Uppgradera CPU

(1/2) > >>

Henrik.H.:
Funderat lite på om det kanske skulle vara värt att sätta i ny processor i burken. Har dock ett ganska begränsat utbud att välja på då mitt moderkort använder socket AM2.
Har för tillfället en AMD Athlon 64 X2 5000+ dvs 2x2,6 ghz och har sett att det finns AMD Athlon 64 X2 6000+ på 2x3,1 ghz och 2x3,0 ghz.

Är det värt att uppgradera från 5000+ till 6000+? eller blir prestandahöjningen i fs9 minimal

/Henrik

Henrik.H.:
Ingen som har något råd?

SAS570:

Funderat lite på om det kanske skulle vara värt att sätta i ny processor i burken. Har dock ett ganska begränsat utbud att välja på då mitt moderkort använder socket AM2.
Har för tillfället en AMD Athlon 64 X2 5000+ dvs 2x2,6 ghz och har sett att det finns AMD Athlon 64 X2 6000+ på 2x3,1 ghz och 2x3,0 ghz.

Är det värt att uppgradera från 5000+ till 6000+? eller blir prestandahöjningen i fs9 minimal

/Henrik

Jag tror personligen att du knappt kommer märka nån noterbar skillnad. Antar att du kör din processor i orginalklock nu så du kan ju testa klocka upp din processor för att komma i liknande frekvenser som 6000+ har.
Hur ser resten av din burk ut då?

Henrik.H.:

Jag tror personligen att du knappt kommer märka nån noterbar skillnad. Antar att du kör din processor i orginalklock nu så du kan ju testa klocka upp din processor för att komma i liknande frekvenser som 6000+ har.
Hur ser resten av din burk ut då?

Ok, tack För övrigt har jag bla Nvidia 7900GTX och 2gb RAM. Är en HP-maskin och har därmed inte byggt ihop den själv. Detta medför tyvärr att BIOS är låst till ett fåtal inställningar så att mer avancerade parametrar ej kan ändras, vilket gör att överklockning via BIOS är omöjligt. Hittade igår ett program som heter ClockGen som påstår sig kunna klocka utan att ändra i BIOS, som jag testat lite med. Vågar knappt dra upp något ändå, för att Speedfan indikerar hög temperatur (eldsymbolen) vid full load även fast jag kör originalklock. Då ligger den kring 50-55 grader på ena Core. Är det farligt högt? Någon som har erfarenet av ClockGen?

Gubben:
Inte så farlig temp, den kommer inte att gå upp nästan någonting om du inte ökar vcore.
Clockgen har jag använt det var det bästa verktyget för överklockning av  AMD.
Om du ökar fsb för mycket så låser sig datorn, då är det bara att starta om då får du det förinställda i bios.
Med andra ord ett Idiotsäkert verktyg du kan inte göra någon skada på PC.n även om du ville det.

Navigation

Up one level

Next page