DK Långnavigering | Bromma till Borlänge, Örebro mfl. | 20090331

(1/2) > >>

nighty142:
Hallo hejsan!

Är lite små mör i ben och fötter så är precis perfekt 'condition' för att sätta mig ner och skriva en liten reseberättelse från dagens strapatser! Som många kanske insett som känner mig så håller jag på med min utbildning till PPL, på Stockholms Flygklubb på Bromma. Hitills har jag flugit drygt 18 timmar, majoriteten i en av klubbens två Cessna 172'or, SE-KZP. Gick EK vid 12 timmar, men det är en historia i sig, finns däremot ett klipp av det på Youtube ->> http://www.youtube.com/watch?v=2qzb4AXsujU

Nu vidare till det jag flög idag, min lärare har i ett par veckor pratat om att vi gör bäst i att beta av den långnavigering man ska göra under utbildningen till PPL (man ska göra två, varav en DK-dubbelkommando med lärare och en EK-enkelkommando utan lärare). Får vi inte den gjord kommer, som min lärare formulerade sig "sitta med den och vara tvungna att göra den så långt fram som i midsommar". Sagt och gjort, jag bokade in ett par 6-7 timmars pass reserverade för en långnavigering, gentemot de 3 timmar långa pass jag brukar boka. Efter två inställda eller förkortade flyglektioner pga väder osv var jag imorse ganska hoppfull på att få flyga långnavigeringen idag. Vädret som slog till här i Stockholm var verkligen ett vårtecken, CAVOK och 7-8+ grader i skuggan, nästan så man inte behövde jackan på sig!

Efter mina tre lektioner i skolan begav jag mig efter lunch till Bromma flygfält för att möta upp med min lärare i klubbstugan. Väl inne hade han kollat upp väder för rutten och det såg bra ut, fick OK att gå ut till SE-KZP för att göra det vi kallar en tillsyn före flygning, inte en daglig tillsyn eftersom flygplanet faktiskt hade flugits två gånger innan oss på förmiddagen.

Ögnar igenom driftfärdplanen på dagens rutt som tog oss från Bromma, till Bålsta, Enköping, Sala (ett fält vi var nere och kollade på sedan drog på igen), Avesta, Borlänge (där vi gjorde en studs och gå), Ludvika (där vi avbröt inflygningen, vinden var helt enkelt för taskig och vi ville vidare), Örebro (som vi flög över på 3,000ft, där drar man på sig landningsavgift om man landar), Katrineholm (där jag lärde mig inflygningen på men var aldrig ner på) och sedan tillbaks till Bromma. Flygtiden landade på drygt 3,5 timmar. Nog snackat! Över till bilderna!

[ Attachment not found - or removed ]
Efter tillsynen (kolla olja, kontrollytor och en hel del annat) plockade jag ut kameran ur väskan och plåtade ett par bilder 

Sen var det dags att taxa ner till tankstationen och tanka, lika bra tänkte vi, att fylla upp tankarna till max när man ska ut på långnav!

Här är en bild tagen precis efter tankning, att tanka en Cessna är lite omständigt eftersom de båda tankarna fylls på över vingen (i en Cessna faller bränslet ner till motorn, till skillnad mot en PA28'a där bränsle pumpas upp till motorn).

Rampen precis bredvid tankstationen.

Efter start, här har vi navigerat oss upp från Mälaren, förbi Bålsta och förbi Enköping och är nu på väg upp till Sala.

Samma tidpunkt till Sala

Och samma här med, skogen och snön börjar dyka upp, det mulnar också på en del. Vårvädret i Stockholm känns som ett minne blott!

Plate för Örebro (ESOE) och TMA karta, här krävs det ständigt en tumma i kartan så man vet vart man är och vart man ska. Själva Örebro flög vi som sagt bara över, en mycket trevlig kille i tornet gav oss klart att överflyga fältet och sedan lämna mot Katrineholm. Tyvärr knäppte jag aldrig en bild över själv flygplatsen, var helt enkelt för mycket att göra! Utsikten över fältet var dock magnifik!

Här har vi precis lämnat Örebro TMA, flyger precis söder om Hjälmaren på väg mot Katrineholm, efter det blir det en enkel navigering till flygfyrarna DKR VOR och sedan COR NDB.

Finns många fina fält att nödlanda på här nere till jämförelse med Dalarna där det var mest skog.

Mycket vackert! Strecket där nere är faktiskt inte en väg som jag trodde först, utan var en kanal.

Efter det fortsatte vi mot Katrineholm och slutligen Bromma, en glad Emil kunde logga 3,5 timmar i sin loggbok och knuffa in kärran igen i hangaren! Tack för att du tog dig tid att läsa och kolla på bilderna, kommer mera bilder och berättelser från min PPL-utbildning snart det kan jag lova!

/Emil 

Andreazz:
Trevliga bilder och en bra reseberättelse Emil! 

Beppe:
Härligt! Men saknar idolbilder.

niclasm:
Fina bilder och roligt med en summering av dagen

Härligt! Men saknar idolbilder.

Ja, sånt är aldrig fel

//Niclas

Gud:
Härliga bilder Emil! 

Navigation

Up one level

Next page