Första spottingturen på Arlanda, Behöver lite tips !

(1/3) > >>

JP-:
Tjena FSN!

Jag ska på en weekendresa 13/2 - 15/2 till Smålands djupa skogar närmare bestämt Värnamo och Jönköping. Jag flyger med SAS och Skyways med dessa rutter: SFT-ARN / ARN-VXO tur och retur.

Kommer att bli ungefär tre och en halv timmes väntetid för flyget till Växjö och jag tänkte fördriva tiden med att för första gången fotografera plan på Arlanda. Jag har lånat en Canon 350D + 70-300 Sigma Telezoom Objektiv av skolan. Jag har ett par frågor inför detta som jag ställer här nedan.

Jag är ju rätt ny på spotting och därför undrar jag vilka platser som är bäst/lätt åtkomligast från terminalerna för att fota flygplan? Kort sagt: Vilka platser är bäst och inte tar så lång tid från terminalerna till respektiva bana beroende vilka som kommer användas för start och landning.

Vilka inställningar är bäst för att fota flygplan rent allmänt?

Kollat lite på G-Kraft på deras spotting-guide men vet som inte riktigt vilka som är dom bästa.

/Jonas Persson

Sen kommer det komma en reserapport med bilder och text efter resan.

othic:
var själv ute på arlanda i måndags och på inställingsfronten rekommenderar jag att du använder läge "Av" och bländare 11 ISO 200. Jag satt ute vid Sky city och i gången till Terminal 3(som går till gatearna) med utsikt mot bl a Gate 39 (grym bra ställe om man inte orkar ta sig ut).
Sen skulle du kunna ta dig till utsiktsplatsen med buss 583 till 01R/19L o du har 08/26 bara stenkast bort

JP-:
Tack för tipsen Oskari!
Fler välkommnas!

Ska skriva en till fråga men hinner inte just nu så kommer med en edit snart ! 

fredde_fredde:
Lastpallarna vid 26:an är också bra. Är dock lite längre att gå.
Angående inställningar håller jag med Oskari. Om det är mulet kan man ibland få höja ISO till 400 alternativt blända upp ett steg.

/F

nighty142:
Fotar du med 350D skulle jag i alla fall sätta ISO 100 (om solen skiner) och läget TV och sikta på en 1/640. Har haft exakt likadan setup, Sigmat är lite seg att fota med och kräver en ganska snabb slutartid för att få bra resultat, men tror mitt tips vore optimalt för den utrustning du har med dig. Lycka till, hoppas på bra väder för dig!

Navigation

Up one level

Next page