Ny som ATC

(1/2) > >>

Snubbelibubben:
Hej

Jag har precis loggat in som ATC för första gången nu, på träningsdagen. Jag har läst igenom olika "informations" sidor på IVAOs hemsida och träningsmanualen som kommer med IvAc. Någonting jag dock inte har klurat ut än, är hur jag ändrar frekvensen, (i det här fallet Skavsta tornet) 123.450 till 127,7, som det ska vara?

Och hur är det rätta sättet att "göra" en egen kanal på team-speak för just skavsta tornet?

Mvh Johan

Hagrido:
Hej och välkommen som ATC på IVAO!

För att byta frekvens så ska du skriva "// 127.700" i textrutan där du skriver in medelanden.. du har ett flertal flikar bla "Guard" "Broadcast" osv. Välj då den första som det står 123.450 och skriv in ovan nämda text där. Sedan slår du enter. För att skapa en kanal i Teamspeak så väljer du "Channels" -> "Create Channel" På Name skriver du ESKN_TWR och sen Enter. Sen är det bara att tuta och köra. Allt detta ska stå i manualen för IvAc.

Behöver du mer hjälp så är det bara att höra av sig!

Mvh Fredrik

Snubbelibubben:
Tack så mycket.

Det jag undrar är om det finns några "stripes" som man måste fylla i. I dom riktiga flygledartornen skriver ju ATC'n ner olika information på små lappar, som "backup" om radarsystemen lägger ner.

Och om jag exempelvis sitter på en "twr" possition, måste jag då rapportera till nästa frekvens innan jag låter en ex. avgående kärra byta till den frekvensen/luftrumet?

Mvh Johan

mgerner:

Och om jag exempelvis sitter på en "twr" possition, måste jag då rapportera till nästa frekvens innan jag låter en ex. avgående kärra byta till den frekvensen/luftrumet?

Man meddelar nästa flygledare genom att högerklicka på planets markering, klicka på transfer och sedan välja flygledare. När denne sedan accepterar din transfer kommer du och piloten få ett meddelande i er frekvens-chatt om att han ska byta frekvens, självklart säger du även till honom om detta.
Det ska tilläggas att den andra flygledaren kan se "dina" flygplan också, så att han kommer att få dem skickade till sig kommer inte vara någon överraskning för honom.

Snubbelibubben:
Okej. Tackar. Jag får prova det i kväll.
Nu är det ju träningstorsdag igen, så jag kommer öppna upp Umeåtornet i kväll, förmodligen 17-19 lokal tid

/Johan

Navigation

Up one level

Next page