Hjälp med photoscenery

(1/2) > >>

neumanix:
Jag försöker lära mig lite scenery design men har stött på problem med fototexturer.
Jag vill använda högupplösta texturer (1024x1024) och har försökt med SBuilder och dess VTP photos.
Resultatet var inte bra, mycket blurrigt och det blir linjer eller "sömmar" mellan texturerna som tycks följa LOD13 linjerna.

Så jag provade att göra en plane-mesh i Gmax som jag satte UVW maps till och använde ett multi-texture matrial för att bestämma varje polygons texture.
Det funkade mycket bättre, inget mera blurr men de förbaskade linjerna är fortfarande där.

Så här ser det ut:

[ Attachment not found - or removed ]

Åter igen ser de ut att följa LOD13 linjerna.

Ett annat problem är att det börjar flimra i texturerna vid c:a 2000 fots höjd, som att bakgrunden tillfälligt syns igenom. Det trots att jag satt polygonen 0.1 m högre än marken under.
Det försvinner om jag höjer till 0.2 men då sjunker hjulena för långt ner i marken då man landar.

Har dock ingen AFCAD under eller annat så det kanske kan fixas med det.

Hoppas någon har tips främst vad gäller linjerna mellan texturerna.

MarkkuS:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men om du inte får något bra svar här, prova även att fråga på: http://www.fsdeveloper.com/

neumanix:
Problemet med de flimrande texturerna är i alla fall löst. Man måste använda makemdl från en annan SDK och exportera .x filer.
De genererar i sin tur .asm filer som man ska ändra ett par rader i.

Men linjerna mellan texturerna är kvar, de följer inte LOD13 linjerna utan de är i skarven mellan texturerna.

neumanix:
OK, jag har klurat ut det 
Kan ju berätta hur det går till, för det kanske är andra som vill veta.

Istället för ett "plane" objekt så använde jag enskilda rektanglar, alltså separata objekt i GMAX. Med hjälp av Array-verktyget får man dem placerade exakt så de inte överlappar eller lämnar mellanrum.
Då kan man använda UVW Unwrap för att ställa in koordinaterna för texturen.
I mitt test använder jag 1024x1024 pixlars texturer och här kommer det viktiga:

Man måste ha marginal runt kanterna, så jag "klippte ut" bitar som var 1152x1152, då har man 64 pixlar extra längs kantera. Sen förminskar man bitarna till 1024x1024.
64 pixlar kanske är att ta i, men jag provade med 1 pixel (som det tipsades om i ett annat forum) och det hjälpte inte.

Sen använder man UVW Unwrap modifiern i GMAX och drar in de fyra UV koordinaterna tills man får bitarna att passa ihop.
Det krävs en del pillande för att få det snyggt, men det funkar fint. Linjerna är borta 

Så nu kan jag börja på ett riktigt projekt. Mer om det senare.

Daniel:
Är det Skavsta på bilden? Eller är det jag som är lite dum nu 

Navigation

Up one level

Next page