FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 02:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 37 Reply Print
Author Topic: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista  (Read 93827 times)
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #40 on: 11.03.09, 19:47 »

Mutta miten tuo lasku sitten onnistuu, sillä tuo kone kuluttaa niin paljon eri verran, esim. nousukiidossa ja muissa?
Jani Ekholm
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 13.10.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #41 on: 11.03.09, 19:57 »

Mutta miten tuo lasku sitten onnistuu, sillä tuo kone kuluttaa niin paljon eri verran, esim. nousukiidossa ja muissa?

Ota polttoaine määrä ylös lapulle, starttaa, rullaa kiitotielle, lähde lentoon ja nouse vaikka FL350 ja kato paljonko vei. Siitä saat suurinpiirtein arvon kuinka paljon se kone vie nousussa. Netistä löytyy kuinka paljon on empun cruise kulutus kun vähän viitsii googlata. Sitten lasku ja final fuel ja vaik 5% reserve jne, you do the math.
Ville Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1895
Date Registered: 15.02.06

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #42 on: 12.03.09, 06:22 »

Ei taida olla simutoimintaan diagrammeja tarjolla, joilla voi laskea erikseen polttoaineen kulutuksen lentoonlähdöstä TOC, cruisen ja TOD:stä laskuun?

Pikkuemppu E70 kuluttaa karkeasti 1500-1600 kg/h ja E90 1850 kg/h. Nämä luvut Finnairin sivuilta..

Ville
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #43 on: 12.03.09, 16:34 »

Eikös Finskillä oo gate fuel min. 1000kg?

Sellanen 2000-3000kg taitaa olla aika sopiva kun ollaan portilla lennon jälkeen...

Airbusseilla on:

Normaalisti (ilman varakentälle menoa) 2000-4000kg riippuen koneen painosta ja varakentän kaukaisuudesta. Lisäksi divertinkin kanssa tankeissa _on oltava_ vähintään:
1) 900kg polttoainetta kevyellä, 1000kg keskiraskaalla ja 1300kg raskaalla A319:lla
2) 1000kg polttoainetta kevyellä, 1200kg keskiraskaalla ja 1400kg raskaalla A320:lla
3) 1200kg polttoainetta kevyellä, 1300kg keskiraskaalla ja 1500kg raskaalla A321:lla.

PS: Luotettavalta lähteeltä kuultua.

Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #44 on: 13.03.09, 06:02 »

Tuli mieleen semmoinen kysymys, että te kaikki VF lentäjät niin miten suunnittelette reitin? Kun luin tuota virtual wingsiä niin siellä oli joillain joku ohjelma joilla laaditaan reitti kyseiseen kohteeseen, niin ajattelin että miten te teette tämän?

Ja sitten vielä tuota lentoselvitystä tehdessä kun siinä pitää ilmoittaa polttoaine yksikössä (kg) , ja tuossa flight simulaattorissa se esitetään galloneissa, elikkä näkeekö sieltä jostain sen kilomäärän vai yksinkertaisesti aina ennen lentoselvitystä muutan sen kiloiksi?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #45 on: 13.03.09, 07:44 »

Tuli mieleen semmoinen kysymys, että te kaikki VF lentäjät niin miten suunnittelette reitin? Kun luin tuota virtual wingsiä niin siellä oli joillain joku ohjelma joilla laaditaan reitti kyseiseen kohteeseen, niin ajattelin että miten te teette tämän?

Ja sitten vielä tuota lentoselvitystä tehdessä kun siinä pitää ilmoittaa polttoaine yksikössä (kg) , ja tuossa flight simulaattorissa se esitetään galloneissa, elikkä näkeekö sieltä jostain sen kilomäärän vai yksinkertaisesti aina ennen lentoselvitystä muutan sen kiloiksi?
nDAC:sta saa enroute chartit(reittikartat), minä teen niillä jos muuten ei ole hyvää reittiä saatavilla esim. vRoutesta.... tosin noi reittikartat on maksullisia ja vieläpä "aika" kalliita.. mutta kun oikein haluaa leikkiä sitä IRL pilottia niin voi vaikkapa tsiigailla sitä sillä hetkellä voimassaolevaa sää/tuulikarttaa ja sen perusteella sitten suunnitella sen reitin noilla reittikartoilla... niin että tuulet on mahdollisimman hyvät reitille... hyvät myötäiset tai mahdollisimman pieni vastatuuli...

Ja simun/lisurin asetuksista saa vaihdettua noi yksiköt tietääkseni... mulla bussukka näyttää ainakin kiloina... Cool
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #46 on: 13.03.09, 08:39 »

Käytän Autoplania. Se tekee automaattisesti validin reitin Euroopassa. Toki vaikka käyttää sitä olisi hyvä myös tarkistaa reitin toimivuus/"hyvyys" muuten vaikka se olisikin validi. http://autoplan.aero/
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #47 on: 13.03.09, 09:37 »

Käytän Autoplania. Se tekee automaattisesti validin reitin Euroopassa. Toki vaikka käyttää sitä olisi hyvä myös tarkistaa reitin toimivuus/"hyvyys" muuten vaikka se olisikin validi. http://autoplan.aero/
Uiui, kiitokset tuosta! Näyttää kyllä näppärältä thmbup
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #48 on: 13.03.09, 12:37 »

Mutta eikös VFinnin perusreittejä voi käyttää?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #49 on: 13.03.09, 12:39 »

Mutta eikös VFinnin perusreittejä voi käyttää?
Eihän niitä oo kun kotimaahan ja muutamaan ulkomaan kohteeseen...
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #50 on: 13.03.09, 13:08 »

Muuallehan reitit riippuvat ihan säistä, tuulista/jetstreameista ja verkossa jopa sellaisesta asiasta, kuin lennonjohdon saatavuus, yms. Siksi vakioreitit ovat kohteisiin, jonne ei pääse kuin yhtä reittiä järkevästi ja ovat tarpeeksi lähellä.


"When we left earth it changed our world"
Jani Ekholm
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 13.10.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #51 on: 13.03.09, 13:49 »

Ja saahan sieltä reittisuunnittelun kautta vrouten tekemän reitin pidempään kohteeseen. Smiley
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #52 on: 13.03.09, 14:18 »

Mistä sieltä FSX:n asetuksista saa vaihdettua että se polttoainemäärä näkyy kiloina, vai nakyykö se vain lisäosa koneissa? Ja jos valitsen sen määrän sieltä yläpalkista silloin kun olen jo kentällä, niin miten tämän jälkeen saa sen yläpalkin pois?
Jani Ekholm
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 13.10.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #53 on: 13.03.09, 15:29 »

Mistä sieltä FSX:n asetuksista saa vaihdettua että se polttoainemäärä näkyy kiloina, vai nakyykö se vain lisäosa koneissa? Ja jos valitsen sen määrän sieltä yläpalkista silloin kun olen jo kentällä, niin miten tämän jälkeen saa sen yläpalkin pois?

http://www.flybva.co.uk/fsxenhancements/qnh737/settings.jpg

http://picload.org/image/ff6052c878b7a91c5fbf6a21aa5a40aa/p20.jpg

toi raksi ruutuun mikä on ympyröity tos alemmassa

edit: en oo varma riittikö toi koska en ajele pahemmin fsx:llä Smiley
« Last Edit: 13.03.09, 15:34 by Jani Ekholm »
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #54 on: 13.03.09, 18:43 »

Siis onko toi 128169,67 se kilomäärä, vai mikä?
Jani Ekholm
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 13.10.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #55 on: 13.03.09, 19:06 »

Siis onko toi 128169,67 se kilomäärä, vai mikä?

Ei kun paunat, niinku siinä lukee...
Mutta sun pitää muuttaa toi U.S. systeemi metriseen.
Ja siellä on siihen suora asetus.
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #56 on: 13.03.09, 22:24 »

Mitä jos tehdään ILS-laskeutuminen jollekkin kentälle, eikä ole kyseisen kentän karttoja, niin mistä saa sen kyseisen kentän ILS tiedot ja taajuudet? Löytääkö niitä tuolta VF:n lennonvalmistelu paikasta?
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #57 on: 13.03.09, 22:28 »

Sitten etsitään ne kartat, koska ne on oltava mukana.


"When we left earth it changed our world"
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #58 on: 13.03.09, 22:32 »

Eikö ILS laskeutumista voi muka tehdä ilman karttoja? Jos tietää, tai löytää kentän ILS-taajuuden ja muut tiedot?
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #59 on: 14.03.09, 06:57 »

No käytetäänkö VF:ssä muitakin lähestymisjärjestelmiä, kuin ILS, elikkä voinko virtual finnairissakin tehdä laskun ilman ILS menetelmiä?
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 37 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1