Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO

(1/24) > >>

ollik:
Moi, tuolla yleisen puolella kerroin että voisin kirjoittaa pienen Embraer tutoriaalin, kun niin monella tuntuu olevan ongelmia sen kanssa. Tässä siis pieni ohje yksinkertaisen lennon suorittamiseen. En tiedä teenkö kaiken täysin kuin oikeasti tehtäisiin, mutta näin lennon saa ainakin kohtuullisesti onnistumaan.

Lento lennettiin FS2004:llä ja käytin seuraavia lisäosia:
FISD EFHK ja EFRO maisemat
Active Sky 6
Wilco/Feelthere E-Jets E170

Kartat tälle välille saa osoitteesta https://ais.fi/ais/eaip/fi/
Lennon laskelmat tehtiin FSBuildilla.

Ennen lentoa päätin lennon matkustaja- ja rahtimäärän, siirsin nämä tiedot FSB:hen joka laski tarvittavat polttoaineet.
Jos lennät lennon ohjeideni mukaan, valitse Wilcon konfiguraattorista vielä alkuasetukseksi Startup välilehdeltä Dark and Cold.



Tässä FSB:n navlogin alkuosa:

FLT REL IFR FIN421   EFHK-04R/EFRO-21  MACH 78  A/C  EMB-170 LR CF34-8E5

           FUEL  TIME    CORR   TOGWT    LDGWT   AVG W/C

TAXI      000113 0010  . . . .  030979   029232  P000

DEST EFRO 001747 0057  . . . .  ELEV. 642 FT

RESV      001152 0045  . . . .

ALTN      000000 0000  . . . .  ALTN    DIST  0

HOLD      000000 0000  . . . .

EXTRA     0001000 0039  . . . .  ZFW 027080      PAYLOAD 005750

TTL AT TO 003899 0221  . . . .                  DIST  0376

REQD      004013 0231  . . . .                  ETD

EFHK ANT UY75 KEKOX EFRO/0057

Sitten voidaankin siirtyä itse koneeseen. Ennen lennon latausta tarkista vielä polttoaine 2000kg kumpaankin tankkiin. Minä lähdin portilta 15. Ensin laitetaan patterit päälle BATT1&2 kytkimistä, sitten armataan hätävalot EMER LT kytkimestä, laitetaan NO SMOKING ja NAV valot vielä päälle. NAV-valojen pitää olla päällä aina kun koneessa toimitaan. Maavirran pitäisi tulla saataville hyvin pian, sen näkee GPU -kytkimestä kun siihen tulee AVAIL valo. Jos se ei jostain syystä toimi, laita APU päälle. Syttyy MASTER CAUTION keltainen valo ja äänimerkki, ne voi käydä painamassa pois.



Kun nämä alkutoimenpiteet on tehty voimme siirtyä kaikkiein kauhuun eli MCDU:n ohjelmointiin. Ensimmäisenä näet NO PRESENT POSITION ilmoituksen. Mene NAV napista NAV IDENT -sivulle. Tarkista että aktiivinen navigaatiotietokanta on ajan tasalla, tai tässä tapauksessa ainakin niin uusi että sieltä löytyy käyttämämme reitti. Sitten siirry POS INIT sivulle painamalla R6 LSK (oikeanpuolen kuudes nappula ylhäältä) ja valitse siellä koneen sijainti. Luultavasti kaikki vaihtoehdot siellä näyttävät samaa joten valinnan vaikeutta ei ole. GPS POS ja LAST POS ovat ainakin turvallisia jos olet avannut simun suoraan lähtöportille.




Sitten siirrymme FPL -napista syöttämään lentosuunnitelman. Syötä ORIGIN kohtaan EFHK ja DEST kohtaan EFRO. Silloin näiden alle voimme syöttää itse reitin.  Ensin laitamme lähtöpisteen ANT EFHK:n alle L2 LSK. Sitten loput reitistämme syöttämällä L3 LSK UY75.KEKOX. Tämä syöttää automaattisesti kaikki pisteet ANT:lta KEKOX:lle asti. Se olikin koko reittimme, mutta jos siinä olisi enemmän väyliä ja pisteitä, syötetään ne samalla lailla aina edellisen pisteen alle VIA.TO -kohtaan. Jos lennät verkossa, tämä on hyvä hetki pyytää selvitystä, jotta saat varmuuden käytettävästä kiitotiestä ja muista rajoitteista.



Kun olet syöttänyt reitin, aktivoi reitti painamalla ACTIVATE. Sitten voimme syöttää lähtöreitin painamalla DEPARTURES. Valitse aukeavasta valikosta 04R ja lähtöreitti ANT1H. Sinun pitäisi päätyä tämän näköiselle sivulle. Sitten vain painat INSERT ja lähtöreitti ilmestyy FPL-sivulle. Muista vielä aktivoida reitti uudestaan.



Jotta saamme VNAV:n toimimaan, lisäämme vielä ennakkoon odotetun kiitotien ja lähestymisreitin määränpäässä. Paina NAV napista valikko esiin, ja sieltä ARRIVALS. Haluamme tehdä ILS-lähestymisen, joten valitsemme kiitotien 21 ja sitten ILS:n valitsemalla I21. Rovaniemelle ei ole STAR -vakiolähestymisreittejä kiitotielle 21 etelästä tulevalle liikenteelle, joten emme valitse siihen mitään mitään. Nämä insertoidaan reittiin samalla lailla kuin lähtöreittikin, mutta ne ilmestyvät reitin loppuun eikä alkuun. Sitten selaamme reittiä loppuun, jotta voimme tarkistaa valitun tuloreitin. Huomaamme, että siellä on >>DISCONTINUITY<< eli reitti katkeaa eikä tietokone tiedä miten yhdistää reittimme loppu ja itse lähestyminen. Poistaaksesi katkon, valitse piste CF21 painamalla L2 LSK ja "siirtämällä" se discon yli painamalla L1 LSK. Näin reittimme on ehjä.



Näin reitti on valmis ja voimme siirtyä säätämään performance-sivut kuntoon. Paina PERF nappia ja tulet PERF INIT 1 -sivulle. Tarkista vielä kerran että kone on oikea! Alkuarvot nousulle ovat aika hitaat, 290/.70. Nopeus 290 on hyvä mutta machin luku on aika pieni. Kirjoita /.77 ja syötä se L3 LSK. Cruise nopeudeksi haluamme .78. Laskeutumisprofiilin voimme antaa olla näin. Liukukulmaa voi muuttaa jyrkemmäksi jos haluaa, mutta tämä kelpaa meille, eipä tule liian nopeaa toimintaa.



Sitten paina NEXT -nappia pari kertaa niin tulet PERF INIT 3 sivulle. Täällä on monta asetusta joita haluamme muuttaa. Ensinnäkin siirtokorkeus on Suomessa 5000ft joten syötämme sen L1 LSK. Lentokorkeudeksi laitamme INIT CRZ ALT -kohtaan 360 haluamamme lentopinnan FL360 mukaan. Navlogista katsomme koneen tyhjäpainon eli Zero Fuel Weight:n, joka on 27080. Aseta se ZFW -kohtaan. Helsinki-Vantaalla on yleinen nopeusrajoitus 250kt alle 4000ft, joten syötämme /4000 R1 LSK. Tarkista vielä että polttoaineen määrä täsmää ja aktivoi painamalla CONFIRM INIT.



Sitten pitäisi ilmestyä Takeoff valinta sivulle. Jos ei, sinne pääsee PERF napin takaa valikosta. Seuraavana siis vuorossa lentoonlähdön asetusten tekeminen. Jos haluat voit syöttää tuulet TAKEOFF 1 sivulle, mutta sillä ei ole juuri merkitystä. Siirry NEXT -napilla TAKEOFF 3 sivulle. Tänne syötämme lentoonlähdön V-nopeudet. Käytämme laippa-asetusta Flaps1 ja moottorien T/O 2-moodia.  Taulukosta näemme nopeudet V1=132 VR=139, V2=142 ja VFS (Final Segment Speed) 184.



Vielä on yksi sivu jäljellä tietokoneen ohjelmoinnissa. Halusimme siis T/O2-moodin, joten käymme asettamassa sen TRS(Thrust Rating Select) -sivulta. Painamalla R6 LSK pääsemme T/O DATASET -valikkoon josta valitsemme TO-2 ja ECS(Environment Control System) päälle. Tältä sivulta saa myös rajoitetun lentoonlähtötehon FLEX:n, mutta sen asettamiseen meillä ei ole tarvittavia tietoja joten jätämme tyhjäksi. Aktivoi valitsemalla ENTER.



Sitten olemme valmiita suorittamaan viimeiset valmistelut ennen käynnistystä. Käynnistä ensin APU, siinä kestää aina jonkin aikaa. Aseta FSTN BELTS valo päälle, sitten RED BCN valo, se täytyy olla päällä aina kun kone liikkuu ja aina kun moottorit ovat käynnissä. Varmista vielä että APU on käynnissä (100% N ja vihreät lukemat). Sitten sammuta maavirta GPU-kytkimestä. Huomaa, että jos sammutat maavirran ennen kuin APU on käynnistynyt, MCDU sammuu ja menetät kaikki edellä ohjelmoimasi tiedot. Sitten laita vielä hydrauliikkapaneelista ELEC PUMP 3A päälle. Tältä pitäisi suunnilleen näyttää:



Pyydä lennonjohdolta käynnistys- ja työntöluvat ja eikun menoksi. Ota parkkijarru pois päältä ja aloita työntö. Käynnistä moottorit ensin kakkonen(oikea) ja sitten ykkönen. Kun molemmat moottorit ovat käynnistyneet, sammuta APU. Laita TAXI-valot päälle.



Rullauksen aikana tee loput valmistelut. QNH-asetus kaikkiin korkeusmittareihin, alkukorkeus 4000FT ja alkunopeus V2+15 eli 157kt. Aktivoi FD ja lentoonlähtömoodi painamalla clickspottia AT-napin yläpuolella. Voit myös aktivoida AT:n jo nyt, mutta muista että jos lisäät kaasua yli 40%N1, AT luulee että suoritat lentoonlähdön ja aktivoituu. Aseta trimmi lentoonlähtöasetukseen. Trimmin asetukseen ei ole kovin hyviä tietoja, mutta välillä 3-4 on ainakin ok. Aseta nav sourceksi FMC.



Kun rullaat viimein kiitotielle, aseta STROBE-valo päälle ja valitse transponderi TA/RA-asentoon. Jos lennät IVAO:ssa, laita transponderi päälle myös IVAP:ssa, se ei mene itsestään. Sammuta TAXI-valot ja laita LDG-valot päälle. Kuvassa 80kt juuri ohitettu, THR HOLD aktivoituu.



Nousua. Noin 400 jalassa aktivoi LNAV NAV-napista, voit aktivoida myös autopilotin, yritä pitää nopeus kiihdytyskorkeuteen asti, n. 2500ft. Silloin valitse SPEED sourceksi FMS ja aktivoi VNAV. Kun nopeus nousee vihreään palloon asti, nosta laipat ylös. Jos et lennä lennonjohdon alaisuudessa, valitse hyvissä ajoin korkeampi korkeus, vaikka suoraan tavoite FL360. Siirtokorkeudessa 5000ft paina BARO SET hiiren keskinapilla niin saat standardipaineet. Rulla myös varakorkeusmittari standardiin 1013.



Kun ohitat pinnan FL100, sammuta laskeutumisvalot ja turvavyövalot. Overheadin pitäisi näyttää tältä lähestymiseen asti.



Tässä yksityiskohtaisemmat kuvat koneen näytöistä nousun aikana. Ensin PFD. Sitten MFD ja EICAS (vai mikähänseoli empussa). Varmista että autopilotin moodit ovat oikein, SPD, AP, AT, lilan väriset LNAV ja FLCH ja sen alla valkoisella VASEL(se on armattu ja aktivoituu kun valittu korkeus saavutetaan). Vihreä väri tarkoittaa, että asetus on lentäjän itse hallinnoima. Lila(magenta) tarkoittaa, että FMC hallitsee ja valkoinen etukäteen valittua armattua tilaa.



MFD:llä näkyy reitti, ja verktikaaliprofiili. Seuraava piste näkyy lilan värisenä kartalla, siitä seuraavat valkoisella. Keskitä heading-bugi aina siihen suuntaan, mihin lennät painamalla HDG-nappia hiiren keskinapilla.



Sitten moottorinvalvontanäyttö. Varmista että mitään varoituksia ei näy, laippa-asetus on kadonnut ja APU on kadonnut näytöltä.



Kun TOD (top of descent) piste lähestyy, laita MCP:lle alempi korkeus, jotta VNAV voi aloittaa laskeutumisen. Kun lähdet alaspäin, laita turvavyön merkkivalo päälle. Seuraavaksi teemme MCDU:lle tarvittavat valmistelut lähestymistä varten. Nämä voi tehdä hyvissä ajoin ennen TOD:a tai kun olet vielä korkealla. Rovaniemelle saapuvat koneet vektoroidaan yleensä lähestymiseen, mutta nyt ei ole tutka paikalla joten teemme ILS Y -lähestymisen kiitotielle 21. Sen mukaan lennämme KEKOX:lta suoraan ROI:lle, josta lennämme radiaalia 003 10DME ROI asti, josta käännymme oikealla kaarrolla suuntasäteeseen. Korkeus on 2400ft ROI:lla. Korkeusrajoituksen voi asettaa syöttämällä halutun nopeuden/korkeuden pisteen oikealla puolella oleviin tietoihin. Meillä ei myöskään ole ROI vorria reitissä, joten syötämme sen FPL-sivulla KEKOX:n alapuolella olevaan kenttään. Kuvan tapauksessa CF21:n paikalla, jolloin se siirtyy pykälän alaspäin. Huomaa kuvassa CF21:lle asetettu korkeus 2400ft. Manuaalisesti syötetty rajoitus näkyy tuolla tavalla isolla.



Sitten voimme asettaa lähestymisnopeudet. PERF-napista valikon kautta LANDING-sivulle. Aseta tuulet LANDING 1 -sivulle, LANDING 2-sivulla näet vastatuulikomponentin, jota tarvitaan nopeuksien laskemisessa. Syötä lähestymisnopeudet LANDING 3-sivulle. Jos lähdössä, matkalla tai perillä on jäätäviä olosuhteita, näkyy EICAS:lla sininen STALL PROT ICE SPEED, joka tarkoittaa, että on käytettävä jäätämisnopeuksia taulukosta. Laskeutumispainollamme 29000kg, saamme nopeuksiksi VREF (flaps 5) 134kt, VAP 139 (VAP=VREF+5 tai vastatuulikomponentti, kumpi on isompi), VAC flaps 2 147kt ja VFS 178kt.



Pakollinen ulkokuva(tm) 1:



Kun KEKOX on ohitettu ja lennetään kohti ROI vorria voimmekin siirtyä HDG-moodiin. Sitten mene RADIO-napista ja valitse NAV taajuuksiin ROI:n 117.7 ja standbylle (alempi taajuus) ILS:n 111.7. Sitten paina V/L napista manuaalinen navigointi päälle, ruuvaa radiaali 003 Courseen ja aktivoi NAV, huomaat, että se tulee HDG:n alle valkoisella, ja aktivoituu kun saavutat radiaalin. Kuvassa laskeudun VS-moodilla 2400 jalkaan kohti ROI vorria. Huomaa sininen STALL PROT ICE SPEED varoituksissa. Hiljennä vauhtia hyvissä ajoin. Minulla oli vielä hiukan liikaa vauhtia ja jouduin lopulta hidastamaan ilmajarruilla (speedbrake). Aseta vielä CAT I -minimikorkeus joka on 810ft BARO.




Pakollinen ulkokuva 2!



Field in sight! Huomaa vertical profiilissa sinisillä viivoilla näkyvä tavoitekorkeus 2400ft ja vihreä viiva joka näyttää lasketun korkeuden tietyllä paikalla. Aika hyvin tulee ROI:lla saavuttamaan korkeuden.



Varmista että autopilotti ottaa radiaalin kiinni kunnolla, ja että LOC moodi aktivoituu. Kun radiaali on mukavasti kohdallaan, keskitä taas HDG ja aktivoi se. Sitten ruuvaa kurssiin ILS suuntäsäde 208 astetta ja aktivoi radio-sivulta ILS-taajuudet painamalla L3 ja R3 LSK. Hieman ennen 10DME ROI, käännä kone HDG:llä kartan mukaiseen käännökseen kohti suuntasädettä ja aktivoi APP -moodi. Nyt PFD:llä pitäisi näkyä keltainen APPR1 ONLY, vihreä APPR1, vihreä HDG ja ASEL ja valkoiset LOC ja GS. Koneen pitäisi kääntyä suuntasäteeseen automaattisesti. Kun LOC-moodi aktivoituu siirrä HDG myös kiitotien suuntaan 208. Kun liukupolku aktivoituu, laita laskutelineet ulos. Muista edelleen hidastella niin, että otat laippoja ulos ja viimeistään kun liukupolku aktivoituu, nopeutta olisi hyvä olla n.160kts ja flaps 5. Noin 4-5nm ennen kynnystä hidasta nopeus vielä VAP:hen. Tämä ei ole autoland joten ota autopilotti ja AT pois päältä kun siltä tuntuu, mutta mielellään ennen minimejä.

Kuvassa liukupolku on juuri aktivoitunut ja pyörät menossa alas.



Kun olet maassa ja hidastunut, ota laskusiivekkeet ylös ja käynnistä APU, jotta saat virtaa vielä kun sammutat moottorit. Kun poistut kiitotieltä, ota STROBE valo pois päältä. Kun olet portilla laita parkkijarrut päälle, sammuta moottorit, ota BCN valo pois ja lopuksi turvavyövalot pois.

Todiste siitä että näillä eväillä päästiin perille asti:


ToniH22:
Vau, ei voi muuta sanoa, ja tietysti SUURI kiitos tästä tutoriaalista.
Itsekkin pääsen hiomaan lentotaitoja hieman parempaan suuntaan näin selvän ja hyvän ohjeistuksen avustuksella.
Stickyksi vaan ettei karkaa muitten viestin mukana.

Kerosiini:
komppaan Tonia, eli stickyksi ja vaikkapa tuonne yleiselle puolelle, kun tämä on kerran tutoriaali. Parannusehdotuksista keksin esimerkiksi overhead paneelista numeroida eri tehtävät ja sitten lisätä kuviin myös nappien kohdalle ne numerot, jotta myös löytää missä ne sijaitsee. En mä muuta vikaa keksikkään.

ollik:
Quote

komppaan Tonia, eli stickyksi ja vaikkapa tuonne yleiselle puolelle, kun tämä on kerran tutoriaali. Parannusehdotuksista keksin esimerkiksi overhead paneelista numeroida eri tehtävät ja sitten lisätä kuviin myös nappien kohdalle ne numerot, jotta myös löytää missä ne sijaitsee. En mä muuta vikaa keksikkään.

Joo pahoittelen, Overhead on niin iso että 800 pikseliin pienennettynä siitä ei saa kunnolla selvää.  Täytyisi cropata siitä osat erillisiin kuviin enkä jaksanut tehdä sitä, kai tuostakin selviää asia jos vaikka itse katsoo simusta samalla.

gangst:
Kiitti tästä infosta munkin puolesta! 
On välillä itekkin ollut vähän vaikeuksissa, mutta kyllä se tästä. 

Navigation

Up one level

Next page