FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 03:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 Reply Print
Author Topic: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO  (Read 19512 times)
Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #60 on: 07.04.09, 11:35 »

Pystyiskös kukaan tehdä vastaavaa tutoriaalia Digital Aviationin Fokker 70/100?
Kun sitä 110 sivun manuaalia ei oikein kirjastossa voisi tulostella  Embarrassed

Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #61 on: 07.04.09, 13:50 »

Jospa kuitenkin alaraja FL65 ja yläraja 285 näin alailmatilassa. Tampereelle parillista pintaa, normaalisti 120 tahi 140 on sopiva. Kuopioon sitten parittomalla pinnalla, lienee 210-230-250 olevan hyvä, kevyellä varmasti menee 250.

No nyt alkaa löytymään kaivattua tietoa. Taisi olla kysyjässä vika, kun ei osaa kysyä oikein. Kiitos. Tästä on hyvä jatkaa harjoittelua. Jos hyvä tuuri käy ja saa Empun metkut opeteltua, saattaa vielä keritä mukaan loppukuun IVAO-tapahtumaan. Smiley
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #62 on: 07.04.09, 14:29 »

Kyllä ne nopeasti oppii.  thmbup
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #63 on: 07.04.09, 15:25 »

Pystyiskös kukaan tehdä vastaavaa tutoriaalia Digital Aviationin Fokker 70/100?
Kun sitä 110 sivun manuaalia ei oikein kirjastossa voisi tulostella  Embarrassed
Eikös sen mukana tullut jokin tutoriaalilento (jokin Austrianin pikkuhyppy), jossa oli selvitetty asiat ja toimenpiteet selkeästi ja hyvin.
Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #64 on: 07.04.09, 17:45 »

Eikös sen mukana tullut jokin tutoriaalilento (jokin Austrianin pikkuhyppy), jossa oli selvitetty asiat ja toimenpiteet selkeästi ja hyvin.
Tuli 3 tutoriaalia, mutta kun pistää ne niin kone vaan seisoo platalla niinkuin normaalisti, en kyllä mitään apua niistä saanut  Huh Oliskohan siinä alussa sitten ollut joku "Install tutorilas"-nappula, pitääkin mennä heti kahtomaan!

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #65 on: 07.04.09, 17:49 »

Tuli 3 tutoriaalia, mutta kun pistää ne niin kone vaan seisoo platalla niinkuin normaalisti, en kyllä mitään apua niistä saanut  Huh Oliskohan siinä alussa sitten ollut joku "Install tutorilas"-nappula, pitääkin mennä heti kahtomaan!
Ihan oikein.
Tutoriaalilennot olivat jossain manuaalissa, tai sitten olivat erillisinä .pdf tiedostoina. Niissä kerrotaan kaikki mitä tulee tehdä, ja miten. Kaivele Digital Aviation kansiota, taisivat sijaita sielä.  Smiley
Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #66 on: 07.04.09, 18:07 »

Noni!
Etsintä tuotti tulosta. Kerronpa koko kansion sisällön.

Aircraft operations manual 114 sivua
Kerrotaan eri toiminninnoista ja ohjelmoinnista
Configuration manager
Ohjelmalla säädetään löpöt sun muut
Landing data card
Migration guide 8 sivua
Vähän sitä sun tätä
Multicrew manual 31 sivua
Kerrotaan netissä lentämisessä ohjaaja/perämies meiningillä
Takeoff datacard
Tutorial Nr.3 39 sivua
Tutoriaalilennon infoa.
Tutorial Nr.4 149 sivua
Vähän pitempi lento, kaikki tarvittava löytyisi tästä oppaasta
Uninstaller F70-100 FSX

Eli tolta näyttää Digital Aviationin kansio. Minnekkäs on tutoriaali nr. 1 ja 2 hävinneet? Takakannessa mainitaan että tutoriaaleja olisi 5, eli jonnekkin on hävinneet  Huh
Muttä tälleen, joudunko tulostamaan jossain kirjastossa koko setin jotta pääsen edes ilmaan... Kuulostaa huonolta    Sad

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #67 on: 07.04.09, 19:06 »

Nähtävästi vain tutoriaalit 3&4 ovat vasta tehtyjä. Samaa tulosta antaa foorumi, mutta jatketaan asiasta muualla, ehkäpä tämä voidaan splitata omaksi ketjukseen?
http://www.digital-aviation.de/forum/viewtopic.php?f=51&t=3745
GShock
Former member
Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #68 on: 09.04.09, 16:10 »

Tämä nyt oli tämmöinen teorian ja käytännön ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii vähän Sherlock Holmesilaista otetta. Siis kuinka korkealle Empulla käytännössä noustaan reiteillä EFHK:lta kun kohteena on EFTP, EFKU, EFOU? Suuntaa antavat lentopinnat riittävät hyvin, avaruustiede jätetään myöhempään.


No Tampesteriin nyt ei Empulla lennetäkään mutta Turun reitillä on max FL jotain 80 luokkaa, Kuopijoon mennään FL 320 muistaakseni ja Ouluun FL380.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #69 on: 09.04.09, 16:20 »

Ei anna korkeuksia, vaan siellä nytkin esimerkiksi ottamassani reitissä lukee FL290-FL450. Aika iso vaihteluväli, 16000 jalkaa. IRL tietysti tuulet vaikuttavat aika paljon. Tietysti tuo Vroute antaa joskus pienempiäkin, kun tässä yhdellä välillä on 2 reittiä, toisessa on tuo FL290-FL450 ja toisessa FL200-FL240.
Sitäpaitsi ne Vrouten korkeudet on vaan niitä mitä se reitin uploudaaja on sinne laittanut. Esim. minä voin uploadata jonkun EFHK-EFOU ja laittaa pinnoiksi vaikka FL070-FL520 Tongue
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #70 on: 09.04.09, 17:29 »


No Tampesteriin nyt ei Empulla lennetäkään mutta Turun reitillä on max FL jotain 80 luokkaa, Kuopijoon mennään FL 320 muistaakseni ja Ouluun FL380.

Kokeilun perusteella tuo FL 320 kalakukkojen kaupunkiin tuntuisi aika sopivalta. Yksi kysymys vielä tuosta laskuun tulosta. Kun FMC ohjaa konetta ja tullaan pisteeseen, jossa tarttis siirtyä ILS lähestymiseen. Eli siis
tuossa tutoriaalissa oli selvä, että mentiin hdg moodilla, että saatiin kaarros tehtyä ja appr oli armattuna valmiiksi. Entäs jos tullaan suoraan laskuun ilman kaarroksia tai vaikkapa star ORIMAA 1M EFHK:lle? Missä vaiheessa ja missä järjestyksessä olisi nappeja syytä painella? Mennäänkö approach moodiin aina headingin kautta, vai siirrytäänkö FMC:stä suoraan approach>vor/lock?

Pääsiäisen kunniaksi mahdollisimman epäselvä kysymys? Ja kaikille hyvää ja rauhallista pääsiäistä!
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #71 on: 09.04.09, 17:33 »

Siinä myötätuulessa voi laittaa HDG bugin suoraan eteen (jos ei ole jo), V/L päälle, FPA VNAV:n tilalle, jos ei laita, niin GS ei välttämättä armaannu ja lopulta APPR. Smiley

EDIT: Ja perusosalla tietenkin, eikä myötätuulessa. Tongue Tongue
« Last Edit: 09.04.09, 18:10 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #72 on: 09.04.09, 22:37 »

ORM1M:ia ajettaessä voidaan ajaa LNAV:lla ELKUN:lle asti, mutta moodia pitää käyttää V/L:ssä (ja HDG:llä) jo etukäteen että saa ILS:n coursen asetettua. Minä kyllä luultavasti laittaisin HDG:n päälle jo HK822 ohitettaessa, ja siinä APPR ja tekisin sen käännöksen ELKUN:lle manuaalisesti hdg:llä. Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  Tongue
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #73 on: 10.04.09, 05:49 »

Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  Tongue

Minullakin autopilotti korjailee vähän aikaa ennenkuin on suuntasäteessä. Kyllähän tuosta selvää saa  Wink
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #74 on: 10.04.09, 10:44 »

ORM1M:ia ajettaessä voidaan ajaa LNAV:lla ELKUN:lle asti, mutta moodia pitää käyttää V/L:ssä (ja HDG:llä) jo etukäteen että saa ILS:n coursen asetettua. Minä kyllä luultavasti laittaisin HDG:n päälle jo HK822 ohitettaessa, ja siinä APPR ja tekisin sen käännöksen ELKUN:lle manuaalisesti hdg:llä. Lähes 90 asteen kulmassa tullessa autopilotti (ainakin simussa) menee reippaasti suuntasäteestä ohi ja joutuu korjaamaan aikansa ennen kuin saa stabiloitua suuntasäteen. Tuli kyllä aika epäselvä teksti näin yöllä, toivottavasti auttoi edes hieman.  Tongue
Ei tartte käyttää V/L:ssä. Preview modella(PREV siinä samassa paneelissa) saa coursen näkymään vaikka olis FMS moodi päällä ja voi asettaa jututt ILSiä varten.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #75 on: 10.04.09, 11:10 »

Ei tartte käyttää V/L:ssä. Preview modella(PREV siinä samassa paneelissa)
Niin, minä käytränkin sitä.  Smiley
GShock
Former member
Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #76 on: 12.04.09, 06:31 »

Ei tartte ajaa HDG-moodilla välissä. Jos esim IRL lennonjohto ajattaa koko STARin ilman vektorointia voi APPR painaa vaikka vasta sisäänlentosuunnassa ja antaa sitä ennen FMS:än ajaa koko hoito. Tällöin vain aktivoituu samantien LOC ja sitten aikanaan GS riippuen siitä miten on sinne purkkiin sen syöttänyt. Ite tykkään ajaa aina jokseenkin siten että tulee ns. major capture eli LOC ja GS aktivoituu molemmat samaan aikaan. Mutta pääsääntöisesti vois ajatella että armatkaa APPR +/- 30 astetta suuntasäteestä ja fiksulla nopeudella (n. 190-210kt) jolloin se ei aja niin karkeasti localizerista läpi ja hae sitä sitten ihme venkuroilla.

Käytännössä tosin aniharvoin ajatetaan STAReja ihan suoraan kokonaisuudessaan ilman vektorointeja. Itse mietin joskus sitä että miksi lennonjohto vektoroi kutakuinkin tuloreittejä pitkin mutta kuulemma syy on siinä että he saavat siten pienemmän separationin kuin mitä silloin jos vain selvittävät koneet tulemaan jonossa tuloreittejä pitkin.
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #77 on: 12.04.09, 07:37 »



Itse mietin joskus sitä että miksi lennonjohto vektoroi kutakuinkin tuloreittejä pitkin mutta kuulemma syy on siinä että he saavat siten pienemmän separationin kuin mitä silloin jos vain selvittävät koneet tulemaan jonossa tuloreittejä pitkin.

Niimpä, tämän takia kai isommilla kentillä on myös SID reitit.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #78 on: 12.04.09, 07:59 »

Niimpä, tämän takia kai isommilla kentillä on myös SID reitit.
Aika _monilla_ pienemmilläkin kentillä on SID-reitit...

Mutta Timohan puhui tuossa tuloreiteistä eli STAReista. Tongue
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Pieni E170 tutoriaali EFHK-EFRO
« Reply #79 on: 12.04.09, 08:36 »

Niin, mutta sama tarkoitushan niillä SID:eillä ja STAR:eilla.
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1