaisi myös pinnat 60 ja 70; liikennetilanteesta riippuen pyydetty korkeus voi mennä sellaisenaan läpi)
OHCTL: nousen lentopinnalle 60, OTL

Mutta kovin usein, varsinkin jos on ruuhkaa: "OTL, koodaa 5661, säilytä 1300 jalkaa (pysyttele valvomattomassa), kutsun 10 min kuluttua". Mutta transponderikoodin saaminen kertoo että selvitys korkeammalle on tulossa. Jos vaikuttavaa alapuolelta porrastettavaa liikennettä ei ole, korkeusselvitys on VFR-lennolle yleensä esim. "4000 jalkaa tai alle", jolloin esimerkiksi pilven väistäminen alakautta ei vaadi erillistä selvitystä.

Fraseologiaesimerkki oikeellisuusvarauksin - virallista ja täysin oikeaoppista ei taida olla missään julkaistu.

Miika




Mo-jo:
Quote

Eli toisin sanottuna unicomille heti departuren jälkeen?


Pidän huolen sinusta sinne rajalle asti

Navigation

Up one level

Next page