VIK 695 ARN-ERB 24MAR2009

(1/4) > >>

SAS570:
Då lyckades man få med kameran ännu en gång.

ESSA METAR: 03022G33KT 9999 -SHSN SCT034 SCT 040 M02/M09 Q0988 TEMPO SHSN
Vädret är taget och ser inte ut att vara några problem, kan vara lite turbulens under departure/climb out pga av vindarna samt skurarna i området, med andra ord så får väderradarn vara på.
Samma rutt som förra gången.

[ Attachment not found - or removed ] Stand 19 T5, påbörjat Prestart checklist samt har begärt bränsle, ca 30 min till pax boardar.

[ Attachment not found - or removed ] Thai 744 står brevid och förbereder för sin departure.

[ Attachment not found - or removed ]

[ Attachment not found - or removed ] Jetway

[ Attachment not found - or removed ] Ger en överblick vart vi står, bana 01L är aktiv idag så kommer att taxa Z sedan Y till Y1. SID idag via BABAP 3C RNAV departure

[ Attachment not found - or removed ] Tankning påbörjad, 19400 kg ska ombord för denna resa.

[ Attachment not found - or removed ] PMS är programerad för rutten, inital cruiselevel är idag FL310 pga av vikten

[ Attachment not found - or removed ] Pushback trucken har nu connectat och står klar, dags att begära push från Arlanda Ground.

[ Attachment not found - or removed ] "Viking" ropar upp strax efter oss att de är redo för Push

[ Attachment not found - or removed ] Taxar via Zulu

[ Attachment not found - or removed ] Terminal 4

[ Attachment not found - or removed ] Apron Sierra, UPS 757

[ Attachment not found - or removed ] "Swedjet 695 line up and wait rwy 01L, number 2 for departure after the Finnair EMB 170"

[ Attachment not found - or removed ] "Swedjet 695, wind is 360 20kt, rwy 01L, clear for take off"

[ Attachment not found - or removed ] Climbout via BABAP 3C, ca 5000ft nordost om Arlanda. Finnair framför oss har nu fått clear direct MAR.

[ Attachment not found - or removed ] Passed Fl100

[ Attachment not found - or removed ] Norr om Tumki, vilket är det Fix som vi slår över från Vilnius till Minsk Control

[ Attachment not found - or removed ] Nåt den initiella cruiseleveln FL310

[ Attachment not found - or removed ] Manlig navigering 

[ Attachment not found - or removed ] Ja, efter påtryckningar så får jag väl baka in en quiz här, vad kallas detta system som gör att jag får upp detta gröna eko på ND displayen.

[ Attachment not found - or removed ] Har passerat Svarta Havet och nåt kusten i Norra Turkiet där det klarnar upp.

[ Attachment not found - or removed ] Berg.

[ Attachment not found - or removed ] Då vi har bränt ett antal ton kerosene så ligger vi nu på FL330 sen nån timma tillbaka.

[ Attachment not found - or removed ] PMS ger oss ett meddelande om att vi kan stiga till FL350 för att nå optimum Level, dessvärre har Ankara Control trafik på denna höjd vilket medför att vi får ligga kvar.

[ Attachment not found - or removed ] Solnedgång från högersätet

[ Attachment not found - or removed ] Instrument, Digital & Floodlights on.

[ Attachment not found - or removed ] En check på OH-panelen för att se att allt är ok.

Tyvärr inga bilder på approach/landing. Men METAR för ORER var: 19008KT 4000 DU FEW0200 SCT060 BKN100 Q1004 TEMPO 1620G25KT 3000 BLDU -RA TS FEW035CB.
Vilket drabbade oss på approach då vi snuddade intill ett CB med hagel och vridande vind

Allt för nu.

EDIT: eftersom min quiz denna gång inte var så svår så kommer en till.

[ Attachment not found - or removed ] Vad är detta för något

ChristofferJ:
Otroligt fina bilder som vanligt! Hur lång tid tog flighten?

SAS570:

Otroligt fina bilder som vanligt! Hur lång tid tog flighten?

ca 4hrs 30 min dit och 4 hrs 50 tillbaka pga av motvind

Nemesis:
Tyckte också om bilderna
Noterade du vad ni hade för Fuel-flow på FL310 resp, FL330?

mgerner:
Snyggt!! Kan tänka mig att det är fint med solens upp/nedgång uppe i luften

Navigation

Up one level

Next page