FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.18, 11:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 37 Reply Print
Author Topic: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista  (Read 118968 times)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #240 on: 10.04.09, 07:10 »

Lähestymismenetelmän RVR minima näkyy kartasta. Sen sijaan rajoittavaksi tekijäksi voi tulla koneen varusteiden sanelema RVR minima. Finnairin laitteilla moiset ovat:

A333 = RVR/75
A343 = RVR/75
MD11 = RVR/100
B752 = RVR/100
A32S = RVR/75
E190 = RVR/200
E170 = osa RVR/200 osa RVR/300

RVR minima lähestymisessä menee käytännön osalta niin, että jos lennämme vaikka A321 lentolaitteella ILS CATI lähestymistä, jossa system rvr minima on 550m, niin jos kentällä on ilmoitettu RVR arvo 400m, niin lähestymistä voidaan jatkaa ulkomerkille tai vastaavalle pisteelle (FAF yleensä, n. 1000ft AGL) ja sen jälkeen tulee suorittaa välittömästi ylösveto, ellei RVR ole parantunut. Koneiden sanelemat RVR-minimat tulevat näillä koneilla vastaan vasta CATIII operaatioissa. CATIII minimit voi luntata vaikkapa opuksesta jonka kirjoitin tänne:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,86268.msg1031210.html#msg1031210

Eli esim. CATIIIB lähestymisen system rvr minima on 75m, mutta E190 laitteella RVR-arvon tulee olla väh. 200m, että voidaan jatkaa lähestymistä Smiley


Tuleekos tässä myös vastaavasti menetelmän RVR-minimi vastaa, jos koneen RVR on pienempi? Esimerkiksi Dirlandassa CATII VORDME ILS 01L RVR-minimi on 300m, kun taas puten RVR on 200? Jos näkyvyys tippuu alle 300m, ei voida suorittaa ILSsiä 01Lle ulkomerkkiä/FAFia pidemmälle?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #241 on: 10.04.09, 08:30 »

Juuri näin, suurempi minimi aina rajoittaa Smiley
Hmm, toinen esimerkki.

Eli kun bussin RVR-minimi on 75, ja stadin CATII 04L oli RVR 300, jos METARissa RVR on vaikka 250, en siis voi laskeutua OM/FAFista alemmas? Ja tuo koneen RVR-minimi tulee vastaan vasta CATIII tsydeemeissä?

Menikö tähän asti oikein? Cheesy

Eli jos kiitotien RVR-minimi olis vaikka 50m, RVR = 60m, mutta koneen minimi 75, mihin asti voin tuossa laskeutua? DA/H? Embarrassed

Vai voiko siis bussilla vetää CATIIIB:n huoletta koska RVR olisi noissa pienimmillään 75, sama kuin bussissa? Huh Mikäli siis RVR ei ole metarin mukaan alle 75m?

Huhhuh että menee vaikeeks... Grin
« Last Edit: 10.04.09, 08:35 by Petri Koivisto »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #242 on: 10.04.09, 09:41 »

Ensimmäine oikein.

Toisessa tulee koneen RVR minima vastaan eli jälleen vaan OM:lle tahi FAF (1000AGL).

Kolmas oikein, eli CATIIIB system minima on se 75m ja samoin koneen, eli ainut mikä voi rajoittaa on sitten metar, eli juuri jos vaikka olisi RVR 60m niin no-go Smiley
Ok, muchos gracias selvennyksestä! thmbup

Sitten jos RVR ei rajoita mistään suunnasta niin mennään normaalisti sinne DA/H:lle asti?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #243 on: 10.04.09, 11:23 »

Juuri niin! (pilkunnusnusnus: epätarkkuuslähestymisessä MDA/H) Tongue
Aaaasia kunnossa! Joo, tottakai, laitoin vaan DA/H kun oli puhetta tuosta CATIII:sta Cheesy

Eikös se MDA/H riitä myös ILS CATI?
« Last Edit: 10.04.09, 11:32 by Petri Koivisto »
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #244 on: 10.04.09, 15:21 »

Voisiko joku vähän valaista minua niissä payware lentokoneiden säätutka jutuissa. Elikkä silloin kun siellä sää tutkassa näkyy jotain värillistä, niin tarkoittaako se silloin huonoa keliä? Ja niitä värejänhän on muutamia niissä koneissa, eli mitä virkoja niillä on? Niissä vanhemmissa ei kyllä taida olla mitään sellaisia värejä, kuin tuossa empussa. Mutta jos joku viitsisi niinkuin yleisesti vaan kertoa että mitä ne meinaavat.
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #245 on: 10.04.09, 15:23 »

Jos empun säätutkassa näkyy jotain värillistä, niin se on silloin rikki. Tongue Toisinsanoen empun säätutka ei toimi. Paremman simukokemuksen saa, kun lentää ilman sitä.


"When we left earth it changed our world"
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #246 on: 10.04.09, 15:53 »

Selvä. Mutta siis näkyykö säätutkassa oikeasti sitten ne huonot kelit, kuten ukkosta tai sadepilviä?
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3940
Date Registered: 08.06.07

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #247 on: 10.04.09, 16:16 »

Simuun ei saa kunnon oikein toimivaa ja realistista säätä näyttävää säätutkaa, kuten PMDG:n tekijätkin ovat sanoneet. Leluja ovat kaikki, eivät ainakaan realistisia. Undecided

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #248 on: 10.04.09, 16:22 »

Selvä. Mutta siis näkyykö säätutkassa oikeasti sitten ne huonot kelit, kuten ukkosta tai sadepilviä?
Tietääkseni näyttää ainakin windshearia/turbulenttistä säätä...
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #249 on: 10.04.09, 16:35 »

Pilvistä se saa veden määrän heijastettua takaisin ja päättelee siitä. Mitä enemmän vettä, sitä rajumpi pilvi on kyseessä.


"When we left earth it changed our world"
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #250 on: 13.04.09, 09:32 »

Kysymys liittyen FSX emppu lentäjille.  Elikkä jos lähdette vaikka hesasta paikallista aikaa 16:00, niin pistättekö ajan siihen local time, vai siihen GMT?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #251 on: 13.04.09, 14:40 »

Ei. ILS on aina tarkkuuslähestyminen (ellei offsettiä ole yli 5 ast.). CATI:ssa käytetään DA, CATII-> DH. Postasin hiukan ylempänä linkin tohon opukseen minkä tein.
Mites kun tossa wilcon bussissa on siellä perffi-sivulla vaan MDA ja DH, meneekö siis aina ILSsit tohon DH?
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #252 on: 13.04.09, 14:47 »

Oletko tutustunut sääntöihin? Siellä sekin kerrotaan.

Olen lukenut toimintaperiaatteet ja lentomenetelmät, mutta en muista nähneeni siellä mitään sellaista. Pitää vielä kattoo uudestaan.

EDIT: Luin kummatkin ja löysin sieltä vain semmoisen että ajat pitää olla UTC-aikaa, enkä saanut tolla vastausta minun kysymykseen.
« Last Edit: 13.04.09, 14:56 by Kim Tuominen »
Nixu
Former member
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #253 on: 13.04.09, 15:02 »

Mites kun tossa wilcon bussissa on siellä perffi-sivulla vaan MDA ja DH, meneekö siis aina ILSsit tohon DH?
No eikös se DA ole juurikin sama asia, kuin MDA  Smiley
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #254 on: 13.04.09, 15:02 »

Olen lukenut toimintaperiaatteet ja lentomenetelmät, mutta en muista nähneeni siellä mitään sellaista. Pitää vielä kattoo uudestaan.

EDIT: Luin kummatkin ja löysin sieltä vain semmoisen että ajat pitää olla UTC-aikaa, enkä saanut tolla vastausta minun kysymykseen.
No eiks toi just ole se vastaus sun kysymykseen. Roll Eyes
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14440
Date Registered: 21.07.04

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #255 on: 13.04.09, 15:04 »

No eikös se DA ole juurikin sama asia, kuin MDA  Smiley
Ei kai? MDA/H epätarkkuuslähestymisiin ja DA/H ILSseihin? Vai? Juur niin kuten Henri tuolla sanoi edellisellä sivulla...
Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #256 on: 13.04.09, 15:08 »

CAT I ilsseihin MDA
Nixu
Former member
Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #257 on: 13.04.09, 15:09 »

Ei. ILS on aina tarkkuuslähestyminen (ellei offsettiä ole yli 5 ast.). CATI:ssa käytetään DA, CATII-> DH. Postasin hiukan ylempänä linkin tohon opukseen minkä tein.
Tuossahan se selvällä suomella sanotaan "CATI:ssa DA", joka on siis sama asia kuin MDA. Ainoastaan CATII:ssa ja siitä ylöspäin käytetään DH:ta.
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #258 on: 13.04.09, 15:18 »

No eiks toi just ole se vastaus sun kysymykseen. Roll Eyes

Mutta onko GMT ja UTC ajalla sitten mitään eroa? Ja jos ajat pitää olla UTC, niin välillähän pitää käydä wikipediasta lunttaamassa kyseisen aikavyöhykkeen UTC.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Yleisiä kysymyksiä Virtual Finnairista
« Reply #259 on: 13.04.09, 15:21 »

Käytännössä ovat sama asia, GMT ja UTC-aika. Toisinaan käytetään myös termiä "zulu", esimerkiksi 1200z.
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 37 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1