FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.18, 20:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Moottorivika pakotti..)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Moottorivika pakotti..)  (Read 2531 times)
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Re: Ilmaliikenneonnettomuusvaarailmoituksia)
« Reply #20 on: 15.03.09, 12:39 »

Ongelmatapauksessa lentäjä ei tietenkään itse soita hätäkeskukseen vaan tieto välittyy lennonjohdon kautta, jonka myötä tarkka tieto matkustajamäärästä ja konetyypistä on saatavilla minuuteissa, ellei sekunneissa. Mitään ongelmaa ylimitoituksesta konetyypin "odotetun " matkustajamäärän mukaan ei siis pitäisi olla.

...on hiukan kaunis teoria tuo. Oletetaanpa, että käy esim niinkuin taannoisessa A320-vesibussiversiossa. Julkisuuteen tulleissa nauhoissa (lentäjä<-->lennonjohto) ei ole muistaakseni mainintaa esim matkustajamäärästä. TEORIASSA lentäjältä saadaan tieto hlöluvusta, polttoainemäärästä, mahd vaarallisesta rahdista yms, mutta käytännössä hätätilanteessa voi olla niin kiireistä ohjaamossa, ettei näitä tietoja saada. Tällöin pelastusorganisaatio voi lähteä vain "worst-case-scenario"-ajattelusta, eli että ao konetyyppi on täynnä. Toki yhtiön maaorganisaatiolta saadaan tietoa, mutta se ei ihan sekunneissa onnistu välttämättä sekään.
Tässä ao tapauksessa aikaa oli, ja hyvä niin. Lähtö pitää kuitenkin olla ärhäkkä.

arttula
Former member
Re: Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Moottorivika pakotti..)
« Reply #21 on: 15.03.09, 13:59 »

Useimmiten, kun kone ilmoittaa ongelmista, ja valmistautuu laskuun, tieto matkustajamääristä, polttoaineen määrästä ja mahdollisesta vaarallisesta lastista on pelastushenkilöstön tiedossa. Jos ohjaussauva jää vetävään käteen lyhyessä finaalissa, ja kone rojahtaa tonttiin, ei tuota tietenkään ehkä ehditä kertomaan. Mutta useimmiten siis olennaisimmat tiedot tiedetään.
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Moottorivika pakotti..)
« Reply #22 on: 15.03.09, 14:23 »

Ainakin  joskus (suuronnetuumuuden varalta)  Turun kentällä ja Nesteen (fortum) laitoksella oli käsittääkseni yhteistoiminta sopimus. Kentällä on vaahtoautot ja Nesteellä vaahtoa... Joten on näitä juttujä ainakin taannoin suunniteltu....

risto
Hannu Kuha
Offline Offline

Posts: 238
Date Registered: 18.06.07

Re: Keskustelua pelastusalasta ja -toiminnasta (Oli: Moottorivika pakotti..)
« Reply #23 on: 21.03.09, 17:35 »

En kyllä nyt varmaksi osaa sanoa, mutta tässä joku vuosi sitten kun jollain naantalilaisella isomman luokan öljysäiliöllä oli palo, niin eikö sinne joku Turun lentoaseman auto lähtenyt. Muistan Pelastustieto-lehdestä lukeneeni näin.
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1