FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 03:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  fsx:n savu ja pölyefektit
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: fsx:n savu ja pölyefektit  (Read 1224 times)
Heinlahti1
Former member
fsx:n savu ja pölyefektit
« on: 12.03.09, 16:44 »

Mistähän mahtaa johtua, että moottorin käynnistyssavu efekti ja rullaus pölyefekti ovat muuttuneet mustiksi paksuiksi läpinäkymättöksi neliöiksi. Olen ladannut internetistä add on koneita ja siinä yhteydessä kai vahingossa muuttanut jotain tiedostoja. FSX:ssä on SP 2 asennettuna. Mikä voisi olla syynä ongelmaan. Jos tiedostot vaihtuneet mistähän ne voisi palauttaa.
Kyselee aloitteleva similaattorin käyttäjä.
Toni Määttänen

Date Registered: 03.04.08

Re: fsx:n savu ja pölyefektit
« Reply #1 on: 12.03.09, 19:54 »

Mulla on käyny pari kertaa sama juttu. Myös valot on ollu joskus pelkkiä isoja neliöitä. Koko roskan "Repair"- asennus on aina auttanut.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #2 on: 12.03.09, 19:55 »

Mulla tekee kanssa välillä noin, koneen valotkin ja sadepisarat ovat mustia neliöitä... Mulla auttaa se kun käyttää simun window-modessa ja palauttaa takaisin fullscreeniin....
Heinlahti1
Former member
« Reply #3 on: 13.03.09, 17:56 »

Kättö windows moodissa ei auttanut. Voisiko ongelmana olla SP2: een sopimaton texture tai effect tiedosto, jolla korvattu alkuperäinen ?
Jesperi Lauhio

Date Registered: 12.01.09

« Reply #4 on: 14.03.09, 16:19 »

Syy ei ole mikään moinen sopimaton texture yms. Syynä on yksinkertaiseti FSXän laitteistovaatimukset. Jos haluat lentää niin, että koneiden texturet näyttävät textureilta eivätkä sotkuilta niin grafiikan tasoa on parannettava selkeästi. Tämä taasen kuormittaa tietokoneen suoritinta ja näytönohjainta. FSXän paketin takakannessa on ilmoitettu suoritusarvot heikoille grafiikoille (ainakin niin ole pystynyt päättelemään) sun muille. Eli syynä on se että näytönohjaimesta loppuu puhti. Kokeile sellaista, että painat kerran ESCiä ja sitten continue fligth. sen pitäis auttaa. Jos ei toimi heti niin koita uudestaan ja pidä se "lopetusvalikko" näkyvissä n. 10 - 15 sek. Tämä antaa näytönohjaimen levätä hieman.

Noilla konsteilla olen itse saanut mainitsemasi ongelmat korjattua.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Heinlahti1
Former member
« Reply #5 on: 14.03.09, 17:37 »

Tervehdys
Mahtaakohan vika olla "raudassa". Intel E6600 kiihdytetty 3 G:aan, Nvidia 8800 GTS kortti, ¤ G Ram, FSX asetukset keskitasolla. Resoluutio 1280-1024. Kaikki muu grafiikka näyttää loistavalta, mutta nämä savu ja pölyefektit mustia neliöitä. Aikaisemmassa vaiheessa ollet ok.  Onko SP2:ssa erilaiset moottorin savu ja pöly efektit tai texturet, kuin alkuperäisessä FSX:ssä ? eli olenko jossain vaiheessa korvannut ne vanhoilla ?
Jesperi Lauhio

« Reply #6 on: 15.03.09, 07:31 »

Jaa...  Huh
Kyllä tuo sinun koneesi näyttää paremmalta kuin omani joten kyllä sen pitäisi pyöriä. Itselläni on myös SP2 FSXälle.
Oletko asentanut SP1? Jos et niin vika voisi olla siinä. Jos olet niin kokeile tuota minun konstiani tuossa yläpuolella. Jos se ei auta niin kokeile laittaa grafiikat ULTRA HIGH Wink Itselläni nimittäin nuo pölyefektit takkusivat siihen asti että pistin grafiikan täysille. Olen asentanut tietokoneelle niin monta peliä, että suoritin on kyllä kovilla mutta aina toimii.

Eli pistä grafiikat täysille, sillä kyllä tuo sinun koneesi niitä jaksaa pyörittää. Ellei tuo sinun prosessorin kiihdytyksesi sitten sitten syö tehoja koneesta. Itselläni vanhan koneen toimintaa yritin nopeuttaa mutta huonosti siinä FSXän kanssa kävi. Ja näytönahjaimesi on erittäin hyvä joten vian ei pitäisi olla koneessa.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Heinlahti1
Former member
« Reply #7 on: 15.03.09, 09:31 »

Moi
Kokeilin ehdottamaasi keinoa, mutta ei auttanut, myöskään grafiikkojen asettaminen ja muuttelu ei vaikuttanut näihin efekteihin mitään. Edelleen paksuja mustia neliöitä.
ToniH22
Former member
« Reply #8 on: 15.03.09, 09:59 »

Ensimmäisenä mieleen tulee sellanen, että olethan 100% asentanut sen efectin tekstuurit oikein, eli kopsannut sinne Effects\texture kansioon?
Koska yleensä jos ei jotain tekstuuria ole asennettu oikein/se puuttuu niin näkyvät mustina läpysköinä, esim itselläni oli tuossa vahingossa väärässä kansiossa bgl tiedostot ja tekstuurit toisella paikalla, niin talot näyttivät mustilta laatikoilta vaan, siirtämällä tekstuurit sinne maiseman samaan kansioon sisälle\texture kansioon niin alkoi lyyti kirjoittamaan Smiley
Jesperi Lauhio

« Reply #9 on: 15.03.09, 10:25 »

Joo kannattaa kokeilla tuota kansioiden siirtämistä Grin Nuo omat konstini ovat hieman kotitekoisia joten...  Roll Eyes

Mutta kun itse aikanaan SP2 kanssa käytin noita ilmaisia lisäosia. Silloin ainakin vain purin tiedostot suoraan  ...MICROSOFT FLIGHTSIMULATORX/SIMOBJECT/AIRPLANES hakemistoon ja teksturet menivät automaattisesti omiin hakemistoihinsa. Miltä sivuilta olet nuo ladannut?

Happy landings!

ToniH22
Former member
« Reply #10 on: 15.03.09, 10:34 »

Joo kannattaa kokeilla tuota kansioiden siirtämistä Grin Nuo omat konstini ovat hieman kotitekoisia joten...  Roll Eyes

Mutta kun itse aikanaan SP2 kanssa käytin noita ilmaisia lisäosia. Silloin ainakin vain purin tiedostot suoraan  ...MICROSOFT FLIGHTSIMULATORX/SIMOBJECT/AIRPLANES hakemistoon ja teksturet menivät automaattisesti omiin hakemistoihinsa. Miltä sivuilta olet nuo ladannut?
Niin no, en ladannut netistä sitä maisemaa, vaan ihan omia tekosiani oli, mutta olin vahingossa vaan siirtänyt tekstuurit eri paikkaan kun missä tämä varsinainen maisema oli. Smiley
Heinlahti1
Former member
« Reply #11 on: 15.03.09, 17:41 »

Lähinnä olen ladannut koneita Flightsim.com sivuilta. Olen yleensä purkanut ne , jos mahdollista väliaikaiseen tiedostoon ja sitten siirtänyt ne FSX:ään.
Esim. Beechgraft Baronin airgraft tiedostossa, johon en ole FSX:n asennuksen jälkeen koskenut ,on seuraavat rivit :

[EFFECTS]
wake=fx_wake
water=fx_spray
dirt=fx_tchdrt
concrete=fx_sparks
touchdown=fx_tchdwn_s, 1

Määräävätkö nämä rivit minkälaisen savuefektin ja pölyefektin  startatessa ja rullatessa kone aiheuttaa.
Jos tarkastelen esim. fx_wake efektiä , löytyy sen sisällöstä mm. texturet fx_wake_2.bmp ja fx_wake_3.bmp, jotka on vuodelta 2006. Alunperin efektit ovat olleet ok, mutta tällä hetkellä näyttävät kauhealta sotkulta.
Elias Lohilahti

Date Registered: 05.11.07

« Reply #12 on: 15.03.09, 17:51 »

Jaa...  Huh
Kyllä tuo sinun koneesi näyttää paremmalta kuin omani joten kyllä sen pitäisi pyöriä. Itselläni on myös SP2 FSXälle.
Oletko asentanut SP1? Jos et niin vika voisi olla siinä. Jos olet niin kokeile tuota minun konstiani tuossa yläpuolella. Jos se ei auta niin kokeile laittaa grafiikat ULTRA HIGH Wink Itselläni nimittäin nuo pölyefektit takkusivat siihen asti että pistin grafiikan täysille. Olen asentanut tietokoneelle niin monta peliä, että suoritin on kyllä kovilla mutta aina toimii.

Eli pistä grafiikat täysille, sillä kyllä tuo sinun koneesi niitä jaksaa pyörittää. Ellei tuo sinun prosessorin kiihdytyksesi sitten sitten syö tehoja koneesta. Itselläni vanhan koneen toimintaa yritin nopeuttaa mutta huonosti siinä FSXän kanssa kävi. Ja näytönahjaimesi on erittäin hyvä joten vian ei pitäisi olla koneessa.

Mulla ei ainakaan SP Installeri suostunut asentamaan SP2 ku oli SP1 asentamatta. En tiennyt, että simussa ei ollutkaan SP1:stä.

Minulla ei niinkään nuo lumipöllyefektit (joskus nekin mutta harvemmin) aiheuta tuota ongelmaa, vaan lentokenttien valot. Lentokoneiden valojen kanssa tätä ongelmaa ei muistaakseni ole esiintynyt. Mustat neliöt korjautuvat kuitenkin valoiksi kun odottaa vähän aikaa, joskus on muistaakseni korjautunut kuvakulmaa vaihtamalla.
Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

« Reply #13 on: 15.03.09, 17:59 »

Niin, jos on Acceleration asennettu jonka mukana tulee SP2, niin ei tarvitse eikä pitäisi asentaa SP1 ensin.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
ToniH22
Former member
« Reply #14 on: 15.03.09, 18:36 »

Lähinnä olen ladannut koneita Flightsim.com sivuilta. Olen yleensä purkanut ne , jos mahdollista väliaikaiseen tiedostoon ja sitten siirtänyt ne FSX:ään.
Esim. Beechgraft Baronin airgraft tiedostossa, johon en ole FSX:n asennuksen jälkeen koskenut ,on seuraavat rivit :

[EFFECTS]
wake=fx_wake
water=fx_spray
dirt=fx_tchdrt
concrete=fx_sparks
touchdown=fx_tchdwn_s, 1

Määräävätkö nämä rivit minkälaisen savuefektin ja pölyefektin  startatessa ja rullatessa kone aiheuttaa.
Jos tarkastelen esim. fx_wake efektiä , löytyy sen sisällöstä mm. texturet fx_wake_2.bmp ja fx_wake_3.bmp, jotka on vuodelta 2006. Alunperin efektit ovat olleet ok, mutta tällä hetkellä näyttävät kauhealta sotkulta.
Jep, paitti että nuo rivit määrää käyttöön sen Effecti tiedoston, ei tekstuuria, koska se effecti tiedosto itse lataa sen oman tekstuurinsa.
Itse taannoin leikin Fs2004 Nicks Propdust paketin mukana tulleiden efectien kanssa, ja sai ainakin paremmat maastoon sopivat pöly yms efectit käyttöön.
Heinlahti1
Former member
« Reply #15 on: 15.03.09, 19:47 »

Uskomatonta, mutta totta, kun taas kerran käynnistin fsx:n nämä efektit toimivat oikein. Esim. Amsterdamissa vain käynnistys savut kaikilla potkurikoneilla, ei lumipölyä. Rovaniemellä savut ja myös lumipöly ok. Itse en kyllä tiedä tehneeni mitään muutoksia. Olen kyllä selaillut effect kansiota ja sen texture kansion tiedostoja. Vaikuttaisi, että jostakin syystä fsx ei ole lukenut näitä textureja, mutta nyt lukee ne taas. Mielenkiintoista tämä tietotekniikka. Täytyypä syventyä lisää fsx:n salaisuuksiin.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1