Höjja cloud drawing distance i Fs9?

(1/1)

Nemesis:
Hej, har gått över till FS9 nu och jag har ett litet problem.

just nu har jag dessa inställningar i FS:
Sight Distance: 150mi/ 240KM
Cloud draw distance: 80mi/ 128km
3-D clound percentage: 100

Grejjen är det att jag vill höjja Cloud draw distance till samma värden som Sight distance.
Vet någon om det går att fixa i FS9.cfg och isf vart i filen?

saabpilot:
Följande inställning ger 100% "overcast" i FS9

Man får bara komma ihåg att inte pilla efter den manuella korrigeringen på FS9 sliders för molntäthet eller avstånd där moln skall bildas.

Gör man det hamnar man igen på defaultvärdet = 8 i FS9.cfg och får samma gamla irriterande ”hål” i molntäcket.
Följande skall således ställas in manuellt i FS9.cfg före uppstart:

CLOUD_COVERAGE_DENSITY=12
CLOUD_DRAW_DISTANCE=12

MEN .. detta äter massor av "frame rate" så blir endast bra på mycket snabba datorer.
Du kan i så fall sänka värdena och testa fram ett för din dator lämpligt värde.

Men ? varför sätter du "sight distance" till ett så orealistiskt värde som 24 mil.
Vanligen ser man högst max en 50-100 km på lägre höjder undantaget ytterst enstaka vinterdagar.   

Henrik.H.:

CLOUD_COVERAGE_DENSITY=12

Det här är ju helt underbart, ÄNTLIGEN Detta gör (i mitt fall) att jag kan få helt och hållet overcast-situationer, och även broken blir ett tjockt molntäcke. Använder Active Sky Advanced. När jag idag började sjunka ner mot Arlanda gick jag in i molnen vid ca 20000 feet och hade inte en skymt av marken förrän på en höjd av ca 1500 feet. Detta kombinerat med disiga förhållanden på Arlanda idag, var oerhört roligt.

Det enda jobbiga med denna inställning är att den, om man är inne och ändrar i vissa inställningar i fs9, ställer ner sig till default på 8 igen. Så håll koll i er fs9.cfg.

Vet att många är oerhört trötta på alla dessa hål i molntäcket och att aldrig kunna få täckande lager. Testa detta!

Tack för tipset Björn, uppskattas enormt mycket

Navigation

Up one level