Yleistä höpinää... (Oli: Kiinnostus verkkolentämiseen)

(1/10) > >>

Henksu:
Tekstailu on kyl lähemmäs vittuilua lennonjohtajalle jos totta puhutaan Voicella kaikki on paaaaaaaaaljon helpompaa, realismista puhumattakaan 

nordic:

Tekstailu on kyl lähemmäs vittuilua lennonjohtajalle jos totta puhutaan Voicella kaikki on paaaaaaaaaljon helpompaa, realismista puhumattakaan 

Joo, mutta ei ne LJt sais sen takia sieltä silmille tulla, varmaan ollut jostain muusta kyse Petrin tapauksessa, köh? Onhan toi tekstillä säätäminen perseestä, jos mä saisin päättää niin verkossa ei lennettäs/johdettas ilman sitä ääntä.

arttula:

Onhan toi tekstillä säätäminen perseestä, jos mä saisin päättää niin verkossa ei lennettäs/johdettas ilman sitä ääntä.

Helppohan se on nykynuorten uhota... Ei ole montakaan vuotta, kun vielä VATSIMissä virallinen kommunikointimenetelmä oli nimenomaan teksti. Voice oli luksusta, jota ei kuitenkaan saanut vaatia. VATSIM piti huolen siitä, että tuo säilyi ihan liian monta vuotta headsettien yleistymisestä huolimatta.

nordic:

Helppohan se on nykynuorten uhota... Ei ole montakaan vuotta, kun vielä VATSIMissä virallinen kommunikointimenetelmä oli nimenomaan teksti. Voice oli luksusta, jota ei kuitenkaan saanut vaatia. VATSIM piti huolen siitä, että tuo säilyi ihan liian monta vuotta headsettien yleistymisestä huolimatta.

Joo ehkä niin. Ei oo myöskään montaa vuotta kun ei ollu koko verkkoa, ei myöskään montaa vuotta kun ei ollut koko simuja. Eihän noita oikeita koneitakaan ole ollu kun reilu sadan vuoden ajan. Niin ne ajat muuttuu. Niin on myös muututtu tekstistä ääneen, niinkuin kuuluukin.

AkiKettu:

Ja elämäntilanteetkin on erilaisia; jos siinä 2 metrin päässä vaikkapa nukkuu emäntä(/isäntä) tai lapsi ei siinä paljon voicea käytetä. Tosin tuohon on ratkaisu.. isompi kämppä... halpaa... 

IVAO:ssahan on virallisia sekä teksti, että voice, tosin voice on suositeltu. Tämä on kieltämättä hankala asia, lennonjohtaessa tekstillä lentävät jää helposti huomaamatta jos ei ole äänimerkkiä tai se jää huomaamatta (en ainakaan itse huomaa kun jostain syystä merkkiääni ei kuulu jostain syystä). Toinen vaikeampi ongelma on, että voice on luonteeltaan semmonen että se "tahtoo jyrätä". Eli jos kuvitellaan että Arttu kirjottaa tekstillä jotain, aloitan vastaamaan ja sitten Jarome huutelee voicella tulee ongelma. Mulla ei ainakaan ole tehokasta moninajoa että voin puhua toista ja kirjottaa toista. Tästä seuraa pitää priorisoida jompikumpi. Helposti tekee niin, että sanoo voicelle sitten samantien vastauksen (etenkin jos lyhyt asia) ja tämä lykkää sitten kirjottamista. Ja jotain on pakko vastata, muuten lentäjä rupee voicella huutelemaan. Sitten tilanne on vielä kaoottisempaa, jos lentäjiä voicella useampi jotka huutelee ja häiritsee kirjoittamista...

Yksi ratkaisu tähän on olemassa: Jonkun, jolla on hyvä logiikka (suomeksi: palkataan nainen?  ) voisi tehdä tohon IvAciin alias file. Itse joskus rupesin sellaista tekemään mut jäi kesken sitten. Eli sehän toimii niin että ettet kirjotakaan "SAS123, wind is 200 degrees 12 kts, runway 22L cleared to land" vaan ".lnd 200 12 22L". Ongelma on että toi logiikka on oltava hyvä, jotta komennot on lyhyitä mut ne silti muistaa. Eli niissä pitäis olla hyvä kaava..

Oma lukunsa sitten on lennonjohtajat jotka johtaa vain tekstillä. Niitä ei kovin usein onneksi näe. Kun lentäjällä siinä on lentämistäkin niin vielä hankaloittaa, jos tarvii alkaa kirjottelemaan viestejä samalla (ja vähemmän tekstillä lentävillä riskinä vielä on, että vahingossa painaa vaikka G eikä teksti menekään ivapiin vaan fillarit nousee...  Nimimerkki tälläistä on tapahtunut useammankin kerran ). Itse olen ollut niin "julma", että jos nään määränpääkentällä lennonjohtajan joka käyttää vain tekstiä (ei edes vastaanota voicea, se menettelisi vaikka ei niin "realistista olisikaan") saatan divertata kentälle jossa tätä ongelmaa ei ole. Sen verran hankalaa tekstillä lentäminen omasta mielestäni on  Itselläni toki on vielä se että joudun kaivamaan aina sen näppäimistön jostain, koska on tuo ohjaamohässäkkä.

Navigation

Up one level

Next page