En dag med Norrskytteln [ESNU-ESSA-LHBP NAX434/NAX3963] [Många Bilder!]

(1/4) > >>

nighty142:
Idag hade man nästintill studiedag (inställda lektioner) och jag kände direkt att jag vill pröva en ny merge som Jonas (Bodell) gjort helt själv. Mergen var mellan Feelthere's 737 Classic (panel) och 50 North's 737 Classic (modell). Var länge sen jag flög 737'an, och ännu längre sen jag flög classic. Valet föll direkt på Norwegians classic, 737-300 med registrering LN-KKJ.

Eftersom jag varit i Umeå IRL under helgen som varit så bestämde jag mig för att starta från Umeå, flyga ner inrikes till Arlanda och sedan utrikes till Budapest-Ferihegy.

Tyvärr strulade FSBuild idag vilket gjorde att jag i brist på bättre flög med Flight Progress Card som finns på EuRoute's hemsida.

Nog snackat! Här kommer bilderna 

Inget oklart om var vi står på UME? 

Mitt skrivbord, relativt städat med tanke på hur det brukar se ut 

Efter att ha programmerat FMC'n, gjort sin departure briefing och gått igenom before start checklist var det äntligen dags att starta upp motorerna.

Departure kommer ske från bana 32, som följs av en vänstersväng på SID'en DEDIT3C, initial höjd på FL090.

Upp, upp och iväg!

Vänstersväng på SID'en

Contrails dyker upp tidigt idag, redan på FL150-FL160.

Helt OK subsitut gentemot FSBuild driftfärdplanen faktiskt, även fast detaljrikedomen, bränsleplaneringen och vädret enroute inte finns med 

Vi hoppar till finalen bana 01L, fick en HMR3M arrival och inflygningen pågick utan större problem

.... Och ännu ett hopp till gate 39 på Arlanda. De sista passagerarna håller på att lämna planet.

Efter det var det dags att förbereda planet för pushback, planen var att jag skulle taxa över för egen motor (eftersom det tyvärr inte går att towa i AES) till terminal 2, därifrån skulle jag börja min färdplanering och andra förberedelser för flygningen ner till Budapest-Ferihegy.

Här på väg till gate 63 vid terminal 2

Och väl på plats, cirka fem minuter till boarding.

I dessa kraftiga nord-vindar blev jag klarerad till en TRS4L (left turn out) från bana 08.

Och upp igen!

Left turn out indeed! 

Sedan tar vi ännu ett hopp till marschhöjd, beräknad total flygtid från Stockholm till Budapest är drygt 2 timmar, mycket på grund av den kraftiga medvinden.

En bergskedja (?) jag inte riktigt kände till fanns i Ungern

Sedan ett hopp till final bana 31R, fick vektorering av LHBP_APP och en lång final (runt 15nm!).

Får kanon-bra follow me service hela vägen till gate 44. 

Och så var man äntligen på plats i Budapest-Ferihegy.

Tack för att du läste och kollade på min trip-report. Det kommer mera det kan jag lova! 

/Cheers!

ekepeke:
Grymt snygga bilder, verkar varit en härlig tur

jimsom:
Gud, vad trevligt med lite riktiga bolag här i bildsektionen! 
Frågar du mig är 733 och NAX en svårslagen kombination. Fantastiskt trevliga bilder!

Jag flyger själv Wilco mergad med 50North, får man fråga om herr Bodell har gjort något speciellt i sin merge?

Henrik.H.:
Intressant och fina bilder 

niclasm:
Riktigt fina bilder!
Har du funderat på at skaffa denna maskin. Blir nog ett framtida köp

Märkte en grej på finalbilden på arlanda. Du ligger dead-on på ILS:en men ändå är du till höger om banan
Går ILS:en så elle rär det något annat?

//Niclas

Navigation

Up one level

Next page