LPA star SAMAR 1Z:n lentäminen/tarkoitus?

(1/1)

zetair:
Törö!

Lensin Las Palmasiin (vatsim) ja, toivoin että kiitotiet 03L/03R olisivat käytössä. Tämä siksi, että viimevuonna kävin siellä lomailemassa, ja laskuun tultiin RWY 03R. Lennonjohtoa ei ollut, joten valitsin STAR:in SAMAR 1Z:n (sivu 2.)  (lentosuunnitelma päättyi SAMAR-FIX:lle). Nyt sitten ihmettelen miksi ko. STAR-reitti menee suoraan lentoaseman yli, viidessätuhannessa jalassa? Lopuksi on odotuskuvio 5000ft, ja itse kentälle on matkaa vain hieman yli 5nm.

Samaan aikaan on luonnollisesti lentoonlähtöön samat kiitotiet, jolloin saapuva, että lähtevä liikenne kulkee kohtisuoraan toisiaan päin? Esim. SID, BIMBO 1A (sivu 4.) tulee suoraan kohti, ja vielä samalla 5000ft korkeudella! Kun sinne "oikeasti" laskeuduttiin, niin lennettiin selvästi lentoaseman vasemmalla puolella etelään, josta sitten kahden oikeanpuoleisen jyrkän kaarron jälkeen lyhyeen finaaliin 03R.

Miksi siis näin? Muistaakseni myös joillain maakuntakentillä Suomessa lennetään lentoaseman yli (laskusuuntaa vastaan lahestymisessä). Ymmärrän asian pienessä mielessäni siten, että Las Palmasin tapauksessa lennonjohto antaa vektorit laskuun! Mutta mihin sitten tarvitaan ko. STAR:ia? En voi uskoa että lähtevä/saapuva liikenne ohjataan (SID/STAR) toisiaan kohti?

Olen aivan varma, että laskeuduimme kiitotielle 03R! Miksiköhän ko. kiitotielle ei ole ollenkaan laskeutumis-karttaa? (edes visual app.)

Olenko tosiaan vain tyhmä?, vai minkä takia en nyt ymmärrä ko. proseduureja?

LPA/GCLP-kartat (PDF)

http://www.transinternationalairlines.com/Charts/Eu/GCLP.pdf

PS: kysyttävää on enemmänkin, mutta niistä myöhemmin.

T: Mika

zetair:
Kiitos!

Eräs toinen foorumilainen kävi 2-viikoa myöhemmin Kanarialla, ja lasku tehtiin 03L. Ilmeisesti mennään siis liikenteen mukaan IRL. Itse "hätäännyin", enkä luonut FMC:lla odotuskuviota. En myöskään lähtenyt katsomaan mitä kone tekee, jos sen vain antaa lentää (tod.näk) olisi jatkanut suoraan VOR:ilta ulos? Käännyin 90 astetta vasempaan, ja tämän jälkeen suuntaan 210. Jatkoin 5000ft, ja seurasin ILS glide slopea. Tästä sitten 90 astetta oikeaan, ja tämän jälkeen 50 asetta oikeaan kunnes sain "maata" näkyviin (pilvessä mentiin), ja totesin ettei törmäysvaaraa ollut! (Ground prox käytössä tietty). Sitten vain laskuun 03L ja menetelmänä ILS. Olisin voinut tietty vaihtaa 03R, mutta syytä ei ollut, kuin myöskään menetelmää kiitotien vaihtamiseen finaalissa?

Onneksi ilmatila oli "vapaa", eikä muita lentäjiä ollut. Siirtyminen A32X => B752 on alkanut, ja nyt seuraavaksi tyyppikoulutus-lennot. Hieman "hankalampaa" on ollut 752 FMC, mutta tämän takiahan sitä juuri treenataan... Kyseessä oli myöskin nostalgiatrippi, koska tänävuonna ei IRL ollut varaa Inglesiin mennä

Final 03L
[ Attachment not found - or removed ]

T: Mika

Kerosiini:
Quote

...koska tänävuonna ei IRL ollut varaa Inglesiin mennä


T: Mika


[OT]Heh, näin oftopickina, oletko ollut siellä nyt alkavalla viikolla, eli etelän hiihtolomaa edeltävällä viikolla? Itse olin maspalomaksessa, ja yllätyin kun ingelissä oli juuri silloin karnevaalit! Erittäin hienon näköistä oli, suosittelen. Paljon porukkaakin oli. [/OT]

zetair:
Niinhän se STARin ohje kertoo... Mutta paniikki iski, ja kone oli saatava johonkin muualle, kun Gran canarian "kukkuloille" vai olisikohan ihan vuoria olleet?

T: Mika

Navigation

Up one level