FSUIPC-fråga

(1/2) > >>

rannug:
Hej!
Kör FS9.1 och har installerat en oregistrerad FSUIPC version 3,70.
Kör av och till med Hilmerbys DC-9, och får då följande meddelande när jag lämnar planet:
"One or more programs you are using is not accredited for access to an unregistered copy of FSUIPC. Please see the FSUIPC.LOG for detail".
Jag klickar bort rutan, och allt fungerar ändå, men den här rutan uppstår varje gång.

Alltså går jag in på simFlight com för att göra en registrering, men ett antal frågor uppstår:
1. Jag hittar inte var/hur man registrerar sitt exemplar. Var/hur gör man det?
2. Är FSUIPC version 3.70 okey, eller ska det vara en nyare variant (för FS9) ?
3. Tänker ev. skaffa Active Sky Advanced framöver. Behövs FSUIPC registrerad till den? Räcker version 3,70?
4. Finns det egentligen några (fler) fördelar med att registrera FSUIPC? Kan man göra fler saker mer än vad man kan i själva FS-programmet?

Tacksam för hjälp med detta!

Putte:
1. Du borde först och främst prova med att ladda ner version 3.85, som finns gratis att ladda ner här:
http://www.schiratti.com/dowson.html

Därefter kan du om du vill köpa en licens / registrera FSUIPC hos simMarket för 23,80 Euro.

2. Du bör alltid ha den nyaste versionen av FSUIPC, och vad jag minns så kommer det att lösa ditt felmeddelande eftersom Pete i den senaste
versionen av FSUIPC tagit bort spärren så att freeware addons behöver bli godkända för att kunna använda FSUIPC.

3. För i princip alla payware addon (jag vet iaf inget payware addon?) så som som Active Sky os.v så behöver du INTE registrera FSUIPC.

4. Det finns många fördelar, jag rekommenderar starkt att registrera FSUIPC, det ligger många timmars jobb bakom det, och det ger dig
inställningsmöjligheter lång utöver vad FS erbjuder! Mitt råd, köp, experimentera och se vad som händer, du lär bli nöjd! 

rannug:
Tack för hjälpen, Patrik!
Har laddat ner versionen du rekommenderade. Inga problem med DC-9:an nu!
Sannolikt låter jag registrera den, trots att jag under genomläsningen av manualen tycker att mycket av finesserna gäller tidigare versioner av FS - men jag kan ha fel.
Ang. väderinställningar så funderar jag på om inte Active Sky Advanced ger samma möjligheter som FSUIPC - fast det är kanske hjälpmedel som inte kan jämföras - varje tillägg har sina möjligheter?

mgerner:
Vad får man egentligen för nya möjligheter och funktioner om man registrerar det?

lingfors:

Vad får man egentligen för nya möjligheter och funktioner om man registrerar det?

Det som jag ser som mest användbart är möjligheten att tilldela varje knapp och spak i din hemma-cockpit olika funktioner beroende på vilket flygplan du flyger. Finns även andra avancerade funktioner som är relaterade till detta, t.ex. kan du tilldela "knapptrycksfunktioner" till en spak i stället. Jag brukar t.ex. ställa in så att jag använder två spakar på min TQ till att kontrollera parkeringsbroms och utfällning av landningshjul. Finns ännu mer du kan göra, t.ex. macron (gör 2 eller fler saker när du trycker på en knapp), låta en knapp göra olika saker beroende på vissa kriterier (Saiteks yoke har t.ex. en 3-stegs-switch specifikt för detta ändamål), osv.

Dessutom finns en massa andra funktioner, t.ex. autosave, bättre kontroll över vinden (så kallas wind smoothing), hålla FS-klockan synkroniserad med systemklockan, och ännu fler som jag inte kommer ihåg.

Köper du dessutom en licens till WideFS får du ännu fler möjligheter. Du kan t.ex. köra program som kräver FSUIPC på en annan dator än just den dator du kör FS på. Du kan även skicka knapptryckningar från servern (FS-datorn) till klienterna (alla datorer som kör WideFS) eller tvärtom. Jag kör t.ex. IVAOs användargränssnitt (inklusive TeamSpeak) på min laptop, men använder en knapp på min yoke (som är kopplad till den stationära datorn) som push-to-talk-knapp. Tack vare FSUIPC och WideFS är detta inga problem. Man kan även programmera WideFS att visa knappar som man sedan kan använda för att styra FS.

Kort sagt, FSUIPC har fler funktioner än du någonsin skulle känna att du behöver (väldigt mycket mer än jag räknat upp). Och känner du att något saknas är det bara att skriva på forumet, Pete jobbar kontinuerligt med att lägga till funktioner och rätta buggar (både i FSUIPC och i FS). Jag ser FSUIPC som en nödvändig del i en hemma-cockpit, och jag tror att varje flightsim-entusiast som har mer hårdvara hemma än en vanlig joystick skulle hålla med mig.

Navigation

Up one level

Next page