FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 00:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  IVAO ASIAA!
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 Reply Print
Author Topic: IVAO ASIAA!  (Read 13214 times)
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #60 on: 12.03.09, 18:54 »

viimeiseen kysymykseen en sulle osaa Nico vastata ja olen kyllä tornissa toistekin vielä. Tosin en ole oikea henkilö vielä neuvomaan sua tossa hommassa varsinkaan kun en itse ole lentänyt verkossa- täällä on useita kokeneita pilotteja jotka varmasti auttavat sua tarpeen tullen. Kiire ei saa olla eikä parane hosua - kaikki tietää miten siinä käy. Nyt malttia, opiskelua ja hyvää koneen tuntemista - kyllä se siitä.

Noi Mikan ohjeet oli tosi hyviä, niistä kannattaa oottaa onkeensa.

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #61 on: 12.03.09, 18:55 »

Iltaa

Kyllä lentäjien kuuluu siinävaiheessa jo osata asiat kun verkkoon kirjaudutaan, siis ettei LJ:n sen kummemin tarvitse alkaa opettamaan fraseologian perusteita ja rullauskartan tulkitsemista.. IVAO:lla on varsin hyvät materiaalit Suomeksi ja vielä perinpohjaisemmat englanniksi ja niitä lukemalla pääsee pitkälle, jos haluaa. IVAO Finland ei ainakaan vielä tarjoa virallisesti lentäjille "koulutusta/avustusta", mutta sitäkin on saatavilla monelta henkilöltä tältäkin foorumilta. Itse kuulun tuohon porukkaan olennaisesti ja olen montaa kaveria avittanut alkuun verkkolennon kanssa ja perään on hieno katsella kun äijät nauttii touhusta lähes päivittäin  Smiley.

Pelkästään noita materiaaleja lukemalla ei välttämättä pysty sisäistämään kaikkea sitä asiaa ja tulee helposti epävarma olo ja alkaa luovuttamaan. http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,84510.0/viewResults.html esim. tuon thriidin äänestys tuloksia katsellessa meinaa itku tulla  Cry Grin. Täällä on niin monta paria auttavia käsiä, että teidän ei tarvitsisi kuin tarttua niihin, niin takuulla saataisiin asiat käytyä niin että ymmärtää ja sen myötä sitten uskaltaa lentää verkossa. Jos tuntuu, että apu olisi tarpeessa niin YV:tä mulle tulemaan, prkl!

Osku: Voin vakuuttaa, että STAFF puuttuu vastaavanlaisiin asioihin, pienempiinkin. Ei välttämättä laittamalla hissan esseen pitusta selostusta asiasta, mutta eihän siihen sellaista tarvitakkaan, eihän? Se on parin lauseen mittanen keskustelu mesessä/irc:ssä tms. ja avot. STAFF tekee varmasti kaikkensa edistääkseen divisioonan toimivuutta kaikilla osa-alueilla mm. tässä. Puhuin asiasta Villen kanssa mesessä ja homman pitäisi nyt olla selvä.

Nico: Juurihan laitoin sinulle privaviestin, että voin auttaa materiaaleissa ja sitten ajallaan käytännössä, eli tulen henk.koht johtamaan ja neuvomaan ensilennoille.
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #62 on: 12.03.09, 18:57 »

Osku: Puhuin asiasta Villen kanssa mesessä ja homman pitäisi nyt olla selvä.

And thats the end of this chapter. Kiitokset sinne Smiley

Asia loppuunkäsitelty.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3317
Date Registered: 18.12.01

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #63 on: 12.03.09, 18:58 »

viimeiseen kysymykseen en sulle osaa Nico vastata ja olen kyllä tornissa toistekin vielä. Tosin en ole oikea henkilö vielä neuvomaan sua tossa hommassa varsinkaan kun en itse ole lentänyt verkossa- täällä on useita kokeneita pilotteja jotka varmasti auttavat sua tarpeen tullen. Kiire ei saa olla eikä parane hosua - kaikki tietää miten siinä käy. Nyt malttia, opiskelua ja hyvää koneen tuntemista - kyllä se siitä.

Noi Mikan ohjeet oli tosi hyviä, niistä kannattaa oottaa onkeensa.

Oletko sinä se ensimmäinen? Siis nainen lennonjohdossa Suomessa! Onnea roppakaupalla, sillä tätä on kaivattu jo pitkään ainakin Vatsim:n puolella thmbup Erittäin hienoa!

T: Mika

Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #64 on: 12.03.09, 19:01 »

Katsoinkin kun Olin approach EFHK (siinä episodipäivänä) niin katsoin ivao eyestä että Hanna? se.. sehän on nainen mutta hyvin hoiti hommansa.. Itse "munasin"
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #65 on: 12.03.09, 19:06 »

Ja kun tässä näitä ikäkysymyksiä edellä käsiteltiin: muistakaas poijjaat, että naiset ovat aina 24 vuotiaita, kuten käytöksen kultaisesta kirjasta voi lukea. Ihan varmasti tullaan Cheyennen kanssa vielä Hannaa moikkaamaan thmbup

Sitä käytöksen kultaista kirjaa saa sitten vapaasti soveltaa täällä foorumillakin ja oikeassa elämässäkin. Tekee nimittäin elämisen paljon mukavammaksi.
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #66 on: 12.03.09, 19:15 »

jees, minähän se ensimmäinen oon Smiley katotaan nyt miten homma alkaa toimia - kun vaan ehtis treenata... työt vähän haittaa harrastuksia...

ja se mitä tarkoitin sillä että lennonjohto voi neuvoa, tuli lähinnä tuolta yleisen ilmailukeskustelun puolelta eräästä ketjusta, missä pohdittiin NOTAMien lukemisen tärkeyttä... pieniä juttuja, joita voi lennonaikana tarkastaa lennonjohdolta, varsinkin VFR-lennoilla - MIKÄLI lennonjohdossa ei ole ruuhkaa.

Ja Jaakko, mä oon ainakin mielelläni AINA 24 vuotias... Wink tervetuloa vaan ..

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: IVAO ASIAA!
« Reply #67 on: 13.03.09, 09:53 »

Mika postasi hyvin tuossa nuo 10 steppiä. Meinasin itsekin kirjottaa vähän samantyylisen jutun, muttei tarvikaan, kun Mika ehti kirjottamaan  thmbup. Vielä lisään pari juttua mitä mun mielestä kannattaa huomioida...

1. Pitää osata lentää sillä lentokoneella (kaikissa olosuhteissa), jolla verkkoon aikoo lähteä lentämään.

"Osaa lentää" ei tarkota että pääset ilmaan ja pistät autopilotin päälle ja sit ehkä osaat laskea. Kyllä sanoisin että kannattaa oikeasti treenata lentämään niin hyvin että pystyy pitämään suunnan ja korkeuden ilman autopilottiakin. Samoin ILS ilman autopilottia on hyvä treenata niin, että kohtuullisen hyvin osaa. Autopilotti voi joskus seota ja on paljon kivempi sitten kun niin tapahtuu, tietää että pystyy hallitsemaan koneen. Itsellä esim. usein ollu tilanne että panelin pitot heat ei ookaan toiminu ihan oikein vaan syystä tai toisesta se on toiminut vain pikanäppäimen kautta - joten kesken lähestymisen onkin mennyt nopeusmittarit pois -> eihän auto throttle enään tietenkään toimi.

Ja korotstan tota Mikan mainitsemaa "kaikissa olosuhteissa, joilla aikoo lähteä lentämään", että älä lähde ekoilla lennoilla huonoon keliin. Kyllä sitä huonossa kelissä lentämiseen ehtii tutustua sitten kun on kokemusta karttunut. Kannattaa myös huomioida, että kaikilla kentillä ei ole ILS:ä jokaiselle kiitotielle (no, eihän itseasiassa edes Vantaalle ole), joten kenttää valitessa kannattaa valita määränpää jossa joko näkölähestymiskeli tai tuuli niin, että ILS:llä varusteltu kiitotie on käytettävissä.

3. Verkkolentojen ohjelmiin, joita alkaa käyttämään on oppaat luettuina, ja ymmärrettyinä, ja tarvittavat säädöt tehtyinä.
7. Asentaa verkkolento-ohjelmat (vaikka tod.näköistä että oletkin ne jo asentanut.) Tutustua rauhassa (offlinessa ko.
    ohjelmiin).

Kokeile 1. kertaa ohjelmaa sillä asenteella, että "tällä kertaa ei välttämättä lennetä". Eli jos joku ei toimi tai et ymmärrä ohjeiden avulla, että miten joku toimii tms. voit kysyä forumilla etkä hätäile sen lentämään lähtemisen kanssa. VFR:ssä voi olla ihan hyvä "kuivaharjoitella" niin, että lennät 1-2 ensimmäistä online-lentoa jossain lennonjohdottomalla kentällä (Nummela, Räyskälä jne). Sielä saat käytännössä kokeiltua kuinka pistät transponderin päälle, laitat koodin, lähetät lentosuunnitelman jne. ja pääset lentämään laskukierroksia ilman että vielä tarvii jutella lj:lle. Sitten kivempi mennä lennonjohtajalle juttelemaan kun tietää kuinka ohjelma toimii, siitä ei tarvi enään murehtia.

6. Vielä ennen ensilentoa lukea kaikki jo aiemmin luetut oppaat ja manuaalit kertaalleen läpi.

Tulosta esimerkkilento itsellesi. Voit sieltä luntata aika paljon jos jotain unohtuu. Kuitenkin fraseologia menee aika pitkälti samalla lailla, pääasiassa vaan korkeudet, suunnat yms muuttujat vaihtelee...



10. Ensilento Smiley Puhu rauhallisesti, ja normaali-äänellä radioon. Älä puhu liian nopeasti, koska tällöin lennonjohtaja myös
      puhuu samalla nopeudella, olettaen että pystyt kirjoittamaan/muistamaan ohjeet. Kerro lentosuunnitelmasi "remarks" eli
      lisätietoja koskevassa osiossa olevasi uusi lentäjä (useimmiten Englanniksi Newbie). Ota paperia, ja kynä valmiiksi
      ennenkuin otat yhteyttä lennonjohtoon!!! Kirjaa saamasi ohjeet paperille, ja toista ne lennonjohtajalle.

Muista, että voit pyytää lennonjohtajaa toistamaan, jos et saanut kaikkea ylös tai kerro heti jos et ymmärrä jotain. Voit myös pyytää puhumaan hitaammin jos siltä tuntuu.

Radioliikenteessä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, missä kohden avaa suunsa. Eli tavallaan oppia tunnistamaan muiden juttelusta, koska siihen keskusteluun vielä on oletettavissa vastaus, kaikki kun ei ihan heti pysty vastaamaan lennonjohtajalle (tai lennonjohtaja koneelle). Esim. jos lennonjohtaja selvittää ("käskee") lentäjää, siihen pitäisi tulla aina lentäjältä vastaus, joten siihen väliin ei kannata sanoa mitään. Lähes aina lennonjohtaja (Suomessa) saa viimeisen sanan, koska lennonjohtaja kuittaa yleensä lentäjän takaisinluvun omalla kutsullaan (eli "tutka", "torni", "Turku"...) - tuon jälkeen siis on usein hyvä kajauttaa oma ääni eetteriin.

Reittiselvitys on aloittelevien lentäjien (ainakin minulla oli pitkään... silloin 8-9 vuotta sitten  Tongue) yksi suurimmista pelonaiheista. Lennonjohtajien suusta kun tulee tarinaa niin maan perusteellisen paljon, sitten se kaikki pitäs saada ylös (ellei ole joku master mind, joka muistaa kaiken). Mutta ei hätää, mulla on siihen ratkaisu.

Lataa ja tulosta tämä

Tuon lomakkeen ideana on, että sun ei tarvi kirjottaa selvittäessä esim "squawk 1234" vaan riittää että laitat sen oikeaan paikkaan. Ja kentät on siinä järjestyksessä, jossa tieto yleensä tulee selvityksessä (paitsi QNH joka on väärässä laidassa, siihen syy selviää pian.)

Ylälaidassa ei varsinaisesti oleellista tietoa ole kuin kutsutunnus. Muut tiedot (päivämäärän, henkilöluvun, arvioidun/toteutuneen lentoonlähtöajan ja arvioidun/toteutuneen laskuajan voi merkitä jos haluaa.

Lähtö-osio on jaettu kahteen osaan, vasemmalle täytetään tiedot ennen selvitystä, eli säätiedot koneen tyyppi, standin (tai gaten) numero, QNH (löytyy ATIS-viestistä), tiedotus (sekin ATIS-viestistä) ja mahd. muut muistiinpanot. Reitti-kohdan voi myös oikealta esitäyttää, kuten myös kiitotien ja lähtöreitin. Kun pyydät selvitystä (tai pushbackia riippuen vähän tilanteesta ja kentästä) löydät kaikki lennonjohtajalle kerrottavat tiedot. Selvitystä vastaanottaessa sulla on QNH, kiitotie, lähtöreitti yms valmiina täytettynä joten niiden pelkkä tarkastus riittää. Eihän enään ollukaan niin paljoa tietoa mitä tarvii laittaa selvityksestä ylös, eihän Wink

Reittiosiolle voi sitten lentoonlähdön jälkeen raapustella kaikki selvitykset ylös ja loppuun lähestymisjutut.

Vielä pieni vinkki koskien tulostusta, ton saa kätevästi tulostettua myös A5-kokoon, useimmat tulostimet kun mahdollistaa tulostamaan kaksi sivua arkille. Itse myös tulostelen näitä poisheitettävien paperien kääntöpuolelle - mitä sitä suotta tuhlaamaan puhtaita papereita kun on tyjiäkin sivuja turhissa tiedotteissa ja laskuissa Smiley

Antti Toivanen
Offline Offline

Posts: 976
Date Registered: 25.02.02

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #68 on: 13.03.09, 09:55 »

Verkkolentämistä (ja eritoten VFR-lentämistä) voi myös opiskella videon avulla Smiley Pari vuotta sitten tehty opasvideo EFHF-flaikkariin sisältää ihan käypää informaatiota tänäkin päivänä:
http://mik.1g.fi/kuvat/MIK+Lentosimulaattori/Videot/VFR+Tutorial+with+captain+Salomaa.mp4

Antti

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3317
Date Registered: 18.12.01

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #69 on: 13.03.09, 16:06 »

Itselläni joka lentoa varten seuraavanlainen kaavake: Lisäksi yleensä tulostan Vroutelta saamani reitin (.pdf). Johon kirjaillaan lennon kuluessa reittipisteiden ylitys-ajat/p-ainemäärät. Lisäksi se sisältää Lähtökentän METAR:in sekä tulokentän METAR:in ja TAF:in.



FLIGHT INFORMATION FORM


Flight number:____________       AC:____________       REG:____________   
     
           
Date:___________     From:__________ Dep time utc[  ]  loc[  ]    __ __ __ __ 


Date:___________          To:__________  Arr time utc[  ]  loc[  ]    __ __ __ __ 


Route: _________________________________________________________________

           _________________________________________________________________

           _________________________________________________________________

           _________________________________________________________________


Alternates: ___________   ____________   __________   ___________


Clearance. QNH: ______  SID: ___________ Climb: _______  Squawk: _______ Dep: ______

Taxi via: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ RWY: _______


Flight level: ________    Mach: ________    Upper winds: _______________________


Approach. QNH: _______ RWY: ______ STAR: ________ Wind: ____ @ _____ Arr: _______

Vref: ______ Taxi via: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ Gate: _______



Gate out:  __ __ __ __  To:  __ __ __ __  Lnd:  __ __ __ __  Gate in:  __ __ __ __ 

       
Pax:______    Crew:_______   Gargo:_______  Aft Gargo:_______     TOT: _________

   
ZFW:____________  GW:_____________  TOW:______________  LW:____________


FOB:____________               FOB aft landing:____________      Fuel used: __________
           


T: Mika

« Last Edit: 13.03.09, 16:11 by Mika Virolainen »

Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #70 on: 13.03.09, 17:01 »

Itselläni on tuon tapainen myös, jonka siis itse kehittänyt. Laittanut lähinnä ne tiedot mitä koen tarvitsemani lennon aikana, kuten kaikki löpö määrät, painot ja muut, jotka löydän lentokoneen configuration managerista. Eli jokaiselle koneelle periaatteessa teen erilaisen plaani-alustan, mutta ei vielä hirveää rehkimistä ole ollut kun vain Maddog 2008 PRO:ta tullut lennettyä.

Edit: Mika, tuosta sinun pohjastasi, niin se on Cargo, ei Gargo. Smiley

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jorma Tyyskä
Offline Offline

Posts: 564
Date Registered: 16.08.02

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #71 on: 13.03.09, 21:22 »



Edit: Mika, tuosta sinun pohjastasi, niin se on Cargo, ei Gargo. Smiley

Onneks huomasit, ei tosta muuten oliskaan ollut kuin vessapaperiksi, jos sen vois tulostaa serlalle  Grin


Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #72 on: 13.03.09, 21:36 »

Noh, aattelimpa ilmoittaa asiasta samalla kun kirjoitin muustakin. Ei se mikään maailmanloppu ole. Smiley

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #73 on: 13.03.09, 21:45 »

Onneks huomasit, ei tosta muuten oliskaan ollut kuin vessapaperiksi, jos sen vois tulostaa serlalle  Grin



Tuossa on muuten ideaa; tulostaa OFP:t sun muut suoraan vessapaperille, niin tulee sitten hyötykäyttöön lennon jälkeen!  thmbup

Ambitious, but rubbish.
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #74 on: 14.03.09, 06:18 »

Hmm... Normi paperille printatuilla voi tietty tapetoida seinät käytön jälkeen.
Eipä olis naapurilla samanlaista  thmbup
Jorma Tyyskä
Offline Offline

Posts: 564
Date Registered: 16.08.02

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #75 on: 14.03.09, 10:33 »

Tuossa on muuten ideaa; tulostaa OFP:t sun muut suoraan vessapaperille, niin tulee sitten hyötykäyttöön lennon jälkeen!  thmbup

Musteen tulee olla kosteudenkestävää jos vaikka vatsa vähän löysällä, muuten takamus voi olla aika kirjava Embarrassed

Mutta jos idea edistyy tuotantoon asti, provikat mulle  Cool 

Markus Mäkivaara
Offline Offline

Posts: 437
Date Registered: 11.12.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #76 on: 14.03.09, 10:46 »

Kiitos Jorma päivän nauruista..  laugh

MM

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #77 on: 14.03.09, 11:04 »

Jep, oishan se huvittavaa kun perseessä olis ZFW merkitty Grin

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #78 on: 14.03.09, 17:41 »

Uskaltaiskohan täällä jotain taas puhua... Roll Eyes

Näkeekö johtaja jostain että millä "modilla" lentäjä vetää? Esim äsken lähdin Helsingistä kohti Berliiniä voice receivellä, mutta LJ pisti selvityksen takaisin tekstillä... ois vissiin pitäny ilmottaa etukäteen vaikka privalla että voice receive? Tosin eihän tuo mua haitannu vaikka se tekstillä tulikin takaisin.. Cheesy

Sitten unicomin käytöstä... LJ selvitti minut lähtöön RWY 22R(siis ennenkuin meni offline), ja olin just nousussa kun sieltä tuli jotain porukkaa (2 konetta) vastapalloon laskuun... toinen vissiin 04R ja toinen huiteli ties minne... TCAS huusi leipää... itse sanoin unicomilla että taking off rwy22R, DOBAN2Y departure... ois voinu noi muutkin vissiin ilmottaa että sieltä tullaan päin näköä...? ihan näin btw, ei millään pahalla Cheesy

Ja saako muuten jostain asetuksista noi TS:n mölinät pois päältä? Siis "MEMBER LEFT" jne...

EDIT: Ja miten Warsovan tutkan taajuus voi olla 134.920? Ei tossa wilcon bussissa saa ku 925 ja 900... Huh
« Last Edit: 14.03.09, 17:45 by Petri Koivisto »
Juho Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 1424
Date Registered: 12.08.07

Re: IVAO ASIAA!
« Reply #79 on: 14.03.09, 17:49 »

Ja saako muuten jostain asetuksista noi TS:n mölinät pois päältä? Siis "MEMBER LEFT" jne...

EDIT: Ja miten Warsovan tutkan taajuus voi olla 134.920? Ei tossa wilcon bussissa saa ku 925 ja 900... Huh
TS mölinät saat pois kun avaat teamspeakin, sieltä Settings--->options-->sound notifications ja disable all sound. Ja tuolle Varsovan tutkan taajuudelle pääset kun laitat radioon  134.925, eli pyöristät lähimpään taajuuteen mitä sulla on siellä bussissa. Smiley

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1