LX13 JFK-ZUE

(1/3) > >>

Casimir:
Nu var det länge sen man flög long haul, Det får jag styra upp omedelbart och tänkte att jag skulle börja med följande...

LX0013
Dep New York JFK Terminal 4 (Gate 29)
Arr Zürich terminal Terminal 1 (Gate A50)

Route
PUT J42 BOS J55 ENE J573 EBONY N25B LOMPI N21C JAROM 4450N 4640N
4830N 5020N KENUK UL739 LIZAD UN160 PIGOP UL851 MELKO UM606 BLM

(Rutten tar oss från New York till Kanada och Nova Scotia, därefter högersväng österut mot Atlanten och mot engelska kanalen, In över Frankrike och mot Schweiz.)

Dagens last består av 216 passagerare, bagage samt lite frakt.

Nu kör vi igång!

[ Attachment not found - or removed ]
Klockan är 0515 på morgonen, Passagerarna på dagens flight väntar på att få gå ombord och flygplanet förbereds vid gate 29.
Flygplanet har nästan tomma bränsletankar och måste således tankas, vi beställer 102 ton Jet A1 vilket tar ca 40 minuter att fylla på och kostar ännu mer!
(Begreppet "Fill her up" används sparsamt inom flyget nuförtiden).

Nästan en timma senare, Dels på grund av tankningen och dels på grund av flygplanet som stod bredvid oss knuffades ut och blev stående bakom oss i ungefär
en kvart innan det började rulla mot startbanan (31L) fick vi knuffa från gaten, starta våra 3 fina motorer och börja taxa mot 31L som idag användes för starter.
Vi hade inte särskilt bråttom ut eftersom vi visste att det blåste en rätt så generös tailwind merparten av resan över Atlanten så vi skulle ha chans att ta in en
massa förlorad tid.

Sagt och gjort så var vi uppställda och redo på 31L ca en kvart efter push från gaten.
Här gör vi sista biten på checklistan och avancerar throttlarna och inleder vår takeoff roll.

130 knop, Nu går det undan. Vi närmar oss V1 som låg på 161 knop idag, Därefter lyfter jag handen från throttlarna och håller i spaken och förbereder mig för att
rotera 305 Ton MD11.

Ett litet hopp framåt, Vi är över Kanada på FL290 och solen har kommit upp.

En bit längre ut på Atlanten så var det molnigt.

Solen blir lägre och lägre allt eftersom vi närmar oss engelska kanalen och Frankrikes kust.

Ännu ett lite längre hopp, Nu blir vi vektorerade över flygplatsen mot bana 14.

10 minuter senare (och 6 timmar, 55 minuter efter JFK) var vi etablerade på final och var redo att landa.

Framme vid gaten och passagerarna skall börja kliva av flygplanet.

Har någon sett mina lastare?

Hoppas att det smakade!

Ha en fortsatt trevlig kväll.

PeterEriksson:
Mycket trevligt! Kanske var en dåligt planerad toapaus för den som stannade bakom 

Nemesis:
Mycket bra

FSsweden:
Najs måste ha blivit endel mörker timmar loggade där 

/Philip Nordlander,

jakobsundin:
Riktigt snyggt och kul med long haul!

Navigation

Up one level

Next page