FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 14:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Ongelmaa mädärillä.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Ongelmaa mädärillä.  (Read 1029 times)
Miettinen
Former member
Ongelmaa mädärillä.
« on: 14.03.09, 19:59 »

Elikkäs olen yrittänyt lennellä tuolla Maddogin 2006 Kasikympällä, ja lennellyt sitä tutoriaalilentoa (LIEE-LIRF), kaiketi ohjeiden mukaan.

1)Jos FMS:sään on koodattu lentoreitti manuaalin mukaisesti, miksi kone ei ehdi saavuttaa nousussa fms:sään määritettyjä korkeuksia ja esim t/c:n kohdalla sen pitäs olla FL270:ssä,  mutta altimeetteri näyttääkin vasta FL250:tä. Ja taas laskun se taas aloittaa laskukaavan mukaan liian myöhään (siis t/d on tunnostaa olevan väärässä kohdin), eikä se ehdi laskeutua esim. 5000 jalkaan CAR vorrin kohdalla (saapuu yleensä vasta 10000 jalassa tähän kohtaan)

2)Ja onhan siis näin että kun kone saapuu t/c kohtaan sen on oltava just eikä melkein lopullisella lentopinnalla, eli tässä tapauksessa FL270 eikä esim 5nm sen jälkeen? Ja yleensäkkin kun kone saapuu tietyn VOR:in kohdalle, niin se saapuu siihen just ohjelmoidussa korkeudessa eikä esim 2000 jalkaa alempana?

Missä vikaa? Kellä on kokemusta tästä ohjelman mukana tulleesta tutoriaalista ja sen ohjeista?
3) Mikä pitää asettaa decision heightin arvoksi laskussa?

Oon vielä aloittelija näissä hommissa, mutta jos nyt sais ees tuon tutolennon kunnolla lennettyä niin ois sekin jo ees jotain.
« Last Edit: 14.03.09, 20:57 by Joonas Miettinen »
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #1 on: 15.03.09, 08:21 »

2) Kyllä koneen pitäisi alkaa laskemaan, vaikkei se olisikaan kruisekorkeudessa T/Cllä. T/C on se sijainti, jossa tietokoneen laskelmien mukaan annettujen suoritusarvojen (painot, tuulet, ym.) puitteissa koneen pitäisi saavuttaa matkalentokorkeus, T/D sijainti, jossa aletaan laskemaan korkeutta kun lennetään kruisinkikorkeudessa. Tässä tapauksessa suosittelisin matalempaa matkalentokorkeutta, jos kone ei yletä matkalentokorkeuteen ennen T/Dtä.

3) Decision height on ns. minimi, lisää tietoa mm. DHn (decision height) ja DAn (decision altitude) eroista on antanut Lehtisen Henri täällä. Myös jos englannin kieli taittuu, lukaiseppa tämä.
Miettinen
Former member
Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #2 on: 15.03.09, 15:38 »

2) Kyllä koneen pitäisi alkaa laskemaan, vaikkei se olisikaan kruisekorkeudessa T/Cllä. T/C on se sijainti, jossa tietokoneen laskelmien mukaan annettujen suoritusarvojen (painot, tuulet, ym.) puitteissa koneen pitäisi saavuttaa matkalentokorkeus, T/D sijainti, jossa aletaan laskemaan korkeutta kun lennetään kruisinkikorkeudessa. Tässä tapauksessa suosittelisin matalempaa matkalentokorkeutta, jos kone ei yletä matkalentokorkeuteen ennen T/Dtä.

3) Decision height on ns. minimi, lisää tietoa mm. DHn (decision height) ja DAn (decision altitude) eroista on antanut Lehtisen Henri täällä. Myös jos englannin kieli taittuu, lukaiseppa tämä.

Laittelin cruisen tonne FL220 ja nyt homma toimi! Kyllä pisti hymyn huulille ku selvisi liukupolulle ja kivastihan se sieltä sitten kentälle pienessä sivutuulessa saapui Smiley
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #3 on: 15.03.09, 15:43 »

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. Grin

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #4 on: 15.03.09, 15:56 »

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. Grin
No kyllä sen koneen oikeaoppiseen käyttämiseen kuuluu varoitusjärjestelmien testaus.  Wink
Miettinen
Former member
Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #5 on: 15.03.09, 16:12 »

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. Grin

Joo, kyllä tuli kaikki tsekattua läpi. Tein pariin otteeseen ne, että jäis jotenkin tuntuma niistä, mutta eihän niitä nyt aina jaksa tehdä, joten oon tallentanu sen paneelin siihen kohtaan missä ollaan valmiita rullaukseen, että pääsee nopeasti opettelemaan itse lentämistä.
Miettinen
Former member
Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #6 on: 18.03.09, 21:15 »

Mitenkäs ihmeessä minä saan kasikympän FMC:hen EFTP:n SID:it asetettua, sekä EFHK:n STAR:it?
Rupesin lentoreittiä laittelemaan ja lopussa kun rupesin laittamaan sieltä DEP/ARR sivulta niitä lähestymisiä ja kiitoratoja niin, kun ei sieltä mitään sidejä ja stareja löytynyt? Tarkoittaako tämä nyt sitä että niitä ei ole sielä tavallaan databasessa... miten tässä nyt menetellään?

Onkos tämä reitti muuten oikein?

EFTP (0.0nm) -DCT-> VALOX (18.1nm) -UY72-> ENOKI (35.3nm) -Y72->
GUPSA (47.3nm) -Y86-> AMEDU (56.1nm) -T86-> LAKUT (64.4nm) -STAR->
EFHK (97.4nm)

vaikka ihmettelen kylläkin, kun ois löytyny se lyhyempikin reitti P854:sta pitkin, mitä ainakin efhk-eftp lennetään(?)
ja kuinkas muuten tuosta maddogin launchmanagerista saa tuon flightplaanin loudattua fmc:hen

vielä vähän hakusessa nämä lentojen suunnitteluhommat, mutta tässähän nämä yöt menee Smiley

Edit:
Hmm.. https://ais.fi/ais/eaip/html/eftp.htm mitenkäs kun tuolla ei näytä edes olevan niitä karttoja sideille?

EDIT2:

ÖÖ, jos on siis näin että niitä SID:ejä ei ole tuonne tampereelle, niin kuinkas sieltä sitten noustaan (lennonjohto opastaa?), mutta entäs jos lentelee ilman sitä kun ei tuota fs:n omaa kehtaa käyttää.

« Last Edit: 18.03.09, 21:53 by Joonas Miettinen »
akos
Former member
Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #7 on: 18.03.09, 23:09 »

Onkos tämä reitti muuten oikein?

EFTP (0.0nm) -DCT-> VALOX (18.1nm) -UY72-> ENOKI (35.3nm) -Y72->
GUPSA (47.3nm) -Y86-> AMEDU (56.1nm) -T86-> LAKUT (64.4nm) -STAR->
EFHK (97.4nm)

vaikka ihmettelen kylläkin, kun ois löytyny se lyhyempikin reitti P854:sta pitkin, mitä ainakin efhk-eftp lennetään(?)
Ihan oikealta näyttää. PIVAK:n kautta ei voi/saa tulla TMA:lle, koska se on tarkoitettu sieltä poistuville koneille.

Oskari
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #8 on: 19.03.09, 11:27 »

Yleensä selvityksessä annetaan lupa jatkaa lentoonlähdön jälkeen suoraa ensimmäiselle pisteelle, eritoten jos reitissä on DCT ennen ensimmäistä pistettä. Eli ensin lennetään kiitotien suuntaisesti, ja itse ainakin marginaalin vuoksi käännyn MSA-korkeudella (yleensä kartoissa ilmoitettu) ja jatkan kohti ensimmäistä reittipistettä. Kentän tiedoissa on ilmoitettu kyllä myös monisuuntalähtöjen pienin kääntymiskorkeus.
Miettinen
Former member
Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #9 on: 19.03.09, 11:30 »

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

Sitten joku mädärin taitaja vois vielä kertoa kuinka tosiaan tuohon FMC:hen saa tuon EFHK:n STAR:in.
Mitenkäs muuten cruising altitude määräytyy? Ja mistä tietää mikä se on noinkin lyhyellä matkalla?
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Ongelmaa mädärillä.
« Reply #10 on: 19.03.09, 11:36 »

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

Sitten joku mädärin taitaja vois vielä kertoa kuinka tosiaan tuohon FMC:hen saa tuon EFHK:n STAR:in.
Mitenkäs muuten cruising altitude määräytyy? Ja mistä tietää mikä se on noinkin lyhyellä matkalla?
Mikäli olet asentanut Navigrpahin databasen (PMDGlle tehdyn), ja käytössäsi on MD2006, pitää prosutiedostot konvertata oikeaan muotoon tällä converterilla. (vaatii foorumille rekisteröitymisen)

Lentokorkeus määräytyy pitkälti koneen painosta, sekä mm. vallitsevista tuuliolosuhteista ymymymymymym.... Optimaalisen lentokorkeuden näet FMCn init(?) sivulta, CRUISE kohdasta, siellä on ilmoitetti OPT FL, eli lentotietokoneen laskema optimaalinen lentokorkeus. Sivujen nimet saattoivat mennä hieman väärin, sillä on jäänyt tuon koneen ajamiset vähälle.  Tongue
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1