Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista

<< < (49/146) > >>

OttoPOI:
Quote

Lähestymismenetelmän RVR minima näkyy kartasta. Sen sijaan rajoittavaksi tekijäksi voi tulla koneen varusteiden sanelema RVR minima. Finnairin laitteilla moiset ovat:

A333 = RVR/75
A343 = RVR/75
MD11 = RVR/100
B752 = RVR/100
A32S = RVR/75
E190 = RVR/200
E170 = osa RVR/200 osa RVR/300

RVR minima lähestymisessä menee käytännön osalta niin, että jos lennämme vaikka A321 lentolaitteella ILS CATI lähestymistä, jossa system rvr minima on 550m, niin jos kentällä on ilmoitettu RVR arvo 400m, niin lähestymistä voidaan jatkaa ulkomerkille tai vastaavalle pisteelle (FAF yleensä, n. 1000ft AGL) ja sen jälkeen tulee suorittaa välittömästi ylösveto, ellei RVR ole parantunut. Koneiden sanelemat RVR-minimat tulevat näillä koneilla vastaan vasta CATIII operaatioissa. CATIII minimit voi luntata vaikkapa opuksesta jonka kirjoitin tänne:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,86268.msg1031210.html#msg1031210

Eli esim. CATIIIB lähestymisen system rvr minima on 75m, mutta E190 laitteella RVR-arvon tulee olla väh. 200m, että voidaan jatkaa lähestymistä



Tuleekos tässä myös vastaavasti menetelmän RVR-minimi vastaa, jos koneen RVR on pienempi? Esimerkiksi Dirlandassa CATII VORDME ILS 01L RVR-minimi on 300m, kun taas puten RVR on 200? Jos näkyvyys tippuu alle 300m, ei voida suorittaa ILSsiä 01Lle ulkomerkkiä/FAFia pidemmälle?

Pe7e:
Quote

Juuri näin, suurempi minimi aina rajoittaa

Hmm, toinen esimerkki.

Eli kun bussin RVR-minimi on 75, ja stadin CATII 04L oli RVR 300, jos METARissa RVR on vaikka 250, en siis voi laskeutua OM/FAFista alemmas? Ja tuo koneen RVR-minimi tulee vastaan vasta CATIII tsydeemeissä?

Menikö tähän asti oikein?

Eli jos kiitotien RVR-minimi olis vaikka 50m, RVR = 60m, mutta koneen minimi 75, mihin asti voin tuossa laskeutua? DA/H?

Vai voiko siis bussilla vetää CATIIIB:n huoletta koska RVR olisi noissa pienimmillään 75, sama kuin bussissa? Mikäli siis RVR ei ole metarin mukaan alle 75m?

Huhhuh että menee vaikeeks...

Pe7e:
Quote

Ensimmäine oikein.

Toisessa tulee koneen RVR minima vastaan eli jälleen vaan OM:lle tahi FAF (1000AGL).

Kolmas oikein, eli CATIIIB system minima on se 75m ja samoin koneen, eli ainut mikä voi rajoittaa on sitten metar, eli juuri jos vaikka olisi RVR 60m niin no-go

Ok, muchos gracias selvennyksestä!

Sitten jos RVR ei rajoita mistään suunnasta niin mennään normaalisti sinne DA/H:lle asti?

Pe7e:
Quote

Juuri niin! (pilkunnusnusnus: epätarkkuuslähestymisessä MDA/H)

Aaaasia kunnossa! Joo, tottakai, laitoin vaan DA/H kun oli puhetta tuosta CATIII:sta

Eikös se MDA/H riitä myös ILS CATI?

lentäjä32:
Voisiko joku vähän valaista minua niissä payware lentokoneiden säätutka jutuissa. Elikkä silloin kun siellä sää tutkassa näkyy jotain värillistä, niin tarkoittaako se silloin huonoa keliä? Ja niitä värejänhän on muutamia niissä koneissa, eli mitä virkoja niillä on? Niissä vanhemmissa ei kyllä taida olla mitään sellaisia värejä, kuin tuossa empussa. Mutta jos joku viitsisi niinkuin yleisesti vaan kertoa että mitä ne meinaavat.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page